Πρεμιέρα και επίσημα έκανε, στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας, το Μετρό της Θεσσαλονίκης, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να πατάει λίγο πριν τις 13:30 το κουμπί.
Πλέον οι Θεσσαλονικείς έχουν στη διάθεσή τους για τις μετακινήσεις τους το πιο σύγχρονο Μετρό.
«Είμαι περήφανος που παραδίδω αυτό το έργο», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός κατά την ομιλία του στην τελετή των εγκαινίων του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Από το αμαξοστάσιο της Πυλαίας, ο Κυρ. Μητσοτάκης δεσμεύθηκε ότι έως τον Νοέμβριο του 2025 θα είναι έτοιμη και η επέκταση του Μετρό μέχρι την Καλαμαριά.
Σχολιάζοντας την πολυετή εμπειρία σε ό,τι αφορά την κατασκευή του Μετρό, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι σε αυτή αντικατοπτρίζονται όλες οι παθογένειες του παρελθόντος που θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας: Της γραφειοκρατίας, της πολιτικής ατολμίας και τις καθυστερήσεις που ανέβασαν το κόστος στα 3 δισ. ευρώ. Αλλά και τη χώρα της πολιτικής μικρότητας, της μιζέριας και των εύκολων πολιτικών συνθημάτων.
«Είμαι έτοιμος και πιο αποφασισμένος από ποτέ να μη χαθούν άλλες ευκαιρίες σε ό,τι αφορά τα μεγάλα έργα: Αρκετά με την ηττοπάθεια, αρκετά με τα συμπλέγματα», ξεκαθάρισε ο Κυρ. Μητσοτάκης.
Η τελετή ξεκίνησε με τον αγιασμό λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι κι ενώ προηγήθηκε η άφιξη του Πρωθυπουργού και της Προέδρου της Δημοκρατίας. Πρώτος ανέβηκε στο βήμα ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Κουρέτας, ο οποίος ευχαρίστησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη για την πίστη του στην υλοποίηση του μεγάλου έργου.
Στ. Αγγελούδης: Η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται σε σύγχρονη μητρόπολη στη νοτιοανατολική Ευρώπη
Στην ομιλία του, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης εξέφρασε την αποφασιστικότητα να πάει την πόλη ακόμα πιο μπροστά, ενώ εξέφρασε τις ευχαριστίες του στην υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη για τη συμβολή της στη διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου στον σταθμό Βενιζέλου και την ολοκλήρωση του έργου. «Η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται σε σύγχρονη μητρόπολη στη νοτιοανατολική Ευρώπη» ανέφερε μεταξύ άλλων και πρόσθεσε: «Κύριε πρωθυπουργέ θα θέλαμε του χρόνου η πόλη να εγκαινιάσει την επέκταση στην Καλαμαριά».
Αλ. Εξάρχου: Πιστεύω ότι φτιάξαμε ένα εξαιρετικό έργο
«Ένα χρόνο πριν αναλάβαμε τη διοίκηση του ΑΚΤΩΡ ξανά. Πρέπει να το κάνουμε, μας ζητήθηκε να το κάνουμε, και θα το κάνουμε. Περάσαμε δύσκολες μέρες, κάναμε ό,τι ήταν δυνατόν, με τη βοήθεια της κ. Μενδώνη, του κ. Σταϊκούρα, του κ. Ταχιάου και του πρωθυπουργού όπου χρειαζόταν. Πιστεύω ότι φτιάξαμε ένα εξαιρετικό έργο. Τιμή μας που σας παραδίδουμε το Μετρό. Ο σταθμός Βενιζέλου είναι ο ωραιότερος σταθμός του κόσμου, ένα ανοιχτό δωρεάν μουσείο», δήλωσε ο Αλ. Εξάρχου.
