Η Tesla ενέκρινε τη χορήγηση 96 εκατ. νέων μετοχών, αξίας περίπου 29 δισ. δολαρίων, στον διευθύνοντα σύμβουλο Ίλον Μασκ, μια κίνηση που αποσκοπεί στη διατήρηση του δισεκατομμυριούχου επιχειρηματία στο τιμόνι της εταιρείας, την ώρα που εκείνος μάχεται κατά δικαστικής απόφασης που ακύρωσε την προηγούμενη συμφωνία αποζημίωσής του ως άδικη για τους μετόχους, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το Reuters.
Το 2024, δικαστήριο του Ντέλαγουερ ακύρωσε το πακέτο αποζημίωσης του Μασκ για το 2018, αξίας άνω των 50 δισ. δολαρίων, κρίνοντας ότι η διαδικασία έγκρισης από το διοικητικό συμβούλιο της Tesla ήταν ελαττωματική και επιβλαβής για τους μετόχους.
Ο Μασκ άσκησε έφεση τον Μάρτιο, υποστηρίζοντας ότι το δικαστήριο είχε διαπράξει πολλαπλά νομικά σφάλματα με την ανάκληση της καταγεγραμμένης αποζημίωσης. Νωρίτερα φέτος, η Tesla ανακοίνωσε ότι το διοικητικό της συμβούλιο είχε συγκροτήσει ειδική επιτροπή για να εξετάσει ζητήματα αποζημίωσης που σχετίζονται με τον Μασκ, χωρίς όμως να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
Η Tesla βρίσκεται σε κομβικό σημείο, καθώς ο Μασκ - ο μεγαλύτερος μέτοχός της με ποσοστό 13% - μετατοπίζει την έμφαση από τη δημιουργία μιας οικονομικά προσιτής πλατφόρμας ηλεκτρικών οχημάτων προς την ανάπτυξη ρομποταξί και ανθρωποειδών ρομπότ. Ο ίδιος προωθεί πλέον την Tesla ως εταιρεία Τεχνητής Νοημοσύνης και ρομποτικής, και όχι ως παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία.
Το νέο πακέτο μετοχών έχει σχεδιαστεί ώστε να ενισχύσει σταδιακά τη δύναμη ψήφου του Μασκ, κάτι που, σύμφωνα με την ειδική επιτροπή, τόσο ο ίδιος όσο και οι μέτοχοι θεωρούν καθοριστικό για την παραμονή του προσηλωμένου στην αποστολή της εταιρείας.
«Αναγνωρίζουμε ότι οι επιχειρηματικές δραστηριότητες, τα ενδιαφέροντα και οι άλλες πιθανές απαιτήσεις στον χρόνο και την προσοχή του Έλον είναι εκτεταμένες και ποικίλες... Είμαστε ωστόσο πεπεισμένοι ότι το συγκεκριμένο πακέτο θα του προσφέρει το απαραίτητο κίνητρο να παραμείνει στην Tesla», αναφέρει η επιτροπή σε κατάθεση που υπεβλήθη στις ρυθμιστικές αρχές τη Δευτέρα.
Προστίθεται ότι, σε περίπτωση πλήρους επαναφοράς του πακέτου αποδοχών του 2018 από τα δικαστήρια του Ντέλαγουερ, η νέα προσωρινή επιχορήγηση είτε θα ακυρωθεί είτε θα συμψηφιστεί, διασφαλίζοντας πως δεν θα υπάρξει «διπλή ανταμοιβή».
Οι νέες μετοχές κατοχυρώνονται μόνο αν ο Μασκ παραμείνει σε βασικό εκτελεστικό ρόλο έως το 2027. Επιπλέον, συνοδεύονται από πενταετή περίοδο κατοχής, εξαιρουμένων περιπτώσεων κάλυψης φορολογικών υποχρεώσεων ή πληρωμής τιμής αγοράς.
Ο Μασκ υποχρεούται να καταβάλει στην Tesla 23,34 δολάρια ανά κατοχυρωμένη περιορισμένη μετοχή, ποσό αντίστοιχο με την τιμή άσκησης του παλαιού πακέτου του 2018, όπως ανέφερε η εταιρεία στην κατάθεσή της.
Οι μετοχές της Tesla κατέγραψαν άνοδο άνω του 2% στις προσυνεδριακές συναλλαγές.
Πτώση πωλήσεων
Η μετοχή της Tesla έχει χάσει περίπου το ένα τέταρτο της αξίας της από τις αρχές του έτους, καθώς η εταιρεία αντιμετωπίζει μείωση πωλήσεων λόγω της γερασμένης γκάμας μοντέλων, του εντεινόμενου ανταγωνισμού και των πολιτικών τοποθετήσεων του Μασκ, που έχουν αποξενώσει μερίδα δυνητικών πελατών.
Οι δυσκολίες επιτείνονται και από τις περικοπές της αμερικανικής κυβέρνησης στις επιδοτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα. Ο Μασκ είχε δηλώσει κατά την ανακοίνωση αποτελεσμάτων τον προηγούμενο μήνα ότι η μείωση των κρατικών ενισχύσεων ενδέχεται να οδηγήσει σε «μερικά δύσκολα τρίμηνα» μέχρι να ξεκινήσει ένα νέο κύμα εσόδων από λογισμικό και υπηρεσίες αυτόνομης οδήγησης στα τέλη του 2026.
Σύμφωνα με αποκλειστικά στοιχεία της S&P Global Mobility που κοινοποιήθηκαν στο Reuters τη Δευτέρα, η πιστότητα των καταναλωτών στην επωνυμία Tesla έχει μειωθεί κατακόρυφα από τότε που ο Μασκ δήλωσε τη στήριξή του στον πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, το περασμένο καλοκαίρι.
Τα γερασμένα μοντέλα της Tesla αντιμετωπίζουν επίσης σκληρό ανταγωνισμό από νέα ηλεκτρικά οχήματα που λανσάρουν παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι General Motors, Hyundai και BMW.
Το Cybertruck, το μοναδικό νέο μοντέλο που παρουσίασε η Tesla από το 2020, απέτυχε εμπορικά, παρά τις προβλέψεις του Μασκ για εκατοντάδες χιλιάδες πωλήσεις ετησίως.