Δρομολογημένες επενδύσεις 1,2 δισ. ευρώ, έως το 2029 εκ των οποίων συμβασιοποιημένες ύψους 500 εκατ. ευρώ, αποτελούν τον βασικό άξονα ανάπτυξης της Attica Group, που εστιάζει στην πράσινη μετάβαση την ψηφιοποίηση με χρήση AI, αλλά και στην πελατοκεντρική προσέγγιση.
Ο ακτοπλοϊκός όμιλος που απασχολεί τους περισσότερους Έλληνες ναυτικούς σε μόνιμη βάση και τους περισσότερους στον κόσμο, κατέχει ηγετική θέση στην παγκόσμια ακτοπλοΐα, έχοντας υλοποιήσει ήδη επενδύσεις 2 δις, κατέχει ρόλο ρυθμιστή στην αγορά του και προσβλέπει σε έσοδα άνω των 925 εκατ. ευρώ το 2029.
Σε χρηματοοικονομικό επίπεδο ετοιμάζεται για την έκδοση ομολογιακού δανείου το φθινόπωρο με σκοπό την αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου δανεισμού που ανέρχεται στα 616 εκατ. ευρώ και την μετατροπή μέρους αυτού σε μακροπρόθεσμο, ενώ στόχος του ομίλου είναι το 2030 η εταιρεία να παρουσιάζει μια σχέση καθαρού χρέους προς EBITDA στο 3,5x.
Όσον αφορά στο προγραμματισμένο για τον Ιούνιο placement, φαίνεται ότι αυτό μετατίθεται για το 2026.Σύμφωνα δε με πληροφορίες αν και τα road show που έκανε στο πρώτο δίμηνο της χρονιάς είχαν ισχυρή ανταπόκριση οι διαμορφούμενες γεωπολιτικές συνθήκες αλλά και η επιρροή τους στις διεθνείς χρηματαγορές διαμορφώνουν μη συμφέρουσες συνθήκες για την διεξαγωγή placement. Εξάλλου, όπως τονίζουν πηγές κοντά στην διοίκηση τα όποια έσοδα από την συγκεκριμένη συναλλαγή δεν έχουν προϋπολογιστεί στο business plan που τρέχει η διοίκηση και ως εκ τούτου δεν υπάρχει καμία βιασύνη. Μοναδικός ρυθμιστής για την διεξαγωγή της τοποθέτησης θα είναι η σωστή αποτίμηση της μετοχής.
Σχετικά με τις οικονομικές επιδόσεις του Ομίλου μετά από μια μεταβατική χρονιά αυτή του 2024 όπου ολοκληρώθηκε ο κύκλος του consolidation με την ενσωμάτωση της ANEK, η φετινή χρονιά θα σημάνει την επιστροφή στην κανονικότητα με στόχο τα EBITDA να επιστρέψουν στα επίπεδα των 130 εκατ. ευρώ του 2023.
Το επενδυτικό και οι πυλώνες
Το συνολικό επενδυτικό πλάνο για την τρέχουσα πενταετία 2024-2029 της Attica Group που υπό την ομπρέλα της έχει 43 πλοία με τα σήματα Blue Star Ferries, Superfast Ferries, Hellenic Seaways και AΝΕΚ Lines θα ξεπεράσει το 1,2 δισ. ευρώ και περνά μέσα από την ανανέωση του στόλου με στόχο την «πράσινη» μετάβαση, την έμφαση στην πελατοκεντρική προσέγγιση και την ψηφιοποίηση με αιχμή την Τεχνητή Νοημοσύνη.
Η διοίκηση του Ομίλου κινείται με δύο βασικές αρχές που αφορούν στο να διασφαλίσει τη μέγιστη δυνατή ευελιξία σε επιλογές προσφοράς υπηρεσίας - “optionality”, αλλά και στο να εξασφαλίσει την συνολική ανανέωση της λειτουργίας και επανοργάνωσής της μετά τον κύκλο συγκέντρωσης δυνάμεων - consolidation.