«Να φέρουμε τη Θεσσαλονίκη πιο κοντά στο μέλλον που της αξίζει. Το μετρό είναι πραγματικότητα και γίνεται αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας της πόλης μας. Μιλάμε για το μοναδικό μετρό - μουσείο στην Ευρώπη. Οι πόροι για την κατασκευή του έργου αυτού είναι κυρίως ευρωπαϊκοί. Το έργο αυτό δεν αποτελεί μόνο νίκη της Θεσσαλονίκης, αλλά όλης της Ελλάδας. Συγχαρητήρια σε όλους όσους εργάστηκαν για το έργο αυτό, αλλά και σε έναν άνθρωπο που εκτιμώ ιδιαίτερα, Λίνα Μενδώνη. Θέλω να συγχαρώ τη σημερινή και την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών. Θέλω μα σας συγχαρώ κύριε πρωθυπουργέ, όχι μόνο για την ολοκλήρωση του έργου αυτού αλλά και γιατί με την παράδοση του μετρό σήμερα ανακτήθηκε η σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στους πολίτες και το κράτος», δήλωσε ο Απόστολος Τζιτζικώστας.
Ν. Ταχιάος: Στο μέλλον, αφήνουμε τα έργα έξω από την πολιτική
«Πολύ μεγάλος ο ενθουσιασμός μου. Η Θεσσαλονίκη αποκτά το μετρό της. Ευχαριστώ τον πρωθυπουργό που μου εμπιστεύτηκε αυτή τη θέση. Για κάποιους από εμάς η σημερινή ημέρα είναι το τέλος ενός κύκλου. Ας δούμε τη σημερινή μέρα ως αυτό που πραγματικά είναι, μια αρχή για τη Θεσσαλονίκη. Για τους Θεσσαλονικείς είναι το τέλος μιας περιπέτειας. Ας αφήσουμε στην άκρη αυτό που έχει μείνει στην ιστορία σαν τρύπα του Κούβελα. Σημασία έχει πως φτάσαμε με μοναδική επιτυχία σε αυτό που αντιπροσώπευσαν οι παλιοί Δήμαρχοι. Σήμερα είναι μέρα γιορτής, μια αρχή για τη Θεσσαλονίκη, ένα εφαλτήριο για το μέλλον. Θα δείτε μια άλλη Θεσσαλονίκη. Στο μέλλον, αφήνουμε τα έργα έξω από την πολιτική. Για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών στις υποδομές αποτελεί προτεραιότητα», τόνισε ο Νίκος Ταχιάος.
Από την πλευρά της, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως «οι ανασκαφές, ιδιαίτερα στην Αγία Σοφία και στον Βενιζέλο, αποκάλυψαν την πρωτοβυζαντινή εικόνα της πόλης» και ευχαρίστησε τον Μητσοτάκη για την εμπιστοσύνη που της έδειξε.
Ολόκληρη η ομιλία της Λ. Μενδώνη
«Εξοχωτάτη κ. Πρόεδρε της Ελληνικής Δημοκρατίας
Είναι ιδιαίτερη τιμή και μεγάλη χαρά να βρίσκομαι, σήμερα, ενώπιον Υμών και του κ. Πρωθυπουργού, στην τελετή της απόδοσης του έργου του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου της Θεσσαλονίκης. Χθες, είδαμε αναδεδειγμένη την καλλίτερα σωζόμενη -και σημαντικότερη ίσως φάση- των αρχαιοτήτων, που αποκαλύφθησαν στη διάρκεια της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου.
Δεν είναι πολλές οι χώρες, δεν είναι πολλές οι πόλεις, που έχουν το προνόμιο το ιστορικό παρελθόν τους να αναδύεται και να αναδεικνύεται στη διάρκεια της κατασκευής ενός κοινωφελούς δημοσίου έργου. Πρόκειται για ένα πλεονέκτημα της πατρίδας μας, η οποία εν τοις πράγμασιν αποτελεί ένα αρχαιολογικό παλίμψιστο.
