Η Ιταλία ανάβει το τελικό «πράσινο φως» για τη γέφυρα - ορόσημο στη Σικελία

Η Ιταλία ανάβει το τελικό «πράσινο φως» για τη γέφυρα - ορόσημο στη Σικελία

Η ιταλική κυβέρνηση αναμένεται να εγκρίνει οριστικά σήμερα το φιλόδοξο έργο πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή γέφυρας που θα συνδέει τη Σικελία με την ηπειρωτική χώρα, ανοίγοντας τον δρόμο για την έναρξη των εργασιών έπειτα από δεκαετίες συζητήσεων.

Η γέφυρα, μήκους 3,6 χιλιομέτρων, προορίζεται να είναι μία από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως και σχεδιάζεται ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1960, ως μοχλός ανάπτυξης για τον φτωχό ιταλικό Νότο.

Η κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι έχει θέσει την κατασκευή της γέφυρας ως προτεραιότητα, διαθέτοντας 13,5 δισ. ευρώ για το έργο και τις υποστηρικτικές υποδομές του την επόμενη δεκαετία.

Η τελική έγκριση αναμένεται από τη Διυπουργική Επιτροπή Οικονομικού Σχεδιασμού και Βιώσιμης Ανάπτυξης (CIPESS), η οποία συνεδριάζει σήμερα στις 12:30 το μεσημέρι. Ο υπουργός Υποδομών και ηγέτης της Λέγκας, Ματέο Σαλβίνι, ανακοίνωσε ότι θα παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου μετά τη συνεδρίαση και στη συνέχεια θα επισκεφθεί τον χώρο του έργου.

Το έργο της γέφυρας στο στενό της Μεσσήνης έχει ανατεθεί, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, στην κοινοπραξία Eurolink, υπό την ηγεσία της ιταλικής Webuild. Συμμετέχουν επίσης η ισπανική Sacyr και ο ιαπωνικός όμιλος IHI.

Σύμφωνα με την Εταιρεία Messina Bridge, που επιβλέπει το έργο, η έγκριση από την επιτροπή CIPESS θα επιτρέψει την έναρξη προκαταρκτικών εργασιών, όπως αρχαιολογικές και γεωλογικές έρευνες, αλλά και απαλλοτριώσεις γης.

Ωστόσο, για να τεθεί σε ισχύ το ψήφισμα της επιτροπής, απαιτείται και επικύρωση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της Ιταλίας - διαδικασία που, σύμφωνα με πηγή με γνώση του θέματος, ενδέχεται να διαρκέσει μερικές εβδομάδες.

Το έργο έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Αμφισβητείται η σκοπιμότητά του λόγω της σεισμικότητας της περιοχής, ενώ εκφράζονται φόβοι για σπατάλη πόρων και περιβαλλοντική υποβάθμιση. Παράλληλα, υπάρχουν ανησυχίες για διείσδυση του οργανωμένου εγκλήματος - κυρίως της Κόζα Νόστρα και της Ντραγκέτα - στα έργα, με στόχο τον προσπορισμό τεράστιων κερδών.

Περιβαλλοντικές οργανώσεις υπέβαλαν πρόσφατα καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, επισημαίνοντας σοβαρούς κινδύνους για το φυσικό περιβάλλον, ενώ ομάδες πολιτών συνεχίζουν εκστρατείες κατά της κατασκευής της γέφυρας, την οποία χαρακτηρίζουν περιττή.

Από την άλλη πλευρά, υποστηρικτές του έργου επισημαίνουν ότι μια γρήγορη οδική και σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Σικελίας και ηπειρωτικής Ιταλίας θα μπορούσε να δώσει την αναγκαία ώθηση στην οικονομία του νησιού και των υπόλοιπων φτωχών περιοχών του ιταλικού Νότου, αντικαθιστώντας την καθυστερημένη και αναξιόπιστη σύνδεση μέσω φέρι.

Η Webuild έχει εκτιμήσει ότι η κατασκευή της γέφυρας θα μπορούσε να δημιουργήσει πάνω από 100.000 θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με την Εταιρεία Messina Bridge, η ολοκλήρωση του έργου τοποθετείται στο 2032.

Η Webuild συμμετέχει ήδη σε μεγάλα έργα διεθνώς, όπως το γιγαντιαίο πρόγραμμα NEOM στη Σαουδική Αραβία. Η Sacyr είχε εμπλοκή στην επέκταση της Διώρυγας του Παναμά, ενώ η IHI έχει εμπειρία από κατασκευές εμβληματικών γεφυρών, όπως η γέφυρα Akashi στην Ιαπωνία και η Osman Gazi στην Τουρκία.

Σημειώνεται ότι πριν από δύο χρόνια, η Webuild διόρισε πρόεδρο της Eurolink τον Gianni De Gennaro, πρώην επικεφαλής της ιταλικής αστυνομίας και πρώην υφυπουργό Εξωτερικών για τις υπηρεσίες πληροφοριών και ασφάλειας.