Το μυστικό που φέρνει την Aegean στην ελίτ των αερομεταφορέων

Το μυστικό που φέρνει την Aegean στην ελίτ των αερομεταφορέων

Του Γιώργου Δασκαλόπουλου

Στη βιομηχανία των αερογραμμών, μεταξύ των νικητών καταγράφονται συνήθως οι δραστήριοι παίκτες. Αυτοί που φέρνουν αποτελέσματα, αλλά και αυτοί που παράγουν τα «νέα» που φέρνουν τα αποτελέσματα. Και για του λόγου το αληθές, η Αεροπορία Αιγαίου, είναι μια τέτοια εταιρεία.

Μέσα σε λίγα χρόνια κατάφερε να ξεφύγει από τα στενά ελληνικά δεδομένα, ποντάροντας στο εξωτερικό και πλέον κοιτάζοντας στα μάτια αεροπορικούς κολοσσούς τους οποίους ανταγωνίζεται ανοικτά, όχι μόνο ως προς το προϊόν, αλλά και ως προς τα ειδικά χαρακτηριστικά που διαμορφώνουν τους νικητές. 

Τα αποτελέσματα του 2019 που δημοσιοποιήθηκαν πριν μερικές ημέρες, είναι ενδεικτικά, καταγράφοντας αύξηση 7% στη συνολική επιβατική κίνηση, και διαμορφώνοντας πλέον χαρακτηριστικά «μεγάλου» αερομεταφορέα. Την περσινή χρονιά η εταιρεία μετέφερε το, 15.000.000 εκατ. επιβάτες, 1 εκατ. περισσοτέρους σε σχέση με το προηγούμενο έτος, προσφέροντας στην αγορά 17,85 εκατ. θέσεις. 

Για να επιτύχει το αξιοπρόσεκτο αυτό ρεκόρ, η Aegean έχει επεξεργαστεί τόσο τα δεδομένα του στόλου της (ο οποίος ενισχύεται συστηματικά), όσο και τα δεδομένα των αγορών. Τους προορισμούς δηλαδή που εξυπηρετεί. Και χάρη στην προσεκτικά επεξεργασμένη στρατηγική της πέτυχε ένα ρεκόρ που της δίνει μια θέσει στην κορυφή των αερογραμμών: τον συντελεστή πληρότητας πτήσεων (load factor) ο οποίος άγγιξε το 85% σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 1% σε σχέση με το 83,9% του 2018. Ένα load factor της τάξης του 85% σημαίνει ότι η αεροπορική πετά κάθε πτήση σχεδόν γεμάτη. Μέγεθος καθοριστικό για τα οικονομικά της αποτελέσματα, αν συνεκτιμηθεί ότι το 2016 το load factor ήταν 77,4%.
Στην αγορά λίγες είναι οι εταιρείες που πετούν με τέτοιο συντελεστή πληρότητας. Γα παράδειγμα, η Emirates, ένας αεροπορικός κολοσσός που στηρίζεται στην πληρότητα των πτήσεών της, είχε το πρώτο εξάμηνο του 2019 load factor της τάξης του 76,8%, ενώ το 2018 είχε 77%. Αντίστοιχα, η Turkish Airlines την τελευταία διετία έχει συντελεστή πληρότητας πτήσεων από 79-83%, ενώ η British Airlines είχε από 79-81%. Συντελεστή ανάλογο της Aegean, παρoυσιάζει η εξαιρετικά δομημένη Delta Airlines.

Αντίθετα, η Alitalia, που παρουσιάζει προβλήματα τα τελευταία χρόνια, δεν είναι τυχαίο ότι έχει μέσο συντελεστή πληρότητας 74-76%. Δηλαδή 10% χαμηλότερα από τα επίπεδα της Aegean. Και βέβαια μια τέτοια διαφορά μπορεί να κρίνει καθοριστικά τα οικονομικά της αποτελέσματα. Όπως και συμβαίνει. 

Οι γνώστες του airline industry αναφέρουν ότι τα μυστικά του υψηλού load factor, βρίσκονται σε ένα μίγμα επιχειρηματικής πολιτικής που συνδυάζει το σωστά δομημένο δίκτυο (το που και πότε πετά η αεροπορική), την ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική (pricing), το προϊόν (αεροσκάφη και υπηρεσίες καμπίνας), αλλά και τη φήμη της. Τον λόγο δηλαδή, που θα οδηγήσει έναν επιβάτη να την επιλέξει (για διάφορους λόγους) έναντι μιας άλλης εταιρείας που πραγματοποιεί το ίδιο δρομολόγιο. 

