Bloomberg: Κραδασμοί στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα

Bloomberg: Κραδασμοί στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα

Υψηλότερα έξοδα αποστολής, μεγαλύτερες καθυστερήσεις και εμπόδια θα αντιμετωπίσουν οι εισαγωγείς από το Λονδίνο στη Βαρσοβία, καθώς η διευρυνόμενη επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία περιπλέκει τη διακίνηση φορτίων μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Σύμφωνα με τον Bloomberg η εισβολή του Προέδρου Πούτιν στην Ουκρανία και τα αντίποινα που έχουν σχεδιαστεί για να παραλύσουν τη ρωσική οικονομία, δημιουργούν νέες διακοπές στις αλυσίδες εφοδιασμού που δεν ανέκαμψαν ποτέ από τους πρωτοφανείς κραδασμούς που προκλήθηκαν από την πανδημία.

Ο πόλεμος επιφέρει υψηλότερο κόστος για καύσιμα, σιτηρά, βιομηχανικά μέταλλα και άλλες πρώτες ύλες, οι οποίες χρησιμοποιούνται σε ασιατικά καταναλωτικά αγαθά που κατευθύνονται προς την Ευρώπη και πέρα ​​από αυτήν.

Η Mediterranean Shipping Co. και η A.P. Moller-Maersk A/S, οι μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, διέκοψαν τις κρατήσεις για ρωσικά φορτία, με τη Maersk να προειδοποιεί τους πελάτες, "αυτό είναι παγκόσμιος αντίκτυπος και δεν περιορίζεται μόνο στο εμπόριο με τη Ρωσία".

Δεν είναι καλό μήνυμα για τις ευρωπαϊκές οικονομίες που αντιμετωπίζουν ήδη εκρήξεις στις τιμές της ενέργειας, ελλείψεις προϊόντων και τον υψηλότερο πληθωρισμό από την έναρξη του κοινού νομίσματος πριν από περισσότερες από δύο δεκαετίες.

«Υπάρχει ακόμη σημαντική αναστάτωση στην εφοδιαστική αλυσίδα», δήλωσε η Τζένιφερ Χίλμαν, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Georgetown και πρώην εμπορική αξιωματούχος των ΗΠΑ. Η ίδια δήλωσε ότι η προσπάθεια για ανεκτικότητα θα πάρει χρόνο, ωστόσο με τη Ρωσία να εισβάλει στην Ουκρανία, δεν υπάρχει χρόνος.

Η θέση Ρωσίας και Ουκρανίας στις εξαγωγές

Εκτός από τις εξαγωγές εμπορευμάτων τους, η Ρωσία και η Ουκρανία δεν είναι μεγάλοι παγκόσμιοι έμποροι. Η Ρωσία είναι ο 16ος μεγαλύτερος εξαγωγέας αγαθών στον κόσμο, κυρίως ως προς το πετρέλαιο, τον άνθρακα και το φυσικό αέριο. Η Ουκρανία κατατάσσεται στην 48η θέση, με κυρίαρχες τις εξαγωγές σιτηρών και σιδηρομεταλλεύματος, σύμφωνα με στοιχεία του 2020 από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.

Ωστόσο βρίσκονται κατά μήκος μιας από τις παλαιότερες εμπορικές λωρίδες στον κόσμο, που η Κίνα επιδίωξε να χρησιμοποιήσει για την πρωτοβουλία Belt-and-Road και μια διαδρομή όπου μεγάλο μέρος του εναέριου χώρου είναι πλέον περιορισμένο.

Εν τω μεταξύ, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στα ουκρανικά λιμάνια και πολλά προσπαθούν να αποφύγουν τα λιμάνια της Ρωσίας. Επί του παρόντος, υπάρχει ελάχιστη έως καθόλου πλεονάζουσα χωρητικότητα θαλάσσιων εμπορευμάτων για τη μεταφορά παγκόσμιων εμπορευμάτων, δήλωσε ο Γιαν Χόφμαν, επικεφαλής εμπορίου στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη.

Ο αντίκτυπος στην Ασία

Στην Ασία, ορισμένες διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες προσαρμόζουν τα δρομολόγιά τους και με τον πόλεμο σημαίνει ότι η διακοπή στην παράδοση των εμπορευμάτων είναι αναπόφευκτη, σύμφωνα με τον Γκάρυ Λαου, πρόεδρο του Hong Kong Association of Freight Forwarding and Logistics.
«Όσο περισσότερο διαρκεί η ένταση, τόσο μεγαλύτερος είναι ο αντίκτυπος σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή αλυσίδα logistics», τονίζει.

Στελέχη της βιομηχανίας όπως ο Ρίκυ Τσαν, η εταιρεία του οποίου με έδρα το Χονγκ Κονγκ κατασκευάζει ανταλλακτικά αυτοκινήτων για πελάτες παγκοσμίως, δήλωσαν ότι η κρίση θα επιβαρύνει περαιτέρω τους μεταφορικούς περιορισμούς που η εταιρεία αντιμετώπιζε ήδη. «Για τις δραστηριότητές μας στην Ευρώπη, ενδέχεται να αντιμετωπίσουμε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για τα logistics μας», δήλωσε ο Τσαν, διευθύνων σύμβουλος της Jing Mei Automotive.

Ακόμη και πριν ξεκινήσει η κρίση, η Bloomberg Economics είχε εκτιμήσει ότι οι περιορισμοί στην εφοδιαστική αλυσίδα για τους κατασκευαστές της Κίνας φαινόταν να είναι οι πιο σοβαροί που έχουν καταγραφεί. Τα Ηνωμένα Έθνη εκτιμούν ότι περίπου το 41% ​​των παγκόσμιων εξαγωγών προέρχεται από την Ασία, γεγονός που την καθιστά το εργοστάσιο της παγκόσμιας οικονομίας.

«Αυτή είναι μια στιγμή που οι εταιρείες θα σταματήσουν να θεωρούν δεδομένες τις αλυσίδες εφοδιασμού τους και οι καταναλωτές θα αρχίσουν να κατανοούν το κόστος και την ταλαιπωρία για την ικανοποίηση των απαιτήσεών τους», δήλωσε ο Κρις Ρότζερς, οικονομολόγος της εφοδιαστικής αλυσίδας της Flexport Inc. στο Λονδίνο.