To στοίχημα της Attica, οι «χρυσές» ράγες και τα tips των μικρών του ΧΑ

Το στοίχημα της εξυγίανσης των οικονομικών της Τράπεζας Αττικής, καλείται να κερδίσει η CEO της τράπεζας, Ελένη Βρεττού, η οποία πρόσφατα ανέλαβε τη διοίκηση. Το στοίχημα όμως περνάει πρώτα από μία ακόμα αύξηση κεφαλαίου, λίγο κάτω από μισό δισ. ευρώ που θα λάβει χώρα το επόμενο διάστημα (30/12 η γενική συνέλευση) και πρέπει να πετύχει. Η μετοχή κινήθηκε έντονα πτωτικά στην ανακοίνωση της αύξησης και τελικά έκλεισε στο -30% με υψηλό όγκο συναλλαγών.

Όπως συμβαίνει συνήθως για να γίνει ένα μεγάλο reverse split με αναλογία μία νέα για κάθε 150 παλιές. Η ονομαστική αξίας της μετοχής από 0,07 ευρώ θα πάει στα 10,5 ευρώ και στη συνέχεια θα γίνει μείωση από 10,5 ευρώ σε 0,05 ευρώ για το σχηματισμό ειδικού αποθεματικού. Οι νέες μετοχές θα διατεθούν προς 13,50 ευρώ και η αναλογία είναι 3,51 νέες για κάθε μία παλιά. Με άλλα λόγια όποιος έχει σήμερα 150 μετοχές, θα γίνουν μία με αξία 9,48 ευρώ με βάση τη χθεσινή τιμή και θα πρέπει για τη μία αυτή να βάλει 47,3 ευρώ για να αποκτήσει άλλες 3,5 νέες μετοχές.

---

Δύο μικρές εισηγμένες ανακοίνωσαν αποτελέσματα και εντυπωσίασαν. Οι δύο αυτές έρχονται να προστεθούν στις αρκετές ακόμα από την κατηγορία της μικρής και μεσαίας κεφαλαιοποίησης (και λιγότερο διαφημισμένης) που έχουν δημοσιεύσει εξαιρετικά εννεάμηνα παρά τις πληθωριστικές πιέσεις και την ενεργειακή κρίση. Η Έλτον δημοσίευσε πωλήσεις 147,4 εκατ. ευρώ αυξημένες κατά 35% με τη διοίκηση να δίνει εκτίμηση για το σύνολο του 2022 πάνω από 190 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 14,3 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 95,11% και είχαν ως αποτέλεσμα τη σημαντική άνοδο της μετοχής στη συνεδρίαση της περασμένης Παρασκευής.

Όμως η αποτίμηση των 60 εκατ. ευρώ δείχνει πως η εισηγμένη παραμένει ελκυστικά αποτιμημένη, αλλά το επενδυτικό ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη κατηγορία μετοχών, δεν είναι τέτοιο που θα οδηγούσε την αποτίμηση σε πιο δίκαια επίπεδα. Δεν είναι βέβαια η μόνη. Η Moda Bagno είναι άλλη μία περίπτωση που ελάχιστοι τη γνωρίζουν και φυσικά αγνοούν πως στο εννεάμηνο είχε κέρδη 2,2 εκατ. ευρώ και θα ήταν πάνω από 3 εκατ. ευρώ αν αφαιρέσουμε μία έκτακτη απομείωση. Και με τα δημοσιευμένα όμως το p/e μάλλον θα είναι μονοψήφιο και αρκετά χαμηλό. Flexopack, Μοτοδυναμική, Mevaco και Αλουμύλ είναι επίσης μερικές ακόμα περιπτώσεις υποτιμημένων μικρών εταιρειών.

 ---

Το χρηματιστήριο λόγω των λίγων επενδυτών και των ξένων που επικεντρώνονται μόνο σε μερικά βαριά χαρτιά, έχει μικρομεσαία αρκετά υποτιμημένα. Εκτός από τις παραπάνω περιπτώσεις μία ακόμα εισηγμένη εξέπληξε με το εννεάμηνο και ουσιαστικά επιβεβαίωσε κάποιους αναλυτές που έλεγαν πως το ταμείο της και μόνο θα είναι υψηλότερο της αποτίμησης. Ο λόγος για την Intracom η οποία έχει αποτίμηση 141 εκατ. ευρώ και καθαρό ταμείο 192 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο, μετά τις πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων που έχει κάνει. Και δεν είναι μόνο αυτή η αξία της.

