Η LAMDA αποκαθιστά την αλήθεια σε ό,τι αφορά στις τοπικές κοινωνίες και τους δήμους

Η LAMDA αποκαθιστά την αλήθεια σε ό,τι αφορά στις τοπικές κοινωνίες και τους δήμους

Το “The Ellinikon” αναπτύσσεται σε έκταση 6.200.000 τ.μ. και είναι το μεγαλύτερο Έργο αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη με στόχους να επαναπροσδιορίσει το αστικό τοπίο και να δημιουργήσει τη νέα πόλη του μέλλοντος, βασισμένη στην καινοτομία, τη βιωσιμότητα και τον πολιτισμό. 

Μέσα σε σύντομο διάστημα πραγματοποιείται ένα όραμα δεκαετιών και δημιουργείται ένας χώρος σημείο αναφοράς τόσο για τη σημερινή κοινωνία όσο και για τις επόμενες γενιές. Ακόμη και σε αυτό το απολύτως πρώιμο στάδιό της, η νέα πόλη προσδίδει νέα πνοή στην ανάπτυξη των νοτίων προαστίων και μεγαλύτερη αξία στην αγορά ακινήτων (αυξανόμενη ακόμη περισσότερο περιμετρικά του Έργου), και συμβάλλει καθοριστικά στην αγορά εργασίας, έχοντας ήδη δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις. 

Για να γίνει αντιληπτό το μοναδικό για τα δεδομένα της χώρας μέγεθος του Έργου, σήμερα, εκτελούνται επιμέρους έργα από 18 κύριους εργολάβους/κατασκευαστικές εταιρείες, σε 40 ενεργά εργοτάξια με περίπου 2.500 εργαζόμενους. 

Περιβαλλοντικά, το Έργο έχει σχεδιαστεί και υλοποιείται ως πρότυπο υπευθυνότητας και βιώσιμης ανάπτυξης. Η περιβαλλοντική του αδειοδότηση αντιμετωπίζεται όχι  απλώς ως  υποχρέωση, αλλά περισσότερο ως  ευκαιρία ενσωμάτωσης της περιβαλλοντικής προστασίας στον πυρήνα της αναπτυξιακής στρατηγικής του. Για τον λόγο αυτό βασίζεται σε ένα πολυεπίπεδο  πλαίσιο που περιλαμβάνει:

  • την έγκριση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων με την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος 35 (ΦΕΚ ΑΑΠ/01.03.2018), 
  • την έγκριση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων με την ενσωμάτωση των περιβαλλοντικών όρων στις σχετικές, ανά περιοχή, Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, (74502ΕΞ2019 ΦΕΚ2792/Β/2019 / 93620ΕΞ2019 ΦΕΚ3347/Β/2019 / 96572ΕΞ2019 ΦΕΚ3405/Β/2019 /  109171ΕΞ2019 ΦΕΚ 3687/Β/2019) όπως ισχύουν σήμερα, 
  • την επιμέρους περιβαλλοντική αδειοδότηση πλήθους έργων και δραστηριοτήτων του, με την έκδοση αυτοτελών Αποφάσεων Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) ), υπαγωγή Έργων σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ) και πλήθος άλλων Τεχνικών Περιβαλλοντικών Μελετών (ΤΕΠΕΜ), ενημερώσεων και εγκρίσεων, σύμφωνα με την κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία.

Η χάραξη κοινής στρατηγικής και η αποτύπωση του πλαισίου για την εφαρμογή των περιβαλλοντικών όρων από την Εταιρεία και τα εμπλεκόμενα τρίτα μέρη γίνεται μέσω του Σχεδίου Περιβαλλοντικής Διαχείρισης Κατασκευής, στις επιμέρους ενότητες του οποίου αναλύεται η αντιμετώπιση και ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων από τις κατασκευαστικές δραστηριότητες, με στόχο την κατασκευή κατά τον αποτελεσματικότερο και περιβαλλοντικά βέλτιστο τρόπο. 

Παράλληλα,  έχουν καταρτιστεί Προγράμματα Περιβαλλοντικής Παρακολούθησης, στα οποία αναφέρονται οι περιβαλλοντικές παράμετροι που παρακολουθούνται, η συχνότητα και τα σημεία μετρήσεων, τα όργανα μέτρησης που χρησιμοποιούνται κλπ. 

