Φυσικό Αέριο: Ριζικές αλλαγές στα τιμολόγια  - Αντίστοιχες παρεμβάσεις με το ρεύμα

Φυσικό Αέριο: Ριζικές αλλαγές στα τιμολόγια - Αντίστοιχες παρεμβάσεις με το ρεύμα

Σε εξορθολογισμό των κανόνων στα τιμολόγια λιανικής φυσικού αερίου, με βάση το μοντέλο που εφάρμοσε στα αντίστοιχα του ηλεκτρικού ρεύματος προχωρά η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Η παρέμβαση της στοχεύει στην ενίσχυση της διαφάνειας και στην προστασία του καταναλωτή με νέους σαφείς κανόνες και όρους, στα πρότυπα όσων ισχύουν στο ηλεκτρικό ρεύμα. Στόχος είναι να παγιώσει τον χρωματικό κώδικα και να κάνει πιο σαφή τα χαρακτηριστικά και τους όρους των σταθερών και των κυμαινόμενων τιμολογίων.

Σημειώνεται ότι στα τιμολόγια αερίου υπάρχουν δύο κατηγορίες, τα μπλε (σταθερά) και τα κίτρινα (κυμαινόμενα). Το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο τέθηκε πλέον σε διαβούλευση, η οποία θα έχει διάρκεια ενός μήνα ώστε στη συνέχεια να εφαρμοστεί στην αγορά.

Ουσιαστικά, πλέον ο καταναλωτής θα λαμβάνει προ της υπογραφής του συμβολαίου μια περίληψη της σύμβασης, ώστε να είναι ενήμερος για όλα τα χαρακτηριστικά του προϊόντος. Πρόκειται για ένα έντυπο που περιλαμβάνει τα βασικά χαρακτηριστικά της σύμβασης, γραμμένο με απλό τρόπο για να είναι κατανοητό στον μέσο καταναλωτή, το οποίο οι προμηθευτές ρεύματος θα πρέπει να παρέχουν στους υποψήφιους πελάτες τους πριν υπογράψουν τη σύμβαση.

«Ένα τέτοιο έντυπο θα βοηθήσει την κατανόηση της σύμβασης από τον μέσο καταναλωτή και ευελπιστούμε ότι δεν θα φοβάται πια για την ύπαρξη “ψιλών γραμμάτων”, καθώς όλα τα τιμολογιακά χαρακτηριστικά θα συμπεριλαμβάνονται στην περίληψη», δηλώνει σε συνέντευξή του ο αντιπρόεδρος της ΡΑΕΕΥ, κ. Φούρλαρης.

Επιπλέον, δεν θα υπάρχει μονομερής τροποποίηση των σταθερών τιμολογίων από τον προμηθευτή, ενώ στα κυμαινόμενα θα μπορεί να γίνει τροποποίηση των προβλεπόμενων μόνο για σοβαρό λόγο και μετά την παρέλευση εξαμήνου.

Παρέμβαση στις διαφημίσεις

Παράλληλα, η ΡΑΑΕΥ επεμβαίνει και στον τρόπο που διαφημίζονται τα τιμολόγια, αλλά και στον τρόπο που υπολογίζεται και παρουσιάζεται στον καταναλωτή η τελική χρέωση. 

«Αυτό που προσπαθούμε να μαζέψουμε είναι οι διαφημίσεις των τιμολογίων. Θέλουμε οι διαφημίσεις που θα γίνονται από τον κάθε προμηθευτή να είναι σαφείς ούτως ώστε να μην μπερδεύουν τον καταναλωτή, για να μπορεί έστω και μέσω της διαφήμισης να επιλέξει το τιμολόγιο που του ταιριάζει. Σε κάθε διαφήμιση θα πρέπει να υπάρχει η τιμή του παγίου, η βασική τιμή προμήθειας και η έκπτωση», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Φούρλαρης.

Η ΡΑΑΕΥ, όπως αναφέρει ο κ. Φούρλαρης, έχει εντοπίσει παραπλανητικές πρακτικές και έχει καλέσει προμηθευτές να τροποποιήσουν τις διαφημίσεις τους. Εχει διαπιστωθεί, για παράδειγμα, η χρήση λάθος χρωματικής σήμανσης σε μεικτά τιμολόγια. Αλλη παραπλανητική πρακτική με τα μεικτά τιμολόγια είναι η αποτύπωση μόνο μέρους της χρέωσης στις διαφημίσεις και η απόκρυψη της συνολικής χρέωσης

Στο εξής η τιμή θα είναι συνδεδεμένη με ένα δείκτη, ώστε να μπορεί να επαληθεύσει ο καταναλωτής τη φόρμουλα. Αν παρατηρηθεί η οποιαδήποτε παράβαση εκ μέρους προμηθευτών, τότε θα κληθούν σε ακρόαση και ακολούθως θα υπάρξουν πρόστιμα, σαν αυτά που έχουν επιβληθεί ήδη στο ηλεκτρικό ρεύμα.