Εκφράζοντας και τους συνεργάτες μου στο Υπουργείο Πολιτισμού, ευχαριστώ το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την εξαιρετική συνεργασία, από το 2019 ως σήμερα, την προηγούμενη και τη νυν πολιτική ηγεσία, τον Χρήστο Σταϊκούρα και το Νίκο Ταχιάο, και την Ελληνικό Μετρό, το Νίκο Κουρέτα και τους συνεργάτες τους, πραγματικούς συμπαραστάτες μας. Ευχαριστώ τους αναδόχους, κ. Εξάρχου, και τους εξειδικευμένους επιστήμονες, χωρίς την εμπειρία και τη βαθειά επιστημονική γνώση των οποίων δεν θα είχαμε το αποτέλεσμα, που έχουμε σήμερα.
Ευχαριστώ από καρδιάς τους συνεργάτες μου στο Υπουργείο Πολιτισμού, για την εργώδη προσπάθεια, τη συστηματική επιστημονική εργασία και τις ατέλειωτες ώρες δουλειάς στα γραφεία και στο πεδίο. Τα τελευταία πέντε χρόνια, είμαστε όλοι, τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, στη Θεσσαλονίκη, δίπλα στην αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων.
Ευχαριστώ τους συναδέλφους μου αρχαιολόγους- ανασκαφείς του σταθμού Βενιζέλου, που, αν και επιφυλακτικοί στην προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων, όχι απλώς εργάστηκαν υποδειγματικά, αλλά κατέθεσαν την ψυχή τους. Το αποτέλεσμα δικαιώνει όλους μας.
Συνταγματική υποχρέωση του Υπουργείου Πολιτισμού αποτελεί η διασφάλιση των προϋποθέσεων και η λήψη των κατάλληλων μέτρων, ώστε η εξυπηρέτηση των αναγκών διαβίωσης, ανάπτυξης και προόδου των πολιτών, να συνυπάρχει με το πολύτιμο -για την εξέλιξη και την ευημερία της κοινωνίας μας- κεφάλαιο της πολιτιστικής κληρονομιάς. Η πολιτιστική
κληρονομιά δε φαλκιδεύει την αναπτυξιακή προοπτική της πατρίδας μας. Αντίθετα, αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα και πολλαπλασιαστή της οικονομικής και κοινωνικής μας προόδου.
Στο πλαίσιο της κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, διενεργήθηκε η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα σωστικού χαρακτήρα, που έχει ποτέ πραγματοποιηθεί στη χώρα, συμβάλλοντας στην αναδίφηση της ιστορίας της πόλης από την ίδρυσή της, το 316 π.Χ., έως τις αρχές του 20ού αιώνα.
Η αρχαιολογική έρευνα συνθέτει ιστορίες από τη διαχρονική ζωή της πόλης, οι οποίες συνδυάζονται δημιουργικά με την αναπτυξιακή προοπτική μιας σύγχρονης πόλης.
Το ιστορικό όφελος από την αρχαιολογική έρευνα σε όλο το έργο, ιδιαίτερα, στους σταθμούς «Αγία Σοφία» και «Βενιζέλου» είναι τεράστιο. Τα ευρήματα αποτυπώνουν διαχρονικά την πολεοδομική εξέλιξη του αστικού ιστού, στο ύψος της κεντρικής οδού, που διέτρεχε πάντα την πόλη, στην ίδια σχεδόν χάραξη, από τον 3ο αι.π.Χ. ως σήμερα.
Οι ανασκαφές αποκάλυψαν τη μνημειακή εικόνα της πρωτοβυζαντινής πόλης, με επιβλητικές κιονοστήρικτες μαρμαρόστρωτες πλατείες εκατέρωθεν του μαρμαρόστρωτου δρόμου, ενώ, παράλληλα, τεκμαίρεται ο ευρύς αστικός ανασχεδιασμός του δημόσιου χώρου, στον 6ο αι.
Όταν, το 2019, αποφασίσατε, κ. Πρωθυπουργέ, την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου, υπήρξε η δέσμευσή μας, απέναντί σας, ότι εντός συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων, οι αρχαιότητες θα επέστρεφαν στην ακριβή τους θέση, χωρίς καμία απολύτως έκπτωση.