Η περιβαλλοντική συμμόρφωση αποτελεί καθημερινή πρακτική, η οποία  ενσωματώνεται στον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία των επιμέρους έργων και εφαρμόζεται με συνέπεια και διαφάνεια. Αποτυπώνεται μάλιστα  και στις Ετήσιες Περιβαλλοντικές Εκθέσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν τα αποτελέσματα του άνωθεν αναφερόμενου Προγράμματος, στοιχεία συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς όρους, την περιβαλλοντική αδειοδότηση επιμέρους έργων και δραστηριοτήτων, περιβαλλοντικές πιστοποιήσεις ή διεθνή αναγνωρισμένα πρωτοκόλλα περιβαλλοντικής αξιολόγησης (π.χ. LEED), ενέργειες με θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο για το Έργο και για τις τοπικές κοινωνίες, καθώς και προτάσεις για τις τυχόν απαιτούμενες διορθωτικές ενέργειες.

Οι Ετήσιες Περιβαλλοντικές Εκθέσεις υποβάλλονται στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος (ΥΠΕΝ), ενώ ποιοτικά στοιχεία τους αναρτώνται και στον ιστότοπο του Έργου, ενισχύοντας τη διαφάνεια και τη δημόσια λογοδοσία. Η δε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές (ΔΙΠΑ, Γραφείο Ελληνικού, Αποκεντρωμένη Διοίκηση, Περιφέρεια Αττικής) είναι συνεχής και εποικοδομητική, διασφαλίζοντας την έγκαιρη και ορθή διεκπεραίωση όλων των απαιτούμενων διαδικασιών.  

Πέραν όμως του θεωρητικού πλαισίου, ένα τόσο εκτεταμένο και πολύπλοκο έργο αντιμετωπίζει αναμφίβολα σημαντικές προκλήσεις και στο πεδίο της κατασκευής. Αποτελεί προτεραιότητα και δέσμευσή μας, σε κάθε βήμα μας να προχωράμε με υπευθυνότητα, συνέπεια και τη μικρότερη δυνατή όχληση για τις τοπικές κοινωνίες. 

Έτσι, σε όλη τη διάρκεια της κατασκευής καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια περιορισμού της όχλησης των γειτονικών περιοχών και λήψης όλων των απαραίτητων μέτρων για την αντιμετώπιση, μεταξύ άλλων, της σκόνης, του θορύβου των δονήσεων και της κυκλοφορίας από τις κατασκευαστικές εργασίες. Όλως ενδεικτικά, μεταξύ πολλών άλλων, η Εταιρεία πραγματοποιεί:

  • Καθημερινές μετρήσεις αιωρούμενων σωματιδίων,
  • Καθημερινές μετρήσεις περιβαλλοντικού θορύβου,
  • Καθημερινούς ελέγχους του θαλάσσιου περιβάλλοντος (συνεργασία με το ΕΛΚΕΘΕ),
  • Τακτικές μετρήσεις δονήσεων στα σημεία που πραγματοποιούνται εργασίες (και περισσότερες για εργασίες κοντά σε κατοικημένες περιοχές), 
  • Συνεχείς ρίψεις νερού με 15 υδροφόρες σε μέτωπα εργασίας και στο εσωτερικό οδικό δίκτυο (μήκους άνω των 23 χλμ.), ενισχυόμενες κατά τις ημέρες δυνατών ανέμων,
  • Συνεχείς ελέγχους μέτρησης ταχύτητας των οχημάτων που κινούνται εντός των επιμέρους εργοταξίων αλλά και στο Ακίνητο γενικότερα,
  • Κάλυψη και καθαρισμό των ανοιχτών οχημάτων που μεταφέρουν χύδην υλικά,
  • Εντοπισμό, εξουδετέρωση ή απομάκρυνση εκρηκτικών μηχανισμών και βομβών σε συνεργασία με το Τάγμα Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς (ΤΕΝΞ),ήδη έχουν εξουδετερωθεί πάνω από 300 βόμβες της εποχής του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, που θα αποτελούσαν κίνδυνο για τη ζωή των κατοίκων και χρηστών του Έργου, 
  • Απορρύπανση του εδάφους και του υδροφόρου ορίζοντα από ρύπους που συνδέονται με την προηγουμένη λειτουργία του Ακινήτου ως Αεροδρομίου,
  • Διαρκή ενημέρωση του κοινού για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ή έκτακτα μέτρα,
  • Καθημερινούς (τακτικούς και έκτακτους)  ελέγχους εφαρμογής όλων των παραπάνω μέτρων, στα επιμέρους εργοτάξια και στο σύνολο του εργοταξίου, συστάσεις σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων και αναστολή εργασιών, όπου απαιτείται. 

