Κλείνει ο ανταγωνισμός, ανοίγει ο «ενεργειακός τουρισμός»
Ρεύμα

Κλείνει ο ανταγωνισμός, ανοίγει ο «ενεργειακός τουρισμός»

Οι πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν στον τομέα της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας περιόρισαν σημαντικά το χώρο δραστηριοποίησης των προμηθευτών. Οι δυνατότητες διαφοροποίησης του προσφερόμενου προϊόντος εκ των πραγμάτων περιορίζεται στη διαφορετική τιμολογιακή πολιτική που μπορεί να ακολουθεί ο κάθε προμηθευτής, μιας που ένα ομοιογενές προϊόν δεν μπορεί να παρουσιάζει ποιοτικές διαφοροποιήσεις, τουλάχιστον ώσπου «πράσινα» προϊόντα με διαφοροποιημένα ποιοτικά χαρακτηριστικά θα προσφέρονται σε ευρεία κλίμακα. 

Ο περιορισμός των δυνατοτήτων των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας  να προσφέρουν διαφοροποιημένα προϊόντα στη βάση εναλλακτικών τιμολογιακών προσεγγίσεων νομοτελειακά οδηγεί στη συγκέντρωση της αγοράς, και την μονοπώλησή της από όποιον προμηθευτή μπορεί να χρηματοδοτεί τη χαμηλότερη προσφορά, ακόμα και εάν αυτή είναι κάτω του κόστους, για το χρονικό διάστημα που χρειάζεται για να συγκεντρώσει το σύνολο των πελατών. 

Οι νομοθετικές ρυθμίσεις στοχεύουν στην προστασία των καταναλωτών από τις πολύ υψηλές τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας, απόρροια του ενεργειακού πολέμου που μαίνεται στην Ευρώπη. Ταυτοχρόνως όμως, επεμβαίνουν καθοριστικά και στο τρόπο που λειτουργεί η αγορά προμήθειας, ωσάν να είναι αυτή η εγχώρια αγορά υπεύθυνη για τις υψηλές τιμές, και είναι ο τρόπος λειτουργίας της αυτός που πρέπει να αλλάξει για να μειωθούν οι διεθνείς τιμές του φυσικού αερίου!

Οι τιμές φυσικού αερίου και το διεθνές γεωπολιτικό παιχνίδι φταίνε για τις εξωπραγματικές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, η αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας την πληρώνει με την επι της ουσίας συρρίκνωσή της!

Ενδεικτικό της λανθασμένου καταλογισμού των ευθυνών στην αγορά προμήθειας είναι το γεγονός ότι δεν έχει ληφθεί οπουδήποτε μέτρο για την προστασία της από τις δυσθεώρητο χρηματοοικονομικό κόστος, όπου καλείται ακόμα και να χρηματοδοτήσει τις επιδοτήσεις του Κράτους προς τους καταναλωτές, αλλά και η ανυπαρξία λήψης οποιουδήποτε μέτρου για την προστασία της αγοράς από τον λεγόμενο «ενεργειακό τουρισμό». 

Ως ενεργειακός τουρισμός αναφέρεται η δυνατότητα των καταναλωτών να αλλάζουν προμηθευτή ανεξαρτήτως της ενδεχόμενης ύπαρξης ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους προηγούμενους προμηθευτές, αφήνοντας τους προμηθευτές ενέργειας απολύτως εκτεθειμένους στις ανακύπτουσες επισφάλειες.

Η έλλειψη ολοκληρωμένου πλαισίου για τα ζητήματα που σχετίζονται με την αλλαγή Προμηθευτή (Αρ. 39 και 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας), επιτείνει τις ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά και τις ανακύπτουσες επισφάλειες για τον κλάδο.

Μάλιστα, με τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις επιτρέπεται η αλλαγή σε νέο προμηθευτή ανά μήνα, ίσως μάλιστα πριν καν εκδοθεί ο πρώτος αλλά ταυτοχρόνως τελικός λογαριασμός, και ο καταναλωτής θα μπορεί εκ νέου να μετακινηθεί σε νέο προμηθευτή. 

Η πρακτική αυτή προφανώς είναι σε βάρος των καταναλωτών που εγκαίρως εξοφλούν τους λογαριασμούς τους, εφόσον οι επισφάλειες των κακοπληρωτών θα αυξάνουν τις τιμές στα προσφερόμενα τιμολόγια, αλλά προκαλούν και οικονομική ασφυξία στους προμηθευτές, οι οποίοι εν μέσω του μαινόμενου οικονομικού πολέμου προφανώς αδυνατούν να εκπληρώσουν με τη σειρά τους τις δικές τους οικονομικές υποχρεώσεις προς την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο Μίλτος Ασλάνογλου είναι Γενικός Διευθυντής του Ελληνικού Συνδέσμου Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ)