Οι κορυφές της Intrakat, η ώρα των ναυπηγείων, το ράλι της Aegean και οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ

Ένα ακόμα ρεκόρ έσπασε η Intrakat καθώς χθες η κεφαλαιοποίησή της ξεπέρασε το μισό δισεκατομμύριο ευρώ. Η μετοχή έχει ξεπεράσει το 100% ανόδου από την αρχή του έτους και σχεδόν καθημερινά γράφει από ένα νέο υψηλό. Στην ουσία οι επενδυτές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στον Αλέξανδρο Εξάρχου, στο growth της εταιρείας και βεβαίως στις προοπτικές της.

Η διοίκηση της Intrakat συνεχίζει με σταθερό ρυθμό τη δημιουργία υπεραξίας για τους μετόχους και το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης συγκεντρώνοντας πάνω της τα βλέμματα του επενδυτικού κοινού.


Αποφασισμένη εμφανίζεται η ελληνική πλευρά, όπερ σημαίνει η πολιτική ηγεσία, το ΓΕΕΘΑ ,η ΓΔΑΕΕ και το Πολεμικό Ναυτικό να αφήσει ανοικτές πόρτες σε ενναλακτικές λύσεις, μετά το come back των Γάλλων, αν δεν ικανοποιηθεί στο πρόγραμμα κορβετών ο όρος των επιστροφών.  Η ελληνική πλευρά βάζει «βάση» προσφοράς  στους αναδόχους τα  €95-100 εκατ. επιστροφών από το πρόγραμμα των κορβέτων για αναβαθμίσεις στα εγχώρια ναυπηγεία και 55-70 εκατ. επιστροφών για «transfer of technology».

Αυτό σημαίνει πως με βάση το άθροισμα των δυο επιστροφών θα έρθει πίσω ποσό περίπου ίσο με το 10% της αξίας του συμβολαίου.  Επίσης παραμένει το «Go», «no Go» κριτήριο της εξολοκλήρου κατασκευής των 2+1 κορβέτων στην Ελλάδα.

Αν αυτά δεν διασφαλιστούν στις τελικές προτάσεις των ενδιαφερομένων η ελληνική πλευρά φαίνεται πως θα απορρίψει σιωπηρά την πρόταση. Έτσι ανοίγει η πιθανότητα, εν τελεί, να προχωρήσει στο πρόγραμμα ανοίγοντας την πόρτα διάπλατα σε εναλλακτικές λύσεις.


Με 150% τρέχει η Aegean Airlines και δεν νομίζουμε πως υπήρχε κάποιος στην αρχή της χρονιάς όταν η μετοχή «πάλευε» να παραμείνει πάνω από τα 5 ευρώ, ότι θα είχε τέτοια άνοδο. Πλέον ο στόχος των 14 ευρώ που έχουν θέσει κάποιοι αναλυτές μάλλον θα ξεπεραστεί με ευκολία αν δούμε τη μέχρι σήμερα πορεία της μετοχής και το momentum των τελευταίων εβδομάδων.

Καθημερινά τα νεότερα ιστορικά υψηλά που καταγράφει, και χθες κατέγραψε ένα ακόμη. Σήμερα θα είναι και πάλι στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος, αφού έχει γενική συνέλευση και πάντα ο πρόεδρος της αεροπορικής, Ευτύχιος Βασιλάκης, δίνει αναλυτική εικόνα για την πορεία της εταιρείας, αλλά και του τουρισμού γενικότερα.

Μεταξύ των θεμάτων της γενικής συνέλευσης και η αγορά ιδίων μετοχών και η διοίκηση θα προτείνει ανώτατη τιμή τα 20 ευρώ και ο σκοπός της απόκτησης θα είναι είτε ακύρωση, είτε διάθεση στο προσωπικό ή και στα μέλη της διοίκησης. Όμως οι επενδυτές θα περιμένουν μήπως ακούσουν και νεότερα αναφορικά με τα warrants που κατέχει το ελληνικό δημόσιο και η εταιρεία έχει πει πως θέλει να τα εξαγοράσει.


Συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό το επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ, όπως ειπώθηκε κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης και με τις επενδύσεις που γίνονται, η χώρα θα καταφέρει να μειώσει το ενεργειακό της αποτύπωμα βάζοντας στο σύστημα περισσότερες ΑΠΕ με φθηνότερη και φιλικότερη προς το περιβάλλον ενέργεια.

Μέχρι το 2030 θα έχουν γίνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ, ενώ όπως είπε ο πρόεδρος της εταιρείας, Διαμαντής Βαχτσιαβάνος, ο ΑΔΜΗΕ είναι ο βασικός πυλώνας του ενεργειακού μετασχηματισμού της ελληνικής αγοράς ενέργειας και αποτελεί ιδανικό όχημα ώστε η επενδυτική κοινότητα να συμμετάσχει σε αυτή τη σημαντική αλλαγή.

Αναφέρθηκε επίσης πως η ισχυρή πορεία του πρώτου τριμήνου θα συνεχιστεί σε όλη τη χρήση λόγω των νέων χρεώσεων χρήσης του συστήματος που ισχύουν από το περσινό τέταρτο τρίμηνο. Ειπώθηκε επίσης πως το προμέρισμα των 0,058 ευρώ ανά μετοχή για το 2023 θα είναι και το τελικό μέρισμα και ίσως η αγορά να περίμενε και ένα επιπλέον μέρισμα.

Ο ΑΔΜΗΕ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και της Τράπεζας Επενδύσεων έχει καλύψει τις χρηματοδοτικές του ανάγκες μέχρι και το 2024 και μάλιστα με αρκετά χαμηλό επιτόκιο περίπου 2,8%. Εντός των επόμενων ημερών θα ανακοινωθεί και η απόφαση του ρυθμιστή για το έσοδο (WACC) και η διοίκηση αισιοδοξεί πως θα εξασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον και το επενδυτικό πλάνο του διαχειριστή.


Για όσους παρακολουθούν χρόνια την αγορά και έζησαν από κοντά εκείνα τα πέτρινα χρόνια των μνημονίων και της κρίσης, σήμερα τρίβουν τα μάτια τους από αυτά που βλέπουν. Όλο το ταμπλό έχει πάρει «φωτιά» και οι αποτιμήσεις έχουν εκτοξευτεί. Δεν είναι μόνο η υψηλή κεφαλαιοποίηση όπου βλέπουμε εξαιρετική πορεία στις μετοχές που απαρτίζουν το δείκτη FTSE 25. Τι να σχολιάσεις για τράπεζες, Μυτιληναίο, όμιλο Βιοχάλκο, Jumbo κ.α.

Όμως μεγάλη είναι η μεταμόρφωση και των εταιρειών μικρής και μεσαίας κεφαλαιοποίησης. Μετοχές που έκαναν ελάχιστο όγκο, ελάχιστες πράξεις, που συσσώρευαν και απαξιώνονταν καθημερινά, σήμερα έχουν σημαντικές αποδόσεις και εντελώς διαφορετική εικόνα. Ποιος περίμενε ότι η Unibios θα βελτίωνε μεγέθη και θα πήγαινε στο 1 ευρώ; Ποιος περίμενε η Τεχνική Ολυμπιακή που κάποτε ήταν κάτω από 1 ευρώ ότι σήμερα θα είναι κοντά στα 3 ευρώ; Δεκάδες τα παραδείγματα και δείχνουν πως όταν τα θεμελιώδη είναι καλά και η συσσώρευση μεγάλη, όποιος έχει υπομονή και επιμονή, θα δει μεγάλες αποδόσεις.


Για πρώτη φορά στην ιστορία του το Ισραήλ μπαίνει στο χάρτη των χωρών που παράγουν και εξάγουν πετρέλαιο, κάτι που αναμένεται να ενισχύσει την προσπάθεια δημιουργίας ενός ενεργειακού hub στην νοτιοανατολική Μεσόγειο, στο οποίο σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει και η Ελλάδα.