Όλα τα ανωτέρω μέτρα είναι γνωστά, δημόσια και έχουν επικοινωνηθεί επανειλημμένα και με κάθε δυνατό τρόπο. Όλως ενδεικτικά, το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε: 

  • Παρουσιάσει το Έργο στα δημοτικά συμβούλια των τριών όμορων Δήμων σε επιμέρους συναντήσεις στο Experience Centre, οι οποίες συνοδεύθηκαν και από ξενάγηση στις, υπό εξέλιξη, αναπτύξεις.  
  • Δημιουργήσει (και ενισχύουμε καθημερινά) την ενότητα «Ζείτε κοντά στο The Ellinikon» μέσα στην ιστοσελίδα του Έργου (https://theellinikon.com.gr/local-communities/), για την πληρέστερη και άμεση ενημέρωση κάθε ενδιαφερόμενου εκεί, μέσα από ένα διαδραστικό χάρτη, κάθε κάτοικος μπορεί να περιηγηθεί στη γειτονιά, που τον ενδιαφέρει και να ενημερωθεί για την εξέλιξη του Έργου αλλά και των γειτονικών του αναπτύξεων.  
  • Διανείμει ενημερωτικό φυλλάδιο για την εξέλιξη του Έργου, στοχευμένο, αποκλειστικά και ειδικά, στην ενημέρωση των  κατοίκων των όμορων Δήμων  και απευθυνόμενο σε όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με μεθόδους ηλεκτρονικής επικοινωνίας.  

Ωστόσο  διαπιστώνουμε ότι πολλά από τα ανωτέρω, είτε δεν είναι ακόμη ευρέως γνωστά στο κοινό, είτε δεν έχουν γίνει αντιληπτά ή αισθητά, πιθανόν λόγω και του μεγέθους του Έργου και του Ακινήτου. 

Προς αποκατάσταση λοιπόν της αλήθειας,  δηλώνουμε τα εξής:  

Φαινόμενα σκόνης  

Η Εταιρεία εφαρμόζει ένα ευρύ πλέγμα μέτρων για την πρόληψη και τον περιορισμό τέτοιων φαινομένων από τις κατασκευαστικές εργασίες. Τα αποτελέσματα των μετρήσεων σκόνης που εκτελούνται καθημερινά τόσο στην περίμετρο του Ακινήτου,  όσο και εντός των εργοταξίων επιβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχουν συστηματικές υπερβάσεις των ορίων που έχουν τεθεί από τους εγκεκριμένους Περιβαλλοντικούς Όρους. 

Σχετικά με τα ύψη των αποθέσεων υλικών, στο παρελθόν υπήρξαν πράγματι μεμονωμένες περιπτώσεις υπέρβασης του ορίου των 5 μέτρων, οι οποίες οφείλονταν πρωτίστως σε ανάγκη επιτάχυνσης των εργασιών και αποφυγής επιπλέον δρομολογίων και της εξ αυτών πρόσθετης όχλησης. Σήμερα ωστόσο η συντριπτική πλειοψηφία των συνολικά 93 σημείων αποθέσεων βρίσκεται κάτω από αυτό το όριο, ενώ καταβάλλεται  συνεχής προσπάθεια περαιτέρω μείωσης. Από τις όποιες υπερβάσεις, κάποιες είναι της τάξης εκατοστών – δηλαδή απολύτως σημειακές και προσωρινές αποκλίσεις που σχετίζονται κυρίως με τη διαμόρφωση του εδάφους, την εξέλιξη των εργασιών απόθεσης, τις πραγματικές συνθήκες κ.λπ. Οι δε υπόλοιπες αφορούν κυρίως ενεργές αποθέσεις, από τις οποίες αντλούνται υλικά, ως επί το πλείστον μακριά από κατοικημένες περιοχές.  

Επιπροσθέτως, η Εταιρεία έχει επιλέξει οικειοθελώς να εφαρμόζει εκτεταμένα υδροσπορά, παρότι δεν αποτελεί περιβαλλοντική υποχρέωσή της, παρά μόνο σε ένα επιμέρους έργο (The Ellinikon Mall). Έτσι, τον Δεκέμβριο του 2024 και ξανά τον Απρίλιο του 2025 προχώρησε, με αποκλειστική πρωτοβουλία της, σε υδροσπορά συνολικής έκτασης 230.000 τ.μ. Παρά τις δυσκολίες λόγω φτωχού υποστρώματος και ανομβρίας, στο 60% των επιφανειών υπήρξε επιτυχής βλάστηση, η οποία, αν και επηρεάστηκε επιφανειακά από τις υψηλές θερμοκρασίες με αποτέλεσμα να μην γίνεται ορατή, έχει δημιουργήσει στο υπέδαφος ένα ριζικό σύστημα που εξασφαλίζει την διακράτηση των υλικών και κατά συνέπεια τη μη μεταφορά σκόνης.  

