Μια προκαταρκτική έκθεση για τη συντριβή του αεροσκάφους της Air India στις 12 Ιουνίου αποκαλύπτει τι ακριβώς συνέβη στα τελευταία δευτερόλεπτα της πτήσης. Το Boeing Dreamliner συνετρίβη μόλις 32 δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του, πέφτοντας πάνω σε κτίρια κοντά στο αεροδρόμιο του Αχμενταμπάντ.
Από τη συντριβή έχασαν τη ζωή τους 241 επιβαίνοντες και 19 άτομα στο έδαφος. Μόνο ένας επιβάτης επέζησε.
Η έκθεση εστιάζει στα κρίσιμα δευτερόλεπτα αμέσως μετά την απογείωση, καταγράφοντας τη μετακίνηση των διακοπτών ελέγχου καυσίμου στη θέση «αποκοπής» σε γρήγορη διαδοχή. Αυτή η ενέργεια διέκοψε την παροχή καυσίμου στους κινητήρες, προκαλώντας την άμεση απώλεια ώσης του αεροσκάφους.
Οι διακόπτες ελέγχου καυσίμου βρίσκονται στην κεντρική κονσόλα του πιλοτηρίου, κάτω από τους μοχλούς ώσης των κινητήρων. Χρησιμοποιούνται κυρίως για την παροχή ή τη διακοπή της ροής καυσίμου προς τους κινητήρες - κατά την εκκίνηση ή το σβήσιμο στο έδαφος, ή σε περίπτωση ανάγκης κατά την πτήση.
Οι συγκεκριμένοι διακόπτες διαθέτουν ελατήριο μηχανισμού ασφάλισης, που τους κρατά στη θέση τους και αποτρέπει ακούσια ενεργοποίηση. Για να αλλάξει κανείς θέση, πρέπει πρώτα να τραβήξει τον διακόπτη προς τα πάνω. Οι ειδικοί τονίζουν ότι δεν είναι δυνατόν να μετακινηθούν κατά λάθος. Μόλις ενεργοποιηθούν, η διακοπή ισχύος είναι άμεση.
Η έκθεση διαπιστώνει πως όλα τα συστήματα λειτουργούσαν κανονικά έως τη στιγμή της απογείωσης. Στα 32 δευτερόλεπτα που ακολούθησαν, εκτυλίχθηκε μια αλληλουχία κρίσιμων γεγονότων:
- 29 δευτερόλεπτα πριν από τη συντριβή (3 δευτερόλεπτα μετά την απογείωση): Το αεροσκάφος έφτασε στην καταγεγραμμένη μέγιστη ταχύτητα αέρα των 180 κόμβων. Η έκθεση της έρευνας δεν ανέφερε πώς μετακινήθηκαν οι διακόπτες. Η ισχύς των κινητήρων άρχισε να μειώνεται από το επίπεδο απογείωσης, καθώς διακόπηκε η παροχή καυσίμου.
-
24 δευτερόλεπτα πριν από τη συντριβή (8 δευτερόλεπτα μετά την απογείωση): Ο αεροστρόβιλος Ram (RAT) άρχισε να παρέχει υδραυλική ισχύ στο αεροσκάφος, αφού ενεργοποιήθηκε αμέσως μετά την απογείωση και το σβήσιμο του κινητήρα.
- 19 δευτερόλεπτα πριν από τη συντριβή (δηλαδή 13 δευτερόλεπτα μετά την απογείωση): Ο διακόπτης καυσίμου του αριστερού κινητήρα μετακινήθηκε από τη θέση «αποκοπής» στη θέση «λειτουργίας».
- 17 δευτερόλεπτα πριν από τη συντριβή: Η θύρα εισόδου αέρα της βοηθητικής μονάδας ισχύος (APU) άνοιξε, ενεργοποιώντας το σύστημα αυτόματης εκκίνησης.
- 15 δευτερόλεπτα πριν από τη συντριβή: Ο διακόπτης καυσίμου του δεξιού κινητήρα μετακινήθηκε και αυτός στη θέση «λειτουργίας».
Το αεροσκάφος διέθετε δυνατότητα αυτόματης επανεκκίνησης των κινητήρων όταν οι διακόπτες καυσίμου μετακινούνται από τη θέση «αποκοπής» σε «λειτουργίας».
Η έκθεση καταγράφει ότι η θερμοκρασία των καυσαερίων αυξήθηκε και στους δύο κινητήρες, δείγμα πως επιχειρήθηκε επανεκκίνηση. Ο αριστερός κινητήρας ανέκτησε προσωρινά ισχύ, ενώ ο δεξιός επανεκκίνησε αλλά δεν κατάφερε να σταματήσει την επιβράδυνση της ταχύτητας πυρήνα. Οι προσπάθειες επαναφοράς της ισχύος μέσω παροχής επιπλέον καυσίμου δεν οδήγησαν σε πλήρη ανάκαμψη.
Σύγχυση στο πιλοτήριο
Η ηχογράφηση από το πιλοτήριο αποκαλύπτει σύγχυση μεταξύ των πιλότων. Ένας από αυτούς ακούγεται να ρωτά τον άλλον: «Γιατί έκοψες την πορεία;», με τον δεύτερο να απαντά: «Δεν το έκανα εγώ». Η έκθεση δεν κατονομάζει ποιος είπε τι.
Έξι δευτερόλεπτα πριν από τη συντριβή
Ένας από τους πιλότους εξέπεμψε το σήμα κινδύνου «Mayday Mayday Mayday», ειδοποιώντας για κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας προσπάθησε να επικοινωνήσει, αλλά δεν έλαβε καμία απάντηση. Λίγο αργότερα, παρατήρησε τη συντριβή του αεροσκάφους έξω από τα όρια του αεροδρομίου.
Στις 13:39:11 (τοπική ώρα), οι καταγραφείς δεδομένων πτήσης σταμάτησαν να λειτουργούν.
Το σημείο της συντριβής
Το Boeing συνετρίβη πάνω στον ξενώνα του Ιατρικού Κολλεγίου BJ, περίπου 1,6 χιλιόμετρα από το τέλος του διαδρόμου. Τα συντρίμμια κάλυψαν έκταση 37.000 τετραγωνικών μέτρων. Πέντε κτίρια υπέστησαν σοβαρές ζημιές, τόσο δομικές όσο και από πυρκαγιά.
Οι δύο διακόπτες καυσίμου βρέθηκαν στη θέση λειτουργίας στο σημείο της πρόσκρουσης.
Την έρευνα διεξάγει το Γραφείο Διερεύνησης Ατυχημάτων Αεροσκαφών της Ινδίας, ενώ η τελική έκθεση αναμένεται εντός ενός έτους.