«Η υπόθεση εκκρεμεί δικαστικά» λέει η εταιρεία μετά το «λουκέτο» στο COCO MAT ATHENS

«Η υπόθεση εκκρεμεί δικαστικά» λέει η εταιρεία μετά το «λουκέτο» στο COCO MAT ATHENS

Εξελίξεις δρομολογεί η απόφαση της υπηρεσίας ελέγχου των τουριστικών καταλυμάτων Αττικής και ειδικότερα της Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού Αττικής να προχωρήσει στην άμεση παύση της λειτουργίας του ξενοδοχείου COCO MAT ATHENS BC, επειδή «κρύβει» τη θέα προς τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης και τον Παρθενώνα.

Η εταιρεία «ΜΠΛΕ ΚΕΔΡΟΣ ΑΕΕΑΠ», η οποία είναι ιδιοκτήτρια της ξενοδοχειακής μονάδας των αδελφών Πωλ και Μιχάλη Ευμορφίδη, «Coco-Mat ATHENS BC» στην περιοχή Μακρυγιάννη, μέσω του συνηγόρου της Πάνου Λαζαράτου απέστειλε σήμερα επιστολή στο υπουργείο Τουρισμού.

Ο κ. Λαζαράτος στην επιστολή του αναφέρει ότι η υπόθεση εκκρεμεί ενώπιον των αρμοδίων δικαστικών και διοικητικών οργάνων και συγκεκριμένα σημειώνει:«Η έκδοση πράξης μερικής σφράγισης της ξενοδοχειακής μονάδας που στεγάζεται στο ακίνητο ιδιοκτησίας της εταιρείας μας δεν θα είναι σύννομη, διότι πρώτον δεν υφίσταται εκτελεστή διοικητική πράξη χαρακτηρισμού των κατασκευών ως αυθαιρέτων και δεύτερον διότι η οριστική επίλυση του ζητήματος της νομιμότητας τόσο του χαρακτηρισμού, όσο και της ίδιας της πράξης μερικής ανάκλησης της άδειας δόμησης εκκρεμεί ενώπιον των αρμοδίων δικαστικών και διοικητικών οργάνων».

Η πλήρης επιστολή έχει ως εξής:

«Προς: Υπουργείο Τουρισμού

- Γενική Γραμματεία Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης

- Γενική Διεύθυνση Τουριστικής Πολιτικής - Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού (Π.Υ.Τ.) Αττικής

- Τμήμα Τουριστικής Ανάπτυξης Επιθεωρήσεων και Ελέγχου

Ταχ. Διεύθυνση: Αμαλίας 12, Αθήνα, 105 57 Αθήνα,

13 Ιουλίου 2023

Αξιότιμοι, Αξιότιμες,

Σε συνέχεια του από 12.07.2023 Δελτίου Τύπου του Υπουργείου Τουρισμού, με τίτλο «Εφαρμογή της νομοθεσίας για το ξενοδοχείο COCO MAT ATHENS BC», καθώς και της με αρ. πρωτ. 2307/21.04.2023 κλήσης προς παροχή εξηγήσεων, η εταιρεία ΜΠΛΕ ΚΕΔΡΟΣ ΑΕΕΑΠ (εφεξής: η εταιρεία μας), ιδιοκτήτρια του ακινήτου επί της οδού Φαλήρου 5, Μακρυγιάννη, στο οποίο στεγάζεται η ως άνω ξενοδοχειακή μονάδα, επιθυμεί να τονίσει εμφατικά τα όσα εκτίθενται κατωτέρω.

Με το με αρ. 11/2022 Πρακτικό Συνεδρίασης του Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης του ΣτΕ, διαπιστώθηκε ότι ο Δήμος Αθηναίων όφειλε να συμμορφωθεί προς την απόφαση ΣτΕ Ολ. 2102/2019, ανακαλώντας μερικώς τη με αρ. 15/2017 άδεια δόμησης της εταιρείας μας, για όλα τα κτίσματα που υπερέβαιναν το ύψος των 24 μέτρων. Σε συνέχεια του Πρακτικού 11/2022 ο Δήμος Αθηναίων προέβη στην έκδοση μιας δήθεν «πράξης» μερικής ανάκλησης, η οποία στην πραγματικότητα αντιστοιχούσε σε μια αδημοσίευτη, αχρονολόγητη και ανυπόγραφη χειρόγραφη επισημείωση.

