Με εντατικούς ρυθμούς προχωρούν τα έργα στο Μετρό
Eurokinissi
Eurokinissi

Με εντατικούς ρυθμούς προχωρούν τα έργα στο Μετρό

Με πυρετώδεις ρυθμούς προχωρούν τα έργα Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με τον Νίκο Κουρέτα, CEO της Ελληνικό Μετρό, να αποτελεί τον άνθρωπο - «κλειδί» για την εντατικοποίηση των ρυθμών ολοκλήρωσης. Έχοντας ενσκήψει σε κάθε σημείο της διαδικασίας τόσο σε Αθήνα όσο και Θεσσαλονίκη, ο Ν. Κουρέτας δίνει λύσεις, φέρνοντας πιο κοντά χρονικά τους νέους σταθμούς στην Αθήνα, μέσα από τις επεκτάσεις στη Γραμμή 4 και τη Γραμμή 2 αλλά και την ολοκλήρωση του Μετρό της Θεσσαλονίκης.

Ο κ. Κουρέτας αναμένεται να διατηρήσει αυστηρή στάση σε όσους δεν προχωρούν τα έργα σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, ενώ αντίστοιχα επιβραβεύει τις εταιρείες που εκτελούν εμπρόθεσμα τα έργα.

Περισσότεροι από 600 χιλιάδες συμπολίτες μας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αναμένεται να εξυπηρετούνται από τους νέους σταθμούς Μετρό, μια διαδικασία που, όπως έχει ο ίδιος επισημάνει, δεν είναι καθόλου εύκολη, καθώς η εγκατάσταση εργοταξίων μέσα στον αστικό ιστό είναι μία υπόθεση σύνθετη και απαιτητική και πρέπει να γίνει με επιστημονικά άρτιο τρόπο, με όσο το δυνατόν λιγότερη όχληση στους πολίτες.

Ωστόσο, η αναπόφευκτη σύγκριση της πυκνότητας των δικτύων Μετρό σε σχέση με μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, όπως το Λονδίνο που διαθέτει 272 σταθμούς και το Παρίσι, όπου στους 308 υφιστάμενους σταθμούς, προστίθενται 112 που είναι υπό κατασκευή, καταδεικνύουν τις προσπάθειες της Αθήνας για πύκνωση του δικτύου, καθώς στους 61 υφιστάμενους σταθμούς, θα προστεθούν ακόμη 15.

Έτσι πλέον στη Θεσσαλονίκη, μετά από τεράστιες καθυστερήσεις,  οι κάτοικοι της πόλης μετράνε πλέον αντίστροφα για να «καλωσορίσουν» το Μετρό καθώς τον Νοέμβριο του 2024, δηλαδή σε λιγότερο από εννέα μήνες, οι συρμοί θα κυλήσουν επιτέλους στις ράγες των σταθμών της συμπρωτεύουσας.

Από το Νοέμβριο λοιπόν που θα αρχίσουν τα πρώτα δρομολόγια του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, το επιβατικό κοινό θα χρειαστεί να περιμένει ελάχιστα λεπτά στις στάσεις για να φτάσει στον προορισμό του, αφού περίπου κάθε 2 λεπτά θα περνάει συρμός με στόχο να εξυπηρετούνται 20.000 επιβάτες ανά ώρα και 300.000 ημερησίως.

Το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένα εμβληματικό έργο, το οποίο, όταν τεθεί σε λειτουργία, όχι μόνο θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη, αλλά και θα αποτελεί ένα από τα πιο σύγχρονα έργα μετρό στην Ευρώπη, με αρκετές καινοτόμες προδιαγραφές, όπως η χρήση συρμών χωρίς μηχανοδηγούς (driverless).

Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα εξυπηρετεί περίπου 315.000 πολίτες ημερησίως και με τη λειτουργία του υπολογίζεται ότι θα περιορίσει την κυκλοφορία των ΙΧ κατά 60.000 και θα οδηγήσει σε μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους, αντίστοιχα ημερησίως, αλλά και σε σημαντικά οφέλη στο ισοζύγιο πληρωμών της χώρας, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης υγρών καυσίμων.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης (βασική γραμμή) έχει μήκος γραμμής 9,6 χλμ., 13 σύγχρονους σταθμούς και ένα Αμαξοστάσιο, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων, στην περιοχή της Πυλαίας. Το έργο της Επέκτασης προς Καλαμαριά θα περιλαμβάνει 5 νέους Σταθμούς («Νομαρχία», «Καλαμαριά», «Αρετσού», «Νέα Κρήνη» και «Μίκρα») με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ.

Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία του έργου, έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού των 13 σταθμών της κύριας γραμμής, καθώς και η εγκατάσταση των περισσοτέρων ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) συστημάτων. Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές των Η/Μ συστημάτων, που αναμένεται να ενταθούν τους επόμενους μήνες, αλλά και η εγκατάσταση του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

Στην Αθήνα, η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό με ανάδοχο το σχήμα ΑΒΑΞ – Alstom, είναι σε εξέλιξη και στις 15 Φεβρουαρίου θα τεθεί σε λειτουργία και το δεύτερο μηχάνημα διάνοιξης σηράγγων το επονομαζόμενο Tunnel Boring Machine- ΤΒΜ με το όνομα «Νίκη». Έτσι κάτω από την πρωτεύουσα θα λειτουργούν ταυτόχρονα και τα δύο, με στόχο τη συνάντησή τους στον σταθμό του Ευαγγελισμού.

Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο σήμερα, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, το οποίο, όταν ολοκληρωθεί με 15 νέους σταθμούς, θα εξυπηρετεί καθημερινά 140.000 μετακινούμενους. Ειδικότερα, θα συνδέει το Άλσος Βεΐκου με το Γουδί, περνώντας μέσα από τις πιο πυκνοκατοικημένες συνοικίες της πόλης, όπως η Κυψέλη, τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι.

Η σύμβαση για την κατασκευή του Α’ Τμήματος της Νέας Γραμμής 4 (Άλσος Βεΐκου – Γουδί) υπεγράφη στις 22 Ιουνίου 2021, ενώ λίγους μήνες νωρίτερα στις 29 Μαρτίου 2021, υπεγράφη και η αντίστοιχη σύμβαση για τις πρόδρομες εργασίες, οι οποίες ήδη βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.

Πρόκειται για ένα έργο, το οποίο αποτελείται από 15 νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδί, καθώς και εννέα ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα, μήκους περίπου 13 χλμ. σήραγγας, με συμβατικό τίμημα 1,2 δισ. ευρώ και χρόνο ολοκλήρωσης για το σύνολο του έργου τα οκτώ έτη.

Η κατασκευή της Νέας Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας - Τμήμα Α’ «Άλσος Βεΐκου – Γουδί» έχει ήδη εκκινήσει με τις πρόδρομες εργασίες, οι οποίες αφορούν τις μελέτες, τη σταδιακή εγκατάσταση των εργοταξίων, αρχαιολογική διερεύνηση και μετατόπιση των δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας (δίκτυα ΔΕΔΔΗΕ, αποχέτευσης, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών, φυσικού αερίου) και τις απαραίτητες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.

Το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 του Μετρό «Άλσος Βεικού - Γουδί» έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός).

Ταυτόχρονα θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, στην εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτηρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ. καθώς και στην αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός).

Το συνολικό μήκος της γραμμής ανέρχεται σε 12,8 χιλιόμετρα και επιπλέον περιλαμβάνει τη Συνδετήρια Σήραγγα της Γραμμής 4 με τις Γραμμές 2 και 3 και τη σήραγγα πρόσβασης και τον χώρο εναπόθεσης/συντήρησης συρμών Κατεχάκη.

Παράλληλα, έχουν εντατικοποιηθεί οι προσπάθειες από την Ελληνικό Μετρό υπό τον Ν. Κουρέτα για την επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον.

