Fraport Greece: Οι επιδόσεις, οι εκτιμήσεις για το 2024, οι προκλήσεις και οι νέες επενδύσεις

Fraport Greece: Οι επιδόσεις, οι εκτιμήσεις για το 2024, οι προκλήσεις και οι νέες επενδύσεις

Τον οδικό χάρτη που θα ακολουθηθεί για την αύξηση των τουριστικών ροών και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, μέσω επενδύσεων, επεκτάσεων αλλά και διαχείρισης των προκλήσεων που φέρνει η ανάπτυξη του Τουρισμού στη χώρα μας ανέλυσε ο γενικός διευθυντής ανάπτυξης της Fraport Greece, Γιώργος Βήλος, στο πλαίσιο ενημέρωσης για την πορεία των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται η εταιρεία.

Ξεκινώντας την παρουσίαση εκτίμησε ότι η  κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια θα φθάσει τα 34 εκατομμύρια επιβάτες για πρώτη φορά αναμένεται με το μήνα Νοέμβριο να παρουσιάζει διψήφια ποσοστά ανόδου κατά 15% σε σχέση με πέρυσι.

Σημείωσε δε ότι «Το 2023 είναι μία καλή χρονιά για τη Fraport Greece», αναφερόμενος στις επιδόσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (Ακτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος), τα οποία στο δεκάμηνο είχαν συνολική κίνηση 32,3 εκατ. επιβατών, στο +8,4% έναντι του 2022 ή +12% έναντι της περιόδου Ιανουαρίου- Οκτωβρίου του 2019.

«Φέτος η πρόβλεψη, εφόσον δεν υπάρξει κάποιο έκτακτο γεγονός, είναι για 33,8 εκατ. επιβάτες φέτος από τα 31,2 εκατ. επιβάτες το 2022 και τα 30,2 εκατ. επιβάτες του 2019». Σημείωσε δε ότι το 80% της επιβατικής κίνησης είναι διεθνής, με αύξηση σε όλα τα αεροδρόμια πλην της Μυκόνου, η οποία είναι οριακά αρνητική στο -1,9%, «όμως δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι πέρυσι είχε διψήφιο ποσοστό αύξησης όπως και στη Σαντορίνη, η οποία μέσα στο 2023 έχει αύξηση κατά 0,5%».

Παράλληλα, σε ανοδική τροχιά με σημαντική αύξηση κατά 19,5% βρίσκεται φέτος η Θεσσαλονίκη, ενώ το 2022, είχε καταγράψει πτώση της τάξεως του 15% ως απόρροια των περιορισμών της πανδημίας τους πρώτους μήνες του έτους, αλλά και του πόλεμου στην Ουκρανία.

Όπως επεσήμανε ο γενικός διευθυντής ανάπτυξης της Fraport Greece, Γιώργος Βήλος στόχος για την εταιρεία παραμένει η διατήρηση των υψηλών επιδόσεων που καταγράφει ο ελληνικός τουρισμός τα τελευταία χρόνια διευκρινίζοντας ότι 

«Η επιβατική κίνηση φέτος στα 14 αεροδρόμια ήταν πολύ καλή. Όμως, είναι λάθος να εφησυχάζουμε. Δεν γίνεται κάθε χρονιά να έχουμε ρεκόρ στον τουρισμό. Είναι απλά μαθηματικά. Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί για την επόμενη ημέρα. Υπάρχουν πολλές προκλήσεις μπροστά μας τις οποίες αν δεν τις διαχειριστούμε εγκαίρως, τότε πολύ φοβάμαι ότι μπορεί να δούμε χρονιά με αρνητικό πρόσημο».

Ο κος Βήλος στάθηκε ιδιαίτερα αναφερόμενος στις προκλήσεις στην έλλειψη προσωπικού σημειώνοντας ότι σε συνδυασμό με τις αυξήσεις που καταγράφονται σε επίπεδο τιμών οδηγούν στην διαφοροποίηση της σχέσης ποιότητας-τιμής.

