Oι κορυφές του Φουρλή, η δικαίωση του Βασιλάκη και το mega έργο από Μυτιληναίος - Άβαξ

Πολλές φορές οι αριθμοί κάνουν τη διαφορά, ειδικά αν πρόκειται για επιχειρηματικές δραστηριότητες και ακόμη περισσότερο όταν αυτές καταφέρνουν, όχι μόνο να επιβιώνουν, αλλά και να αναπτύσσονται εν μέσω επαναλαμβανόμενων κρίσεων.

Ο Ομιλος Fourlis, του Βασίλη Φουρλή, δείχνει πως έχει μάθει να κολυμπάει σε βαθιά και ταραχώδη νερά, καθώς η δραστηριότητα του λιανεμπορίου διήλθε μιας οικονομικής κρίσης, αντιμετώπισε την πανδημία του Covid 19 και τώρα παρά την ενεργειακή κρίση που γέννησε η πολεμική σύρραξη της Ουκρανίας με τη Ρωσία και την αρρυθμία σε μεταφορές, συνεχίζει να αυξάνει μερίδια και να αναπτύσσεται με νέα brands όπως η Holland & Barrett.

Την ίδια στιγμή αναπτύσσει με ταχείς ρυθμούς την Trade Estates η οποία θα είναι στο ΧΑ μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023, εκτός σημαντικού απροόπτου. Μια εταιρεία που αποτελεί την πρώτη ΑΕΕΑΠ με εξειδίκευση στα εμπορικά πάρκα και τα logistics νέας γενιάς, σύμφωνα με τους επιτελείς της, με δραστηριοποίηση σε Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία.

Μιας και ο λόγος για νούμερα όμως θυμίζουμε ότι σήμερα η εταιρεία διαθέτει  στο χαρτοφυλάκιό της 9 εμπορικά ακίνητα εκ των οποίων επτά εμπορικά πάρκα και δύο κέντρα logistics, συνολικής αξίας 286 εκατ. ευρώ, μικτής εκμισθώσιμης επιφάνειας 225.770 τ.μ. και ετησιοποιημένα μισθωτικά έσοδα της τάξεως των 20 εκατ. ευρώ. Στο πλάνο δε της διοίκησης ο αριθμός των ακινήτων σε βάθος τετραετίας, το 2026,  θα φθάσει στα 18 με αξία 476 εκατ. ευρώ, 470.000 τ.μ. εκμισθώσιμης επιφάνειας και 36 εκατ. ευρώ ετησιοποιημένα μισθωτικά έσοδα,  και το 2028 στα 700 εκατ. ευρώ.

Στο εμπορικό κομμάτι, δηλαδή IKEA, Intersport, Athlete’s Foot και Holland & Barrett στόχος (η τελευταία από το 2023 και μετά) είναι τζίρος για φέτος στα επίπεδα των 500 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 12% από το 2021 και 7% πάνω από το 2019. Και όπως έχει αναφέρει ο πρόεδρος του Ομίλου κ. Βασίλης Φουρλής, με βάση αυτόν τον κύκλο εργασιών για τη λιανική το Ebit margin θα διαμορφωθεί στο 2,5-3% και ο στόχος για το 2025 παραμένει στα 750 εκατ. ευρώ με Ebit margin 8%.

Εξ’ αυτών τα 450 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα προέρχονται απ’ την IKEA, τα 250 εκατ. ευρώ απ’ την Intersport και 50 εκατ. ευρώ απ’ την Holland & Barrett. Αν κανείς ενώσει τα κομμάτια του πάζλ του Ομίλου μπορεί να δει την ανάπτυξη στην επόμενη τετραετία, τόσο σε κύκλο εργασιών όσο και σε κερδοφορία.

---

Δικαίωση για την ίδια την εταιρεία, αλλά και για τον βασικό μέτοχο, η ένταξη της μετοχής στην υψηλή κεφαλαιοποίηση. Ο λόγος για την Autohellas και τον Ευτύχη Βασιλάκη που βλέπει και τις δύο του εταιρείες (Aegean και Autohellas) να περιλαμβάνονται στη μεγάλη κατηγορία του Χρηματιστηρίου και να εκπροσωπούν με τον καλύτερο τρόπο το στόρι του τουρισμού μας. Η Autohellas χθες είχε την πρώτη συνεδρίαση στον FTSE 25 μετά την πρόσφατη αναδιάρθρωση και είναι από τις λίγες μετοχές του Ελληνικού Χρηματιστηρίου που είναι σε πολυετή υψηλά και μάλιστα σε επίπεδα που είχε δει το 1999! Λίγες μετοχές το έχουν καταφέρει αυτό.