Με απόλυτο σεβασμό στο θεσμικό πλαίσιο, ολοκληρώθηκε ένα εξαιρετικά σύνθετο, πρότυπο και καινοτόμο -σε διεθνές επίπεδο- αρχαιολογικό έργο. Εκπονήθηκαν πληρέστατες μελέτες, χιλιάδες σχέδια, πρωτοφανής τεκμηρίωση με τρισδιάστατη σάρωση κάθε στρώματος. Η διαδικασία της προσωρινής απόσπασης και της επανατοποθέτησης έγινε υπό την αδιάλειπτη εποπτεία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και με τη διαρκή συνεργασία των αρμοδίων Διευθύνσεων του Υπουργείου Πολιτισμού. Οι μελέτες έτυχαν των θετικών γνωμοδοτήσεων του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και της θετικής κρίσης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο οποίο προσέφυγαν όσοι ιδεοληπτικά και εξ αιτίας πολιτικών σκπιμοτήτων αντιμάχονταν την κατασκευή του Μετρό, εργαλειοποιώντας τις αρχαιότητες.
Στο πλαίσιο της κατασκευής του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου, αναδείχθηκε μια Σχολή για τη διαχείριση, την τεκμηρίωση, την προστασία, την ανάδειξη των αρχαιοτήτων.
Αποδείχθηκε ότι ο σεβασμός στο παρελθόν υποστηρίζει και ενισχύει ένα δυναμικό παρόν και ένα αναπτυξιακό μέλλον για την Θεσσαλονίκη και τους κατοίκους της.
Αυτό είναι το όραμα και το σχέδιο του Πρωθυπουργού, που μας εμπνέει όλους.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Σας ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη Σας».
Χρ. Σταϊκούρας: Ζούμε στιγμές δικαίωσης, για τους πολίτες της Μακεδονίας
«Κύριες και κύριοι το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι εδώ. Ζούμε στιγμές δικαίωσης, για τους πολίτες της Μακεδονίας. Το εμβληματικό αυτό έργο έχει μια μακρά διαδρομή. Το μετρό αποτελεί απτή απόδειξη ότι η κυβέρνηση της ΝΔ, με πρωθυπουργό τον Μητσοτάκη, υπηρετεί αυτήν την αναγκαιότητα, με σεμνότητα. Παραδίδουμε ένα από τα πιο μεγάλα έργα που έγιναν στην Ελλάδα, με τη σημαντική συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στα οφέλη συγκαταλέγονται η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, η μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης στην Καλαμαριά, στο τέλος του 2025, προβλέπεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 340.000 επιβάτες. Η Θεσαλονίκη αλλάζει σελίδα, η σημερινή είναι η ημέρα της αυτοπεποίθησης για την πόλη. Η Θεσσαλονίκη αναβαθμίζεται. Ενισχύεται ο γεωστρατηγικός της ρόλος. Ενισχύει την αυτοπεποίθησή της, στέκεται με αξιοπρέπεια, αλλάζει σελίδα. Πρωτεργάτες αυτής της προσπάθειας ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης», δήλωσε ο Χρ. Σταϊκούρας.