Οι τρεις πυλώνες
«Στοχεύουμε στην πράσινη μετάβαση και στην ανανέωση του στόλου» αναφέρεται σχετικά και τονίζεται ότι ήδη τρέχει η πρώτη μεγάλη παραγγελία, αλλά και ο σχεδιασμός για νέα πλοία για τις ακτοπλοϊκές ανάγκες της χώρας των επόμενων ετών. Κατά βάση, άλλωστε, η Attica “βλέπει” τις ελληνικές θάλασσες και ανάλογα των εξελίξεων κι εκτός. Άλλωστε στην Ελλάδα με το 2% του πληθυσμού συγκεντρώνεται το 18% της ακτοπλοϊκής κίνησης της ΕΕ.
Σε αυτό το σχεδιασμό εντάσσεται το πρότυπο για πλοίο 100 μέτρων που συζητείται για πιθανή ναυπήγηση στην ΟΝΕΧ στην Ελευσίνα, εφόσον συντρέξουν μια σειρά από προϋποθέσεις, ενώ παράλληλα τρέχει και μελέτη για πλοίο, περίπου 145 μέτρων με αυξημένη χωρητικότητα σε φορτηγά, σε ναυπηγεία εκτός.
Ο σχεδιασμός του ομίλου ως προς την αναβάθμιση του στόλου περιλαμβάνει την προσθήκη δύο έως τριών ταχυπλόων τύπου Aero για τον Αργοσαρωνικό, δύο ακόμη μεγάλων ταχυπλόων τύπου Highspeed με αυξημένη χωρητικότητα για μεταφορά οχημάτων, καθώς και πλοίων Ro/Ro.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία έχει ήδη υπογράψει μία συμφωνία με τη Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση με δικαίωμα αγοράς δύο πλοίων τύπου E-Flexer, τα οποία θα παραληφθούν το 2027.
Πρασίνισμα υφιστάμενων πλοίων
Να σημειωθεί ότι η εταιρεία προχωρά σε κινήσεις που δίνουν “πράσινο” στίγμα στα πλοία και στο στόλο συνολικά και ήδη αλλάζει μηχανές σε τέσσερα πλοία ώστε να δέχονται κι εναλλακτικά καύσιμα. πχ και gasoil και μεθανόλη, ενώ προχώρησε σε διάλυση τα παλιών πλοία Κρήτη Ι καi ΙΙ για πράσινο σκραπ. ‘Θέλουμε ως το 2030 να φτάσει στα 24 χρόνια μέσος όρος πλοίων” τονίζεται σχετικά.
Όπως αναφέρεται, το πρασίνισμα έχει από μόνο του ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και με γνώμονα αυτό η εταιρεία ήδη έχει επενδύσει 26 εκατ. σε energy saving devices (προπέλες χρώματα κτλ) που έχουν χαμηλότερη κατανάλωση 30% και προσθέτουν χωρητικότητα στο γκαράζ. Επίσης ήδη έχει μπει στο Super Fast 4 το πρώην Hellenic Spirit με υβρίδιο scrubbers.
Παράλληλα η εταιρεία, στο πλαίσιο του πλάνου χτισίματος πολλών επιλογών ‘“βλέπει” την ανάπτυξη της στα ταχύπλοα” Το ταχύπλοο θα κάνει reclaim από τη αεροπορία” αναφέρεται σχετικά, τονίζοντας ωστόσο ότι αν και τα ρεκόρ των αεροπορικών συνδέσεων με νησιωτικούς προορισμούς μειώνουν επιβάτες στην ακτοπλοΐα αλλά τονώνουν και τροφοδοτούν τις μεταφορικές ανάγκες σε αγαθά κτλ. κι άρα τις μεταφορές φορτηγών με ποστάλια.
Σημειώνεται ότι με βάση πρόσφατη ανακοίνωση, ο Όμιλος Attica, ενισχύει την παρουσία του με ταχύπλοα στη σύνδεση των Κυκλάδων από και προς Πειραιά με την προσθήκη των Hellenic Highspeed και Highspeed 3 και δημιουργεί νέες συνδέσεις από Ηράκλειο για Κυκλάδες.