Επί τη βάσει της εν λόγω «ανάκλησης», οι υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων προέβησαν στη σύνταξη έκθεσης αυτοψίας (30.11.2022) με την οποία διαπίστωναν την ύπαρξη αυθαιρέτων στο ακίνητο της εταιρείας μας (ήτοι των ορόφων εκείνων για τους οποίους είχε «ανακληθεί» η άδεια δόμησης), επέβαλλαν πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτων κτισμάτων και κήρυσσαν τα τελευταία κατεδαφιστέα. Κατά της εν λόγω έκθεσης αυτοψίας η εταιρεία μας άσκησε αίτηση ακύρωσης και αίτηση αναστολής ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών.

Επί της αίτησης αναστολής εκδόθηκε η με αρ. Α83/2023 απόφαση με την οποία έγινε δεκτή η αίτηση αναστολής και ανεστάλη η εκτέλεση της έκθεσης αυτοψίας (ήτοι της διαπίστωσης των προστίμων, της επιβολής των προστίμων και της υποχρέωσης κατεδάφισης).

Ειδικότερα, με την Α83/2023 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών (πρβλ. σκ. 5), έγινε δεκτό ότι «Η μερική αυτή ανάκληση, όμως, με τη μορφή και το περιεχόμενο που παρατέθηκε σε προηγούμενη σκέψη, μεταξύ άλλων ελλείψεων, δεν φέρει, πράγματι, υπογραφή του εκδόντος οργάνου, ούτε συνοδεύεται, άλλωστε, από άλλη (υπογεγραμμένη) πράξη μερικής ανάκλησης, όπως αναφέρεται και στις απόψεις του Δήμου Αθηναίων προς το ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. Β΄, σύμφωνα με τις οποίες «για την ανάκληση της οικοδομικής άδειας δεν υφίσταται ιδιαίτερο έγγραφο της υπηρεσίας αλλά μόνο το γεγονός ότι στο σώμα της πράξης έχει αναγράφει η φράση: "Μερική ανάκληση …" ».

Με τα δεδομένα αυτά, η εν λόγω πράξη είναι ανυπόστατη και ως εκ τούτου, δεν μπορούσε να αποτελέσει νόμιμο έρεισμα για την έκδοση της έκθεσης αυτοψίας, η οποία για το λόγο αυτό καθίσταται, κατά το μέρος που αφορά τις ανωτέρω κατασκευές, μη νόμιμη».

Στη συνέχεια, εκδόθηκε το με αρ. 15/2023 Πρακτικό Συνεδρίασης του Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης του ΣτΕ, με το οποίο διαπιστώθηκε ότι ενόψει του προδήλως ανυπόστατου χαρακτήρα της «ανάκλησης», ο Δήμος Αθηναίων δεν συμμορφώθηκε προσηκόντως με την απόφαση ΣτΕ Ολ. 2102/2019.

Υποχρέωνε, δε, τον Δήμο Αθηναίων να προβεί στην έκδοση νόμιμης και υποστατής πράξης μερικής ανάκλησης, η οποία θα ανατρέχει στον χρόνο «έκδοσης» της προηγούμενης, καλύπτοντας αναδρομικά, κατ' αυτόν τον τρόπο, την ήδη συνταχθείσα (30.11.2022) έκθεση αυτοψίας.

Σε συνέχεια του ως άνω, με αρ. 15/2023 Πρακτικού, ο Δήμος Αθηναίων προέβη στην έκδοση της με αρ. πρωτ. 199540/05.07.2023 πράξης με τίτλο «ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ της από 24-11-2022 μερικής ανάκλησης της 15/2017 άδειας δόμησης που αφορά στο ακίνητο επί της οδού Φαλήρου 5 & παρόδου Συγγρού 34». Με το ίδιο Πρακτικό του ΣτΕ (σκ. 8) επιβλήθηκε στο Υπουργείο Τουρισμού η υποχρέωση να προβεί στη μερική σφράγιση της ξενοδοχειακής μονάδας, για το τμήμα του κτίσματος του οποίου η άδεια δόμησης ανακλήθηκε.

Ωστόσο, τέθηκε ως αναγκαία προϋπόθεση για τη νομιμότητα της εν λόγω σφράγισης η προηγούμενη οριστικοποίηση του χαρακτηρισμού των κατασκευών ως αυθαιρέτων. Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία ο χαρακτηρισμός κατασκευών ως αυθαιρέτων λαμβάνει χώρα από τις αρμόδιες πολεοδομικές υπηρεσίες, κατόπιν διενέργειας αυτοψίας και σύνταξης σχετικής έκθεσης.