«Περίπου 80-100 χιλιάδες άτομα απουσιάζουν από τον κλάδο του τουρισμού. Ταυτόχρονα βλέπουμε αυξήσεις τιμών σε όλο το εύρος της τουριστικής αλυσίδας, κάποιες είναι δικαιολογημένες λόγω πληθωρισμού και κάποιες όχι.

Αυτό σημαίνει ότι ενώ πέφτει το επίπεδο της ποιότητας της υπηρεσίας κατά κανόνα λόγω έλλειψης προσωπικού,  αυξάνονται οι τιμές, κάτι που διαταράσσει τη σχέση ποιότητας - τιμής και σε αυτό πρέπει να είμαστε πολύ προσεχτικοί, γιατί δεν είμαστε μόνοι μας στον τουρισμό. Έχουμε ανταγωνισμό.», τόνισε.

Ο επικεφαλής ανάπτυξης της Fraport Greece αναφέρθηκε επίσης στο φαινόμενο του υπερτουρισμού και στην ανάγκη επιμήκυνσης της σεζόν ούτως ώστε να επιτευχθεί αποσυμφόρηση των προορισμών κατά τους μήνες υψηλής ζήτησης.

Σε αυτό το πλαίσιο αναφέρθηκε στα κίνητρα που δίνει η εταιρεία στις αεροπορικές εταιρείες προκειμένου να φέρει νέα κίνηση στους περιφερειακούς μήνες.

Κινήσεις οι οποίες όπως εξήγησε περνούν από τις επενδύσεις αναφέροντας ότι ότι το συνολικό ύψος των επενδύσεων της Fraport Greece αντιστοιχεί σε 1,8 δισ. ευρώ, σημειώνοντας ότι η εταιρεία κάθε χρόνο επενδύει 50 εκατ. ευρώ για περαιτέρω αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό, ενώ στην στρατηγική της εταιρείας είναι οι νέες επεκτάσεις, όπως π.χ. στη Σαντορίνη.

Η σύμπραξη με τοπικούς φορείς, Επιμελητήρια, ξενοδόχους κ.α. ξεκινώντας από το 2019 από τα Χανιά κι εν συνεχεία σε Καβάλα- Θάσο, επίσης Κεντρική Μακεδονία συμπεριλαμβανομένης της Θεσσαλονίκης, Λέσβος, Κεφαλλονιά, με την ανάπτυξη νέων καναλιών επικοινωνίας να αποτελεί ένα ακόμη στοιχείο για τον εντοπισμό ευκαιριών ανάπτυξης νέων  δρομολογίων εξωτερικού.

Ο ίδιος ανέφερε δε ότι πρέπει να γίνουν επενδύσεις σε υποδομές, ιδιωτικού και δημοσίου τομέα. Δεν αναφέρομαι μόνο στα ξενοδοχεία, αλλά στα δίκτυα αποχέτευσης, ύδρευσης, στη διαχείριση απορριμμάτων, στα οδικά δίκτυα», επεσήμανε.

Παράλληλα, δε, ανέδειξε την ανάγκη ανάπτυξης του τουρισμού πέρα από το κλασικό μοντέλο «ήλιος-θάλασσα», δεδομένου ότι πλέον προτεραιότητα των νέων ταξιδιωτών είναι οι εμπειρίες, αλλά και την ανάγκη στροφής σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο τουρισμού.

Αναφερόμενος στις γεωπολιτικές εξελίξεις και στις επιπτώσεις στον ελληνικό τουρισμό των δύο πολέμων που μαίνονται σε Ουκρανία και Ισραήλ, ο Γ. Βήλος τόνισε: «Οι γεωπολιτικές εξελίξεις δημιουργούν ένα δυναμικό περιβάλλον που ενδεχομένως να δημιουργήσει νέες συνθήκες και αναλόγως να επηρεαστεί και η επιβατική κίνηση όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε όλη τη λεκάνη της Μεσογείου. Θα επηρεαστούμε σίγουρα, αλλά δεν είμαστε σε θέση αυτή τη στιγμή να το ποσοτικοποιήσουμε. Κάποια επίδραση θα υπάρξει. Τώρα δεν μπορούμε να μιλήσουμε για απώλειες λόγω του πολέμου στο Ισραήλ γιατί συνέπεσε με το τέλος της σεζόν που ούτως ή άλλως φθίνει η κίνηση».