Η Aegean, έχοντας κερδίσει το στοίχημα αυτό «κοιτάζει» την νέα χρονιά με αισιοδοξία. Και η αισιοδοξία αυτή συνίσταται στο ότι έχει βάλει για το 2020 πολλούς στόχους, ενώ θα έχει και πολλά «νέα». Ήδη, πριν τρεις εβδομάδες, άρχισε να παραλαμβάνει τα πρώτα από τα 42 Airbus A-320neo που θα ανανεώσουν τον στόλο της. Τα νέα αεροσκάφη προσφέρουν μεγαλύτερη επιχειρησιακή ευελιξία, έχουν βέλτιστη κατανάλωση, άρα και οικονομία καυσίμου, ενώ ενισχύουν και την εικόνα του προϊόντος στο επιβατικό κοινό. Τα Α-320 αποδείχθηκαν και μια σωστή επιλογή, για την ελληνική εταιρεία, απέναντι στα Boeing 737 που τους τελευταίους μήνες παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα και ταλαιπωρούν τις αεροπορικές οι οποίες τα είχαν επιλέξει. 

Τα νέα αεροσκάφη που αγοράζονται στο πλαίσιο του mega deal των 5 δις ευρώ που υπέγραψε η εταιρεία πέρυσι, θα διαμορφώσουν τη ραχοκοκαλιά μιας εταιρείας που σκοπεύει σύντομα να αυξήσει  το σημερινό «αντικείμενο» εξυπηρέτησης 151 προορισμών (και απ’ αυτούς, οι 120 εξωτερικού) σε 44 χώρες.

Προ ημερών, η «είδηση» ότι η Aegean υπέβαλε μη-δεσμευτική προσφοράς για την ιδιωτικοποίηση της Croatia Airlines, είναι ενδεικτική των προθέσεων της προσεκτικής στρατηγικής επέκτασης – ανάπτυξης, που εδώ και χρόνια εφαρμόζει ο επικεφαλής του ομίλου, Ευτύχης Βασιλάκης. Στρατηγικής που ενώ δεν παραγνωρίζει τις όποιες ευκαιρίες, είναι διαμορφωμένη με προσοχή στα αποτελέσματα και όχι τα ρίσκα. Ο ίδιος άλλωστε γνωρίζει άριστα τα οφέλη που μπορεί να προκύψουν από το ενδεχόμενο μιας τέτοιας εξαγοράς, καθώς η Croatia είναι μέλος της Star Alliance όπως και η Aegean.  

Με την υπόθεση της Croatia να έχει ορίζοντα αποφάσεων τον προσεχή Ιούνιο, στην Αεροπορία Αιγαίου «καρπώνονται» και τα οφέλη μιας ακόμη «σοφής απόφασης» που έχει να κάνει με την πολιτική του hedging στα καύσιμα, το κόστος των οποίων αυξήθηκε κατά 35% την τελευταία διετία.  Χάρη στην προνοητική στρατηγική, από το 2017 η Aegean είχε καταφέρει να καλύψει έτσι το 77% των συνολικών αναγκών της εταιρείας, ενώ για 2019 μέσω του hedging η εταιρεία κατάφερε να καλύψει το σύνολο της επιβάρυνσης από την αύξηση του κόστους των καυσίμων. Κι έτσι, πετά όχι μόνο με γεμάτες πτήσεις, αλλά και με θέσεις που κοστίζουν λιγότερο σε καύσιμο. 

Η νέα φάση ανάπτυξης για την Aegean  έρχεται σε μια περίοδο που η εταιρεία συμπληρώνει 20 χρόνια δραστηριότητας και διαρκούς μεγέθυνσης. Σήμερα επιχειρεί με 65 αεροσκάφη, όταν πριν από έξι χρόνια διέθετε μόλις τριάντα. Το πρόγραμμα για το 2020 περιλαμβάνει σημαντική αύξηση του αριθμού των διαθέσιμων θέσεων, στις 19,2 εκατ. θέσεις, δηλαδή 1,5 εκατ. περισσότερες σε σύγκριση με το 2019. Παράλληλα, σχεδιάζει την αύξηση της χωρητικότητας σε επιπλέον 47 δρομολόγια εξωτερικού, προσθέτοντας συνολικά 1,1 εκατ. θέσεις στην ετήσια δραστηριότητά της και φτάνοντας έτσι τις 11,4 εκατ. θέσεις συνολικά.