8ος χρόνος, ημέρα 2270η
Τρίτη, 18 Ιανουαρίου 2022

Η Black Friday θα έπρεπε να ήταν... χθες για την ασφάλιση

Η Black Friday θα έπρεπε να ήταν... χθες για την ασφάλιση
Shutterstock

Η Black Friday (Μαύρη Παρασκευή) σηματοδοτεί την αρχή της Χριστουγεννιάτικης εμπορικής περιόδου και είναι συνυφασμένη με τις μεγάλες προσφορές που κάνουν τα εμπορικά καταστήματα εκείνη τη μέρα. Προσωπικά έχω πολλές φορές αναρωτηθεί αν και εφόσον αυτό το φαινόμενο έχει θέση στην ασφαλιστική βιομηχανία και ποια η έκτασή του σε αυτή.

Τη σκέψη μου βοήθησε το γεγονός ότι σύμφωνα με έρευνα της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος, το 2015 περισσότεροι από 1,6 εκατομμύρια Έλληνες είχαν πρόσβαση σε ιδιωτικές δομές υγείας, είτε μέσω ατομικών είτε ομαδικών προγραμμάτων. Η τάση αυτή φαίνεται να είναι ανοδική καθώς έρχεται να καλύψει τα κενά της κοινωνικής ασφάλισης, και να λειτουργήσει παράλληλα και συμπληρωματικά με αυτήν.

Ένα από τα βασικά οφέλη ενός ιδιωτικού προγράμματος υγείας είναι η απρόσκοπτη πρόσβαση σε ποιοτικές παροχές υγείας. Μέσω ειδικών συμφωνιών και με άμεσες ή έμμεσες σχέσεις, οι ασφαλιστικές εταιρείες συνεργάζονται με πληθώρα νοσοκομείων και νοσηλευτικών ιδρυμάτων, τα λεγόμενα συμβεβλημένα νοσοκομεία.

Με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση που ένας ασφαλισμένος χρειαστεί τις υπηρεσίες ενός συμβεβλημένου νοσοκομείου, το κόστος που θα προκύψει θα καταβληθεί απευθείας από την ασφαλιστική εταιρεία στο νοσοκομείο, μειώνοντας την ταλαιπωρία και τις γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Κάτι τέτοια παραδείγματα πολιτισμού και διευκόλυνσης της ζωής του πολίτη θα είχε φαντάζομαι στο μυαλό του ο Ουίνστον Τσόρτσιλ όταν είχε αναφέρει συγκεκριμένα: « Αν μου ήταν δυνατό, θα έγραφα τη λέξη ασφάλιση σε κάθε σπίτι και μέτωπο κάθε ανθρώπου. Τόσο σίγουρος είμαι ότι με την ασφάλιση σώζονται οικογένειες από ανεπανόρθωτη καταστροφή».

Η ασφαλιστική αγορά αποτελεί μια πολύ σημαντική αγορά για την οικονομία της κάθε χώρας. Στην Ελλάδα, λόγω της δομής του ελληνικού κράτους, η ασφαλιστική αγορά δεν είναι τόσο ισχυρή όσο στην Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα το ποσοστό των ασφαλίστρων επί του Α.Ε.Π στην Ελλάδα είναι 2,19% ενώ στην Ευρώπη (32) το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε 7,7%.

Τα κατά κεφαλήν ασφάλιστρα (€) στην Ελλάδα ανέρχονται σε 387 με τα αντίστοιχα στην Ευρώπη (32) που είναι 1.843 (τα στοιχεία είναι για το έτος 2020). Παρατηρούμε, λοιπόν, ότι η ιδιωτική ασφάλιση στη χώρα μας σε σχέση με όλη την υπόλοιπη Ευρώπη, στην οποία συνεχώς βελτιώνεται, βρίσκεται ακόμα σε εμβρυακή μορφή, παρά τη σημαντική σχετική πρόοδο που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον έρχεται να προστεθεί το φαινόμενο της Black Friday, όπου ο καταναλωτής εξ ορισμού ψάχνει για τις πιο συμφέρουσες τιμές σε προϊόντα ή υπηρεσίες που θα καταναλώσει. Αλλά μπορεί να είναι μια ασφάλιση πιο φθηνή;

Η λέξη φθηνό δεν επιτρέπεται να μπει δίπλα από τη λέξη ασφάλιση. Ευτελίζει την έννοια της. Σε πολλές περιπτώσεις δε δύναται να αποτιμηθεί η σημαντική διαφορά πιθανού κόστους και οφέλους μιας πράξης η οποία ενδεχομένως να διαφυλάξει όχι μόνο την ποιότητά της αλλά και την ίδια σου τη ζωή ( π.χ. τα λεφτά που θα βοηθήσουν την αξιοπρεπή διαβίωση της οικογένειας σε περίπτωση απώλειας ζωής ενός οικογενειάρχη ή οι ποιοτικές υπηρεσίες που απορρέουν από την αγορά ενός συμβολαίου υγείας οδηγούν στη παροχή καλύτερων υπηρεσιών).

