ΕΕ: Εκνευρισμός από το γερμανικό «φρένο» στην απαγόρευση κινητήρων ορυκτών καυσίμων
shutterstock
shutterstock

ΕΕ: Εκνευρισμός από το γερμανικό «φρένο» στην απαγόρευση κινητήρων ορυκτών καυσίμων

Η σχεδιαζόμενη απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα από το 2035 είναι το κλειδί για την προσπάθεια των Βρυξελλών να καταστήσουν το μπλοκ κλιματικά ουδέτερο έως το 2050, με μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Τώρα, η προσπάθεια του Γερμανού καγκελάριου να μην διαλυθεί ο κυβερνητικός συνασπισμός του από μια τέτοια απόφαση έχει εξοργίσει πολλούς στην ΕΕ, δεδομένου ότι η συμφωνία είχε ήδη περάσει από κάθε στάδιο της νομοθετικής διαδικασίας των Βρυξελλών, συμπεριλαμβανομένης της έγκρισης από τα κράτη μέλη.

Το μπλοκ επρόκειτο να την επικυρώσει επίσημα ως νόμο την Τρίτη, αλλά, σε έναν πρωτοφανή ελιγμό, το Βερολίνο λέει τώρα ότι δεν μπορεί να δώσει τη συγκατάθεσή του.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ήδη ψηφίσει για την επίσημη έγκριση του κειμένου του νομοσχεδίου, το οποίο εκ των πραγμάτων θα σημαίνει ότι όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται μετά το 2035 θα πρέπει να έχουν ηλεκτροκινητήρες.

Αυτό σημαίνει ότι το κείμενο δεν μπορεί πλέον να τροποποιηθεί, παρά το γεγονός ότι η Γερμανία επιμένει τώρα σε περαιτέρω διαβεβαιώσεις από τις Βρυξέλλες ότι τα συνθετικά καύσιμα θα μπορούν να χρησιμοποιούνται στους κινητήρες και μετά το 2035.

Το καύσιμο για το οποίο η Γερμανία επιθυμεί εξαίρεση είναι ακόμη υπό ανάπτυξη και παράγεται με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Ορισμένες από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου εδρεύουν στη Γερμανία και τα συνθετικά καύσιμα θα επέτρεπαν την επέκταση της χρήσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Αντιμέτωπη με το απροσδόκητο εμπόδιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή  δήλωσε ότι θα «συνεργαστεί εποικοδομητικά» με το Βερολίνο για να εγκριθεί «γρήγορα» το νομοσχέδιο.

Η Επιτροπή δεν είπε, ωστόσο, ποια ακριβώς δέσμευση θα μπορούσε να αναλάβει, δεδομένου ότι το κείμενο ανοίγει ήδη τον δρόμο για τη χρήση συνθετικών καυσίμων, εάν κριθεί ότι συμβάλλουν στην επίτευξη του στόχου των μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Ο Γάλλος ευρωβουλευτής Πασκάλ Κανφίν, ο οποίος επέβλεψε τον έλεγχο στο κοινοβούλιο, κατήγγειλε τον «εκβιασμό» του Βερολίνου.

Προειδοποίησε ότι εάν και άλλα κράτη μέλη ακολουθήσουν το παράδειγμα σε θέματα σημαντικά για την εσωτερική τους ατζέντα, αυτό θα μπορούσε να απειλήσει άλλα κείμενα που αποτελούν μέρος της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ, μιας φιλόδοξης προσπάθειας για την επίτευξη ουδετερότητας ως προς τον άνθρακα έως το 2050.