Όλα όσα μάθαμε από την Google
Shutterstock
Shutterstock

Όλα όσα μάθαμε από την Google

Στις προηγμένες οικονομίες τα τελευταία χρόνια η ζήτηση για υψηλής ειδίκευσης ανθρώπινο δυναμικό αναπτύσσεται ταχύτερα από την προσφορά.  Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Μc Kinsey Global Institute, υπάρχουν 38 έως 40 εκατομμύρια λιγότεροι εργαζόμενοι με πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης -με κολεγιακό ή μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών- από αυτούς που χρειάζονται οι επιχειρήσεις. 

Δηλαδή «λείπει» το 13% της ζήτησης για τέτοιους εργαζόμενους.

Οι τεχνολογικοί κολοσσοί προκειμένου να εξασφαλίσουν ανθρώπινο δυναμικό υψηλής εξειδίκευσης προσέφεραν όλα αυτά τα χρόνια πέρα από δυναμικές αποδοχές - για παράδειγμα οι μηνιαίες αποδοχές ενός προγραμματιστή στην Google ανέρχονται στα 353000 δολάρια-και δελεαστικές συνθήκες εργασίας.

Η Google για παράδειγμα, παρείχε εδώ και δεκαετίες τις καλύτερες συνθήκες εργασίας για λόγους ανταγωνισμού από άλλες εταιρείες cloud, όπως η Amazon Web Services ή η Microsoft Azure και θεωρείται μία από τις καλύτερες εταιρείες παγκοσμίως για το εργασιακό περιβάλλον που προσφέρει. 

Οι υπάλληλοί της απολαμβάνουν επιδόματα υγείας, δικαιώματα αγοράς μετοχών, πάρτι και εκδρομές σε πολυτελή θέρετρα, μασάζ, μαθήματα μουσικής, πρόσβαση σε γυμναστήρια, γήπεδα βόλεϊ, μπόουλινγκ και υπαίθριο αθλητικό πάρκο στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Mountain View των ΗΠΑ, τρία γεύματα την ημέρα κ.α.

Δεδομένης της «στενότητας» της αγοράς εργασίας σε υψηλής εξειδίκευσης προσωπικό και του ανταγωνισμού μεταξύ των τεχνολογικών κολοσσών προκειμένου να φέρουν και να διατηρήσουν αυτό το προσωπικό στους κόλπους τους, οι πρόσφατες αποφάσεις της πολυεθνικής να προβεί σε περικοπές στους προϋπολογισμούς ταξιδιών και ψυχαγωγίας για τους υπαλλήλους της, αλλά και σε πιθανές μελλοντικές απολύσεις, αν μη τι άλλο προκαλούν αίσθηση.

Πόσο μάλλον από τη στιγμή που η εταιρεία διατηρεί τεράστια αποθέματα μετρητών και εμφάνισε το δεύτερο τρίμηνο του 2022 έσοδα 69,69 δις , 13% αυξημένα σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2022.

Αυτές τις απορίες που τυγχάνει να είναι απορίες και των περισσότερων εργαζομένων της πολυεθνικής, προσπάθησε με αρκετά διπλωματικό τρόπο να λύσει σε συνέντευξη του στο BBC, ο CEO της Google, Σουντάρ Πιτσάι.

H συγκεκριμένη συνέντευξη είναι εξαιρετικά σημαντική και για την επενδυτική κοινότητα, καθώς αν μη τι άλλο έχει ενδιαφέρον τι σκέφτεται και πώς βλέπει το μέλλον ο διευθύνων σύμβουλος μιας εταιρείας με κύκλο εργασιών μεγαλύτερο από το ΑΕΠ αρκετών χωρών.

Ο Πιτσάι λοιπόν πιστεύει προφανώς ότι η επιβράδυνση της ανάπτυξης δεν θα είναι μια σύντομη βόλτα στο πάρκο, αλλά θα έχει διάρκεια. Γι’αυτό και αρχίζει να εξετάζει πολιτικές μείωσης του κόστους, παρά τον κίνδυνο να δυσαρεστήσει τα πολύτιμα στελέχη του.

Mάλιστα δήλωσε ευθέως ότι θεωρεί τις τρέχουσες μακροοικονομικές συνθήκες τις πιο δύσκολες εδώ μια δεκαετία, γι’αυτό και «είναι σημαντικό ως εταιρεία, να ενωθούμε για να αντεπεξέλθουμε σε αυτή την κατάσταση».

Προφανώς, η διοίκηση της Alphabet εκτιμά ότι τα επόμενα τρίμηνα η ύφεση, η αύξηση του πληθωρισμού και η αύξηση των επιτοκίων θα προκαλέσουν σημαντική συγκράτηση των διαφημιστικών δαπανών με αποτέλεσμα τα αποτελέσματα της να επιβραδυνθούν περαιτέρω.

Ήδη τον Ιούλιο, η Alphabet ανακοίνωσε το δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο με χαμηλότερα από τα αναμενόμενα κέρδη και έσοδα, ενώ σύμφωνα με τις προβλέψεις της εταιρείας η αύξηση των πωλήσεων το τρίτο τρίμηνο δεν θα έχει καμία σχέση με την αύξηση του 40% πριν έναν χρόνο, καθώς θα περιοριστεί σε μονοψήφιο νούμερο. 

Δεδομένου ότι «δεν μπορούμε να επιλέγουμε πάντα τις μακροοικονομικές συνθήκες», όπως χαρακτηριστικά παραδέχτηκε ο Πιτσάι, θα πρέπει η εταιρεία να αναλάβει πρωτοβουλίες συγκράτησης των περιθωρίων κέρδους και αύξησης της παραγωγικότητας, προσαρμοζόμενη στο νέο περιβάλλον.

Η Κρίστι Ρέινκε επικεφαλής των οικονομικών της Google, δήλωσε στη συνέχεια ότι ακόμα και τα εταιρικά ταξίδια θα περιοριστούν κυρίως για τις ομάδες πωλήσεων που οι δουλειές τους απαιτούν συνάντηση με πελάτες και ότι ακόμα και αυτά θα πρέπει να γίνονται με σύνεση.

Εν ολίγοις, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου έχει αρχίσει να χτίζει την άμυνα της απέναντι σε μια ευρεία και δραματική αλλαγή του μακροοικονομικού περιβάλλοντος.

Προφανώς, τις προσεχείς εβδομάδες θα δούμε και άλλους τεχνολογικούς κολοσσούς να εκπονούν ανάλογα «σχέδια άμυνας», παρά το γεγονός ότι έχουν πρόσφατα συναινέσει στην αύξηση των μισθών κάτω από την πίεση των συνδικαλιστικών ενώσεων, αλλά και του εντεινόμενου ανταγωνισμού στην αγορά εργασίας. (σ.σ: H Apple αύξησε το ωρομίσθιο στα 22 δολάρια, ενώ η Microsoft, διπλασίασε σχεδόν τον προϋπολογισμό της για τη μισθοδοσία και αύξησε την αποζημίωση σε μετοχές που δίνει σε ορισμένους εργαζόμενους τουλάχιστον κατά 25%).

Προσπαθώντας να αντισταθμίσουν τις αυξήσεις των μισθών θα επιχειρήσουν να εξοικονομήσουν χρήματα από τις λοιπές παροχές, προκειμένου να προετοιμαστούν για το ωστικό κύμα της ύφεσης που αναμένεται και γενικότερα για ένα πολύ πιο δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον, το οποίο προφανώς και εκτιμούν ότι θα μας συνοδέψει για αρκετά χρόνια.


Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.

[email protected]