Ο Πειραιάς γίνεται βάση για τις κρουαζιέρες του πλοίου MSC Lirica

Ο Πειραιάς γίνεται βάση για τις κρουαζιέρες του πλοίου MSC Lirica

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Μια σημαντική ανακοίνωση έκανε χθες σε συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα η εταιρεία MSC Cruises, η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο με υπό διαχείριση 17 μεγάλα πλοία, καθώς από το καλοκαίρι του 2021 και για όλη τη σεζόν θα κάνει τον Πειραιά το λιμάνι εκκίνησης για τις κρουαζιέρες του πλοίου της MSC Lirica, ενώ θα προσλάβει και Έλληνες εργαζόμενους. 

Πρόκειται για μια εξαιρετικά θετική είδηση, καθώς τα λεγόμενα homeports, δηλαδή λιμάνια εκκίνησης - αφετηρίας αλλά και κατάληξης της κρουαζιέρας, είναι το κυρίαρχο στοίχημα για τον κλάδο, δεδομένου ότι αφήνει μεγάλη υπεραξία λόγω των πολλαπλών υπηρεσιών που αναπτύσσονται γύρω απ' όλη αυτή τη διαδικασία. 

Όπως τόνισε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της MSC Cruises Angelo Capurro, θα προσληφθούν και Έλληνες εργαζόμενοι στο πλοίο όταν γίνει η βάση, ενώ γνωστοποίησε ότι στο μέλλον η εταιρεία θα φέρει και άλλα πλοία στην Ελλάδα, αν δεν υπάρξουν δυσμενείς αλλαγές – σε γεωπολιτικό επίπεδο – στην ευρύτερη περιοχή της μεσογείου. 

Στα λιμάνια αφετηρίας τα κρουαζιερόπλοια ανεφοδιάζονται – με ότι συνεπάγεται αυτό για τις τοπικές οικονομίες - και εκτελούν μικρές επισκευές, ενώ δημιουργούνται και πολλαπλές ωφέλειες από την επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών. 

Βεβαίως, ο στόχος του (σοβαρού) homeport είναι αρκετά δύσκολος, καθώς απαιτούνται πολλά για να επιτευχθεί, με κυρίαρχο την ανάγκη να υπάρχει ανάλογος χώρος ώστε να φιλοξενηθούν τέτοιες κινητές... πολιτείες. Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Eταιρειών Kρουαζιέρας (Cruise Lines International Association CLIA), οι δαπάνες ανά επιβάτη home-porting εκτιμώνται στα 310 δολάρια και είναι τριπλάσιες από εκείνες ενός επιβάτη που περνάει transit.

Το θετικό είναι πως ο Πειραιάς έχει δώσει κάποια καλά δείγματα, καθώς το χρησιμοποίησαν ως αφετηρία εταιρείες όπως η Royal Caribbean, η ίδια η MSC, η Costa, η Silver Cruises και η HOL and America, τουλάχιστον όσο υπάρχει αναταραχή στην Τουρκία. Επίσης, σταθερά χρησιμοποιεί τον Πειραιά η Celestyal Cruises με δύο πλοία, το Celestyal Olympia και το Crystal. 

Σε κάθε περίπτωση, οι προοπτικές είναι υψηλές, καθώς ο παγκόσμιος τζίρος του κλάδου της κρουαζιέρας ανέρχεται στα 134 δισ. δολάρια και η Ελλάδα εισπράττει μόλις τα 500 εκατομμύρια από αυτή τη βιομηχανία.
Τι θα περιλαμβάνει η κρουαζιέρα του MSC Lirica 

Όπως προαναφέρθηκε, η εταιρεία MSC Cruises θα δρομολογήσει το MSC Lirica στην αγορά της Ανατολικής Μεσογείου το καλοκαίρι του 2021, έχοντας ως βάση τον Πειραιά για όλη τη σεζόν,  προσφέροντας  μια νέα, καινοτόμο κρουαζιέρα 7 διανυκτερεύσεων. Πρόκειται για 23 διαδρομές μεταξύ Μαΐου και Σεπτεμβρίου, στις οποίες θα περιλαμβάνονται οι Μύκονος, Χάιφα (Ισραήλ) Λεμεσός (Κύπρος) Ρόδος και Κουσάντασι (Τουρκία) πριν επιστρέψει στον Πειραιά.

Μιλώντας στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, ο CEO της MSC Cruises Angelo Capurro, τόνισε μεταξύ άλλων πως «από τότε που υποδεχθήκαμε για πρώτη φορά τους καλεσμένους μας στα πλοία μας στην Ελλάδα το 2003, η παρουσία μας στη χώρα αυξήθηκε σημαντικά και θα ήθελα να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μας για την απίστευτη υποστήριξη που παρείχε το ελληνικό ταξιδιωτικό εμπόριο για να μας βοηθήσει να οικοδομήσουμε την επιχείρηση και την επιτυχία μας».

«Η σχέση με την ελληνική κοινότητα ταξιδιωτικών πρακτορείων έχει αναπτυχθεί με τόσο θετικό ρυθμό, ώστε όλοι μπορούμε να προσβλέπουμε στη συνεργασία μας για το καλοκαίρι του 2021 που αναμένεται πολυάσχολο, όταν ο Πειραιάς θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο πρόγραμμα κρουαζιέρας της Ανατολικής Μεσογείου με τους επισκέπτες να επιβιβάζονται από εκεί για πρώτη φορά». 

Η MSC Cruises για φέτος και το 2021 έχει σχεδιάσει την παρουσία στη χώρα μας έξι κρουαζιερόπλοιων έναντι πέντε το 2019 ενώ στα μελλοντικά πλάνα της είναι η αύξηση του στόλου των πλοίων της σε 25 έως το 2027.

Σε ό,τι αφορά το MSC Lirica έχει μήκος 274,9 μέτρα, χωρητικότητα 65,591 GT και μέγιστη χωρητικότητα 2.679 επιβατών. Το κρουαζιερόπλοιο διαθέτει 992 καμπίνες και 721 μέλη πλήρωμα ενώ η μέγιστη ταχύτητά του φτάνει τους 21,7 κόμβους. 

Η MSC Cruises είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες κρουαζιέρας διεθνώς με έδρα τη Γενεύη και είναι μέρος του ναυτιλιακού ομίλου  MSC Group. Διαθέτει στόλο 17 σύγχρονων και καινοτόμων πλοίων με πρόσβαση σε περισσότερους από 200 προορισμούς σε 5 ηπείρους. 

Ποια είναι η MSC Cruises

Η MSC Cruises με έδρα τη Γενεύη της Ελβετίας, η MSC Cruises είναι μέρος του Τομέα Κρουαζιέρας του MSC Group, του μεγάλου ιδιωτικού ομίλου ναυτιλίας και μεταφορών με έδρα την Ελβετία.

Διαθέτει στόλο 17 σύγχρονων πλοίων, από τους πλέον περιβαλλοντικά προηγμένους στη συγκεκριμένη βιομηχανία, καθώς η εταιρεία δεσμεύεται στην περιβαλλοντική διαχείριση σε όλα τα επίπεδα με τα πιο υψηλά στάνταρ. 

Υλοποιεί κολοσσιαίο σχέδιο μηχανοργάνωσης ύψους 11,6 δισ. ευρώ, ενώ έως το 2017 στοχεύει στην αύξηση του στόλου στα 25 πλοία. Επίσης, επενδύει ακόμα 2 δισ. ευρώ σε ένα νέο εμπορικό σήμα πολυτελών κρουαζιερόπλοιων, το οποίο θα περιλαμβάνει τέσσερα υπερ-σκάφη αναψυχής, ένα για κάθε έτος μεταξύ 2023 και 2026. Προσεγγίζει περισσότερους από 200 προορισμούς σε πέντε ηπείρους, συγκεντρώνοντας περισσότερες από 180 εθνικότητες από όλο τον κόσμο. 