Στην προκειμένη, όμως, περίπτωση, όπως ήδη εκτέθηκε, η έκθεση αυτοψίας (30.11.2022) με την οποία χαρακτηρίστηκαν ως αυθαίρετες οι κατασκευές του ακινήτου έχει ανασταλεί με την απόφαση Α83/2023 του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών και δεν παράγει απολύτως καμία έννομη συνέπεια. Υπό την έννοια αυτή, δεν υφίσταται στον νομικό κόσμο διοικητική πράξη, παράγουσα έννομα αποτελέσματα, με την οποία να χαρακτηρίζονται οι επίμαχες κατασκευές ως αυθαίρετες.

Εξάλλου, ο χαρακτηρισμός των κατασκευών ως αυθαιρέτων με την από 30.11.2022 έκθεση αυτοψίας δεν μπορεί υπό καμία εκδοχή να θεωρηθεί οριστικοποιηθείς, δεδομένου ότι εκκρεμεί σε βάρος του αίτηση ακύρωσης ενώπιον του αρμοδίου Διοικητικού Εφετείου Αθηνών.

Παράλληλα, εξίσου μη οριστικοποιηθέν θα πρέπει να θεωρηθεί το ζήτημα της μερικής ανάκλησης της άδειας δόμησης, Τούτο, διότι κατά της πράξης αυτής, με την οποία παραβιάζεται ευθέως το 15/2023 Πρακτικό του ΣτΕ, έχει ασκηθεί τόσο αίτηση ακύρωσης ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, όσο και προσφυγή ενώπιον του αρμοδίου ΣΥΠΟΘΑ Α΄.

Στο πλαίσιο αυτό, έχει προβληθεί από την εταιρεία μας ο ισχυρισμός ότι η εν λόγω ανακλητική πράξη δεν συνιστά, ως όφειλε, πράξη «ορθής επανάληψης», αλλά κατ' ουσίαν νέα πράξη ανάκλησης και είναι επομένως προδήλως παράνομη.

Με αυτά τα δεδομένα, επιθυμούμε να σας ενημερώσουμε ότι η έκδοση πράξης μερικής σφράγισης της ξενοδοχειακής μονάδας που στεγάζεται στο ακίνητο ιδιοκτησίας της εταιρείας μας δεν θα είναι σύννομη, διότι πρώτον δεν υφίσταται εκτελεστή διοικητική πράξη χαρακτηρισμού των κατασκευών ως αυθαιρέτων και δεύτερον διότι η οριστική επίλυση του ζητήματος της νομιμότητας τόσο του χαρακτηρισμού, όσο και της ίδιας της πράξης μερικής ανάκλησης της άδειας δόμησης εκκρεμεί ενώπιον των αρμοδίων δικαστικών και διοικητικών οργάνων».

Υπενθυμίζεται ότι η απόφαση της υπηρεσίας, ελήφθη κατόπιν ενημέρωσης από τον πάρεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας, σχετικά με το υπ. αριθ. 15/2023 πρακτικό του Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης, λόγω μερικής ανάκλησης της οικοδομικής άδειας του ξενοδοχείου (σκέψη 8 του ανωτέρω πρακτικού του ΣτΕ).

«Σημειώνεται ότι για την εν λόγω υπόθεση, το υπουργείο Τουρισμού είχε και στο παρελθόν δράσει εγκαίρως, διερευνώντας με σχετικό έγγραφο προς την ΥΔΟΜ του δήμου Αθηναίων, εάν είχε γίνει ανάκληση της οικοδομικής άδειας του εν λόγω καταλύματος, ως απόρροιας συμμόρφωσης του με το υπ. αριθμ. 11/2022 πρακτικό συνεδρίασης του ΣτΕ, αλλά ουδέποτε έλαβε απάντηση» αναφέρει το υπουργείο Τουρισμού σε ανακοίνωσή του.

Όπως επιπροσθέτως σημειώνεται στην ανακοίνωση, με το από 21/4/2023 έγγραφό της, η αρμόδια Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Αττικής, είχε αποστείλει προς το ξενοδοχείο κλήση σε παροχή εξηγήσεων, προκειμένου να διερευνήσει τους λόγους για τους οποίους δεν είχε επέλθει μεταβολή των στοιχείων γνωστοποίησης του τουριστικού καταλύματος στο πληροφοριακό σύστημα notify business, κατόπιν της μεταβολής στην υπ. αριθμ 15/2017 άδεια δόμησης του, και δόθηκαν οι σχετικές εξηγήσεις σχετικά με τη λειτουργία του.

«Είναι σαφές ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Τουρισμού, είχαν από την πρώτη στιγμή άμεσα κινηθεί ως προς τη διερεύνηση της νόμιμης λειτουργίας του ξενοδοχείου, όπως υποχρεούνται βάση της κείμενης νομοθεσίας» κατέληγε η ίδια ανακοίνωση.