Αν κάποιος δει τα διαγράμματα θα διαπιστώσει πως η πλειονότητα των εταιρειών του Χ.Α. είναι πίσω… Η Autohellas πέρασε την κρίση της πανδημίας που στοίχησε πολλά στη μετοχή, αλλά λόγω και της αύξησης της τουριστικής κίνησης και των κινήσεων της διοίκησης κατάφερε να επανακάμψει και να δημοσιεύσει πολύ ικανοποιητική κερδοφορία (71,5 εκατ. ευρώ) στο εννεάμηνο.

Σημειώστε πως πριν λίγο διάστημα ανακοίνωσε επενδυτικό σχέδιο 170 εκατ. ευρώ που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και αφορά στην ανανέωση και επέκταση του στόλου της για την περίοδο 2022-26 με στόχο την ενεργειακή αναβάθμιση. Θα αντικαταστήσει υφιστάμενο στόλο με νέα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα.

 ---

Σε πολυετή υψηλά έχει αναρριχηθεί στις τελευταίες συνεδριάσεις η μετοχή της Inform Lykos με αφορμή τα πολύ καλά αποτελέσματα εννεαμήνου που δίνουν ελκυστική αποτίμηση. Όσοι βέβαια το έχουν ψάξει λίγο παραπάνω, σημειώνουν πως δεν είναι μόνο τα αποτελέσματα, αλλά και η διασυνοριακή συγχώνευση που έχει ανακοινωθεί με την Austriacard. Δηλαδή μπορεί τα κέρδη προ φόρων και τόκων στο εννεάμηνο να εκτινάχθηκαν στα 7,66 εκατ. ευρώ από 1,9 εκατ. ευρώ, αλλά έχει να κάνει αυτή η επίδοση και με ένα έργο που έχει αναλάβει στην Κένυα (εκλογικές αναμετρήσεις) το οποίο είναι έκτακτο.

Από την άλλη η Austiacard θα συγχωνευτεί μέσω διασυνοριακής συγχώνευσης με την Inform Lykos και το νέο σχήμα θα διαπραγματεύεται στο χρηματιστήριο της Βιέννης και της Αθήνας. Η σχέση ανταλλαγής είναι 4,5710 μετοχές της Λύκος με μία της Austriacard. Η Austriacard είχε το 2021 EBITDA 19,8 εκατ. ευρώ και πωλήσεις 178 εκατ. ευρώ. Αλλάζει πίστα η Inform Lykos.

---

Ακλόνητη εκτιμάται ότι θα παραμείνει και το 2023 η αγορά ακινήτων. Την τάση αυτή που έχουν προβλέψει εδώ και καιρό οι ειδικοί του real estate, επιβεβαιώνουν και οι αναλυτές της Alpha Bank. Οι λόγοι; Είναι πολυάριθμοι, μεν, υπακούουν, δε, στο βασικό νόμο της προσφοράς και της ζήτησης. Η ζήτηση δηλαδή για ενοικίαση και αγορά παραμένει χαμηλότερη σε σχέση με την προσφορά, γεγονός που τροφοδοτεί την άνοδο των τιμών.

Εάν σε αυτό προσθέσουμε, τα κίνητρα που αναμένονται μέσα στο 2023 και αφορούν την παροχή επιδοτήσεων για ανακαίνιση και εξοικονόμηση ενέργειας κατοικιών και το πρόγραμμα χαμηλότοκου δανεισμού για αγορά πρώτης κατοικίας από νέους και νέα ζευγάρια έως 39 ετών, γίνεται αντιληπτό γιατί το σενάριο ανόδου είναι ρεαλιστικό. Επίσης, η αγορά ακινήτων εκτιμάται ότι θα επηρεαστεί θετικά από τις επενδύσεις, όπως η ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων, που αναμένεται να υλοποιηθούν στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης.

Όπως και στις επενδύσεις που αποσκοπούν στη διαφοροποίηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Δεν είναι όμως, όλα ρόδινα. Η αύξηση των επιτοκίων εκτιμάται ότι θα περιορίσει τα deals -κάποια από τα οποία είχαν στηριχθεί στο φθηνότερο χρήμα- αλλά και την οικοδομική δραστηριότητα.

