Το παρών στο Διοικητικό Συμβούλιο της Eurelectric δίνει σήμερα ο Γιώργος Στάσσης, ο οποίος υπενθυμίζεται πως είναι αντιπρόεδρος της ένωσης, σε μια συγκυρία γεμάτη προκλήσεις για το μέλλον της ηλεκτρικής ενέργειας.
Η Eurelectric, η οποία εκπροσωπεί τα συμφέροντα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας ηλεκτρικής ενέργειας και οδηγεί τις εξελίξεις στον τομέα, αναζητά τώρα ποια είναι εκείνη η στρατηγική που εξασφαλίζει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης.
Η ασφάλεια αυτή κρίνεται επιτακτική σε μια εποχή που οι γεωπολιτικές εξελίξεις, οι κυβερνοεπιθέσεις, οι ακραίες καιρικές συνθήκες και η μάχη για τις κρίσιμες πρώτες ύλες ασκούν μεγάλη πίεση στο ενεργειακό σύστημα της Ευρώπης.
Η μελέτη
Στην τελευταία μελέτη της Eurelectric για την ενεργειακή της ασφάλεια, επισημαίνει την ανάγκη επαναπροσδιορισμού της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης, καθώς ενώ συνεχίζουμε να απελευθερώνουμε τις ανθρακούχες εκπομπές της οικονομίας της Ευρώπης με καθαρό ηλεκτρισμό, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε να κρατήσουμε τα φώτα αναμμένα.
Τονίζεται ότι οι απειλές συσσωρεύονται, και γι αυτό πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε την έννοια της ενεργειακής ασφάλειας για να λάβουμε υπόψη τον ρόλο της ηλεκτροδότησης στην εξασφάλιση, ταυτόχρονα με την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, του ενεργειακού μας εφοδιασμού.
Καθώς όμως, οι ενεργειακές ανάγκες εξελίσσονται, το ίδιο θα πρέπει να εξελίσσεται και η στρατηγική ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης. Μια νέα μελέτη της Compass Lexecon, που ανατέθηκε από την Eurelectric, καταδεικνύει την ανάγκη για μια νέα προσέγγιση για την ενεργειακή ασφάλεια που βασίζεται στην καθαρή ηλεκτροδότηση για τη μείωση της εξάρτησης από τις εισαγωγές καυσίμων, τη μείωση της έκθεσης σε κραδασμούς των τιμών των εμπορευμάτων και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας στις κρίσεις.
Η Eurelectric επισημαίνει ότι η τρέχουσα στρατηγική ενεργειακής ασφάλειας της ΕΕ εγκρίθηκε το 2014, σε μια εποχή που οι χώρες βασίζονταν σε μεγάλο βαθμό στις ρωσικές εισαγωγές και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αποτελούσαν μόνο ένα μικρό μέρος του συνολικού μείγματος. Σήμερα, αυτή η εικόνα έχει αλλάξει ριζικά. Οι εισαγωγές ενέργειας αναμένεται να μειωθούν από το 60% του ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ το 2022 σε 13% έως το 2050, χάρη στην ηλεκτροδότηση των μεταφορών και της θέρμανσης. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας πρόκειται να παράγουν το 69% της συνολικής ενέργειας μέχρι το 2030 και το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο θα καταργηθούν σταδιακά. Αυτές οι εξελίξεις απαιτούν μια ολοκληρωμένη προσέγγιση ασφάλειας με γνώμονα την ηλεκτρική ενέργεια.
Τι μέλλει γενέσθαι για την ηλεκτροκίνηση
Eurelectric και η EY πραγματοποιούν σήμερα και αύριο στις Βρυξέλλες και το συνέδριο Evision, το οποίο επικεντρώνεται στο ηλεκτρικό μέλλον και την πορεία της ηλεκτροκίνησης αλλά και πώς θα μπορούσε να μειώσει το ενεργειακό κόστος.
Το EVision 2025 θα διερευνήσει την εξέλιξη της ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη, εξετάζοντας βασικές πτυχές της μετάβασης των καθαρών μεταφορών της ηπείρου. Η φετινή μελέτη επικεντρώνεται στις αναξιοποίητες δυνατότητες ευελιξίας της ηλεκτροκίνησης και στη διαμόρφωση της πρότασης αξίας για τον καταναλωτή, τον ιδιοκτήτη του στόλου και το δίκτυο , που θα συμβάλει στην επιτάχυνση της υιοθέτησης επιβατικών ηλεκτρικών οχημάτων και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.
Η μελέτη θα αξιολογήσει την οικονομική και τεχνική σκοπιμότητα της μόχλευσης των ηλεκτρικών οχημάτων ως ευέλικτου πόρου εντός του ενεργειακού συστήματος. Θα διερευνήσουμε σενάρια όπου οι μπαταρίες EV μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την υποστήριξη του δικτύου σε περιόδους υψηλής ζήτησης ή όταν η παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι χαμηλή. Η μελέτη θα ποσοτικοποιήσει την πιθανή εξοικονόμηση κόστους για τους καταναλωτές που προκύπτουν από τη βελτιστοποιημένη χρήση της ηλεκτροκίνησης στο ενεργειακό σύστημα, καθιστώντας την ηλεκτροκίνηση πιο ελκυστική και προσιτή. Συνδυάζοντας μια ανάλυση του τρέχοντος τοπίου της ηλεκτροκίνησης με μια βαθιά κατάδυση στο δυναμικό ευελιξίας του, θα μάθουμε πώς η ηλεκτροκίνηση υποστηρίζει τους ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους της Ευρώπης, ενώ ωφελεί τους καταναλωτές και το ενεργειακό σύστημα γενικότερα.
Στο πλαίσιο του EVision 2025, θα συζητηθεί η μελέτη και στη συζήτηση θα συμμετέχει ο επικεφαλής του τμήματος ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ Μιλτιάδης Μπαμπίλης.