Πρόκειται για την τέταρτη εκφόρτωση αργού πετρελαίου το οποίο προέρχεται από το κοίτασμα Karish στο Ισραήλ. Η εκφόρτωση έγινε στην πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης Energean Power της εταιρείας Energean.

Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο πλωτό σύστημα αποθήκευσης έχει τη δυνατότητα παραγωγής 6,5 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου, ετησίως και 18.000 βαρελιών πετρελαίου σε ημερήσια βάση.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση του Ισραήλ ως μεσοπρόθεσμος στόχος έχει τεθεί η παραγωγή 18 ως 20 χιλιάδων .βαρελιών ημερησίως και 6,5 ως 8 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου, ετησίως.

Σημειώνεται ότι με την τελευταία, αυτή, εκφόρτωση η Energean φθάνει τα 2 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, από τότε που ξεκίνησε η παραγωγή ως σήμερα. Οι ποσότητες αυτές, ουσιαστικά αποτελούν και τις πρώτες εξαγωγές στην ιστορία του Ισραήλ.

Η εξέλιξη αυτή ενισχύει και την πορεία ανάπτυξη της Energean ως ενός σημαντικού «παίκτη» τόσο στην τοπική αγορά, όσο και διεθνώς.


O συνωστισμός των «ταύρων» στη χρηματιστηριακή αγορά των ΗΠΑ είναι μεγάλος και η όποια απογοήτευση σε επίπεδο οικονομίας ή κερδοφορίας των επιχειρήσεων δημιουργεί κινδύνους για το ράλι της αγοράς, εκτιμούν οι strategist της Citigroup. H έκθεση των επενδυτών στο δείκτη S&P 500 παραμένει «μονόπλευρη και τραβηγμένη» και παρά το κλείσιμο $10.7 δισ. θέσεων long (αγοραστή) την τελευταία εβδομάδα, οι καθαρές θέσεις long υπολογίζονται γύρω στα  $70 δισ.

Η αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά σημειώνει κέρδη 19% μέχρι στιγμής φέτος με τον ενθουσιασμό γύρω από την Τεχνητή Νοημοσύνη και τις προσδοκίες ότι η Fed θα αλλάξει τη νομισματική της πολιτική πριν η οικονομία αντιμετωπίσει σημαντική συρρίκνωση να έχουν δώσει σημαντική ώθηση στις μετοχές. Στο επίκεντρο θα είναι τα σχόλια του επικεφαλής της κεντρικής τράπεζας των ΗΠΑ μετά την αναμενόμενη αύξηση επιτοκίων σήμερα.

Στην Ευρώπη, το κλίμα είναι πιο συγκρατημένο καθώς σφυγμομέτρηση μεγάλων τραπεζών από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έδειξε ότι η ζήτηση για δάνεια από τον χώρο των επιχειρήσεων έπεσε το δεύτερο τρίμηνο στο χαμηλότερο επίπεδο στην 20ετη ιστορία των σφυγμομετρήσεων,  καθώς έσφιξαν περαιτέρω οι χρηματοπιστωτικές συνθήκες.


Η περίοδος των ανακοινώσεων των εταιρικών αποτελεσμάτων στις ΗΠΑ είναι πλέον σε πλήρη εξέλιξη. Χθες είχαν την τιμητική τους μερικές από τις πιο παραδοσιακές αμερικανικές βιομηχανικές εταιρείες.

Ανάμεσα σε αυτές ήταν η General Electric (GE NYSE), η General Motors (GM NYSE) και η 3M (MMM NYSE). Και οι τρεις ανακοίνωσαν αποτελέσματα καλύτερα από το αναμενόμενο και ανέβασαν τις εκτιμήσεις τους για το άμεσο μέλλον, αλλά οι μέτοχοι δεν αντέδρασαν με τον ίδιο τρόπο. Οι πιο ευχαριστημένοι μάλλον ήταν (τουλάχιστον λίγο μετά την έναρξη της χρηματιστηριακής συνεδρίασης) αυτοί της GE, αφού η μετοχή ξεκίνησε με άνοδο κοντά στο 7%. Τα κέρδη και ο κύκλος εργασιών της ήταν σημαντικά ανώτερα από αυτά που περίμεναν οι αναλυτές ενώ η διοίκηση ανέβασε κατά περίπου 15 % τις εκτιμήσεις της για τα συνολικά αποτελέσματα για το 2023.

