Πέντε χώρες και η Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και αεροπορικές εταιρείες και εταιρείες αεροδιαστημικής σε όλο τον κόσμο, κάλεσαν την κυβέρνηση Τραμπ να μην επιβάλει νέους δασμούς για λόγους εθνικής ασφάλειας στις εισαγωγές εμπορικών αεροσκαφών και εξαρτημάτων, σύμφωνα με έγγραφα που δημοσιεύθηκαν την Τρίτη (11/06).
Αεροπορικές εταιρείες και κατασκευαστές αεροσκαφών πιέζουν τον πρόεδρο Τραμπ να αποκαταστήσει το αδασμολόγητο καθεστώς της Συμφωνίας Πολιτικών Αεροσκαφών του 1979, η οποία αποφέρει κάθε χρόνο εμπορικό πλεόνασμα 75 δισ. δολαρίων για τη βιομηχανία των ΗΠΑ.
Τα έγγραφα που δόθηκαν στη δημοσιότητα από το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ, αποκαλύπτουν τις ανησυχίες που εξέφρασαν εταιρείες και χώρες όπως ο Καναδάς, η Κίνα, η Ιαπωνία, το Μεξικό και η Ελβετία, πέραν της ΕΕ, σχετικά με τις επιπτώσεις ενδεχόμενων νέων δασμών.
«Ως αξιόπιστοι εμπορικοί εταίροι, η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να ενισχύσουν το εμπόριο αεροσκαφών και εξαρτημάτων, όχι να το εμποδίζουν με την επιβολή περιορισμών», ανέφερε η ΕΕ, προσθέτοντας ότι θα εξετάσει τις επιλογές της «για να διασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού».
Ο Τραμπ έχει ήδη επιβάλει δασμούς 10% σχεδόν σε όλες τις εισαγωγές αεροσκαφών και ανταλλακτικών.
Η κινεζική κυβέρνηση, από την πλευρά της, ανέφερε: «Καμία χώρα ή περιοχή δεν θα πρέπει να προσπαθεί να ενισχύσει τη δική της αεροπορική βιομηχανία καταπιέζοντας τους ξένους ανταγωνιστές».
Παράλληλα, η αμερικανική Boeing υπογράμμισε ότι η πρόσφατη εμπορική συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο, που παρουσιάστηκε τον Μάιο, εξασφαλίζει αδασμολόγητη μεταχείριση για αεροσκάφη και εξαρτήματα.
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να διασφαλίσουν αδασμολόγητη μεταχείριση για εμπορικά αεροσκάφη και εξαρτήματά τους σε κάθε νέα εμπορική συμφωνία, όπως έκαναν με το Ηνωμένο Βασίλειο», σημείωσε η Boeing σε κατάθεσή της προς το Υπουργείο Εμπορίου.
Το Μεξικό ανέφερε ότι το 2024 εξήγαγε ανταλλακτικά αεροσκαφών αξίας 1,45 δισ. δολαρίων στις ΗΠΑ - ποσό που αντιστοιχεί μόλις στο ένα δέκατο του συνολικού όγκου. Η ΕΕ δήλωσε ότι εισήγαγε αμερικανικά αεροσκάφη αξίας περίπου 12 δισ. δολαρίων και εξήγαγε περίπου 8 δισ. προς τις ΗΠΑ.
Τον Μάιο, το υπουργείο Εμπορίου ξεκίνησε έρευνα «Section 232» για λόγους εθνικής ασφάλειας, που αφορά τις εισαγωγές εμπορικών αεροσκαφών, κινητήρων jet και εξαρτημάτων - πιθανό προοίμιο για ακόμα υψηλότερους δασμούς.
Την περασμένη εβδομάδα, η Delta Air Lines και μεγάλες εμπορικές ενώσεις προειδοποίησαν για τις επιπτώσεις των δασμών στις τιμές των εισιτηρίων, την ασφάλεια των πτήσεων και τις αλυσίδες εφοδιασμού.
«Οι τρέχοντες δασμοί των ΗΠΑ στην αεροπορία θέτουν σε κίνδυνο την εγχώρια παραγωγή εμπορικών αεροσκαφών», δήλωσε ο CEO της Airbus Americas, Ρόμπιν Χέις.
«Δεν είναι ρεαλιστικό ή λογικό σήμερα να δημιουργήσει καμία χώρα 100% εγχώρια αλυσίδα εφοδιασμού».
Η Boeing υπογράμμισε ότι τα τελευταία δέκα χρόνια έχει αυξήσει το ποσοστό των αμερικανικών εξαρτημάτων στα αεροσκάφη της, και ότι τα νέα της μοντέλα, 737 MAX 10 και 777X, θα έχουν «πάνω από 88% εξαρτήματα αμερικανικής προέλευσης».
Το συνδικάτο United Auto Workers, που εκπροσωπεί 10.000 εργαζόμενους στον αεροδιαστημικό τομέα, δήλωσε ότι υποστηρίζει τους δασμούς και τις ποσοστώσεις εγχώριας παραγωγής, επισημαίνοντας ότι η απασχόληση στον τομέα έχει μειωθεί σε 510.000 εργαζόμενους το 2024 από 850.000 το 1990.
«Για να διασφαλιστεί ολόκληρη η αλυσίδα εφοδιασμού στον αεροδιαστημικό τομέα - εμπορικό και αμυντικό - απαιτούνται εκτενείς δασμοί και ποσοστώσεις παραγωγής σε διάφορα προϊόντα», ανέφερε το συνδικάτο.
Η JetBlue Airways, από την άλλη, αντιτάχθηκε στους νέους δασμούς, λέγοντας: «Η εμπορική πολιτική θα πρέπει να ενισχύει, όχι να αποσταθεροποιεί, τα αποδεδειγμένα συστήματα που διατηρούν τα αεροσκάφη μας ασφαλή και προσιτά».