Πρόσφατα δημοσίευσε αποτίμηση ακίνητης περιουσίας καθώς θα τα εισφέρει σε νέα εταιρεία. Αυτά αξίζουν 55 εκατ. ευρώ. Ας προσθέσουμε και τη δραστηριότητα που έφερε τζίρο 44,3 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο.

---

Ο Ελαιώνας μαζί με το Βοτανικό είναι το νέο hot spot της αγοράς ακινήτων. Η περιοχή του Βοτανικού είναι πιο «ώριμη», καθώς, ήδη, έχει πάρει μπροστά με νέες αναπτύξεις κατοικιών και κτιρίων γραφείων, κινητικότητα που τροφοδοτεί και το γεγονός ότι βρίσκεται πιο κοντά στο κέντρο της Αθήνας, αποτελεί τη συνέχεια της περιοχής στο Γκάζι. Ο Ελαιώνας όμως, ετοιμάζεται να ανεβάσει στροφές μετά το κλείσιμο της δομής μεταναστών της οποίας ο χώρος παραδόθηκε, χθες, στο Δήμο Αθηναίων.

Πρόκειται για έκταση σχεδόν 10.000 στρεμμάτων που μετά από ανάπλαση θα παραδοθεί στους πολίτες, με τον Ελαιώνα να επωφελείται ιδιαίτερα από τη γειτνίασή του με τον ομώνυμο σταθμό του μετρό, αλλά και λόγω του νέου γηπέδου του Παναθηναϊκού. Ο Ελαιώνας προσφέρει σοβαρές ευκαιρίες για υπεραξίες, δεδομένου ότι οι τιμές ακινήτων παραμένουν ακόμη σε χαμηλά επίπεδα, ενώ ακίνητα παλαιότητας διατίθεται στην αγορά ακόμη σε τιμές κάτω των 1.000 ευρώ. Το θέμα, βέβαια, είναι τα έργα να προχωρήσουν γρήγορα.

---

Ένα από τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που «ξεκόλλησε» περιλαμβάνει το τμήμα του προαστιακού σιδηροδρόμου  Άνω Λιόσια – νέος σιδηροδρομικός σταθμός Μεγάρων μέχρι τον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό Μεγάρων. Το έργο, ύψους 107 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), δημοπρατήθηκε, με την ημερομηνία υποβολής προσφορών να είναι η 26η Ιανουαρίου. Η νέα αυτή επέκταση του προαστιακού θα διαθέτει επτά σταθμούς, δηλαδή ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπρόπυργος, Βαμβακιά, Ελευσίνα, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπυργος και Νέα Πέραμος.

Το έργο περιλαμβάνει την ηλεκτροκίνηση και τη σηματοδότηση μετά τις διασυνδέσεις με το ΣΚΑ-Κιάτο, εξασφαλίζοντας τη σύνδεση της Δυτικής Αττικής με την Αθήνα, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο. Προβλέπεται ακόμη η μελέτη αποκατάστασης των κάθετων οδικών διελεύσεων που θίγονται από την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής. Επιπρόσθετα, το έργο θα εξυπηρετεί το φορτίο μεταφοράς των εμπορευμάτων για τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα, ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη για διέλευση επιβατών στις γραμμές του υφιστάμενου προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου (ΣΚΑ – Κιάτο, Α. Λιοσίων και σταθμός Μεγάρων).

---

Η Ελλάδα θα είναι από τις λίγες οικονομίες στη ζώνη του ευρώ που θα καταφέρουν να αποφύγουν την ύφεση τον επόμενο χρόνο, εκτιμά η Deutsche Bank. Παρόλο που προβλέπει ότι η ύφεση θα είναι πιο ρηχή για το σύνολο της ευρωζώνης το 2023, υπάρχει ο κίνδυνος διπλής ύφεσης, καθώς εκεί που θα αρχίσει η ανάκαμψη στα μέσα του επόμενου έτους θα χτυπηθεί από την ύφεση στην οποία θα εισέλθουν οι ΗΠΑ, ενώ η ανάκαμψη το 2024 θα είναι πολύ χαμηλότερη απ' ότι προβλέπονταν πριν.