Η απάντηση της εταιρείας στην απόφαση 

Η εταιρεία ΜΠΛΕ ΚΕΔΡΟΣ ΑΕΕΑΠ εξέδωσε νωρίτερα την Πέμπτη ανακοίνωση, διά της οποίας υποστηρίζει ότι το ζήτημα της νομιμότητας της νέας πράξης από το Δήμο Αθηναίων παραμένει εκκρεμές, τόσο σε επίπεδο διοίκησης, όσο και σε επίπεδο δικαστηρίου.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της εταιρείας αναφέρει τα εξής:

«Η ΜΠΛΕ ΚΕΔΡΟΣ ΑΕΕΑΠ ανακοινώνει τα ακόλουθα γεγονότα που αφορούν στην υπόθεση του ξενοδοχείου της επί της Φαλήρου 5, στην Αθήνα, συναφώς και προς τα από 12.07.2023 δελτία τύπου του Δήμου Αθηναίων και του Υπουργείου Τουρισμού:

Μετά από νομικές ενέργειες της Εταιρείας και με την από 29.05.2023 απόφαση του ΣΥΠΟΘΑ Α της Π.Ε. Κεντρικού Τομέα Αθηνών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής (2η Συνεδρίαση, θέμα 5ο) κρίθηκε ως ανυπόστατη η «πράξη» μερικής ανάκλησης της άδειας δόμησης 15/2017 του ξενοδοχείου της Εταιρείας, η οποία είχε αποτελέσει το έρεισμα για να κηρυχθούν αυθαίρετοι οι χώροι αυτού άνωθεν των 24 μέτρων και να επιβληθούν πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτου.

Την κρίση αυτή περί του προδήλως ανυπόστατου της πράξης μερικής ανάκλησης της αδείας, που δεν παρήγαγε καμία έννομη συνέπεια, επανέλαβε και το Συμβούλιο Συμμόρφωσης του Συμβουλίου της Επικρατείας με το με αριθμό 15/2023 πρακτικό του. Με το πρακτικό αυτό το Συμβούλιο Συμμόρφωσης κάλεσε τον Δήμο Αθηναίων να προβεί σε ορθή πράξη μερικής ανάκλησης της άδειας δόμησης, μετά δε την έκδοση αυτής, τους λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς να ενεργήσουν για την υλοποίησή της με την παύση της λειτουργίας των εν λόγω χώρων του ξενοδοχείου και την σύνταξη μελετών για την υλοποίηση της καθαίρεσης αυτών.

Στη συνέχεια ο Δήμος Αθηναίων προέβη στην έκδοση της με αρ. πρωτ. 199540/05.07.2023 νέας πράξης του Τμήματος Έκδοσης Αδειών της Διεύθυνσης Δόμησης του Δήμου Αθηναίων, με τίτλο «ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ της από 24-11-2022 μερικής ανάκλησης της 15/2017 άδειας δόμησης που αφορά στο ακίνητο επί της οδού Φαλήρου 5 & παρόδου Συγγρού 34». Κατά της νέας αυτής πράξης, που είναι και πάλι πλημμελής και παράνομη, η Εταιρεία ήδη άσκησε τόσο αίτηση ακύρωσης ενώπιον των αρμοδίων Δικαστηρίων όσο και διοικητική προσφυγή ενώπιον του ΣΥΠΟΘΑ Α΄.

Η Εταιρεία ενημέρωσε προσηκόντως το Υπουργείο Τουρισμού για το ανυπόστατο της αρχικής «πράξης» μερικής ανάκλησης της αδείας 15/2017 και θα προβεί εκ νέου στη δέουσα ενημέρωση σχετικά με τις πλημμέλειες της νέας ανακλητικής πράξης, καθώς το ζήτημα της νομιμότητας (και, εν προκειμένω, της παρανομίας) της νέας αυτής πράξης παραμένει εκκρεμές, τόσο σε επίπεδο διοίκησης, όσο και σε επίπεδο δικαστηρίου.

Επιπλέον των ανωτέρω, σημειώνεται ότι το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών, με τη με αριθμό Α83/2023 απόφασή του έχει ήδη διατάξει την αναστολή τόσο της εκθέσεως αυτοψίας όσο και των προστίμων των ορόφων του κτιρίου που ερείδονται σε αυτή (Τμήμα Β’ Ακυρωτικό του Τριμελούς Διοικητικού Εφετείου Αθηνών).

Η Εταιρεία θα παρέχει πληροφόρηση στο επενδυτικό κοινό για όλες τις επικείμενες εξελίξεις».