Η πανευρωπαϊκή οργάνωση καταναλωτών BEUC υπέβαλε την Πέμπτη καταγγελία στην Κομισιόν κατά της Shein για τη χρήση «σκοτεινών πρακτικών», δηλαδή τακτικών που έχουν σχεδιαστεί για να κάνουν τους καταναλωτές να αγοράζουν περισσότερα από το app και την ιστοσελίδα της.
Τα αναδυόμενα παράθυρα που προτρέπουν τους πελάτες να μην εγκαταλείψουν το app, διότι κινδυνεύουν να χάσουν τις προσφορές, οι χρονομετρητές που δημιουργούν πίεση χρόνου για την ολοκλήρωση μιας αγοράς και η ατελείωτη κύλιση στην εφαρμογή της είναι μερικές από τις μεθόδους που χρησιμοποιεί η Shein και μπορούν να θεωρηθούν «επιθετικές εμπορικές πρακτικές», ανέφερε η BEUC σε έκθεση που δημοσιεύθηκε επίσης την Πέμπτη.
Η BEUC ανέφερε επίσης λεπτομερώς τη χρήση συχνών ειδοποιήσεων από την Shein, με ένα τηλέφωνο να λαμβάνει 12 ειδοποιήσεις από την εφαρμογή σε μία μόνο ημέρα.
«Για τη γρήγορη μόδα πρέπει να υπάρχει όγκος, πρέπει να υπάρχει μαζική κατανάλωση, και αυτά τα σκοτεινά μοτίβα έχουν σχεδιαστεί για να διεγείρουν τη μαζική κατανάλωση», δήλωσε ο Agustin Reyna, γενικός διευθυντής της BEUC, σε συνέντευξή του.
«Για να είμαστε ικανοποιημένοι, πρέπει να απαλλαγούν από αυτά τα σκοτεινά μοτίβα, αλλά το ερώτημα είναι αν θα έχουν αρκετά κίνητρα για να το κάνουν, γνωρίζοντας τον πιθανό αντίκτυπο που μπορεί να έχει στον όγκο των αγορών».
Σε ανακοίνωσή της, η Shein ανέφερε: «Ήδη συνεργαζόμαστε εποικοδομητικά με τις εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να αποδείξουμε τη δέσμευσή μας να συμμορφωνόμαστε με τους νόμους και τους κανονισμούς της ΕΕ». Πρόσθεσε ότι η BEUC δεν είχε αποδεχτεί το αίτημά της για συνάντηση.
Η Shein και η Temu έχουν γνωρίσει μεγάλη αύξηση της δημοτικότητάς τους στην Ευρώπη, εν μέρει χάρη σε εφαρμογές που ενθαρρύνουν τους αγοραστές να συμμετέχουν σε παιχνίδια και να κερδίζουν εκπτώσεις και δωρεάν προϊόντα.
Η BEUC έχει επίσης στο παρελθόν βάλει στο στόχαστρό της την Temu σε παρόμοια καταγγελία.
Η χρήση gamification (σ.σ. η ενσωμάτωση μηχανισμών και στοιχείων παιχνιδιού, όπως πόντοι, κονκάρδες/badges, επίπεδα, πίνακες κατάταξης, ανταμοιβές σε περιβάλλοντα ή δραστηριότητες που δεν είναι παιχνίδια με σκοπό την αύξηση της αφοσίωσης, του κινήτρου και της συμμετοχής των χρηστών) από την Shein, που προσελκύει τους αγοραστές να χρησιμοποιούν την εφαρμογή τακτικά, έχει συμβάλει στην επιτυχία της.
Στο παιχνίδι «Puppy Keep» της εφαρμογής, οι χρήστες ταΐζουν ένα εικονικό σκυλί και συλλέγουν πόντους για να κερδίσουν δωρεάν αντικείμενα. Μπορούν να κερδίσουν περισσότερους πόντους μετακινούμενοι στην εφαρμογή και παραγγέλνοντας αντικείμενα, αλλά πρέπει να συνδέονται στο παιχνίδι κάθε μέρα, αλλιώς κινδυνεύουν να χάσουν τις συσσωρευμένες ανταμοιβές.
Η BEUC σημείωσε ότι τα σκοτεινά μοτίβα χρησιμοποιούνται ευρέως από τους λιανοπωλητές ενδυμάτων της μαζικής αγοράς και κάλεσε το δίκτυο προστασίας των καταναλωτών να συμπεριλάβει και άλλους λιανοπωλητές στην έρευνά του.
Ανέφερε ότι 25 από τις οργανώσεις-μέλη της σε 21 χώρες, συμπεριλαμβανομένων της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Ισπανίας, συμμετείχαν στην καταγγελία που υποβλήθηκε στην Επιτροπή και στο ευρωπαϊκό δίκτυο προστασίας των καταναλωτών.
Στα τέλη του περασμένου μήνα, η Κομισιόν ενημέρωσε την Shein για πρακτικές που παραβιάζουν την κοινοτική νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών και την προειδοποίησε ότι θα της επιβληθούν πρόστιμα εάν δεν αντιμετωπίσει τα προβλήματα.
Η εταιρεία βρίσκεται επίσης υπό την εποπτεία των ρυθμιστικών αρχών της ΕΕ για την τεχνολογία όσον αφορά τη συμμόρφωσή της με τους κανόνες της ΕΕ για το διαδικτυακό περιεχόμενο.