Το εμπόρευμα Βαρδινογιάννη, τα δώρα της Onex στο Νεώριο και επιτάχυνση δημοπρατήσεων

Μια πρόγευση ακόμα για το τι θα φέρει η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε όρους οικονομίας, αλλά και σε επίπεδο εργαζομένων δόθηκε προ ημερών στο Ναυπηγείο της Σύρου από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου Onex, που ανακοίνωσε αυξήσεις στους μισθούς που φθάνουν έως και 15%.

Μια κίνηση που ουσιαστικά αποδίδει τα εύσημα στους εργαζομένους του Νεωρίου που υπό την ιδιοκτησία της ONEX πήραν στις πλάτες τους το ναυπηγείο, καθιστώντας το πιο λαμπρό success story για την ανάταση του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου στη χώρα μας.

Και δεν είναι μόνο οι αυξήσεις, καθώς με έργα και όχι με λόγια, ο Πάνος Ξενοκώστας ανακοίνωσε ένα ακόμη μέτρο προς τους ανθρώπους μεγάλης ηλικίας που αποχωρούν από το Νεώριο ως συνταξιούχοι, αναγνωρίζοντας ουσιαστικά έμπρακτα τη συμμετοχή τους στην επιτυχία του Νεωρίου. Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε , οι συγκεκριμένοι άνθρωποι για 12 μήνες, ανεξάρτητα αν τους έχει βγει η σύνταξη ή όχι, θα λαμβάνουν επίδομα της τάξης των 600 ευρώ προσφορά από το Νεώριο, προκειμένου να διευκολυνθούν  στο νέο τους ξεκίνημα.

Είναι σαφές ότι το επιτυχημένο μοντέλο στο Νεώριο αναμένεται να αποτελέσει το θεμέλιο λίθο για την ανάταση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, όπου ήδη οι εργαζόμενοι χαίρουν της αμέριστης στήριξης της διοίκησης της Onex καθώς ήδη έχει ανακοινωθεί το «δώρο Χριστουγέννων» ύψους 2.000 ευρώ. 

Το μοντέλο της Σύρου αποτελεί για το σύνολο των παραγόντων της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, παράδειγμα προς μίμηση  και φυσικά δεν μιλάμε μόνο για τις αυξήσεις στους μισθούς, αλλά για τις οικονομικές επιδόσεις του ναυπηγείου και τη μακρά λίστα αναμονής που έχει για νέα πλοία προς επισκευή.

ONEX, Αμερικανοί της DFC και Ιταλοί της Fincantieri ενώνουν τις δυνάμεις τους τώρα στο Ναυπηγείο Ελευσίνας και φαίνεται ότι εκτός από την ίδια τη βιομηχανία της ναυπηγοεπισκευής, μεγάλος κερδισμένος θα είναι η Ελλάδα, οι εργαζόμενοι και η εθνική οικονομία. Η ONEX δείχνει με τον πιο έμπρακτο τρόπο ότι κάτι πολύ καλό έγινε στη Σύρο, και κάτι πολύ λαμπρό έρχεται στην Ελευσίνα.

Το εγχείρημα δεν είναι μόνο της Ελευσίνας, αλλά είναι ταυτόχρονα διάσωση, αναγέννηση και επαναφορά ενός ολοκλήρου κλάδου μετά από μια 20ετή ύπνωση, αν όχι κωματώδη κατάσταση. Όπως το Νεώριο έδειξε και έπεισε για έναν άλλο δρόμο, η Ελευσίνα, όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς, είναι ο δρόμος που θα οδηγήσει τον κλάδο στην επόμενη μέρα. 

---

Η FTX σε διάστημα μόλις τριών ετών απέκτησε κεφαλαιοποίηση 32 δισ. ευρώ (όσο το μισό ΧΑ) προσελκύοντας επενδυτές όπως οι Sequoia, Temasek και Ontario Teachers’ Pension Fund. Όταν τα πράγματα δυσκόλεψαν ο Sam την έκανε για Αργεντινή και ότι ήταν συνδεδεμένο με την FTX (crypros, NFTs κλπ) εξαφανίστηκε από την ύπαρξη αφήνοντας πίσω μηδενικά υπόλοιπα, σβηστούς υπολογιστές και άχρηστους αλγόριθμους.

Η πίεση στην αγορά των Crypto ήταν περίπου καθολική και το μέγεθος της πλέον φαίνεται να προσαρμόζεται σε σαφώς χαμηλότερα μεγέθη από αυτά τα  2-3 τρισ. δολαρίων που είδαμε ως τις αρχές του 2022 Οι φωνές για ρύθμιση της αγοράς πυκνώνουν, η Ευρωπαϊκή οδηγία (MiCA) ετοιμάζεται να μπει σε εφαρμογή από τις αρχές του 2023 αλλά ποιος θα ήθελε μια ρυθμισμένη αγορά σε ένα οικοσύστημα αξιών που το βασικό τους πλεονέκτημα είναι η «μη-ρύθμιση»;

---

Την ίδια στιγμή ένας δεινόσαυρος της παλιάς οικονομίας, η Exxon Mobil ανακοίνωσε τα μεγαλύτερα κέρδη τριμήνου στην ιστορία των 152 ετών λειτουργίας της. Το old-money μπορεί επενδυτικά να χάνει σε δημοφιλία, αλλά δεν ήρθε ακόμα η ώρα να πετάξει λευκή πετσέτα. Αντίθετα, οι αστέρες των πληκτρολογίων θα πρέπει μετά και από αυτό το «φλοπ» να προσπαθήσουν περισσότερο. Η εκδίκηση της παραδοσιακής οικονομίας μπορεί να άργησε, αλλά το μήνυμα της ήταν εμφατικό.