Κάτι άλλο που χαροποίησε τους επενδυτές ήταν και η πολύ καλή επίδοση στον τομέα των ελεύθερων ταμειακών ροών, όπως και η αύξηση των εκτιμήσεων για το 2023 κατά 10%. Οι επιδόσεις ήταν καλές και στους δύο βασικούς τομείς που έχουν απομείνει πλέον στην εταιρεία, αυτόν της κατασκευής κινητήρων για αεροσκάφη και αυτόν της κατασκευής ανεμογεννητριών και εργοστασίων παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος. Με την άνοδο στην αρχή της συνεδρίασης, η μετοχή βρέθηκε στο υψηλότερο επίπεδο από το 2017, όταν ξεκίνησαν τα βάσανα της εταιρείας.

Αντίθετα, στην περίπτωση της 3Μ, η καλή άνοδος κατά 5% δεν απομάκρυνε και πολύ την μετοχή από τα χαμηλά της τελευταίας δεκαετίας. Μετά τις πρόσφατες ανακοινώσεις σχετικά με το κόστος της αποκατάστασης της ζημιάς που έχουν προκαλέσει τα προϊόντα της, τα ελαφρώς καλύτερα του αναμενόμενου αποτελέσματα και η πολύ μικρή άνοδος των εκτιμήσεων της διοίκησης για την συνέχεια της χρονιάς ήταν αρκετά για να κάνουν κάποιους επενδυτές να αγοράσουν την μετοχή.

Δεν ξέρουμε πόσο παραπάνω θα μπορέσει να πάει δεδομένου του ότι οι επενδυτές φοβούνται πως το τελικό κόστος για την αποκατάσταση των ζητημάτων που έχουν προκαλέσει τα χημικά της εταιρείας θα είναι πολύ ψηλότερο από αυτό που εκτιμά η εταιρεία, είναι όμως γεγονός πως οι μέτοχοι είχαν πολύ καιρό να δουν τέτοιο ανοδικό ξεκίνημα σε μία χρηματιστηριακή συνεδρίαση.

Από την δική της μεριά, η αυτοκινητοβιομηχανία General Motors ξεπέρασε τις εκτιμήσεις των αναλυτών όσο αφορά στα κέρδη και τον κύκλο εργασιών του προηγούμενου τριμήνου και ανέβασε κατά περίπου 10% τις εκτιμήσεις της για την οργανική κερδοφορία της στα σύνολο του 2023.

Γενικά, η διοίκηση ανέφερε πως επιτεύχθηκαν όλοι οι στόχοι που είχε βάλει για το προηγούμενο τρίμηνο. Σε αντίθεση όμως με το τι είδαμε στις περιπτώσεις της GE και της 3M, η μετοχή της εταιρείας αντέδρασε αρνητικά και μία ώρα μετά το ξεκίνημα έπεφτε κατά περίπου 3%.

Διαβάζοντας τον διεθνή Τύπο πιθανολογούμε πως οι επενδυτές ασχολήθηκαν περισσότερο με την αβεβαιότητα που υπάρχει σχετικά με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ της εταιρείας και των εργατικών συνδικάτων, καθώς δεν θα ήθελαν να δουν μία μεγάλη απεργία. Επίσης, φαίνεται πως ακόμα δεν είναι έτοιμοι να πιστέψουν πως από τα 35.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πούλησε στο πρώτο εξάμηνο του 2023 θα καταφέρει να φτάσει ομαλά στα 500.000 για όλο το 2024 και σε ακόμα περισσότερα το 2025.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.