Υποθαλάσσια καλώδια: Η Νοτιοανατολική Ασία απαντά θετικά στο αίτημα της Ευρώπης για συνεργασία
Shutterstock
Shutterstock
Bloomberg

Υποθαλάσσια καλώδια: Η Νοτιοανατολική Ασία απαντά θετικά στο αίτημα της Ευρώπης για συνεργασία

Αξιωματούχοι Άμυνας από την Ευρώπη και τη Νοτιοανατολική Ασία συναντήθηκαν στο φόρουμ ασφάλειας IISS και ζήτησαν εντονότερη συνεργασία για την προστασία του παγκόσμιου δικτύου υποθαλάσσιων καλωδίων, καθώς αυξάνονται οι ανησυχίες για απειλές σε αυτήν την κρίσιμη υποδομή.

Όπως αναλύει το Bloomberg, χώρες όπως η Σιγκαπούρη και η Μαλαισία γίνονται σημαντικοί κόμβοι για τα περίπου 600 οπτικά καλώδια που μεταφέρουν σχεδόν όλα τα δεδομένα του κόσμου. Ταυτόχρονα, η αύξηση των ζημιών σε καλώδια στα ευρωπαϊκά ύδατα, ιδιαίτερα στη Βαλτική Θάλασσα, έχει εντείνει τους φόβους για την ευπάθεια του δικτύου.

«Πρέπει να συνεργαστούμε για να υπερασπιστούμε ολόκληρο το δίκτυο», δήλωσε ο Υπουργός Άμυνας της Σιγκαπούρης, Τσαν Τσουν Σινγκ, στο φόρουμ ασφάλειας IISS Shangri-La Dialogue την Κυριακή. «Δεν έχει νόημα να προσπαθούμε να προστατεύσουμε την ακεραιότητα και την ασφάλεια ενός υποβρυχίου καλωδίου εστιάζοντας σε ένα μόνο σημείο. Πρέπει να είναι ασφαλή και τα δύο άκρα».

Το θέμα επανήλθε πολλές φορές κατά τη διάρκεια της διήμερης συνόδου στη Σιγκαπούρη, με τους Ευρωπαίους αξιωματούχους να επιθυμούν να μοιραστούν τις γνώσεις τους από την πρόσφατη αύξηση ζημιών στα υποθαλάσσια καλώδια. Σήμερα, το παγκόσμιο δίκτυο υποβρυχίων καλωδίων εκτείνεται σε περίπου 1,4 εκατομμύρια χιλιόμετρα (870.000 μίλια).

Με την προβλεπόμενη σημαντική αύξηση της ζήτησης για ισχύ σε κέντρα δεδομένων λόγω των εντατικών πλατφορμών τεχνητής νοημοσύνης, περισσότερα καλώδια είναι απαραίτητα. Η προστασία τους έχει γίνει βασική προτεραιότητα στην Ευρώπη μετά την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, με περιστατικά στα ύδατά της να αφορούν κυρίως δεξαμενόπλοια που ταξιδεύουν προς και από τη Ρωσία, και σε τουλάχιστον μία περίπτωση, κινεζικό πλοίο.

Παρά τις υποψίες για σαμποτάζ, δεν υπάρχουν ισχυρές αποδείξεις που να δείχνουν σκόπιμες επιθέσεις, με τα περιστατικά να θεωρούνται πιο πιθανό ατυχήματα ή αμελής συμπεριφορά. Ωστόσο, οι χώρες του ΝΑΤΟ έχουν αυξήσει τις περιπολίες σε κρίσιμες περιοχές για να διασφαλίσουν την ασφάλεια της υποθαλάσσιας υποδομής.

Η επικεφαλής διπλωμάτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Κάγια Κάλλας, κάλεσε τους Ευρωπαίους και ασιατικούς εταίρους να συνεργαστούν στη θάλασσα για την αντιμετώπιση των κρυφών «σκιά-στόλων» δεξαμενόπλοιων και να επανεξετάσουν τους νόμους ναυτικής ασφάλειας.