----

Τέλη του 2026 υπολογίζεται ότι θα είναι λειτουργική η Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (FlyOver) που θα κατασκευάζει η Μυτιληναίος μαζί με την Άβαξ. Η σύμβαση του έργου, που υλοποιείται ως ΣΔΙΤ, και είναι προϋπολογισμού 373,2 εκατ. ευρώ υπογράφηκε, χθες, παρουσία του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη, ενώ ο ανάδοχος θα αναλάβει τη συντήρηση του δρόμου για 26 χρόνια. Χθες, ο Κ. Μητσοτάκης ζήτησε από την κοινοπραξία να παραδώσει το Flyover νωρίτερα από τον συμβατικό χρόνο παράδοσης, «κάτι για το οποίο παρά τις τεχνικές προκλήσεις του έργου, δεν έχει καμία αμφιβολία πως θα το καταφέρουν» όπως είπε. Το έργο αφορά την κατασκευή μιας υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (ΥΤΛ, το λεγόμενο FlyOver), μήκους περίπου 13,5 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 4 χλμ. σε συνεχή γέφυρα, με τέσσερις λωρίδες, δύο συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Περιλαμβάνει ακόμη εννέα ανισόπεδοι κόμβοι, οκτώ νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες. Νωρίτερα, προς το τέλος του 2023-αρχές 2024, αναμένεται να παραδοθεί σε λειτουργία και η βασική γραμμή του Μετρό.

---

H Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα αναγκαστεί να προβεί σε μεγάλες αυξήσεις επιτοκίων στις δύο επόμενες συνεδριάσεις της και οι αγορές μάλλον εξακολουθούν να υποεκτιμούν το πόσο υψηλά θα οδηγηθούν τα επιτόκια, αναφέρει ο κεντρικός τραπεζίτης της Φινλανδίας Olli Rehn, γνωστός και από τη εποχή των μνημονίων όταν ήταν Επίτροπος οικονομικών υποθέσεων.

Η ΕΚΤ προέβη σε αύξηση μισής ποσοστιαίας μονάδας την προηγούμενη εβδομάδα και προειδοποίησε για «σταθερό ρυθμό» αυξήσεων το επόμενο διάστημα. Υπήρξε συμβιβασμός στο συμβούλιό της, καθώς τα «γεράκια» πίεζαν για μεγαλύτερη αύξηση τον Δεκέμβριο.

Σύμφωνα με τον Rehn, θα χρειαστούν άλλες δύο αυξήσεις επιτοκίων των 50 μονάδων βάσης έκαστη. Η ΕΚΤ θα εμείνει στην πορεία που έχει χαράξει για να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός και να σταθεροποιηθεί κοντά στον στόχο της και υπάρχει ακόμη δουλειά να γίνει στο μέτωπο των επιτοκίων.

Η πρόεδρος της ΕΚΤ Christine Lagarde επεσήμανε την προηγούμενη Πέμπτη ότι οι αγορές τιμολογούν το τελικό επιτόκιο, στο τέλος του κύκλου σύσφιξης, χαμηλότερα απ’ όπου το βλέπει να καταλήγει. Η αντίδραση στις αγορές ήταν άμεση μετά τη δήλωσή της και η τιμολόγηση του τελικού επιτοκίου αυξήθηκε από το 2,9% στο 3,2%, επίπεδο που ο Φινλανδός κεντρικός τραπεζίτης εκτιμά πως μπορεί να είναι ακόμη χαμηλό.

«Το αν η προεξόφληση του τελικού επιτοκίου της ΕΚΤ από τις αγορές είναι επαρκής μένει να το δούμε, δεν είμαι σίγουρος πως είναι όπως έχουν τα πράγματα σήμερα» είπε ο κεντρικός τράπεζας.

---

Αν θυμόμαστε καλά, ένα από τα πλεονεκτήματα της αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ υποτίθεται πως θα ήταν η άνθηση του εμπορίου με όλες τις χώρες του κόσμου και ειδικότερα με τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Προς το παρόν κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να συμβαίνει. Από σχετικό άρθρο του Bloomberg μάθαμε πως για πρώτη φορά από το 2004 το Ηνωμένο Βασίλειο κινδυνεύει να βρεθεί έξω από τους πρώτους επτά εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ. Οι επτά χώρες που βρίσκονται συνεχώς στις επτά πρώτες θέσεις αλλά όχι με την ίδια σειρά είναι ο Καναδάς, το Μεξικό, η Κίνα, η Ιαπωνία, η Γερμανία, η Νότια Κορέα και (μέχρι πέρυσι τουλάχιστον) το Ηνωμένο Βασίλειο. Αν δεν αλλάξει κάτι στους τελευταίους δύο μήνες, την θέση του θα πάρει το Βιετνάμ, το οποίο έχει στους πρώτους δέκα μήνες του χρόνου μερίδιο 2,7% στις συνολικές εμπορικές συναλλαγές των ΗΠΑ, λίγο παραπάνω από το 2,6% του Ηνωμένου Βασιλείου.