Σύμφωνα με την Deutsche Bank, η ανάπτυξη στην Ελλάδα φέτος προβλέπεται στο 6,4%, αλλά θα σημειώσει σημαντική επιβράδυνση στο 0,3% το 2023 για να ανακάμψει στο 1,4% στη συνέχεια το 2024. Παρά την πτώση του ΑΕΠ, η Ελλάδα θα είναι από τις λίγες χώρες στην ευρωζώνη με θετικές επιδόσεις το επόμενο, δύσκολο για την περιοχή, έτος καθώς η ύφεση θα είναι αισθητή στο σύνολό της, γύρω στο -0,6%. Η Γερμανία προβλέπεται να σημειώνει τις χειρότερες επιδόσεις με ύφεση -1% και να ακολουθούν το Βέλγιο, η Αυστρία, η Φινλανδία, η Ιταλία και η Γαλλία. Μηδενική ανάπτυξη αναμένεται στην Ισπανία, ενώ Ιρλανδία (+1,5%), Ολλανδία (+0,5%), και Πορτογαλία (+0,1%) και είναι οι μόνες χώρες εκτός από την Ελλάδα που θα καταφέρουν να αποφύγουν την ύφεση το 2023.

Η κρίση της πανδημίας αποτέλεσε αρνητικό σοκ στην παγκόσμια οικονομία που προκάλεσε τεράστια νομισματική και δημοσιονομική χαλάρωση. Ο πόλεμος της Ουκρανίας ήταν ένα δεύτερο σημαντικό σοκ εφοδιασμού στην Ευρώπη, με τη γηραιά ήπειρο να έχει χτυπηθεί από το καθεστώς του υψηλού  πληθωρισμού, ο οποίος και οδήγησε στην ταχύτερη νομισματική σύσφιξη από τη δεκαετία του 1980. Το πληθωριστικό σοκ στέλνει επίσης την περιοχή σε ύφεση, όπως αναφέρει η Deutsche Bank.

Tο βασικό ζήτημα στη ζώνη του ευρώ παραμένει ο πληθωρισμός. Ο δομικός πληθωρισμός αναμένεται να κορυφωθεί αργότερα και οι κίνδυνοι είναι ανοδικοί. Η ύφεση έχει ξεκινήσει, αλλά φαίνεται πιο ρηχή αυτόν το χειμώνα απ' ότι προβλεπόταν προηγουμένως. Το ρίσκο είναι μια διπλή ύφεση λόγω των σημαντικών αντίξοων ανέμων το 2023 από την ύφεση των ΗΠΑ, ενώ το υψηλό ενεργειακό κόστος θα επιμένει εν μέσω σημαντικής νομισματικής σύσφιξης.

---

Η Παρασκευή που μας πέρασε ήταν μία ιστορική μέρα για μία από τις μεγαλύτερες εργατικές ενώσεις των ΗΠΑ. Οι ωρομίσθιοι εργαζόμενοι στο εργοστάσιο κατασκευής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Ultium Cells LLC που βρίσκεται κοντά στην πόλη Κλίβελαντ της πολιτείας του Οχάιο αποφάσισαν με συντριπτική πλειοψηφία να ενταχθούν στο δυναμικό της οργάνωσης United Auto Workers (UAW), η οποία εκπροσωπεί μέρος των εργαζομένων στα εργοστάσια των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Τα εργοστάσια της Tesla αλλά και αρκετά από όσα ανήκουν σε αυτοκινητοβιομηχανίες από την Ευρώπη και την Ασία δεν επιτρέπουν στους εργαζόμενους σε αυτά να ενταχθούν στην UAW.

Αυτό, σε συνδυασμό με το κλείσιμο πολλών εργοστασίων στην πολιτεία Μίσιγκαν και στις κοντινές σε αυτήν, όπου βρισκόταν μέχρι πριν μερικές δεκαετίες σχεδόν το σύνολο των εγκαταστάσεων των αυτοκινητοβιομηχανιών, έχει αποδυναμώσει το μεγάλο αυτό εργατικό συνδικάτο που κάποτε ήταν ένα από τα ισχυρότερα στις ΗΠΑ. Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας ήταν συντριπτικά υπέρ της ένταξης των εργαζόμενων στην UAW, αφού 710 ψήφισαν υπέρ και μόνο 16 κατά. Η ηγεσία της UAW είναι βέβαια ενθουσιασμένη, καθώς είναι η πρώτη φορά που καταφέρνει να «πατήσει πόδι» σε εργοστάσιο που έχει σχέση με την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή μπαταριών και η νίκη αυτή την κάνει να ελπίζει πως σύντομα θα ακολουθήσουν και άλλες παρόμοιες.

