Οι γυναίκες μάνατζερς
Shutterstock
Shutterstock

Οι γυναίκες μάνατζερς

Αυξάνεται σταδιακά η αποδοχή των γυναικών σε κορυφαίες θέσεις της ιεραρχίας μεγάλων και μικρών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, κάτι που αποδεικνύεται και από τη συμμετοχή τους υψηλόβαθμες θέσεις διοίκησης.

Για τη χρονιά που πέρασε, σε σύνολο 51.140 επιχειρήσεων οι 13.236 διοικούνται από γυναίκες - ανώτατα στελέχη, κάτι που αντιστοιχεί σε ποσοστό 25,9% του δείγματος.

Το μερίδιο αυτό είναι οριακά αυξημένο συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό που ήταν 25,5%. Παράλληλα το ίδιο αυτό ποσοστό την περασμένη οκταετία έχει ενισχυθεί κατά 6,3%.

Εκτός από εμβληματικές εταιρείες με γυναικεία παρουσία, όπως για παράδειγμα οι ναυτιλιακές με εκπροσώπους τη Μελίνα Τραυλού, τις Άννα και Μαρία Αγγελικούση, Αγγελική Φράγκου, η ανάληψη από γυναίκες του «τιμονιού» των επιχειρήσεων εντοπίζεται κυρίως σε εταιρείες μικρότερου μεγέθους.

Συγκεκριμένα, από το σύνολο των εταιρειών που διοικούνται από γυναίκες το υψηλότερο ποσοστό συμμετοχής παρουσιάζεται στις επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών μικρότερο από €2 εκατ. (27,4%) και με αριθμό απασχολούμενου προσωπικού μικρότερο των 10 ατόμων (27,1%).

Στις μεγάλου μεγέθους εταιρείες (με κύκλο εργασιών>€50 εκατ.) το αντίστοιχο μερίδιο περιορίζεται σε 14,5%, ποσοστό ωστόσο αυξημένο κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή μελέτη.

Θα πρέπει να τονισθεί ότι, οι εταιρείες με γυναίκες Επικεφαλής παρουσιάζουν καλύτερες επιδόσεις κερδοφορίας σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων.

Βέβαια, θα πρέπει να γίνει αναφορά και στις κυρίες Μαρία Αναργύρου Νίκολιτς, η οποία από το 2020 έχει αναλάβει τα ηνία της Coca Cola Τρία Έψιλον σε Ελλάδα και Κύπρο, Πέγκυ Αντωνάκου, γενική διευθύντρια της Google Νοτιοανατολικής Ευρώπης, Γιάννα Ανδρονοπούλου, CEO της Microsoft για την Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, Μαρίκα Λάμπρου διευθύνουσα σύμβουλο της Singular Logic και άλλες.

Οι γυναίκες CEO φέρνουν μεγαλύτερα κέρδη

Σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποιήθηκε από την ICAP, σχετικά με τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, για το 2021 οι επιχειρήσεις που διοικούνται από γυναίκες πέτυχαν περιθώριο μικτού κέρδους 31,1% έναντι αντίστοιχου δείκτη 25,2% του συνόλου των εταιρειών και περιθώριο καθαρού κέρδους 8,0% έναντι 7,1% για το σύνολο των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με τα ευρήματα πρωτογενούς έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε 3.000 εταιρείες που διοικούνται από Άντρες, διερευνώντας τη δική τους οπτική για το Γυναικείο Επιχειρείν, προέκυψε ότι οι Γυναίκες Επιχειρηματίες/Ανώτατα Στελέχη χαρακτηρίζονται από εργατικότητα - επιμονή και επικοινωνιακές δεξιότητες.

Οι άνδρες που συμμετείχαν στην έρευνα πιστεύουν ότι οι γυναίκες υπερτερούν έναντι των ιδίων στους τομείς της επικοινωνίας (68%), της κατανόησης και ενσυναίσθησης (63%), της δημιουργικότητας (50%) και της διορατικότητας (48%).

Ωστόσο, τις θεωρούν πιο επιφυλακτικές στην ανάληψη ρίσκου.

Το 57% των συμμετεχόντων αντρών -ανώτατων στελεχών θεωρεί ότι υπάρχει διαφορετική μισθολογική μεταχείριση των δύο φύλων. Ειδικότερα, το 60% των ανδρών- ανωτάτων στελεχών που συμμετείχαν στην έρευνα και απάντησαν ότι υφίσταται μισθολογικό χάσμα, εκτιμά ότι αυτό κυμαίνεται μεταξύ 20% και 30%.

Σχεδόν 8 στους 10 άντρες-ανώτατα στελέχη πιστεύουν ότι οι ανισορροπίες στον συνδυασμό επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, με κύριο ανασταλτικό παράγοντα τις οικογενειακές υποχρεώσεις και κυρίως την ανάγκη για φύλαξη των παιδιών αποτελούν το κυριότερο εμπόδιο στην επαγγελματική ανέλιξη των γυναικών.

Πάντως, όπως καταλήγει η μελέτη, η συμμετοχή των γυναικών σε ηγετικές θέσεις κρίνεται αναγκαία σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον γεμάτο νέες προκλήσεις.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις, αν και βρίσκονται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αντιλαμβάνονται ολοένα και περισσότερο ότι η ίση εκπροσώπηση των φύλων, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, στην ισότητα και η συμπερίληψη στο χώρο εργασίας αποτελούν το απαραίτητο βήμα προς τη διαμόρφωση μίας κοινωνίας πλήρους ισότητας.