Στην κόψη του ξυραφιού ο κλάδος των αερομεταφορών

Στην κόψη του ξυραφιού ο κλάδος των αερομεταφορών

Στην κόψη του ξυραφιού βρίσκεται κυριολεκτικά η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία, με εκατοντάδες εταιρείες να αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας, με τον κίνδυνο να οδηγήσουν στην ανεργία εκατομμύρια εργαζόμενους, ενώ ήδη μεγάλοι διεθνείς κολοσσοί ζητάνε άμεσα στηρίξεις από τις κυβερνήσεις.

Με την αεροπορική σύνδεση Ευρώπης και Αμερικής να διακόπτεται για πρώτη φορά μετά από το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο και εκατοντάδες κράτη να έχουν «κλειδώσει» την εναέρια επικοινωνία τους, η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία δέχεται το 2020 το μεγαλύτερο «χτύπημα» στην ιστορία της σε καιρό ειρήνης!

Έτσι, ο κλάδος των αερομεταφορών - που ειδικά τις δύο τελευταίες δεκαετίες γιγαντώθηκε και συνέβαλε με τη σειρά της στο να «ανθίσει» η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία - είναι στο μάτι ενός πρωτοφανούς κυκλώνα.

Σχεδόν όλες οι εταιρείες στην υφήλιο έχουν καθηλώσει το μεγαλύτερο μέρος των αεροσκαφών τους, τα ταξίδια που γίνονται είναι λιγοστά και αφορούν άμεσες ανάγκες μεταφοράς αγαθών, υλικών κ.λπ., ενώ νομοτελειακά αλλάζει όλο το status quo στις παραγγελίες νέων αεροσκαφών, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για το απώτερο μέλλον.

Μια κατάσταση που ουδείς από τους επαγγελματίες του κλάδου έχει κληθεί να αντιμετωπίσει στην ιστορία της αεροπορικής βιομηχανίας, με όλους τους διεθνείς θεσμούς να αναθεωρούν διαρκώς επί το δυσμενέστερο τις εκτιμήσεις τους για το συνολικό «χτύπημα» που θα υπάρξει.

Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (UNWTO), Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC), Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA), μεγάλα διεθνή ινστιτούτα και άλλοι φορείς προβαίνουν σε δυσμενείς εκτιμήσεις για το μέλλον.

Την ίδια στιγμή, οι κατασκευαστές αεροσκαφών και οι προμηθευτές τους βρίσκονται επίσης υπό τεράστια πίεση, με την Boeing Co. να ζητάει κρατική υποστήριξη δισεκατομμυρίων δολαρίων και την Airbus SE να επεκτείνει τις πιστώσεις της και να ακυρώνει τα μερίσματα.

IATA: Σε κίνδυνο 233.000 θέσεις εργασίας στην Ελλάδα

Δυσμενέστατες είναι οι εκτιμήσεις που κάνει η IATA (Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών), για την πορεία της επιβατικής κίνησης στα ελληνικά αεροδρόμια το 2020. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της IATA, η απώλεια των εσόδων για την ελληνική οικονομία από την κατακόρυφη μείωση της κίνησης ανέρχεται σε 10,1 δισ. δολάρια, ενώ η ζημιά για τις αεροπορικές εταιρείες εκτιμάται στα 3,8 δισ. δολάρια. Η ΙΑΤΑ μάλιστα προβλέπει ότι θα κινδυνέψουν περισσότερες από 233.200 θέσεις εργασίας οι οποίες συνδέονται με τον κλάδο των αερομεταφορών.

Σ’ ό,τι αφορά την Ευρώπη, η ανάλυση της IATA δείχνει ότι η πιθανή απώλεια εσόδων από τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς το τρέχον έτος έχει αυξηθεί στα 89 δισ. δολάρια και η ζήτηση επιβατών εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 55% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019.

Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της ΙΑΤΑ στην Ευρώπη Rafael Schvartzman, «κάθε δουλειά που δημιουργείται στον κλάδο των αερομεταφορών υποστηρίζει άλλες 24 θέσεις εργασίας στην ευρύτερη οικονομία. Δυστυχώς, αυτό σημαίνει ότι όταν εξαφανίζονται οι αεροπορικές θέσεις εργασίας, ο αντίκτυπος αυξάνεται σε ολόκληρη την οικονομία. Η τελευταία μας εκτίμηση δείχνει ότι ο αριθμός των θέσεων εργασίας σε κίνδυνο έχει αυξηθεί σε 6,7 εκατομμύρια σε ολόκληρη την Ευρώπη».

Μειωμένοι κατά 1,2 δισ. οι ταξιδιώτες φέτος

Την εκτίμηση ότι η πανδημία του κορονοϊού ενδέχεται να οδηγήσει σε μείωση κατά 1,2 δισ. του αριθμού των ταξιδιωτών που θα μετακινηθούν με αεροπορικές πτήσεις ως τον Σεπτέμβριο συγκριτικά με το 2019 κάνει ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ΔΟΠΑ), που είναι υπηρεσία του ΟΗΕ. Επίσης, εκτιμά ότι η δυναμικότητα των αερομεταφορέων ενδέχεται επίσης να μειωθεί σε σημαντικό βαθμό και τα έσοδά τους να συρρικνωθούν κατά 160-253 δισ. δολάρια το πρώτο 9μηνο του 2020.

Air France-KLM: Πακέτο στήριξης 7 δισ. από τη Γαλλία

Πακέτο στήριξης ύψους 7 δισ. ευρώ θα προσφέρει η γαλλική κυβέρνηση στην Air France KLM, όπως ανακοίνωσε την Παρασκευή ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών, Bruno Le Maire στο τηλεοπτικό κανάλι TF1, χωρίς να εξετάζεται η πιθανότητα κρατικοποίησής, όπως διαβεβαίωσε ο ίδιος. Ο Γάλλος υπουργός οικονομικών γνωστοποίησε ότι η βοήθεια θα δοθεί με τη μορφή δανείων, με τα 4 δισ. ευρώ να προέρχονται από τραπεζικά δάνεια με κρατική εγγύηση και τα υπόλοιπα 3 δισ. ευρώ απευθείας κεφαλαιακή στήριξη από το κράτος. Ο ίδιος χαρακτήρισε ιστορικό το σχέδιο διάσωσης τηςAir France KLM, τονίζοντας πως «πρέπει να σώσουμε την εθνική εταιρεία μας».

Βοήθεια 10 δισ. ευρώ ζητά η μεγαλύτερη εταιρεία της Ευρώπης

Το πόσο δύσκολη θα είναι η επόμενη ημέρα μαρτυράται ξεκάθαρα από το γεγονός ότι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης, η Lufthansa η οποία έχει καθηλώσει στο έδαφος πάνω από 700 αεροπλάνα από τα τέλη Μαρτίου, ζητά πακέτο διάσωσης έως και 10 δισ. ευρώ από τη γερμανική κυβέρνηση!

Ο γερμανικός κολοσσός κατέγραψε κατά το α' τρίμηνο του έτους ζημιές ύψους 1,2 δισ. ευρώ, ενώ αναμένει ακόμη μεγαλύτερες απώλειες το β' τρίμηνο. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τους 350.000 επιβάτες που εξυπηρετούσε ημερησίως πριν την κρίση, έφθασε να εξυπηρετεί σήμερα λιγότερους από 3.000!

Η Lufthansa βρίσκεται ήδη σε συνομιλίες με τις κυβερνήσεις των χωρών που συνδέονται με τις εταιρείες του ομίλου της όπως μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων Reuters, ενώ αναμένει να λάβει προσεχώς πακέτο στήριξης ύψους 10 δισ. ευρώ.

Νωρίτερα μέσα στον μήνα, η Lufthansa είχε ανακοινώσει ότι μειώνει τον στόλο της κατά 60 αεροσκάφη και ότι θα κλείσει τη θυγατρική της, Germanwings, προκειμένου να προσαρμοστεί στο νέο περιβάλλον της μείωσης της ταξιδιωτικής κίνησης, που ίσως διαρκέσει χρόνια.