Επιπλέον, έχουν εγκατασταθεί μόνιμα συστήματα διαβροχής με αρδευτικά becks σε κρίσιμες περιοχές πλησίον κατοικιών, όπως στον Άλιμο και δυτικά των εργοταξιακών γραφείων και παρασκευαστηρίων σκυροδέματος. Σημειώνεται πάντως ότι η εφαρμογή συστημάτων διαβροχής σε ένα έργο, με την έκταση του Ακινήτου και το πλήθος των επιμέρους αναπτύξεων, οφείλει πάντοτε να λαμβάνει υπόψη και τις απαιτήσεις σε νερό που δημιουργούνται και την εξ αυτών ευθύνη της Εταιρείας για την ορθή και περιβαλλοντικά υπεύθυνη χρήση των υδάτινων πόρων. 

Παράλληλα, σε ό,τι αφορά την καθαριότητα των οχημάτων, έχουν ήδη εγκατασταθεί δύο αυτόματα συστήματα πλύσης ελαστικών βαρέων οχημάτων στις βασικές εξόδους του Ακινήτου προς τις Λεωφόρους Ποσειδώνος και Βουλιαγμένης, ενώ ένα τρίτο θα έχει εγκατασταθεί, μέχρι τα τέλη Ιουλίου, σε ακόμη μια έξοδο προς την Λ. Ποσειδώνος. Επιπροσθέτως, η Εταιρεία έχει ήδη δρομολογήσει την προμήθεια μιας ακόμη πλυστικής μονάδας για την κάλυψη μελλοντικών αναγκών. 

Τέλος, στο Έργο γίνεται χρήση και ειδικού μηχανήματος (σαρώθρου) με εξειδικευμένο χειριστή για την απομάκρυνση των όποιων υπολειμμάτων υλικών προκύπτουν στις οδούς, ενώ σε συνεργασία με την Τροχαία Καλλιθέας και εξειδικευμένες εταιρείες, πραγματοποιείται τακτική πλύση του οδοστρώματος της Λ. Ποσειδώνος (ανά περίπου 15 ημέρες), συμβάλλοντας στην καθαριότητα και την ασφάλεια του οδικού δικτύου.

Φαινόμενα θορύβου 

Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ κατανοεί πλήρως τις ανησυχίες σχετικά με την ηχητική όχληση, που ενδέχεται να προκαλείται από τις κατασκευαστικές δραστηριότητες και αντιμετωπίζει το ζήτημα με τη μέγιστη σοβαρότητα και ευαισθησία. 

Στο πλαίσιο αυτό, εφαρμόζει αυστηρά τις προβλέψεις και τους όρους των εκδοθεισών Τεχνικών Περιβαλλοντικών Μελετών (ΤΕΠΕΜ), για τη χωροθέτηση και λειτουργία σπαστήρων (π.χ. συγκεκριμένη θέση, ελάχιστη απόσταση από το πλησιέστερο όριο του Μητροπολιτικού Πόλου). Ειδικά οι σπαστήρες που λειτουργεί σήμερα η Εταιρεία βρίσκονται σε αποστάσεις άνω των 400 μέτρων από κατοικημένες περιοχές (μακράν δηλαδή των ελάχιστων προβλεπόμενων ορίων), γεγονός το οποίο διασφαλίζει ότι ο παραγόμενος θόρυβος δεν είναι ικανός να προκαλέσει ουσιαστική όχληση. 

Παράλληλα, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ, με αίσθημα ευθύνης και σεβασμού προς την τοπική κοινωνία, έχει ήδη προχωρήσει στην τοποθέτηση πλήθους ηχοπετασμάτων, σε περιοχές πλησίον κατοικιών και στην παραγγελία πρόσθετων ηχοαπορροφητικών πετασμάτων, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ηχοπροστασίας.

Η απουσία συστηματικών υπερβάσεων των ορίων θορύβου επιβεβαιώνεται από τα αποτελέσματα των σχετικών μετρήσεων ακόμη και στην περίμετρο του Ακινήτου.

