Η παγκόσμια ζήτηση για τον «μαύρο χρυσό» θα συνεχίζει να αυξάνεται μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας προτού υποχωρήσει από το 2030 και μετά.
Ανησυχία του ΔΟΕ λόγω της Μέσης Ανατολής - «Ταβάνι» στη ζήτηση μέχρι το 2030
shutterstock
shutterstock

Ανησυχία του ΔΟΕ λόγω της Μέσης Ανατολής - «Ταβάνι» στη ζήτηση μέχρι το 2030

Η παγκόσμια ζήτηση για τον «μαύρο χρυσό» θα συνεχίζει να αυξάνεται μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας προτού υποχωρήσει από το 2030 και μετά.

Εν μέσω των ανησυχιών για τις ενεργειακές επιπτώσεις που μπορεί να έχει η κλιμάκωση της στρατιωτικής σύγκρουσης μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) προειδοποίησε την Τρίτη (17/06) πως οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή υπογραμμίζουν τους κινδύνους για την παγκόσμια αγορά του πετρελαίου.

Σε έκθεση του IEA που μετέδωσε το Reuters, σημειώνεται πως η παγκόσμια ζήτηση για τον «μαύρο χρυσό» θα συνεχίζει να αυξάνεται μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας προτού υποχωρήσει από το 2030 και μετά.

Η εν λόγω οπτική είναι αντίθετη από αυτή του Οργανισμού Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών (OPEC), που δεν αναμένει «ταβάνι» στη ζήτηση αλλά συνέχιση της ζήτησης για το πετρέλαιο.

Μέση Ανατολή

Ο IEA αναμένει πως η ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωθεί στα 105,6 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα (bpd) το 2029 και μετά θα υποχωρήσει οριακά το 2030. Παράλληλα, προβλέπει πως η παγκόσμια παραγωγική ικανότητα προβλέπεται να αυξηθεί κατά περισσότερα από 5 εκατομμύρια bpd, φτάνοντας τα 114,7 εκατομμύρια bpd έως το 2030.

Το Reuters σημειώνει πως η σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν έχει επισημάνει τον κίνδυνο για τις προμήθειες από τη Μέση Ανατολή, συμβάλλοντας στην άνοδο των τιμών του πετρελαίου.

Ωστόσο, οι τελευταίες προβλέψεις δείχνουν ότι οι προμήθειες θα είναι άφθονες έως το 2030, εάν δεν υπάρξουν σημαντικές διαταραχές, σύμφωνα με την IEA.

«Με βάση τα θεμελιώδη στοιχεία, οι αγορές πετρελαίου φαίνεται ότι θα έχουν επαρκή προσφορά τα επόμενα χρόνια.Ωστόσο, τα πρόσφατα γεγονότα υπογραμμίζουν έντονα τους σημαντικούς γεωπολιτικούς κινδύνους για την ασφάλεια του εφοδιασμού με πετρέλαιο», υποστήριξε ο επικεφαλής του IEA, Φατίχ Μπιρόλ.

Κίνα και ΗΠΑ

Μετά από δεκαετίες που η Κίνα ηγούνταν της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, η συμβολή της μειώνεται, καθώς αντιμετωπίζει οικονομικές προκλήσεις και πραγματοποιεί μια μεγάλη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα.

Η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου αναμένεται να φτάσει στο αποκορύφωμα της κατανάλωσης πετρελαίου το 2027, μετά την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας και φορτηγών που κινούνται με φυσικό αέριο, σύμφωνα με την IEA. Τον Φεβρουάριο προέβλεψε ότι η ζήτηση της Κίνας για καύσιμα οδικών και αεροπορικών μεταφορών ενδέχεται να έχει ήδη φτάσει στο αποκορύφωμά της.

Η συνολική κατανάλωση πετρελαίου της Κίνας το 2030 αναμένεται πλέον να είναι μόνο ελαφρώς υψηλότερη από ό,τι το 2024, σύμφωνα με τον IEA, σε σύγκριση με την αύξηση περίπου 1 εκατ. βαρελιών την ημέρα που προβλέπονταν στην έκθεση του περασμένου έτους.

Αντίθετα, οι χαμηλότερες τιμές της βενζίνης και η βραδύτερη υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ, τον μεγαλύτερο καταναλωτή πετρελαίου στον κόσμο, έχουν αυξήσει την πρόβλεψη για τη ζήτηση πετρελαίου το 2030 κατά 1,1 εκατ. βαρέλια την ημέρα σε σύγκριση με την προηγούμενη πρόβλεψη, σύμφωνα με την IEA.

Από την επιστροφή του στην προεδρία, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ έχει ζητήσει από τον ΟΠΕΚ να μειώσει τις τιμές του πετρελαίου και έχει στοχεύσει τα ηλεκτρικά οχήματα με μέτρα όπως η υπογραφή ψηφισμάτων που εγκρίθηκαν από το Κογκρέσο και απαγορεύουν τις υποχρεωτικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Καλιφόρνια.