Άλλη μία σημαντική εξέλιξη στην αγορά του λιανεμπορίου, η οποία τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει έντονη κινητικότητα και τάσεις συγκέντρωσης, καθώς η μάχη των μεριδίων αγοράς συνεχίζεται.
Πρόκειται για την εξαγορά της αλυσίδας bazaar από την Retail&More, θυγατρική της AVE, συμφερόντων Νίκου Βαρδινογιάννη, η οποία πριν από τρία χρόνια επανέφερε το «σήμα» της Carrefour στην Ελλάδα.
Η σχετική συμφωνία προβλέπει ότι το 40% της bazaar θα εξαγορασθεί άμεσα από την Retail&More, ενώ το υπόλοιπο 60%, θα περιέλθει στην AVE σε έναν ορίζοντα διετίας. Το ποσόν για την συνολική εξαγορά συμφωνήθηκε στα 70 εκατ.ευρώ.
Η bazaar σήμερα διαθέτει περί τα 191 καταστήματα, σε όλη την Ελλάδα, τα περισσότερα από τα οποία λειτουργούν με την μέθοδο του franchising. Παράλληλα, η εταιρεία διαθέτει και έντονη παρουσία στον τομέα της on line εξυπηρέτησης των καταναλωτών.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία, οι online πωλήσεις αποτελούν ένα σημαντικά μετρήσιμο κομμάτι του τζίρου του λιανεμπορίου, καθώς για το 2024 κινήθηκαν με πέντε φορές μεγαλύτερο ρυθμό ανόδου , σε σχέση με τις πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα . Η ανάπτυξη του online μεριδίου αγοράς, ήταν, περίπου, κατά μισή μονάδα και από το 2,7% διαμορφώθηκε στο 3,1%. Η τάση αυτή, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, θα συνεχιστεί και το 2025, καθώς οιι online πωλήσεις εξακολουθούν να «τρέχουν» πιο γρήγορα σε σχέση με τις πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα. Μάλιστα για φέτος η επιπλέον ανάπτυξη του τομέα online πωλήσεων εκτιμάται σε 0,2 μονάδες.
Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία, για τη χρήση 2023 έκλεισε με κύκλο εργασιών στα 250 εκατ.ευρώ και EBITDA στο επίπεδο των 8 εκατ.ευρώ. Σημειώνεται ότι ακόμη έχει μηδενικό δανεισμό.
Η επιλογή της bazaar από τον όμιλο AVE που ελέγχει την Retail&More δεν έγινε τυχαία, καθώς η εταιρεία διαθέτει καταστήματα τα οποία βρίσκονται σε πυκνοκατοικημένες αλλά και τουριστικές περιοχές, με εμπορικά χαρακτηριστικά discount, αλλά και convenience store. Πρόκειται για σημεία πώλησης που διαθέτουν και private label προϊόντα, κάτι που επίσης είναι χαρακτηριστικό της εμπορικής στρατηγικής της Carrefour.
Η κίνηση αυτή επιβεβαιώνει, άλλωστε και την άποψη της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος ότι η συγκέντρωση της αγοράς δεν οφείλεται, μόνο στις συνθήκες του έντονου ανταγωνισμού αλλά και από τα νέα trends, όπως τα μικρά σούπερ - μάρκετ της γειτονιάς ή convenience stores, αλλά και η άνοδος των online αγορών.
Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι η αλυσίδα Bazaar δραστηριοποιείται και στον τομέα των logistics, παρέχοντας και υπηρεσίες για λογαριασμό τρίτων. Καθώς διαθέτει και αποθηκευτικούς χώρους logistics, αυτό , ουσιαστικά, εξυπηρετεί την Carrefour, η οποία πρόσφατα είχε εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για ιδιωτικούς χώρους logistics.