Κυρ. Μητσοτάκης: Η επέκταση στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025
«Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν προσφέρεται για πολλά λόγια. Σήμερα μιλάει από μόνο του το ίδιο το έργο, το μετρό, το πιο σύγχρονο της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη, ένα έργο χειροπιαστό. Πολλοί πίστευαν ότι δε θα γίνει, να όμως που έγινε. Το είδαμε και το κάναμε. Ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας. Το μετρό θα διευκολύνει τη μετακίνηση των πολιτών. Ακουσαμε για τις αμέτρητες δυσκολίες που συνάντησε αυτό το έργο, για να αναδείξει τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του αυτός ο ιστορικός τόπος. Κρατώ τη δημόσια δέσμευση του κ. Εξάρχου πως η επέκταση στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025. Σε αυτή την εμπειρία καθρεφτίζονται όλες οι παθογένειες της χώρας, που θέλουμε να αφήσουμε πίσω και αύξησαν το κόστος του έργου κοντά στα 3 δισ. ευρώ. Και ακόμη αναγνωρίσαμε τη σημασία που έχει και θα φέρει στη ζωή και στις συνοικίες από τις οποίες θα περνάει. Το μετρό θα επεκταθεί και στη δυτική Θεσσαλονίκη. Αποτελεί ορόσημο, στέρεη γέφυρα αλήθειας και εμπιστοσύνης των πολιτών. Λίγο πριν την ψήφιση του προϋπολογισμού του 2025 παραδίδω ως πρωθυπουργός ένα έργο που είχε εντάξει στον προϋπολογισμό του 1976 για πρώτη φορά ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Είμαι περήφανος, έτοιμος και αποφασισμένος να μην αφήσω να χαθούν άλλες ευκαιρίες, Αρκετά με την ηττοπάθεια», τόνισε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Οταν μειώνονται οι φυσικές αποστάσεις, μειώνονται και οι κοινωνικές αποστάσεις. Και στην Αθήνα προχωρά γρήγορα η γραμμή 4 και ενισχύνται οι στόλοι των λεωφορείων», δήλωσε ο πρωθυπουργός.
Ολόκληρη η ομιλία του Κυρ. Μητσοτάκη
«Κυρία Πρόεδρε της Ελληνικής Δημοκρατίας, Παναγιώτατε, φίλε Απόστολε, αυριανέ Επίτροπε Μεταφορών της Ευρώπης, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στην κυβέρνηση, στη Βουλή, κύριε Δήμαρχε, κύριοι Δήμαρχοι, συμπολίτες μου της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής,
Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν πιστεύω ότι προσφέρεται για πολλά λόγια. Σήμερα, άλλωστε, μιλάει από μόνο του το ίδιο το έργο, το ίδιο το Μετρό, το πιο σύγχρονο της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη. Ένα έργο χειροπιαστό, το οποίο ως και την τελευταία στιγμή είμαι σίγουρος ότι πολλοί στην πόλη δεν πίστευαν ότι θα γίνει. Να, όμως, που έγινε. Και να το πω διαφορετικά: το είπαμε και το κάναμε. Ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας.
Ακούσαμε ήδη πόσο το Μετρό θα διευκολύνει τη μετακίνηση των πολιτών, τα σύγχρονα τεχνικά χαρακτηριστικά τα οποία διαθέτει. Ακούσαμε για τις αμέτρητες δυσκολίες που το έργο αυτό συνάντησε, θέλοντας παράλληλα, όπως ήταν υποχρέωσή μας, να αναδείξει τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του αυτός ο ιστορικός τόπος.
Κι ακόμα όλοι αναγνωρίσαμε τη σημασία που η επέκτασή του θα φέρει, αναβαθμίζοντας τη ζωή στις συνοικίες από τις οποίες θα περνά. Με την ευκαιρία αυτή να επαναλάβω κι εγώ με τη σειρά μου, και να κρατήσω τη δημόσια δέσμευση του κ. Εξάρχου, έστω και αν ήταν ένα lapsus, ότι η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025.
Και βέβαια, να επαναλάβω για ακόμα μία φορά την προσωπική μου δέσμευση ότι το Μετρό θα επεκταθεί και στη Δυτική Θεσσαλονίκη, όπως έχουμε πει επανειλημμένως.
Θα ήθελα πολύ σύντομα να μείνω σε δύο σχόλια, με πρώτο την παρατήρηση ότι αυτή η πολυετής, δεκαετής εμπειρία της κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης, σε αυτή την εμπειρία καθρεφτίζονται όλες οι παθογένειες της Ελλάδας που θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας: της γραφειοκρατίας, της πολιτικής ατολμίας, των καθυστερήσεων, που ανέβασαν το κόστος κατασκευής κοντά στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά και τη χώρα της κομματικής μικρότητας, της μιζέριας, των εύκολων συνθημάτων.