Πάντως, όπως επεσήμανε, σε ετήσια βάση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια ταξιδεύουν περίπου 700 χιλιάδες τουρίστες από το Ισραήλ και άλλες 700 χιλιάδες ταξιδιώτες προέρχονται από Ρωσία, Ουκρανία και Λευκορωσία.

«Ακόμη κι αν δημιουργηθεί κάποιο κενό, θα καταφέρουμε να το καλύψουμε, όπως κάναμε στη Θεσσαλονίκη, η οποία ήταν βασικός προορισμός Ρώσων, Ουκρανών και Λευκορώσων. Καλύψαμε την απουσία των συγκεκριμένων αγορών με τουρίστες από την Αλβανία, την Κροατία, το Λουξεμβούργο, τη Νορβηγία, που δεν ταξίδευαν στη Θεσσαλονίκη μέχρι να ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, και επίσης από την αύξηση των μεριδίων αγοράς από την Ιταλία, την Αυστρία, την Ελβετία, την Ουγγαρία, την Ηνωμένο Βασίλειο και τη Ρουμανία.

Καλύψαμε επιτυχώς και το κενό που δημιουργήθηκε από την έλλειψη των Σκανδιναβών στα Χανιά κατά την πανδημία. Είναι, πάντως, πολύ νωρίς να αξιολογήσουμε τη συνολική επίδραση του πολέμου».

Η κίνηση σε νούμερα

Επιχειρώντας μια καταγραφή των ροών στα αεροδρόμια σημείωσε ότι,  τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια έχουν φέτος 110 αεροπορικές σε 42 διεθνείς αγορές, με 900 δρομολόγια και 64 νέα δρομολόγια, μεταξύ των οποίων, 10 στη Ρόδο, 8 στα Χανιά, 7 σε Θεσσαλονίκη και 7 Κέρκυρα, ενώ στους ανερχόμενους προορισμούς είναι το Άκτιο, με 6 νέα διεθνή αεροδρόμια. Ως προς το τοπ 10 των αγορών εξωτερικού, είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, οι σκανδιναβικές αγορές, η Ιταλία, η Πολωνία, η Ολλανδία, η Γαλλία, η Αυστρία, το Ισραήλ και η Τσεχία. Ως προς τις βασικές αγορές προέλευσης των επιβατών συμπεριλαμβανομένων και των ταξιδιωτών που έρχονται από άλλα αεροδρόμια -π.χ. από την Αθήνα- στο τοπ 10 προστίθενται και οι ΗΠΑ.

Ο επικεφαλής της Fraport Greece αναφερόμενος στο 2024, τόνισε πως με βάση τα έως τώρα μηνύματα χωρίς να μπορεί να αξιολογηθεί η επίδραση του πολέμου στο Ισραήλ, είναι ότι το capacity (αεροπορικές θέσεις των εταιρειών) θα είναι στο ίδιο επίπεδο με το 2023. 

Ερωτηθείς για τη διεκδίκηση της παραχώρησης των 22 αεροδρομίων αλλά και για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, από τη Fraport Greece, ο Γ. Βήλος τόνισε πως η εταιρεία, ως ειδικού σκοπού, δεν μπορεί να συμμετάσχει σε κανέναν διαγωνισμό. «Οι μέτοχοι της εταιρείας προφανώς όταν θα υπάρξει διαγωνισμός, θα τον αξιολογήσουν ανάλογα με τα δεδομένα, όπως θα προκύψει τότε. Αξιολογούμε ανά περίπτωση», είπε χαρακτηριστικά.