Όσον αφορά στην τήρηση των ωρών κοινής ησυχίας, η Εταιρεία συμμορφώνεται πλήρως με το ισχύον πλαίσιο, με τη διευκρίνιση ότι αυτό δεν απαγορεύει κάθε εργασία κατά τις ώρες αυτές, αλλά μόνο εκείνες που προκαλούν θόρυβο. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, πραγματοποιούνται ήπιες, μη θορυβώδεις εργασίες, με απόλυτο σεβασμό στην ηρεμία των περιοίκων, ενώ, όπου υπάρχουν ειδικές τεχνικές ανάγκες που επιβάλλουν π.χ. συνεχή εργασία, εξασφαλίζονται οι απαιτούμενες προς τούτο άδειες και ενημερώσεις των αρμόδιων φορέων. 

Φαινόμενα δονήσεων

Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ  αναγνωρίζει απόλυτα την ευαισθησία του ζητήματος των δονήσεων και κατανοεί τις ανησυχίες των κατοίκων που διαβιούν πλησίον των εργοταξιακών δραστηριοτήτων. Είναι γεγονός ότι ορισμένες εργασίες, όπως η θραύση βράχων ή η συμπύκνωση εδαφών, όταν εκτελούνται κοντά σε κατοικίες, μπορεί να γίνουν αισθητές. 

Για τον λόγο αυτό, η Εταιρεία παρακολουθεί συστηματικά τις δονήσεις μέσω εξειδικευμένων μετρήσεων. Μέχρι σήμερα δεν έχουν καταγραφεί υπερβάσεις των θεσμοθετημένων ορίων στην περίμετρο του Ακινήτου. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τις σημειακές μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν κατόπιν αιτημάτων κατοίκων, με τοποθέτηση οργάνων μέτρησης εκτός του Ακινήτου, δίπλα ή ακόμη και εντός κατοικιών και επαγγελματικών χώρων. 

Σε κάθε περίπτωση, με απόλυτο σεβασμό προς την καθημερινότητα των περιοίκων, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ φροντίζει επιπροσθέτως ώστε οι εργασίες, που ενδέχεται να προκαλέσουν δονήσεις, να εκτελούνται διακοπτόμενα και πάντοτε εκτός των ωρών κοινής ησυχίας. 

Οχλήσεις λόγω διάχυσης φωτός

Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ επισημαίνει ότι εφαρμόζει αυστηρά και πλήρως τα προβλεπόμενα μέτρα περιορισμού της όχλησης, με τη χρήση εργοταξιακού φωτισμού με ελεγχόμενη κατεύθυνση και ένταση, ώστε να αποτρέπεται η διασπορά φωτός προς τον ουρανό και τις γειτονικές περιοχές. Ο φωτισμός τοποθετείται αποκλειστικά με γνώμονα την ασφάλεια των εργαζομένων και ουδέποτε στρέφεται προς κατοικίες. Οι προβολείς, όπου απαιτούνται για λόγους ασφαλείας, τοποθετούνται σε απόσταση από κατοικημένες περιοχές και με κατεύθυνση προς το εσωτερικό του Ακινήτου.

Στις ελάχιστες περιπτώσεις που ο εργοταξιακός φωτισμός βρίσκεται πλησίον παρακείμενων κατοικιών (όπως στην περιοχή του Αλίμου), η Εταιρεία λαμβάνει πρόσθετα μέτρα που διασφαλίζουν την ελαχιστοποίηση της όχλησης, ενώ σε έκτακτες περιστάσεις, όπως κατά τη διάρκεια νυκτερινών σκυροδετήσεων, χρησιμοποιείται προσωρινός φωτισμός αυστηρά στοχευμένος και περιορισμένος στον απολύτως αναγκαίο χώρο εργασίας. 

Φαινόμενα ρυπανσης από πετρελαιοειδή - υποβάθμισης στάθμης υδροφόρου ορίζοντα 

Η Εταιρεία επιθυμεί να διαβεβαιώσει ότι συμμορφώνεται πλήρως με τους σχετικούς περιβαλλοντικούς όρους και εφαρμόζει αυστηρά όλα τα προβλεπόμενα μέτρα περιβαλλοντικής προστασίας που σχετίζονται με τις εργασίες κατασκευής. 

Μάλιστα, είναι η πρώτη που έλαβε πρωτοβουλίες απορρύπανσης, εφαρμόζοντας ένα εκτεταμένο, πρωτοποριακό και τεχνικά προηγμένο σύστημα εξυγίανσης, το οποίο ουδέποτε είχε εφαρμοστεί στο παρελθόν, παρά την πολυετή χρήση της έκτασης ως αεροδρομίου και στρατιωτικής εγκατάστασης. 