Ακόμα όμως και αν το Βιετνάμ δεν καταφέρει τελικά να υποσκελίσει το Ηνωμένο Βασίλειο φέτος, θα τα καταφέρει την επόμενη χρονιά. Αυτό το λέμε γιατί η πρόοδος του τα τελευταία χρόνια είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Μέχρι το 2019 η Ασιατική χώρα δεν περιλαμβανόταν ούτε μέσα στους πρώτους 15 εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ. Τότε εμφανίστηκε για πρώτη φορά μέσα στην σχετική κατάταξη ενώ τα επόμενα δύο χρόνια συνέχισε την άνοδό του και το 2021 κατέλαβε την δέκατη θέση.

Η μεγάλη αύξηση των εμπορικών συναλλαγών του Βιετνάμ με τον παλαιό του εχθρό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην προσπάθεια των αμερικανικών επιχειρήσεων να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα, καθώς φοβούνται τις συνέπειες της αυξανόμενης έντασης μεταξύ των δύο παγκόσμιων υπερδυνάμεων.

Το γεγονός πως το μερίδιο της Κίνας στις εμπορικές συναλλαγές των ΗΠΑ έχει κατεβεί από το 16,40% του 2017 στο 13,20% τον Οκτώβριο που μας πέρασε, εξηγεί σε σημαντικό βαθμό την είσοδο του Βιετνάμ στην ομάδα των κρατών με τις μεγαλύτερες εμπορικές συναλλαγές με τις ΗΠΑ. Την πρώτη θέση στον κατάλογο καταλαμβάνει για τους πρώτους μήνες του 2022 ο Καναδάς με μερίδιο 15,02% με το Μεξικό να ακολουθεί από κοντά με 14,70% και την Κίνα να βρίσκεται στην τρίτη θέση με το 13,2% που προαναφέραμε.

Οι τρεις αυτές χώρες έχουν πολύ μεγάλη διαφορά από όλες τις υπόλοιπες, αφού στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Ιαπωνία με μόλις 4,30%. Προφανώς δεν υπονοούμε πως το Brexit έχει μειώσει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας του Ηνωμένου Βασιλείου, απλώς επισημαίνουμε πόσο εύκολο είναι για τον καθένα να υπόσχεται διάφορα πράγματα βασιζόμενος σε υπεραπλουστεύσεις. Δεδομένων των μεγάλων αλλαγών που συντελούνται στην παγκόσμια οικονομία και το εμπόριο, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την πιθανότητα δυναμικής επανάκαμψης του Ηνωμένου Βασιλείου στον τομέα του εμπορίου.

Η προσαρμογή των εφοδιαστικών  αλυσίδων στις απαιτήσεις των καιρών και στις γεωπολιτικές αντιπαραθέσεις θα δώσει πολλές ευκαιρίες σε όσους κινηθούν έξυπνα και γρήγορα.

---

«Βρίσκεται σε καλή διάθεση», είπε ο Επίτροπος στις Μπαχάμες για τον έγκλειστο Bankman -Fried. Ο ιδρυτής του FTX βρίσκεται φυλακισμένος στο μοναδικό σωφρονιστικό ίδρυμα των Μπαχαμών, την Fox Hill Prison, μετά την απόρριψη ακρόασης για την καταβολή εγγύησης. Αυτήν τη στιγμή παραμένει σε περιβάλλον ειδικό για να αποφευχθεί ο κίνδυνος αυτοτραυματισμού.

Ο Επίτροπος ανέφερε ότι ο Bankman-Fried αντιμετωπίζεται όπως κάθε άλλος τρόφιμος στο σωφρονιστικό ίδρυμα 1.000 ατόμων. Ο πρώην δισεκατομμυριούχος των αγορών κρυπτονομισμάτων ζει σε έναν κοιτώνα της φυλακής Fox Hill με άλλους πέντε κρατούμενους. Εάν οι αρχές κρίνουν ότι ο Bankman-Fried, είτε αντιμετωπίζει κινδύνους από άλλους κρατούμενους ,είτε θέσει ο ίδιος τον εαυτό του σε συγκεκριμένο κίνδυνο, θα μπορούσαν να τον στείλουν σε τμήμα με επαυξημένη ασφάλεια.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.