Και εάν για τις ασφαλίσεις αυτοκινήτου η BLACK FRIDAY θα βοηθήσει τους οδηγούς να βρουν τις φθηνότερες προσφορές (σ.σ. με μεγάλη προσοχή στις επιμέρους καλύψεις)για τις ασφαλίσεις ζωής, επί της ουσίας όποια μέρα και αν διαβάζετε αυτό το άρθρο, η χθεσινή ημέρα ήταν μια ημέρα BLACK FRIDAY.

Κάθε μέρα που περνάει, μεγαλώνουμε και γινόμαστε λιγότερο υγιής και έτσι η ασφάλιση καθίσταται κατά τι ακριβότερη. Σίγουρα κάποιες ενέργειές μας (π.χ. η διακοπή του καπνίσματος) και ο γενικότερος τρόπος ζωής μας βοηθούν αλλά όσο αναβάλουμε την αγορά της ασφάλισης ζωής, αυτή τόσο πιο ακριβή καθίσταται.

Η Ασφάλιση Ζωής είναι από εκείνα τα αγαθά που οι καταναλωτές υποθέτουν ότι μπορούν να αγοράσουν όσο θέλουν και όποτε το θέλουν, ωστόσο έχει παρατηρηθεί συστηματικά ότι η πρόσβαση στα ασφαλιστικά προϊόντα μπορεί να περιοριστεί ή και να εξαλειφθεί ανά πάσα στιγμή χωρίς καμία προειδοποίηση. Όπως λέει και το παλιό ασφαλιστικό ρητό: «Είναι φθηνότερο να αγοράζεις ασφάλιση ζωής 10 χρόνια νωρίτερα παρά ένα λεπτό αργότερα».

Οι πιθανοί καταναλωτές πολλές φορές καθυστερούν να πάρουν τη σωστή απόφαση επειδή είναι απασχολημένοι με την επίλυση των προβλημάτων της καθημερινότητας.

Και πολλοί από αυτούς υποεκτιμούν τη βαρύτητα μιας τέτοιας χρηματοοικονομικής απόφασης. Όμως με σωστή πληροφόρηση και ορθολογική σκέψη θα δείτε ότι η ασφάλιση ζωής και υγείας στηρίζεται στη λογική του Black Friday καθώς αυτού του είδους τα ασφαλιστικά προγράμματα ενώ είναι σχετικά φθηνά,(σ.σ. σε σχέση με τις αναπτυγμένες αγορές) είναι δυνατόν να αποφέρουν στον αγοραστή πολύ σημαντικά οφέλη στο μέλλον.

Συμπεραίνοντας και βλέποντας πόσα επιπλέον χρήματα πληρώνουμε λόγω του κόστους αξιολόγησης ηλικίας ή υγείας, αξιοποιούμε το Fear Of Missing Out (FOMO) συναίσθημα των ανθρώπων όπως και η Black Friday. Η λέξη FοMO με λίγα λόγια, χαρακτηρίζει μια «διάχυτη συνήθεια ότι οι άλλοι μπορεί να ζουν μια ικανοποιητική εμπειρία από την οποία το άτομο είναι απών».

Πρόκειται για ένα είδος κοινωνικού άγχους, που χαρακτηρίζεται από «την επιθυμία του ατόμου να παραμένει συνεχώς συνδεδεμένο με το τι κάνουν οι άλλοι».

Το FoMO ορίζεται, επίσης, ως ο φόβος της λύπης, ο οποίος μπορεί να οδηγήσει σε μια ψυχαναγκαστική ανησυχία ότι θα μπορούσε το άτομο να χάσει την ευκαιρία για κοινωνική συναναστροφή, μια αξιοσημείωτη εμπειρία, μια κερδοφόρα επενδυτική επιλογή ή κάποια άλλη ικανοποιητική εκδήλωση. Με άλλα λόγια, το FoMO διαιωνίζει τον φόβο του να έχει κάνει κάποιος τη λάθος απόφαση για το πώς θα περνά το χρόνο του, φανταζόμενος πως «τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά».

Επικοινωνούμε το επείγον της ανάγκης γιατί πρέπει να αγοράσουμε το προϊόν σήμερα αντί να περιμένουμε μέχρι να κοστίσει περισσότερο ή να μην μπορούμε να το αγοράσουμε καθόλου. Τα προγράμματα ασφάλισης ζωής και υγείας, με χαμηλό κόστος, σας παρέχουν τη σιγουριά ότι τα αγαπημένα σας πρόσωπα είναι οικονομικά εξασφαλισμένα ό,τι και αν συμβεί.

Η πρόκληση για την ελληνική ασφαλιστική αγορά είναι να προχωρήσει σε ανάπτυξη και να προσφέρει στους καταναλωτές ποιοτικές και προσιτές επιλογές και λύσεις, που θα ανταποκρίνονται όχι μόνο στις ανάγκες αλλά και στις οικονομικές τους δυνατότητες.

* Ο Γιώργος Αλεξόπουλος είναι CEO της Alexopoulou Royal Insurance Agents καθώς και συμπαραγωγός του μοναδικού για τα ελληνικά ασφαλιστικά δεδομένα GREEK INSURANCE PODCAST