Ειδικότερα, ήδη από το 2022, έχει εγκριθεί «Ειδική Μελέτη Εξυγίανσης του Εδάφους και του Υπόγειου Νερού στον Χώρο του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά». Από τότε υλοποιείται συστηματικά έργο απορρύπανσης, βάσει του οποίου μέχρι σήμερα έχουν εξυγιανθεί περισσότεροι από 60.000 τόνοι ρυπασμένων εδαφών (ποσότητα ίση με 14 πισίνες Ολυμπιακών διαστάσεων) και περίπου 65.000 m3 υπογείων υδάτων, έχουν αφαιρεθεί 31 υπέργειες και υπόγειες δεξαμενές καυσίμων και υπόγειοι αγωγοί καυσίμων μήκους περίπου 5,5 χιλιομέτρων και έχουν απομακρυνθεί 250 τόνοι επικίνδυνων αποβλήτων (π.χ. υλικά αμιάντου) που βρίσκονταν διάσπαρτα στο Ακίνητο.  

Εκ των ανωτέρω είναι πέραν από προφανές ότι η παρουσία πετρελαιοειδών (πιο συγκεκριμένα: αεροπορικών καυσίμων) σε πηγάδια της περιοχής ανάγεται στην παλαιότερη χρήση της έκτασης, ως αεροδρομίου και δεν συνδέεται με καμία δραστηριότητα της Εταιρείας, καθώς δεν αναπτύσσεται οποιαδήποτε τέτοια στο πλαίσιο του Έργου. Αντιθέτως, η Εταιρεία είναι η πρώτη που αναλαμβάνει δράση σχετικά. 

Όσον αφορά τη στάθμη του υδροφόρου ορίζοντα, κατά την εκτίμησή μας η παρατηρούμενη πτώση αποδίδεται στην παρατεταμένη ανομβρία. Οφείλουμε να τονίσουμε πάντως με την ευκαιρία ότι η μοναδική γεώτρηση που λειτουργεί με ένταση στην περιοχή ελέγχεται πλήρως από τον Δήμο Γλυφάδας και χρησιμοποιείται για την άρδευση των εγκαταστάσεων του «Γκολφ Γλυφάδας», το οποίο βρίσκεται εκτός του Ακινήτου.

Φαινόμενα κυκλοφοριακών φόρτων  

Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ αναγνωρίζει ότι η εκτέλεση ενός έργου τέτοιας κλίμακας και πολυπλοκότητας συνεπάγεται αναπόφευκτα προσωρινές μεταβολές στις κυκλοφοριακές συνήθειες των περιοίκων. Το έργο εκτείνεται σε έκταση εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων, με χιλιάδες εργαζόμενους και εκατοντάδες οχήματα να κινούνται καθημερινά εντός και πέριξ του Μητροπολιτικού Πόλου. Παρά τη σύνθετη αυτή πραγματικότητα, η Εταιρεία καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε οι επιπτώσεις στην καθημερινότητα των κατοίκων να είναι οι ελάχιστες δυνατές.

Για το λόγο αυτό, έχει εκπονηθεί και εφαρμόζεται Πρόγραμμα Ρύθμισης Κυκλοφορίας και Σχέδιο Χωροθέτησης, Οργάνωσης και Υλοποίησης Εργοταξιακών Λειτουργιών, τα οποία περιγράφουν αναλυτικά τις διαδρομές κίνησης των οχημάτων, τις εργοταξιακές πύλες και τις προβλεπόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, επικαιροποιούνται σε σταθερή βάση, ώστε να εμπλουτίζονται με τα τρέχοντα δεδομένα και υποβάλλονται στη ΔΙΠΑ. 

Παράλληλα, η Εταιρεία βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές για τη βελτιστοποίηση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων.  Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη προταθεί και εξετάζεται σειρά πρόσθετων μέτρων για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στην ευρύτερη περιοχή, με στόχο την εξισορρόπηση των αναγκών του έργου και της καθημερινότητας των πολιτών.

Οφείλουμε πάντως να σημειώσουμε ότι την ίδια περίοδο διαπιστώνεται η εξέλιξη σημαντικού πλήθους έργων κατασκευής και στις όμορες περιοχές. Μια απλή μακροσκοπική και πρόχειρη εξέταση π.χ. σε βάθος δύο οικοδομικών τετραγώνων από τα όρια του Ακινήτου στις περιοχές του Κάτω Ελληνικού και των Δήμων Αλίμου και Γλυφάδας καταγράφει συνολικά περίπου 80 κατασκευαστικά έργα σε εξέλιξη (με αυξανόμενες μάλιστα τάσεις) με καταλήψεις πεζοδρομίων, εκτεταμένες κινήσεις βαρέων οχημάτων κ.α. Θα μας ενδιέφερε να πληροφορηθούμε τα μέτρα ελάφρυνσης της κυκλοφορίας που έχουν ληφθεί ως προς αυτά και τις αντίστοιχες πρωτοβουλίες που οι τρίτοι κατασκευαστές λαμβάνουν σχετικά, προκειμένου να τα συνδυάσουμε με τα δικά μας και να εξασφαλίσουμε τις καλύτερες δυνατές κυκλοφοριακές συνθήκες για όλους. 

