Tον Οκτώβριο η καθοριστική μάχη για την πώληση ηλεκτρικής ενέργειας

Tον Οκτώβριο η καθοριστική μάχη για την πώληση ηλεκτρικής ενέργειας

Του Γιώργου Φιντικάκη

Ανάβει για τα καλά η μάχη στο ρεύμα καθώς τη Παρασκευή ανακοινώθηκε και επίσημα η τιμή εκκίνησης της πρώτης δημοπρασίας υποχρεωτικής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας από τη ΔΕΗ προς τους ιδιώτες, που θα κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο.

Επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες που είχε δημοσιεύσει το liberal.gr, η κατώτατη τιμή προσφοράς για τα δημοπρατούμενα προθεσμιακά προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας ορίστηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στα 37,37 ευρώ η μεγαβατώρα.

Πρόκειται για τιμή αρκετά κάτω από την ισχύουσα οριακή τιμή συστήματος, στην οποία πωλείται το ρεύμα στη χονδρική, και υπό αυτή την έννοια η συμμετοχή των ιδιωτών στη πρώτη δημοπρασία, όπως οι ίδιοι λένε, δεν θα είναι αμελητέα.

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι με την έναρξη της πρώτης δημοπρασίας (ΝΟΜΕ) που μετατοπίστηκε για τον Οκτώβριο έναντι του Σεπτεμβρίου που προέβλεπε το μνημόνιο, οι ιδιώτες ανταγωνιστές της ΔΕΗ θα εντείνουν τους επόμενους μήνες τις προσπάθειές τους για ενίσχυση του μεριδίου τους. Η πρώτη δημοπρασία θα αφορά ποσότητες ίσες με το 8% της κατανάλωσης του 2015, οι παραδόσεις ενέργειας στους αγοραστές θα ξεκινήσουν λογικά στο τέταρτο τρίμηνο του έτους- εφόσον τηρηθούν οι ημερομηνίες του μνημονίου- ενώ η επόμενη δημοπρασία θα προκηρυχθεί μέσα στο 2017.

Στόχος των δημοπρασιών είναι να οδηγήσουν σε μείωση κατά 20% του ποσοστού της ΔΕΗ στη λιανική και χονδρεμπορική αγορά μέχρι το 2017 και σε κάτω από 50% μέχρι το 2020. Δεν είναι λίγοι πάντως όσοι πιστεύουν ότι από μόνες τους οι δημοπρασίες δεν αρκούν για να οδηγήσουν σε επίτευξη των παραπάνω μνημονιακών στόχων, και ότι αργά ή γρήγορα θα χρειασθεί να επιστρατευτεί και πάλι ένα μοντέλο πώλησης μονάδων και πελατών, τύπου «Μικρή ΔΕΗ».

Τις ανησυχίες αυτές ενίσχυσε η απόφαση της ΔΕΗ να προχωρήσει από τον Ιούλιο σε εκπτώσεις 15% στα τιμολόγιά της, γεγονός που φρέναρε την μέχρι και το Μάιο σταθερή κάθε μήνα αυξητική τάση στα μερίδια των ιδιωτών ανταγωνιστών της, με ποσοστά της τάξης του 1%.

Το συνολικό μερίδιο των εναλλακτικών παρόχων αυξήθηκε τον Ιούλιο μόλις κατά 0,18%, φτάνοντας το ποσοστό του 9,74%, έναντι 9,56% το μήνα Ιούνιο. Αφενός, λόγω της έκπτωσης της ΔΕΗ και της επικοινωνιακής καμπάνιας που η ίδια έκανε, αφετέρου επειδή η πλειονότητα των ιδιωτών παρόχων αποφάσισε να βάλει φρένο στις αντίστοιχες διαφημιστικές καμπάνιες, περιμένοντας τις δημοπρασίες.

Η μάχη περνά πλέον και από το κινητό

Το παιχνίδι βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, πόσο μάλλον όταν δεν έχουν ακόμη φανεί οι επιπτώσεις από τις συνεργασίες που εγκαινίασαν τον Ιούνιο και Ιούλιο οι ιδιώτες του ρεύματος με εταιρείες τηλεπικοινωνιών. Η Protergia που πωλεί τα πακέτα μέσω των καταστημάτων της Cosmote και η αντίστοιχη συνεργασία της ΗΡΩΝ με την Wind, και ενώ εδώ και καιρό συζητείται αντίστοιχη συνεργασία της Elpedison με τη Vodafone.

Οσο για την απάντηση της ΔΕΗ, η διοίκησή της παραμένει σταθερά προσηλωμένη στο σχέδιο δημιουργίας εταιρείας λιανικής όπου και θα μεταφερθεί μέρος της πελατείας της επιχείρησης, προκειμένου αυτή, μετά, να πουληθεί σε ιδιώτες, όπως επανέλαβε πρόσφατα ο πρόεδρός της Μ. Παναγιωτάκης, στη διάρκεια ημερίδας της ΡΑΕ. Η πρώτη τέτοια εταιρεία αναμένεται ότι θα είναι χρονικά έτοιμη μετά την προκήρυξη της πρώτης δημοπρασίας πώλησης ρεύματος τον Οκτώβριο, αντί για τον Σεπτέμβριο όπως είχε αναφέρει τον περασμένο Ιούνιο από το βήμα του "Economist" ο Μ. Παναγιωτάκης.

Πώληση θυγατρικών αντί για ΝΟΜΕ

Τότε μάλιστα ο πρόεδρος της ΔΕΗ είχε πει ότι στο χαρτοφυλάκιο της πρώτης αυτής εταιρείας θα μεταφερθούν 400.000 πελάτες της επιχείρησης, από όλες τις κατηγορίες. Στόχος της κίνησης ήταν να ελέγξει η ίδια η ΔΕΗ την υποχρεωτική μείωση του μεριδίου της, χάνοντας όχι μόνο τους καλούς πελάτες, όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά και και μέρος από τους "προβληματικούς", δηλαδή όσους δεν πληρώνουν στην ώρα τους ή αφήνουν μηδενικά περιθώρια κέρδους (π.χ. αγρότες). Η προσδοκία της ΔΕΗ ήταν –και παραμένει σύμφωνα με πηγές της διοίκησης– ότι αν το προϊόν που θα "βγάλει" προς πώληση είναι ελκυστικό για τους ιδιώτες προμηθευτές και πράγματι περπατήσει (έστω και με αργούς ρυθμούς καθώς αποτελεί μια χρονοβόρα διαδικασία), τότε θα μειωθούν και οι ποσότητες ενέργειας που θα υποχρεούται να βγάζει στις δημοπρασίες, με την αναγκαιότητα των οποίων ουδέποτε συμφώνησε.

Την ανησυχία του για τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ και τις επιπτώσεις που αυτές θα έχουν για την επιχείρηση, μετέφερε και στις Βρυξέλλες, όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο Μ. Παναγιωτάκης, κατά τις επαφές που είχε τον Ιούλιο με στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας και Ανταγωνισμού.

Στις επαφές αυτές, ο επικεφαλής της ΔΕΗ πρότεινε ως το κατάλληλο μέτρο για να ανοίξει ομαλά η αγορά ρεύματος, τη λογική των θυγατρικών εταιρειών με καταναλωτές απ' όλες τις κατηγορίες που εν συνεχεία θα πωληθούν σε ιδιώτες. Όσο για τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, στο βαθμό που η τιμή εκκίνησης απέχει σημαντικά από την Οριακή Τιμή, ο ίδιος υποστηρίζει ότι θα αποτελέσουν σταυροειδή επιδότηση των εναλλακτικών παρόχων.