Το εργοστάσιο της Ultium είναι το πρώτο της εταιρείας που έχει τεθεί σε λειτουργία. Άλλα δύο βρίσκονται ήδη στο στάδιο της κατασκευής και τα σχέδια για ένα τέταρτο βρίσκονται στην τελική ευθεία. Η Ultium είναι η κοινή εταιρεία που έχουν συστήσει η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία General Motors (GM NYSE) με την κορεατική κατασκευάστρια μπαταριών LG Energy (373220 SEOUL) με σκοπό την υποστήριξη της στροφής της GM προς την ηλεκτροκίνηση.

Η μεγάλη αμερικανική βιομηχανία προβλέπει πως το 2025 θα μπορεί να κατασκευάζει ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά οχήματα ετησίως, όλα εξοπλισμένα με τις μπαταρίες της Ultium. Σε αντίθεση με το τι γίνεται στην Tesla και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, η ηγεσία της GM και της Ultium υποστήριξαν την απόφαση των εργαζόμενων να ενταχθεί στην UAW και δήλωσαν πως είναι περιμένουν πως θα συνεργαστούν αρμονικά με την UAW.

Την εξέλιξη χαιρέτησε με ενθουσιασμό ο πρόεδρος Μπάιντεν, γνωστός φίλος των εργατικών  συνδικάτων, ο οποίος δήλωσε πως η παρουσία της UAW στα εργοστάσια ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σε συνδυασμό με τα προγράμματα ενίσχυσης της στροφής προς τον εξηλεκτρισμό θα βοηθήσει στην δημιουργία ισχυρής εφοδιαστικής αλυσίδας εντός των ΗΠΑ. Από την μεριά τους, οι εργαζόμενοι προσβλέπουν σε μία σημαντική αύξηση των αποδοχών τους. Αυτή την στιγμή, αμείβονται με περίπου 16 δολάρια την ώρα ενώ οι συνάδελφοί τους στα εργοστάσια συναρμολόγησης αυτοκινήτων της GM παίρνουν σχεδόν τα διπλάσια.

Το σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg ανέφερε πως όσοι ψήφισαν προχθές υπέρ της ένταξής τους στην UAW ελπίζουν πως θα δουν τις δικές τους αμοιβές να πλησιάζουν σύντομα προς τα 24 δολάρια/ώρα. Αν δεν διαψευσθούν οι προσδοκίες τους, η UAW θα μπορεί να ελπίζει βάσιμα και σε άλλες επιτυχίες όπως αυτή της Παρασκευής.

---

Οι εταιρείες ανάκτησης των επισφαλών περιουσιακών στοιχείων μέσω επενδυτικών οχημάτων ειδικού σκοπού, έχουν πιάσει δουλειά και προσπαθούν να αγοράσουν απαιτήσεις από πελάτες του ανταλλακτηρίου κρυπτονομισμάτων FTX.

Οι  απαιτήσεις πωλούνται  μερικά σεντς για κάθε δολάριο οφειλής. Οι εταιρείες προσπαθούν να αγοράσουν αξιώσεις από πελάτες, οι οποίοι διαφορετικά θα μπορούσαν να περιμένουν χρόνια μέχρι τα πτωχευτικά δικαστήρια να αποφασίσουν για τις πληρωμές.

Η Apollo Global Management και η Attestor είναι μεταξύ των πιο γνωστών επενδυτών που συμμετέχουν. Αντίστοιχα η 507 Capital έχει ήδη αγοράσει αρκετές απαιτήσεις από hedge funds που ήθελαν γρήγορη έξοδο από το FTX, ακόμη και αν αυτό σήμαινε ότι θα πωλήσουν τώρα σε χαμηλότερες τιμές από αυτό που θα μπορούσαν να είχαν λάβει από τη διαδικασία πτώχευσης.

---

Η κατάσταση στο metaverse, στο «μετασύμπαν» ελληνιστί έχει…ξεφύγει.  Δίνονται δάνεια για αγορά ψηφιακών ακινήτων στο metaverse! Πρόκειται για την εταιρεία Decentraland, η  οποία όχι μόνο θα δίνει δάνεια, αλλά θα επιτρέπει σε «ιδιοκτήτες» ψηφιακών ακινήτων να τα ενοικιάζουν μέσω μιας ειδικής πλατφόρμας που έχει δημιουργήσει. Η πληρωμή θα γίνεται μέσω του MANA, του κρυπτονομίσματος της εταιρείας. 

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.