Σε ό,τι αφορά δε απολύτως ειδικά ή σημειακά ζητήματα που συνήθως τίθενται, η Εταιρεία σημειώνει τα εξής: 

  • Η πρόσβαση στον ναό του Αγίου Αλεξάνδρου διακόπηκε προσωρινά και σε πλήρη συνεννόηση με την Ιερά Μονή Πετράκη, στην οποία υπάγεται, για λόγους ασφάλειας λόγω της εκτέλεσης έργων σε άμεση γειτνίαση. 
  • Η  πρόσβαση στις παραλίες του Ακινήτου εξακολουθεί να παραμένει ελεύθερη. Προφανώς έχουν περιοριστεί τα σημεία πρόσβασης, καθ’ ότι εκτελούνται έργα στο σύνολο του Παρακτίου Μετώπου και μέγιστη προτεραιότητά μας είναι η ασφάλεια όλων. Μέχρι την έναρξη των, εκτιμώμενης διάρκειας περίπου δύο ετών, εργασιών ανάπλασης και στους χώρους αυτούς όμως, όποιος επιθυμεί μπορεί να επισκεφθεί τις, εν λόγω, παραλίες. 
  • Η πύλη επί της Λεωφόρου Καραμανλή υπάρχει από την εποχή του Αεροδρομίου (είναι η πρώην πύλη VIP), είναι αδειοδοτημένη και χρησιμοποιείται αποκλειστικά σε έκτακτες περιπτώσεις, όπως για την έξοδο πυροσβεστικών ή ασθενοφόρων οχημάτων. Για τον λόγο αυτό καλούμε με την ευκαιρία της παρούσας τον Δήμο Γλυφάδας να απομακρύνει τις νερομπαριέρες, που αυθαίρετα τοποθέτησε πρόσφατα, καθώς παρεμποδίζουν τη χρήση της και θέτουν σε κίνδυνο την υλοποίηση σχεδίων ασφαλείας.  
  • Η κατάληψη της βοηθητικής οδού της Λεωφόρου Ποσειδώνος έχει εγκριθεί από τον αρμόδιο Δήμο (Ελληνικού-Αργυρούπολης). Τονίζεται ωστόσο ότι η αποδέσμευσή της συνδέεται άμεσα με την επόμενη φάση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των σχετικών εργασιών, η οποία αυθαιρέτως δεν εγκρίθηκε, από τον Δήμο Γλυφάδας, παρά την υποβολή της σχετικής τεκμηρίωσης. 
  • Παρομοίως, η κυκλοφορία στην Λ. Καραμανλή γίνεται σύμφωνα με όσα προβλέπονται στις σχετικές εγκρίσεις και άδειες, έχοντας μάλιστα ικανοποιήσει και παλαιότερες σχετικές προτάσεις του Δήμου Γλυφάδας.  
  • Η αναφερόμενη στάθμευση εργαζομένων στον παράδρομο της Λεωφόρου Ποσειδώνος αφορά δημόσιους δρόμους εκτός του Ακινήτου, στους οποίους η Εταιρεία δεν έχει αρμοδιότητα ή έστω δυνατότητα ελέγχου. 
  • Τα μέσα μαζικής μεταφοράς αποτελούν τον κύριο τρόπο προσέλευσης των απασχολούμενων στο Έργο. Επιπροσθέτως, η Εταιρεία, στην προσπάθειά της να ελαχιστοποιήσει την επιβάρυνση των περιοίκων και να διασφαλίσει την ομαλή συνύπαρξη του Έργου με την τοπική  κοινωνία, έχει μεριμνήσει και για χώρους στάθμευσης στα περισσότερα εργοτάξια, παρ’  ότι αυτό δεν συνηθίζεται στα κατασκευαστικά έργα, ενώ σε συγκεκριμένα επιμέρους έργα γίνεται χρήση και εταιρικών λεωφορείων. 
  • Σε κάθε περίπτωση, και για αυτό το ζήτημα οφείλουμε να επαναλάβουμε ότι σε περιοχές που αναφέρονται αυτήν τη στιγμή εκτελούνται δεκάδες άλλα έργα, που πιθανολογούμε ότι αποτελούν την κύρια πηγή του συγκεκριμένου προβλήματος. 

