Ευρωπαϊκά αεροδρόμια: Πιέζουν την ΕΕ να αναθεωρήσει τον περιορισμό των 100 ml
Shutterstock
Shutterstock
POLITICO

Ευρωπαϊκά αεροδρόμια: Πιέζουν την ΕΕ να αναθεωρήσει τον περιορισμό των 100 ml

Τα αεροδρόμια της ΕΕ πιέζουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ακολουθήσει τα βήματα του Ηνωμένου Βασιλείου και να καταργήσει τους κανόνες που περιορίζουν τους Ευρωπαίους επιβάτες και τους επιτρέπουν να περνούν από τα σημεία ελέγχου ασφαλείας υψηλής τεχνολογίας με μίνι μπουκάλια μέχρι 100ml.

Η ACI Europe, το κυριότερο λόμπι των αεροδρομίων, έστειλε την Πέμπτη επιστολή - την οποία είδε το POLITICO - στον Επίτροπο Μεταφορών Απόστολο Τζιτζικώστα, ζητώντας να επανεξεταστεί η πιο περιοριστική προσέγγιση του μπλοκ.

«Αυτό επηρεάζει τους επιβάτες όσον αφορά τη μεταφορά υγρών, επιβραδύνει τις επιχειρησιακές διαδικασίες, αυξάνει τους χρόνους αναμονής και απαιτεί πρόσθετο προσωπικό για τον έλεγχο ασφαλείας - γεγονός που θα οδηγήσει σε διαταραχές κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών αιχμής, εάν οι περιορισμοί αυτοί δεν αρθούν μέχρι το τέλος του μήνα», αναφέρεται στην επιστολή.

Το όριο των υγρών έχει δει ριζικές αλλαγές στην πολιτική, οι οποίες, όπως καταγγέλλουν τα αεροδρόμια, τους κόστισαν μια περιουσία.

Η τεχνολογία ελέγχου C3 CB της EDS (γνωστή και ως σαρωτής C3) επιτρέπει στους επιβάτες να αποφεύγουν τον περιβόητο περιορισμό των 100 ml - που εισήχθη το 2006 λόγω τρομοκρατικών απειλών - και να κρατούν τα υγρά τους στις τσάντες τους στα σημεία ελέγχου ασφαλείας.

Οι σαρωτές έχουν εγκατασταθεί σε μεγάλους κόμβους όπως το Μόναχο, η Ρώμη, η Φρανκφούρτη και το Μιλάνο, καθώς και σε μικρότερα αεροδρόμια όπως η Πάλμα ντε Μαγιόρκα και το Βίλνιους.

Όμως η Επιτροπή απαγόρευσε την πρακτική αυτή τον Σεπτέμβριο ως «προληπτικό μέτρο που δεν ανταποκρίνεται σε κάποια νέα απειλή, αλλά αντιμετωπίζει ένα προσωρινό τεχνικό πρόβλημα».

Αυτό εξάλειψε το κύριο κίνητρο για τα αεροδρόμια να επενδύσουν σε σαρωτές C3, οι οποίοι «είναι κατά μέσο όρο οκτώ φορές ακριβότεροι από τα συμβατικά μηχανήματα ελέγχου με ακτίνες Χ που αντικαθιστούν, ενώ το κόστος λειτουργίας και συντήρησης είναι τέσσερις φορές υψηλότερο», δήλωσε η ACI Europe σε αντίδραση στην απόφαση της ΕΕ.

Παρόμοιοι περιορισμοί θεσπίστηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά η χώρα υπαναχώρησε τον Απρίλιο και επιτρέπει και πάλι μεγαλύτερα δοχεία υγρών.

Αυτό έχει κάνει τον κλάδο να καλεί την ΕΕ να ακολουθήσει το παράδειγμά του.

Τα αεροδρόμια της ΕΕ αισθάνονται ότι «εξακολουθούν να παραμένουν με μια αργή, αδιαφανή και γραφειοκρατική διαδικασία που δεν είναι πλέον κατάλληλη για την αντιμετώπιση των απαιτήσεων ασφάλειας ενός γεωπολιτικά ασταθούς κόσμου, γεγονός που θέτει τα αεροδρόμια της ΕΕ σε σαφές μειονέκτημα όσον αφορά την καινοτομία, το κόστος, τη λειτουργική αποτελεσματικότητα - και τελικά την ανταγωνιστική τους θέση», αναφέρεται στην επιστολή.

Η ACI Europe θέλει η Επιτροπή να επιτρέψει στους σαρωτές C3 να «πιστοποιηθούν από την ΕΕ το συντομότερο δυνατό - και σε κάθε περίπτωση πριν από την 1η Ιουλίου 2025».

Η διαδικασία για την αλλαγή της πολιτικής βρίσκεται σε εξέλιξη και «ο νέος εξοπλισμός θα μπορούσε να επικυρωθεί σύντομα», ανέφερε η εκπρόσωπος της Επιτροπής για τις μεταφορές Anna-Kaisa Itkonen σε δήλωση που έστειλε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

«Οι δοκιμές και η επικύρωση του εξοπλισμού ελέγχου διεξάγονται σύμφωνα με τις διαδικασίες που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Διάσκεψη Πολιτικής Αεροπορίας (ECAC)», ανέφερε η ίδια, προσθέτοντας ότι η Επιτροπή «έχει παροτρύνει όλα τα συμμετέχοντα κράτη μέλη της ECAC να επισπεύσουν τις προσπάθειές τους και να υποβάλουν αμέσως την απαιτούμενη τεκμηρίωση και τα αποτελέσματα των δοκιμών».