Η EasyJet ακυρώνει παραγγελία 107 αεροσκαφών

Σε διαδικασία ανάκλησης της μεγάλης παραγγελίας 107 αεροσκαφών αξίας 4,5 δισ. λιρών από την Airbus βρίσκεται το τελευταίο διάστημα η EasyJet, με τον ιδρυτή της και μέτοχο κατά 34% Κύπριο Στέλιο Χατζηιωάννου να τάσσεται αναφανδόν υπέρ της ακύρωσης της παραγγελίας, θέτοντας ξεκάθαρα θέμα βιωσιμότητας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, σε μια συγκυρία που τα αεροπορικά ταξίδια έχουν «παγώσει» και τα περισσότερα αεροσκάφη είναι καθηλωμένα, η ακύρωση της παραγγελίας είναι το έλασσον που μπορεί να γίνει για να «αμυνθεί» η εταιρεία στη νέα πραγματικότητα που έρχεται.

Η άποψη του Κύπριου επιχειρηματία είναι πως «ο φόβος έχει καταλάβει πλέον την ανθρώπινη συμπεριφορά όσον αφορά σε κάθε είδους διεθνές ταξίδι. Κάθε χώρα θέλει να κρατήσει τους άλλους εκτός για όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο από τη στιγμή που θα τελειώσει ο δικός της αποκλεισμός», ενώ συμπληρώνει πως «η EasyJet στο τέλος των εθνικών αποκλεισμών θα μοιάζει περισσότερο με μία start-up που θα προσπαθεί να βρει νέα επικερδή δρομολόγια για λίγα αεροσκάφη. Πόσοι Βρετανοί θα θελήσουν να ταξιδέψουν στη βόρεια Ιταλία ή την Ισπανία για διακοπές αυτόν τον Ιούνιο» αναρωτιέται ο κ. Χατζηιωάννου.

Virgin Atlantic

Κρατική βοήθημα 500 εκατ. λιρών με τη μορφή δανείου ζητά ο Ρίτσαρντ Μπράνσον, ιδιοκτήτης της αεροπορικής εταιρείας Virgin Atlantic, η οποία κινδυνεύει με κατάρρευση στη σκιά της κρίσης του κορονοϊού. Η αεροπορική εταιρεία δηλώνει, ότι χρειάζεται στήριξη, καθώς κάθε εβδομάδα που περνάει της κοστίζει 20 εκατ. λίρες. Μερίδιο στην εταιρεία έχει και η Delta Air Lines, η οποία έχει κέρδη  ύψους 4.8 δισ. δολαρίων. Η Delta Air Lines είναι ανάμεσα στις δέκα αεροπορικές εταιρείες που έλαβαν πακέτο οικονομικής στήριξης ύψους 25 δισ. δολαρίων από την κυβέρνηση των ΗΠΑ.

Στήριξη με 25 δισ. από ΗΠΑ

Σε συμφωνία κατέληξαν πρόσφατα με την κυβέρνηση των ΗΠΑ οι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες της χώρας για την παροχή οικονομικής ενίσχυσης, με στόχο να αναχαιτιστούν οι απολύσεις και να υπάρξει κάποια συντηρητική λειτουργία στον κλάδο έως ότου ξεκαθαρίσει μερικώς η κατάσταση. Το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι οι 10 από τις 12 μεγαλύτερες αεροπορικές της χώρας ενημέρωσαν την κυβέρνηση πως σκοπεύουν να αποδεχθούν βοήθεια από το πακέτο των 2,2 τρισ. δολαρίων. Αυτή υπολογίζεται αθροιστικά κοντά στα 25 δισ. δολάρια.

Μεταξύ των εταιρειών που θα δεχτούν κρατική συνδρομή είναι οι United Airlines, Delta Airlines, American Airlines και Southwest Airlines. Οι συζητήσεις συνεχίζονται, ώστε να οριστικοποιηθούν οι όροι της βοήθειας. Με τη βοήθεια των 25 δισ. οι αεροπορικές δεσμεύονται να συνεχίζουν να πληρώνουν μισθούς και επιδόματα των εργαζομένων τους τουλάχιστον έως και τον Σεπτέμβριο, χωρίς περικοπές και να αποφύγουν τις υποχρεωτικές απολύσεις.