Ζητήματα επικοινωνίας και διαβούλευσης

Η επικοινωνία με τους γείτονές μας αποτελεί ύψιστη προτεραιότητά μας στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της Εταιρείας. Για το λόγο αυτό άλλωστε πραγματοποιήθηκαν παρουσιάσεις στα δημοτικά συμβούλια, δημιουργήθηκε ειδική ενότητα για ενημέρωση, σχόλια, παράπονα στην ιστοσελίδα του Έργου, καθώς και διανομή φυλλαδίων. Επειδή ωστόσο  συζητείται ότι δήθεν ακυρώθηκαν οι ενημερωτικές συναντήσεις με τους κατοίκους των Δήμων, διευκρινίζουμε ότι αυτές απλώς αναβλήθηκαν για το φθινόπωρο, εξαιτίας των υψηλών θερμοκρασιών των ημερών κατά τις οποίες είχαν προγραμματιστεί αρχικά, οι οποίες δεν θα επέτρεπαν την εύκολη και ευρεία προσέλευση του κοινού.  

Επιπροσθέτως, έχουμε σχεδιάσει και υλοποιούμε μια σειρά ευρύτερων παρεμβάσεων με θετικό αντίκτυπο για τους Δήμους Ελληνικού-Αργυρούπολης και Αλίμου, με στόχο τη μεταμόρφωση εγκαταλελειμμένων δημόσιων χώρων σε σημεία πρασίνου και αναψυχής και την ενίσχυση του αστικού περιβάλλοντος. Συνοπτικά, σε συνεννόηση με τους Δήμους αυτούς:  

  • Αναβαθμίζουμε δύο πάρκα στον Δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης (στην οδό Μαργαρίτας και στην πλατεία Ρήγα Φεραίου) και ακόμη δύο στον Δήμο Αλίμου (στο ύψος της οδού Γερουλάνου). 
  • Στηρίζουμε τις σχολικές και προσχολικές υποδομές της περιοχής, προσφέροντας κλιματιστικά για βρεφονηπιακούς σταθμούς και σχολεία όλων των βαθμίδων.  
  • Χαρτογραφούμε συνολικά 40 σημεία που είναι προσβάσιμα σε άτομα με οπτική ή κινητική αναπηρία προκειμένου να αποτυπωθούν σε ειδική εφαρμογή (Accessibility app) για την καλύτερη ενημέρωση και εξυπηρέτηση των ΑμεΑ.
  • Υλοποιούμε, την πρωτοβουλία  «Χρόνος Μαζί», ένα πρόγραμμα συντροφιάς για την τρίτη ηλικία (σε συνεργασία με τον οργανισμό emfasis foundation). 
  • Οργανώνουμε θεατρικά εργαστήρια για την τρίτη ηλικία σε συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο (εκτιμώμενος αριθμός ωφελούμενων ανά Δήμο:  150-200 άτομα).
  • Υλοποιούμε, ήδη από το 2024, δύο ειδικά προγράμματα ενημέρωσης στα σχολεία: α) «Δες τη Ζωή με Άλλα Μάτια» - πρόγραμμα εξοικείωσης με την αναπηρία, β) Smart City Innovators» - πρόγραμμα για τις έξυπνες και βιώσιμες πόλεις.

Τονίζουμε δε ότι παρεμφερείς προτάσεις, χωρίς ανταπόκριση, έχουμε απευθύνει και στον Δήμο Γλυφάδας.  Έχουμε εξηγήσει ρητά και στο παρελθόν και επαναλαμβάνουμε  ότι οι δράσεις αυτές σχεδιάζονται με γνώμονα το κοινό όφελος των δημοτών και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και αποσκοπούν στην ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας. Επομένως δεν θα πρέπει να επηρεάζονται από τις επιμέρους διαφωνίες μας με τη Δημοτική Αρχή. Για τον λόγο αυτό καλούμε  τον Δήμο Γλυφάδας να επανεξετάσει την άρνησή του.

Σε κάθε περίπτωση, μέσα από αυτές τις πρωτοβουλίες επιδιώκουμε να είμαστε ουσιαστικά παρόντες στις τοπικές κοινωνίες, συμβάλλοντας στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και την ενίσχυση της καθημερινής λειτουργίας των δημόσιων υποδομών.