Η «παγίδα» του περιουσιολογίου

Η «παγίδα» του περιουσιολογίου

Του Αντώνη Μουζάκη*

Η καθιέρωση  περιουσιολογίου των Ελλήνων πολιτών αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, η οποία έχει ψηφιστεί στο Εθνικό Κοινοβούλιο (ν. 4336/14.8.2015). Για την κατάρτιση του περιουσιολογίου, έχουν προβλεφθεί μία σειρά από ενέργειες οι οποίες θα οδηγήσουν στην συλλογή των πληροφοριών που θα το απαρτίζουν.

Κατά σειρά οι αρμόδιες αρχές θα καταρτίσουν συνολικό σχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, με βάση την αποτελεσματική διυπηρεσιακή συνεργασία, το οποίο θα περιλαμβάνει:

α) εντοπισμό των μη δηλωμένων καταθέσεων μέσω ελέγχων των τραπεζικών συναλλαγών σε τραπεζικά ιδρύματα στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό. Έως σήμερα, την συνθήκη για την άμεση αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών την έχουν υπογράψει 96 κράτη 

β) θέσπιση προγράμματος εθελοντικής γνωστοποίησης με κατάλληλες κυρώσεις, κατάλληλα κίνητρα και διαδικασίες επαλήθευσης, σύμφωνα με τη διεθνή βέλτιστη πρακτική και χωρίς καμία αμνηστευτική διάταξη. Ο όρος αμνηστευτική διάταξη πιθανά θα ορίζει ότι τα εισοδήματα που θα δηλωθούν εκ των υστέρων από τους φορολογούμενους θα φορολογηθούν με την κλίμακα των φορολογικών συντελεστών της περιόδου την οποία αφορούν και ελπίζουμε με μη εφαρμογή οιασδήποτε ποινικής δίωξης που προβλέπει ο Κώδικας Φορολογικών Διαδικασιών

γ) αποστολή αιτήματος προς τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την παροχή δεδομένων περί ιδιοκτησίας και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων από Έλληνες πολίτες. Ο έλεγχος, δηλαδή, των περιουσιακών στοιχείων δεν θα περιοριστεί μόνο στις αδήλωτες καταθέσεις του εξωτερικού, αλλά στο σύνολο της περιουσίας των Ελλήνων πολιτών στο εξωτερικό, πχ ακίνητα, μετοχές κλπ.

Συμπερασματικά, οι Ελληνικές αρχές θα σχηματίσουν μέσω διασταυρωτικών ελέγχων την πλήρη εικόνα της συνολικής περιουσίας των Ελλήνων πολιτών που διατηρείται σχεδόν σε όλο τον κόσμο.    

Ενδεικτικοί Κίνδυνοι

- Η διασφάλιση των προσωπικών περιουσιακών στοιχείων (κινητή και ακίνητη περιουσία) των πολιτών που θα συντάξουν το περιουσιολόγιο, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η ενδεχόμενη διαρροή τους και η κακόβουλη χρήση τους.

- Η διασφάλιση ότι δεν θα αποτελέσει βάση για μελλοντική φορολογία της συνολικής περιουσίας, έναντι της φορολογίας της ακίνητης περιουσίας που έχουμε σήμερα (ΕΝΦΙΑ).

- Η διασφάλιση ότι οι πιθανές διαφορές μεταξύ των εισοδημάτων που έχουν δηλωθεί κατά το παρελθόν, με το σύνολο της περιουσίας του περιουσιολογίου, δεν θα οδηγήσουν σε φορολογικούς ελέγχους κατά το δοκούν και κατά βούληση (οι περισσότεροι Έλληνες ένεκα του περιουσιολογίου θα εμφανιστούν εκατομμυριούχοι...). Φυσικά δεν αναφερόμαστε σε αυταπόδεικτα αδικήματα φοροδιαφυγής που θα πρέπει πάντα να είναι στο στόχαστρο του φοροελεγκτικού μηχανισμού.

* Ο κ. Αντώνης Μουζάκης είναι λογιστής-φοροτεχνικός, μέλος της Ομάδας Διαβούλευσης στο υπ. Οικονομικών για Φορολογικά και Τελωνειακά Θέματα