Είμαι σίγουρος ότι πολλοί συμπολίτες μας είχαν καλοπροαίρετες επιφυλάξεις. Σήμερα πιστεύω ότι όταν θα δουν το αποτέλεσμα της εργασίας μας θα αλλάξουν γνώμη. Σήμερα έχουμε μπροστά μας και το Μετρό και τα αρχαία της Θεσσαλονίκης. Και αυτή πιστεύω ότι είναι μια διπλή απάντηση στους δισταγμούς και στην καχυποψία κάθε Θεσσαλονικιού απέναντι στα πολλά λόγια τα οποία άκουγε επί χρόνια.
Το νιώθω και επειδή νιώθω πως στέρεψαν και τα λόγια, απαντώ με το χειροπιαστό γεγονός το οποίο γιορτάζουμε σήμερα. Ένα ορόσημο το οποίο ελπίζω να γίνει μια στέρεη γέφυρα αλήθειας και εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτείας και πολιτών.
Είμαι περήφανος, λοιπόν, καθώς λίγο πριν την ψήφιση του Προϋπολογισμού του 2025 παραδίδω ως Πρωθυπουργός ένα έργο το οποίο είχε εντάξει στον Προϋπολογισμό, προσέξτε, του 1976 για πρώτη φορά, επίσης ως Πρωθυπουργός, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής.
Είμαι περήφανος αλλά είμαι και έτοιμος και πιο αποφασισμένος να μην αφήσω να χαθούν άλλες ευκαιρίες. Αρκετά με την ηττοπάθεια, αρκετά με τα συμπλέγματα. Γιατί όσα βλέπουμε τώρα γύρω μας, είναι αυτά τα οποία θέλουμε, είναι αυτά τα οποία μπορούμε.
Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι, το δεύτερο σχόλιό μου αφορά το τριπλό μήνυμα το οποίο εκπέμπει σήμερα το Μετρό. Από τη μία πλευρά, αφορά τον βραχίονα ενός ενιαίου, μεγάλου προγράμματος, κύριε Δήμαρχε, που αλλάζει ριζικά την εικόνα στη μητρόπολη της Μακεδονίας, σε συνδυασμό με τα πολλά νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, με τις συνδέσεις της Εγνατίας, με το εμβληματικό Flyover, το οποίο και αυτό θα είναι έτοιμο πριν τα μέσα του 2027, με τις εγκαταστάσεις της νέας ΔΕΘ, με τις δεκάδες τοπικές αναπλάσεις.
Από την άλλη πλευρά, το σύγχρονο απόκτημα της πόλης δηλώνει πολλά και για τον πολιτικό και κοινωνικό προσανατολισμό αυτής της κυβέρνησης, και κυρίως για το ενδιαφέρον της ειδικά για τη Βόρεια Ελλάδα, από τον Έβρο μέχρι τα Γρεβενά, από την Πιερία μέχρι τους νομούς που απλώνονται στα βόρεια σύνορά μας, με βάση ένα σχέδιο που θέλει την Ελλάδα να αναπτύσσεται ισοδύναμα, ισόρροπα, τόσο στα κέντρα όσο και στην περιφέρειά της.
Τα σημερινά εγκαίνια, τέλος, έχουν και τη σφραγίδα του γνήσιου λαϊκού χαρακτήρα της Νέας Δημοκρατίας, της μεγάλης παράταξης της οποίας έχω την τιμή να ηγούμαι, όχι μόνο γιατί δηλώνουν τη φροντίδα τη δική μας ώστε ο πολίτης να μετακινείται φθηνά, γρήγορα, με ασφάλεια, πολιτισμένα, αλλά γιατί αυτοί οι νέοι συρμοί σταδιακά θα ενώσουν το κέντρο της πόλης με τις συνοικίες της και ξέρουμε όταν μειώνονται οι φυσικές αποστάσεις, τελικά μειώνονται και οι κοινωνικές αποστάσεις.
Για εμάς, άλλωστε, η στήριξη των μέσων μαζικής μεταφοράς αποτελεί μία πολιτική επιλογή με έντονο κοινωνικό πρόσημο. Αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα αυτής της κυβέρνησης, ως κεντρικό στοιχείο της καθημερινότητας των πολλών.