Ταυτόχρονα, η Hellenic Seaways μέλος του Ομίλου Attica στο πλαίσιο του εκτεταμένου προγράμματος εκπτώσεων και παροχών του με σεβασμό προς τους κατοίκους των νησιών και προς το τουριστικό κοινό, προσφέρει έκπτωση 30% στα δρομολόγια από Πειραιά και Κρήτη προς Κυκλάδες με τα δημοφιλή ταχύπλοα Hellenic Highspeed, Highspeed 3,Highspeed 4.
Εξετάζει, δε, την πιθανότητα για μεγάλα ταχύπλοα με δυνατότητα μεταφοράς φορτηγών, ακόμη και πιο συμβατικής τεχνολογίας.
Ο πελάτης ρυθμιστής των αλλαγών
Ο δεύτερος άξονας έχει να κάνει με την πελατοκεντρικότητα και την αξιοποίηση ψηφιακών λύσεων, που τελικό στόχο έχουν αφενός την βελτίωση της εμπειρίας που έχουν οι ταξιδιώτες αλλά και την βελτιστοποίηση των πωλήσεων.
Ήδη τρέχει το πρόγραμμα «Seanthesis», μια επένδυση της τάξης των 4,5 εκατ ευρώ, με στόχο την αναβάθμιση της εμπειρίας του πελάτη “για να καταλαβαίνουμε τι θέλει όταν το θέλει», σημειώνεται από πηγές της εταιρείας, η οποία προχώρα στην δημιουργία εφαρμογής – πλατφόρμας που δίνει διαφορετική εμπειρία στον πελάτη, ενώ εκσυγχρονίζεται η διαδικασία wi fi στα πλοία σε συνεργασία με την Telenor Orbit.
Ψηφιοποίηση και AI
Τρίτος άξονας της στρατηγικής ανάπτυξης που ακολουθεί ο όμιλος, ο οποίος απασχολεί συνολικά 3.500 Έλληνες ναυτικούς, είναι το νοικοκύρεμα και η ψηφιοποίηση με αιχμή την Τεχνητή Νοημοσύνη. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τις πληροφορίες, θα γίνουν αλλαγές και στο οργανόγραμμα του ομίλου με την προσθήκη τμημάτων για τις νέες τεχνολογίες.
Οι προκλήσεις της ακτοπλοΐας
Την ώρα που η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στην ακτοπλοϊκή κίνηση της ΕΕ οι προκλήσεις τις οποίες καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος την επόμενη ημέρα, ανεβάζουν το λειτουργικό κόστος, το κόστος των εισιτηρίων, και περιλαμβάνουν τις κανονιστικές πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την μείωση των εκπομπών στα πλοία, το FuelEU, που αφορά την υποχρεωτική χρήση καυσίμων χαμηλών εκπομπών, και το περιβαλλοντικό τέλος EU ETS (Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών).
Όσον αφορά δε στο EU ETS, οι ναυτιλιακές εταιρείες εντάσσονται EU ETS σταδιακά, με την υποβολή 40% των δικαιωμάτων το 2024, το 70% το 2025 και φτάνοντας στο 100% μέχρι το 2026, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν τη συνολική επιβάρυνση στο 17% με 20% επί της τιμής του εισιτηρίου σε απόλυτα μεγέθη.
Καταλυτικό ρόλο στο κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, πάντως, διαδραματίζουν και οι τιμές του πετρελαίου, ενδεχόμενη άνοδος των οποίων ενδέχεται να μεταφραστεί σε αύξηση των εισιτηρίων.
Σχετικά με την επιβατική κίνηση, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές καταγράφεται μείωση της τάξης του 4% σε σχέση με πέρυσι αφενός λόγω της μειωμένης ζήτησης για τη Σαντορίνη ως απόρροια της έντονης σεισμικής δραστηριότητας που καταγράφηκε το προηγούμενο διάστημα και αφετέρου λόγω της ανασφάλειας που δημιουργεί η γεωπολιτική αστάθεια.
Ως προς τη μεταφορά οχημάτων, πάντως, η κίνηση έχει αυξηθεί κατά 2% σε σύγκριση με το 2024.