Το έργο προκηρύχθηκε στις 3 Ιανουαρίου 2023 από την ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και προκηρύχθηκε μαζί με την επέκταση του αμαξοστασίου του Ελαιώνα, σε γειτονική όμορη περιοχή εμβαδού περίπου 20 στρεμμάτων.

Ο προϋπολογισμός του έργου υπολογίζεται σε 550 εκατομμύρια ευρώ χωρίς τον ΦΠΑ, αλλά η τελική εκτιμώμενη αξία της σύμβασης θα καθοριστεί κατά το β' στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας για την οποία αναμένονται νεότερα, ίσως προς εντός του πρώτου τριμήνου.

Υπενθυμίζεται ότι στην αρχική φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος είχαν συμμετάσχει οι ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), ΑΒΑΞ, Intrakat, ΑΚΤΩΡ - Mytilineos  και μένει να φανεί αν θα αλλάξει η σύνθεση των σχημάτων με την αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος που έχει επέλθει στην ΑΚΤΩΡ.

Η επέκταση θα αφορά τη διαδρομή μετά τον Σταθμό «Ανθούπολη» προς την περιοχή του Ιλίου και Αγίου Νικολάου και περαιτέρω μελλοντικά προς τις Αχαρνές και έχει σχεδιασθεί με σκοπό Την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών των δυτικών προαστίων και τη μελλοντική αύξηση της δικτύωσης των Γραμμών Μετρό με την πρόβλεψη ανταπόκρισης στον Σταθμό «Ίλιον» με τη μελλοντική επέκταση της Γραμμής 4 προς την Πετρούπολη.

Η επέκταση της Γραμμής 2 θα είναι συνολικού μήκους περίπου 4 χλμ με τρεις νέους σταθμούς και τα αντίστοιχα Φρέατα Αερισμού τους. Οι σταθμοί, οι οποίοι στο σύνολό τους θα έχουν πλευρικές αποβάθρες και θα διαθέτουν μία ή δύο εισόδους, θα έχουν μήκος 110 μέτρων, θα είναι πλήρως προσβάσιμοι από ΑΜΕΑ και το βάθος τους θα κυμαίνεται περίπου από -22 έως -24 μετρα.

Οι νέοι σταθμοί θα είναι οι εξής:

  • Σταθμός «Παλατιανή»: Χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου και διαθέτει δύο εισόδους εκατέρωθεν της οδού Θηβών.
  • Σταθμός «Ίλιον»: Χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ελαιών, διαθέτει δύο εισόδους εκατέρωθεν της οδού Θηβών και πρόβλεψη σύνδεσης/μετεπιβίβασης επιβατών με τον ομώνυμο Σταθμό της μελλοντικής Επέκτασης της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη.
  • Σταθμός «Άγιος Νικόλαος»: Χωροθετείται κάτω από τμήμα της ομώνυμης οδού και τμήμα του διαμορφωμένου χώρου πρασίνου που βρίσκεται μεταξύ των οδών Παραμυθιάς, Ολύνθου, Ζίτσης και Αγ. Νικολάου.

Στην Παλατιανή θα κατασκευαστεί και ένας σταθμός μετεπιβίβασης σε παρακείμενο χώρο εφαπτόμενο στον Σταθμό «Παλατιανή» μεταξύ των οδών Ανδρέα Παπανδρέου και Ικονίου με υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων τριών επιπέδων και χωρητικότητας 150 ΙΧ, με άμεση σύνδεση με τον Σταθμό. Στην επιφάνεια, μετά την ολοκλήρωση κατασκευής του θα διαμορφωθεί Χώρος Μετεπιβίβασης Λεωφορείων.

Το τμήμα αυτό της Γραμμής 2 μέχρι την περιοχή του Αγίου Νικολάου εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ ο αριθμός των κατοίκων της περιοχής που θα εξυπηρετούνται από τους 3 νέους σταθμούς σε ακτίνα 500 μέτρων από την κατοικία τους υπολογίζεται σε περίπου 42.000 και οι αντίστοιχες εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας σε περίπου 5.000.