ΕΕ: Συμφωνία των Υπουργών Ενέργειας για εξοικονόμηση και προώθηση των ΑΠΕ

ΕΕ: Συμφωνία των Υπουργών Ενέργειας για εξοικονόμηση και προώθηση των ΑΠΕ

Σε συμφωνία για τους κανόνες εξοικονόμησης ενέργειας και την προώθηση των ΑΠΕ έφτασαν οι υπουργοί ενέργειας της ΕΕ τη Δευτέρα, ως μέρος ενός πακέτου μεταρρυθμίσεων που προτείνουν οι Βρυξέλλες για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής με δραστική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μες στη δεκαετία που διανύουμε.

Σύμφωνα με το Reuters, περισσότερες λεπτομέρειες για τις προτάσεις για την κλιματική αλλαγή θα συζητηθούν την Τρίτη, με ορισμένους διπλωμάτες πάντως να ανησυχούν ότι προτάσεις όπως η απαγόρευση των αυτοκινήτων με μηχανές εσωτερικής καύσης έως το 2035 μπορεί τελικά να περάσουν αποδυναμωμένες,

Οι υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ επρόκειτο να συζητήσουν τις επιλογές για τη συλλογική μείωση της βραχυπρόθεσμης ζήτησης φυσικού αερίου, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις περαιτέρω περικοπές από τη Ρωσία.

Η Κομισιόν στο μεταξύ ετοιμάζεται να παρουσιάσει τον Ιούλιο ένα σχέδιο για τον συντονισμό των βημάτων που χρειάζονται για την προετοιμασία σε περίπτωση περαιτέρω περικοπών του εφοδιασμού του αερίου.

«Για τη βιομηχανία πρέπει να παρουσιάσουμε μια συντονισμένη προσέγγιση», δήλωσε η Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ Κάντρι Σίμσον πριν από τις συνομιλίες, αναφερόμενη στα μέτρα για τον περιορισμό της ζήτησης φυσικού αερίου, προσθέτοντας ότι οι πολίτες θα είναι «προστατευμένοι καταναλωτές».

Οι υπουργοί προσπαθούν να συμφωνήσουν σε κοινές θέσεις σχετικά με τους προτεινόμενους νόμους για την επίτευξη του στόχου για μείωση των καθαρών εκπομπών κατά 55% το 2030 από τα επίπεδα του 1990, με την παγκόσμια κρίση στην ενέργεια να κάνει ορισμένες χώρες πιο επιφυλακτικές.

Υπενθυμίζεται πως πέρυσι υιοθέτησαν τους στόχους που πρότειναν οι Βρυξέλλες να αντλούν το 40% της ενέργειας από ΑΠΕ έως το 2030 -από 22% το 2020- και να μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας κατά 9%.

Οι Βρυξέλλες πρότειναν ακόμη υψηλότερους στόχους τον περασμένο μήνα, τους οποίους οι υπουργοί αναμένεται να επανεξετάσουν αργότερα μες στη χρονιά, όταν θα διαπραγματευτούν τους τελικούς νόμους με το Ευρωκοινοβούλιο

Το ζήτημα είναι πως τελικά ο στόχος του 2030 για μείωση της κατανάλωσης πρωτογενούς ενέργειας έγινε εθελοντικός και όχι νομικά δεσμευτικός, κατόπιν αιτήματος της Ισπανίας. Όμως, οι χώρες υποστήριξαν επίσης αυστηρότερους κανόνες, τους οποίους πρότεινε η Γερμανία, για να διασφαλιστεί ότι κάθε κράτος - μέλος θα δεσμευτεί για τον περιορισμό της τελικής κατανάλωσης ενέργειας της ΕΕ.

Οι Βρυξέλλες λένε ότι η φετινή ενεργειακή κρίση, που προκλήθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, σημαίνει ότι οι 27 θα πρέπει να κινηθούν ακόμη πιο γρήγορα για να απαλλαγούν από τα ορυκτά καύσιμα.

Ωστόσο, η απειλή μιας οικονομικής ύφεσης από τις αυξανόμενες τιμές της ενέργειας έχει κάνει ορισμένες χώρες πιο επιφυλακτικές όσον αφορά στις αλλαγές που θα επηρεάσουν τις εγχώριες βιομηχανίες.

Οι χώρες είναι διχασμένες ως προς τις προτάσεις που θα συζητηθούν την Τρίτη για ένα νέο σχέδιο για την επιβολή τέλους διοξειδίου του άνθρακα στα ρυπογόνα καύσιμα μεταφοράς και θέρμανσης αλλά και μια αποτελεσματική απαγόρευση από την ΕΕ στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, σύμφωνα με τα προσχέδια των διαπραγματευτικών εγγράφων.

Ορισμένοι διπλωμάτες προειδοποίησαν ότι κινήσεις για να καθυστερήσουν ή και να αποδυναμώσουν τις προτάσεις, εάν εγκριθούν, θα αναγκάσουν την ΕΕ να χάσει τους στόχους της σχετικά με το κλιματικό ζήτημα.

Κάποιοι πάντως είπαν ότι αναμένουν από τις χώρες να διατηρήσουν τα βασικά στοιχεία που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων για τις εκπομπές αερίων - και ορισμένες παραχωρήσεις μπορεί να βοηθήσουν στο να κερδίσουν την υποστήριξη της πλειοψηφίας.