Ρότα για 175 εκατ. ευρώ στον... ορίζοντα της Attica Συμμετοχών

Ρότα για 175 εκατ. ευρώ στον... ορίζοντα της Attica Συμμετοχών

Του Γιώργου Δασκαλόπουλου

Σε μια εξόχως ενδιαφέρουσα συγκυρία για την ακτοπλοία, αλλά και τις εξελίξεις στην ίδια την Attica Συμμετοχών, ξεκινά σήμερα, και με εύρος απόδοσης 3,4 έως 3,8%, η δημόσια προσφορά του εισηγμένου ομίλου για το ομολογιακό δάνειο με το οποίο η εισηγμένη επιδιώκει να συγκεντρώσει έως 175 εκατ. ευρώ.

Στόχος της μεγαλύτερης ακτοπλοϊκής επιχείρησης της χώρας, και μητρικής των Superfast Ferries, Blue Star Ferries και Hellenic Seaways, είναι η αναδιάρθρωση της κεφαλαιακής της δομής, η αποπληρωμή παλαιότερων δανείων, η ανταπόκριση στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα καυσίμων και η ενίσχυση απέναντι στον ανταγωνισμό. Και προς τον στόχο αυτό, η Attica δείχνει να αξιοποιεί την ευνοική συγκυρία που διαμορφώνεται στο μετεκλογικό περιβάλλον, όπως και τη διαφαινόμενη πρόθεση διαφόρων επενδυτικών χαρτοφυλακίων να “ποντάρουν” σε ελληνικά assets, όπως αδιαμφισβήτητα ειναι η ίδια.

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, η έκδοση (με ελάχιστον τα 125 εκατ. ευρώ) είναι διαρκείας 5 ετών, το επιτόκιο δύναται να ισούται με την τελική απόδοση ή να υπολείπεται αυτής, έως 25 μονάδες βάσης, και κάθε ομολογία θα είναι αξίας 1.000 ευρώ, ενώ η δημόσια προσφορά θα διαρκέσει μέχρι τις 24 Ιουλίου.

Η εταιρεία σαφώς και κινείται να επιτύχει την ανώτερη στόχευση (δηλαδή τα 175 εκατ. ευρώ) και οι ενδείξεις συνηγορούν στο ότι οι προσφορές θα ειναι μεγαλύτερες παρά το ”ανταγωνιστικό” επιτόκιο. Ενδεικτικά το επιτόκιο του ομολογιακού της Aegean προσδιορίστηκε τον περασμένο Μάρτιο στο 3,6%.

Στην κατεύθυνση αυτή, στα “ατού” της εταιρείας, συγκαταλέγεται η ηγετική της θέση στην ελληνική αγορά, η παρουσία της στην Αδριατική και σε άλλα μέτωπα (Ισπανία και Μαρόκο), στοιχεία που την κατατάσσουν στις μεγαλύτερες ακτοπλοικές της Ευρώπης. Και βέβαια, ο στόλος των 31 πλοίων που σχηματίστηκε μετά την ενσωμάτωση της Hellenic Seaways, και η αξία του οποίου υπολογίζεται σε 665 εκατ. ευρώ. Μια αξία λογιστικά σχεδόν διπλάσια των υποχρεώσεων του ομίλου που τοποθετούνται στο επίπεδο των 350 εκατ. ευρώ και η οποία βέβαια “μοχλεύεται” από τη θέση και τη δραστηριότητα της εισηγμένης.

Για την αγορά το κύριο θέμα, αφορά το που θα διατεθούν τα κεφάλαια που θα αντληθούν (κυρίως στο επίπεδο της αποπληρωμής παλαιότερων δανείων και της αναδιάρθρωσης της κεφαλαιακλης δομής), αλλά και το πως θα κινηθεί η εισηγμένη σε στρατηγικό επίπεδο το επόμενο διάστημα. Εάν δηλαδή θα επιλέξει τον “μοναχικό” πλου, ή εάν, μετά από μια επιτυχή κάλυψη του ομολογιακού, θα ανοίξει και πάλι το ενδεχόμενο πώλησης ή εξεύτερης στρατηγικού επενδυτή.

Στο σημείο αυτό, έχει ενδιαφέρον και η ιδιοκτησιακή διάρθρωση. Η Attica είναι μέλος του Marfin Investment Group (MIG Shipping με ποσοστό 69,08% του μετοχικού κεφαλαίου και MIG με ποσοστό 10,31%), ενώ ποσοστό 11,84% ελέγχει η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία με τη σειρά της ελέγχει και τη MIG. 

Τη τελευταία διετία γύρω από την Attica εκτυλίχθηκε ένα εξόχως ενδιαφέρον επιχειρηματικό θρίλερ με επίκεντρο την πώλησή της από τη MIG. Πρωταγωνιστής σε πολλές φάσεις ήταν το αμερικανικό fund Fortress το οποίο κατείχε δύο ομολογιακά δάνεια της ακτοπλοϊκής και βρέθηκε πολλές φορές σε “απόσταση βολής” από την ανάληψη του ελέγχου της. Τελικά, συμφωνία δεν επετεύχθη και η εισηγμένη, στην “εκπνοή” του 2018, προκειμένου να αποφύγει την μετατροπή του πρώτου εκ των δανείων αυτών σε μετοχές (όπως ήταν η πρόθεση του Fortress), το αποπλήρωσε καταβάλλοντας συνολικά 105,4 εκατ. ευρώ.

Το κύριο ερώτημα είναι ποια στάση θα ακολουθήσει και για το δεύτερο ομολογιακό αξίας 142,5 εκατ. ευρώ, που είχε αγοράσε το Fortress από την Eurobank. Θα προχωρήσει, δηλαδή, ή όχι στην πλήρη “απεξάρτηση” από το Fortress, ώστε μαζί με την μητρική της MIG, να βάλει “πλώρη” για μια διαφορετική επόμενη μέρα (και για την οποία ήδη ακούγονται πολλά σενάρια);

Η εξασφάλιση των 175 εκατ. ευρώ ασφαλώς και θα προσφέρει σύντομα μία πάντηση στο ερώτημα αυτό, με δεδομένο  ότι η λήξη του εν λόγω ομολογιακού είναι προσδιορισμένη για τον προσεχή Οκτώβριο. Αυτός ειναι και ο λόγος για τον οποίο η αγορά προεξοφλεί και πορεία “πάσει δυνάμει” στην ακτοπλοική μετά τη λήξη της δημόσιας προσφοράς. 

Αποτελέσματα 2018

Η Attica παρουσίασε ενοποιημένες πωλήσεις 365,40 εκατ. ευρώ το 2018, έναντι 271,54 εκατ. ευρώ στη χρήση 2017. Τα κέρδη του ομίλου μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας ανήλθαν σε 17,11 εκατ. ευρώ έναντι 1,25 εκατ. ευρώ. Τα Ενοποιημένα Κέρδη προ Φόρων, Χρηματοδοτικών, Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 57,00 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 59,55 εκατ. ευρώ στη χρήση 2017. Η μείωση του EBITDA ως ποσοστό επί του κύκλου εργασιών στη χρήση 2018 προέρχεται κυρίως από τη μεγάλη αύξηση της τιμής των καυσίμων καθώς και τα έξοδα λειτουργικής ενσωμάτωσης της Hellenic Seaways (HSW).

Σημειώνεται πως η Attica Group το 2018 ενοποίησε για πρώτη φορά στις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της Hellenic Seaways. Στα τέλη του 2018, τα ταμειακά διαθέσιμα του Ομίλου ανέρχονταν σε 59,42 εκατ. ευρώ έναντι 44,10 εκατ. ευρώ την 31η Δεκεμβρίου 2017.

Τα ενσώματα Πάγια Στοιχεία ανέρχονταν σε 690,36 εκατ. ευρώ (533,71 εκατ. την 31η Δεκεμβρίου 2017). Η μεταβολή των παγίων οφείλεται κυρίως στην ενσωμάτωση της HSW καθώς και στην πώληση του πλοίου Superfast ΧΙΙ. 

Ο συνολικός δανεισμός του Ομίλου στις 31.12.2018 ανέρχονταν σε 346,08 εκατ. ευρώ (238,73 εκατ. την 31η Δεκεμβρίου 2017) από τα οποία 274,50 εκατ. ευρώ αφορούν μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις (214,43 εκατ. ευρώ το 2017) και 71,58 εκατ. ευρώ βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις (24,30 εκατ. ευρώ το). Τα ίδια κεφάλαια του έφταναν στο τέλος του 2018 σε 409,18 εκατ. ευρώ και αντιστοιχούσαν σε 1,90 ευρώ ανά μετοχή.

Η ανακοίνωση της Attica