Σε κενά αέρος η Boeing μετά την απαγόρευση του 737 - Αναστολή πτήσεων και στην Ελλάδα

Σε κενά αέρος η Boeing μετά την απαγόρευση του 737 - Αναστολή πτήσεων και στην Ελλάδα

Σε δισεκατομμύρια δολάρια ανέρχονται οι χρηματιστηριακές απώλειες για τη Boeing, καθώς η μετοχή της αμερικανικής εταιρείας έχει υποχωρήσει 11,5% μετά το δυστύχημα της Ethiopian Airlines που στοίχισε τη ζωή 157 ανθρώπων και την απαγόρευση πτήσεων του μοντέλου 737 MAX στην Ευρώπη και άλλες περιοχές του κόσμου.

Χθες η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφάλειας Αεροπορίας (EASA) αποφάσισε την πλήρη απαγόρευση των πτήσεων για το Boeing 737 MΑΧ 8 στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο. Λίγες ώρες αργότερα, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) εξέδωσε ανακοίνωση όπου υποστηρίζει πως η καθήλωση του αεροσκάφους δεν δικαιολογείται με βάση τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι αρμόδιες αρχές.

Στο μεταξύ αναστέλλονται όλες οι πτήσεις των Boeing 737 Μax 8 και 9 και στα ελληνικά αεροδρόμια μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας. 

Η Boeing από τη μεριά της δήλωσε ότι κατανοεί τις ενέργειες των χωρών αλλά και ότι διατηρεί «πλήρη εμπιστοσύνη» στο 737 MAX. Τόνισε επίσης ότι η Ομοσπονδιακή Αρχή Αεροπορίας (FAA) των ΗΠΑ δεν έχει ζητήσει περαιτέρω ενέργειες σχετικά με τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους.

Στο μεταξύ χθες πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και ο Ντένις Μιούλενμπεργκ, ο επικεφαλής της Boeing, είχαν μια τηλεφωνική συνδιάλεξη σχετικά με την κρίση που πλήττει την εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών.

Ο Μιούλενμπεργκ διαβεβαίωσε τον Αμερικανό πρόεδρο ότι τα 737 MAX 8 είναι «ασφαλή» και «αξιόπιστα» και δεν υπάρχει λόγος να σταματήσουν τις πτήσεις.

Νωρίτερα ο Τραμπ είχε εκφράσει τη λύπη του που τα αεροπλάνα έχουν γίνει «υπερβολικά περίπλοκα για να κυβερνηθούν» με ανάρτησή του στο Twitter.

«Τα αεροπλάνα γίνονται υπερβολικά περίπλοκα για να κυβερνηθούν», ανέφερε ο Αμερικανός πρόεδρος. «Δεν υπάρχει πλέον ανάγκη για πιλότους αλλά μάλλον για επιστήμονες πληροφορικής του ΜΙΤ» (του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης), πρόσθεσε.

«Δεν ξέρω για εσάς , αλλά εγώ δεν θέλω να είναι πιλότος μου ο Αϊνστάιν. Θέλω καλούς επαγγελματίες που θα έχουν τη δυνατότητα εύκολα και γρήγορα να πάρουν τον έλεγχο του αεροπλάνου!», κατέληξε ο Τραμπ.

Οι τρεις αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν το Boeing 737 MAX 8 –η Southwest Airlines Co, η American Airlines Group Inc και η United Airlines—υποστήριξαν το αεροσκάφος, αν και πολλοί επιβάτες εξέφρασαν στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης την ανησυχία τους, ρωτώντας αν μπορούν να ακυρώσουν ή να αλλάξουν τις πτήσεις τους.

Εξάλλου και τα πληρώματα των αεροσκαφών εκφράζουν επιφυλάξεις, με το συνδικάτο που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους στην Αmerican Airlines να καλεί τα μέλη του να μην επιβιβάζονται στα 737 ΜΑX 8 αν δεν αισθάνονται ασφαλείς.

Πολλοί αναλυτές βλέπουν ότι πίσω από τις εξελίξεις αυτές υποβόσκει ένας εμπορικός «πόλεμος» μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ καθώς το 737 αποτελεί τη ραχοκοκκαλιά των παγκόσμιων αεροπορικών μεταφορών μαζί με τον Ευρωπαίο ανταγωνιστή του, το Airbus A-320.

Η αιτία της συντριβής του αιθιοπικού αεροσκάφους παραμένει άγνωστη, αλλά πρόκειται για το δεύτερο περιστατικό μέσα σε 5 μήνες. Είχε προηγηθεί η συντριβή ενός 737 MAX 8 της ινδονησιακής αεροπορικής εταιρείας Lion Air που είχε στοιχίσει τη ζωή 189 ατόμων.

Εν μέσω της σύγχυσης που επικρατεί αναδύθηκαν εικασίες για το λογισμικό τους 737 ΜΑΧ 8, το οποίο υπό συγκεκριμένες συνθήκες ωθεί το αεροσκάφος προς τα κάτω, ώστε να μην περιέλθει σε κατάσταση απώλειας στήριξης. Επειδή, όμως, οι χειριστές δεν έχουν εκπαιδευτεί τον συγκεκριμένο ελιγμό, κατόπιν υποδείξεων της Boeing, αντιδρούν λανθασμένα με αποτέλεσμα να φέρνουν το αεροσκάφος σε απώλεια στήριξης.