Το εκτόπισμα του κλάδου κρουαζιέρας στην Ελλάδα

Προ λίγων ημερών η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) έδωσε στη δημοσιότητα τα στατιστικά στοιχεία της κρουαζιέρας για το 2019, επιβεβαιώνοντας την άνοδο της αγοράς το 2019, ενώ ακόμα καλύτερες επιδόσεις αναμένονται για το 2020. 

Οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε 43 λιμάνια της χώρας έφτασαν το 2019 στις 3.899 (από 3.410 το 2018), σημειώνοντας άνοδο 14,34% με τις αφίξεις επιβατών στις 5.537.500 (από 4.788.642 το 2018), σημειώνοντας άνοδο ύψους 15,64%. 

Το Λιμάνι του Πειραιά συνεχίζει να διατηρεί την πρώτη θέση στους προορισμούς για 10η συνεχή χρονιά, σημειώνοντας μάλιστα σημαντική άνοδο ως προς τις απο/επιβιβάσεις επιβατών (από 354.398 το 2018 σε 410.512 το 2019, ποσοστό αύξησης 15,83%). Στο λιμάνι του Πειραιά το 2019 «έδεσαν» 622 κρουαζιερόπλοια με 1.098.091 επιβάτες, έναντι 524 κρουαζιερόπλοια το 2018 με 961.632 επιβάτες. Στη Σαντορίνη «έδεσαν» 592 κρουαζιερόπλοια με 980.771 επιβάτες έναντι 474 κρουαζιερόπλοια το 2018 και 749.286 επιβάτες.

Στη Μύκονο προσέγγισαν 550 κρουαζιερόπλοια, στη Σούδα Χανίων 132, ενώ στη Ρόδο «έδεσαν» 258 κρουαζιερόπλοια με 308.194 επιβάτες το 2019. 

Το homeport σε άλλα ελληνικά λιμάνια

Πέραν του Πειραιά, εξαιρετικά θετική εξέλιξη είναι ότι η Celestyal Cruises δήλωσε το λιμάνι του Βόλου ως αφετηρία για μια νέα προγραμματισμένη 7ήμερη κρουαζιέρα που την ονομάζει «Εκλεκτό Αιγαίο» και θα πιάνει λιμάνια όπως Σαντορίνη, Μύκονο, Ηράκλειο, Πειραιάς, Kωνσταντινούπολη και Tσανάκαλε. Η κρουαζιέρα ξεκίνησε από το Νοέμβριο του 2019, ενώ για το 2020 είναι προγραμματισμένες εννέα ακόμη τέτοιες. To 2019 στο λιμάνι του Bόλου έγιναν 21 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων με 23.000 επιβάτες. Έτσι βρίσκεται στην 23η θέση των ελληνικών λιμανιών όσο αφορά την κρουαζιέρα.
 
Τα 30 εκατ. τουρίστες και τι «λένε» οι αριθμοί

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Eταιρειών Kρουαζιέρας (Cruise Lines International Association CLIA), υπολογίζεται ότι το 2019 οι τουρίστες κρουαζιέρας έφτασαν στα 30 εκατ., ενώ δέκα χρόνια πριν ήταν 17,8 εκατ., διαφορά που μεταφράζεται σε αύξηση 40,6%. Το momentum ανάπτυξης του κλάδου είναι εξαιρετικό, κάτι που αποδεικνύεται από το ότι έως το 2027 ένα νεότευκτο κρουαζιερόπλοιο θα παραδίδεται κάθε 39 ημέρες! O παγκόσμιος τζίρος ανέρχεται στα 134 δισ. δολάρια, ενώ οι εργαζόμενοι στην κρουαζιέρα παγκοσμίως φτάνουν τα 1.1908.876 άτομα.