Στην Αθήνα προχωράει με μεγάλη ταχύτητα η Γραμμή 4 και μίλησα ήδη για την πολύ μεγάλη έμφαση την οποία δίνουμε στην αναβάθμιση και στην ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Μία άλλη εικόνα, μία άλλη ζωή.
Κλείνω, ευχαριστώντας ξεχωριστά την καθεμία και τον καθένα που εργάστηκαν για να γίνει αυτό το έργο σήμερα πραγματικότητα. Δεν θα αναφερθώ εξαντλητικά σε όλους όσοι έπαιξαν αυτόν τον κρίσιμο ρόλο για να φτάσουμε εδώ που βρισκόμαστε σήμερα, τις ηγεσίες, τη σημερινή και την προηγούμενη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ξεχωριστή μνεία νομίζω ότι έγινε, αγαπητή μου Λίνα, από όλους τους προλαλήσαντες στον πολύ σημαντικό ρόλο που έπαιξες εσύ προσωπικά αλλά και όλες οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού για αυτό το θαύμα πραγματικά το οποίο θα δουν οι πολίτες σε λίγο στον σταθμό της «Βενιζέλου», αλλά όχι μόνο, δεν ήταν ο σταθμός της «Βενιζέλου» ο μόνος σταθμός στον οποίο βρέθηκαν αρχαία τα οποία έπρεπε να προστατευθούν.
Στην «Ελληνικό Μετρό», στους αναδόχους που έφεραν εις πέρας αυτό το ξεχωριστό έργο, αλλά θέλω να αναφερθώ ειδικά σε όλους όσοι εργάστηκαν για να γίνει πράξη το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Νομίζω σας αξίζει το πιο δυνατό χειροκρότημα. Κάθε φορά που θα μπαίνετε στο Μετρό, θα θυμάστε ότι βάλατε και εσείς το δικό σας λιθαράκι για να γίνει πράξη αυτό το τόσο σπουδαίο, αυτό το τόσο μοναδικό έργο.
Και είμαι σίγουρος ότι όλοι οι Θεσσαλονικείς θα δουν ότι τελικά άξιζε αυτή η ταλαιπωρία μέχρι που να ολοκληρωθεί η προσπάθεια και είμαι σίγουρος ότι θα αγαπήσουν, θα χαρούν, αλλά και θα προστατεύσουν οι ίδιοι αυτόν τον σπάνιο θησαυρό τους.
Εύχομαι να είναι ασφαλή, γρήγορα και καλοτάξιδα τα δρομολόγια του νέου Μετρό και να αυξάνονται συνεχώς ώστε να μας οδηγούν ολοένα και πιο γρήγορα στο μέλλον.
Σας ευχαριστώ».
Επίσκεψη Κυρ. Μητσοτάκη στον σταθμό Βενιζέλου
Τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό επισκέφθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, πριν αναχωρήσει για το αμαξοστάσιο Πυλαίας όπου θα γίνει η τελετή για την έναρξη λειτουργίας του έργου.
Ο πρωθυπουργός περπάτησε στην περιοχή γύρω από το σταθμό Βενιζέλου, συναντήθηκε με καταστηματάρχες και συζήτησε μαζί τους για τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η λειτουργία του Μετρό.
Οι καταστηματάρχες εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την ολοκλήρωση του έργου και τον ευχαρίστησαν.
Ο κ. Μητσοτάκης αντάλλαξε χειραψίες και με περαστικούς οι οποίοι ήταν χαρούμενοι για το Μετρό και ρωτούσαν από ποια ώρα θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν.
Το Μετρό θα δοθεί για χρήση στο κοινό μετά την ολοκλήρωση της τελετής έναρξης λειτουργίας και μέχρι και την Τρίτη η μετακινήσεις των επιβατών θα είναι δωρεάν.
Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει:
- 13 σύγχρονους Σταθμούς,
- 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς,
- 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων,
- μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών/ώρα ανά κατεύθυνση,
- αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην Πυλαία,
- σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς.
Η εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση είναι περί τους 250.000 επιβάτες.
Οι σταθμοί από τα δυτικά προς τα ανατολικά είναι οι εξής: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Δημοκρατίας – Βενιζέλου – Αγία Σοφία – Σιντριβάνι – Πανεπιστήμιο – Παπάφη – Ευκλείδης – Φλέμινγκ – Ανάληψη – 25ης Μαρτίου – Βούλγαρη – Νέα Ελβετία. Εντός του 2025 θα παραδοθεί προς χρήση η επέκταση προς την Καλαμαριά, με τους εξής σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα. Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες. Επιπροσθέτως, με τη λειτουργία του έργου στο σύνολο του, θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.
Μετά την ολιγοήμερη περίοδο δωρεάν μετακινήσεων, η επιβίβαση θα γίνεται με εισιτήριο κόστους 0,60 ευρώ, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα πολλαπλών επιβιβάσεων εντός του χρονικού ορίου των 70 λεπτών. Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών στο μετρό θα κοστίζει 16 ευρώ, ενώ αντίστοιχη είναι και η τιμή για την κάρτα του ΟΑΣΘ. Υπενθυμίζεται ότι δεν θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για Μετρό και λεωφορεία, τουλάχιστον όχι κατά το πρώτο εξάμηνο, καθώς δεν εξασφαλίστηκε η διαλειτουργικότητα των συστημάτων έκδοσης και επικύρωσης εισιτηρίων.
Κάθε ένας από τους 18 συρμούς του μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει έξι βαγόνια, συνολικής χωρητικότητας 460 επιβατών. Οι συρμοί θα περνούν ανά 3,5 λεπτά από τους σταθμούς, με τη συνολική απόσταση από τον πρώτο έως τον 13ο σταθμό να καλύπτεται εντός 17 λεπτών. Όταν προστεθούν άλλοι 15 συρμοί, με την παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά, η συχνότητα θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό.
Ο αρχικός σχεδιασμός είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης να λειτουργεί καθημερινά από τις 5:30 το πρωί έως τις 00:30 μετά τα μεσάνυχτα. Την Παρασκευή και το Σάββατο, το μετρό θα λειτουργεί μέχρι τις 02.00 ώστε να εξυπηρετεί την αυξημένη νυχτερινή κίνηση της πόλης.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι επιπέδου ασφαλείας 4, το οποίο σημαίνει ότι δεν υπάρχει ηλεκτροδηγός. Θα υπάρχουν συνοδοί μέσα στα τρένα, οι οποίοι θα εξυπηρετούν τους πολίτες σε πρώτη φάση, και θα μπορούν να εκτελέσουν μία χειροκίνητη λειτουργία, εάν χρειαστεί, για παράδειγμα σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, προκειμένου να το μετακινήσουν μέχρι τον επόμενο σταθμό. Στο μετρό Θεσσαλονίκης θα υπάρχουν διπλές πόρτες που αυξάνουν τα επίπεδα ασφαλείας και περιορίζουν τον κίνδυνο ατυχήματος. Κάθε σταθμός έχει θύρες που ανοίγουν μόνο όταν σταματήσει ακριβώς από πίσω τους ο συρμός.
Οι επιβάτες με ποδήλατα θα μπορούν να μπαίνουν στο μετρό. Επιτρέπονται δύο ποδήλατα στο πίσω μέρος κάθε βαγονιού. Οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων θα μπορούν να επιβιβάζονται μαζί με τα ζώα τους, υπό την προϋπόθεση ότι τα μεταφέρουν στα ειδικά καλάθια που διατίθενται στο εμπόριο. Να σημειωθεί ότι στους σταθμούς και τους συρμούς του μετρό απαγορεύεται το κάπνισμα και η κατανάλωση τροφών και ποτών καθώς δεν θα υπάρχουν καλάθια απορριμμάτων για λόγους ασφαλείας.