---

Επιβράδυνση έδειξε και ο Οκτώβριος στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στον ΟΛΠ. Συγκεκριμένα, καταγράφεται μείωση στην κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων κατά 8,1% σε σχέση με τον περυσινό Οκτώβριο. Στο δεκάμηνο η μείωση περιορίστηκε στο 10,3% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ωστόσο το 2021 αποτελεί μέχρι στιγμής το ιστορικό ρεκόρ στην διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων με 5,1 εκατ. TEUs. Ωστόσο η αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής, η αύξηση της κίνησης στον προβλήτα Ι για εγχώρια φορτία και η αύξηση των εσόδων από τις άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες έχει αναπληρώσει και με το παραπάνω τη μείωση της κίνησης από τους δύο προβλήτες. To εννεάμηνο της εταιρίας κινήθηκε πολύ ικανοποιητικά εμφανίζοντας αύξηση καθαρών κερδών 62% στα 47 εκατ. ευρώ.

---

Μια εβδομάδα απέμεινε για το roadshow της ΕΧΑΕ στο Λονδίνο υπό την αιγίδα της Morgan Stanley και όσοι εισηγμένοι ετοιμάζονται να ταξιδέψουν θα επισπεύσουν τις ανακοινώσεις με τα αποτελέσματα εννεάμηνου έως την ερχόμενη Παρασκευή. Επομένως από πλευράς περιεχομένου η εβδομάδα που ξεκινάει θα έχει αρκετό εγχώριο υλικό προς αξιολόγηση που θα ισορροπήσει τις αργίες της αμερικανικής αγοράς (thanksgiving). Επίσης στις 24 Νοεμβρίου το απόγευμα θα ανακοινωθούν οι αλλαγές στον ελληνικό FTSE-25.

---

Χωρίς το προμέρισμα των 0,4 ευρώ ανά μετοχή από σήμερα οι μετοχές της Motor Oil, ενώ την Τετάρτη το απόγευμα η εταιρία θα ανακοινώσει αποτελέσματα για το γ’ τρίμηνο της χρονιάς.

---

Καλά νέα και από την απελευθέρωση των δύο τάνκερ που είχαν κρατηθεί παράνομα από το Ιράν σε αντίποινα για την κατάσχεση φορτίου ιρανικού πετρελαίου από την Ελλάδα. Το ένα εξ’ αυτών είχε φορτίο αργού πετρελαίου αξίας 115 εκατ. ευρώ αγορασμένο από την Motor Oil το οποίο ήταν ασφαλισμένο 100%. H απελευθέρωση του φορτίου θα βελτιώσει εκτός από την κερδοφορία και το κεφάλαιο κίνησης στο δ’ τρίμηνο. Τα δύο τάνκερ που απελευθερώθηκαν είχαν ελληνικό ιδιοκτησιακό καθεστώς. Το Delta Poseidon ανήκει στο στόλο της εταιρείας Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη και το Prudent Warrior στην εταιρία Polembros Shipping Limited συμφερόντων του Σπύρου Πολέμη.

---

Η ζήτηση για αποθηκευτικούς χώρους είναι ιδιαίτερα υψηλή και δύσκολα εκτιμάται ότι θα μπορούσε να καλυφθεί πλήρως. Έτσι, λοιπόν, ένα από τα νέα projects που εντάχθηκαν στον Αναπτυξιακό Νόμο αφορά την κατασκευή νέων χώρων 3PL (υπηρεσίες προς τρίτους) στον Ασπρόπυργο με τη συνολική επιχορήγηση να είναι 2,8 εκατ. ευρώ. H Gold Stores ιδρύθηκε μόλις τον περασμένο Αύγουστο, έχοντας ως αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς, αποθήκευσης και διανομής. Πάντως, σημαντικό τμήμα της ζήτησης εκτιμάται ότι θα απορροφήσει το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο που βρίσκεται σε τροχιά εκκίνησης, ύστερα από την πρόσφατη κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα επιχειρηματικά πάρκα, που εδώ και χρόνια βρίσκονται αντιμέτωπα με μία δαιδαλώδη πολεοδομική νομοθεσία, είναι αναπόσπαστο κομμάτι των logistics. Αισίως, η κατάσταση αυτή άρχισε να αλλάζει μετά την πρόσφατη ψήφιση του Νόμου 4982/2022 που απλοποιεί τις επενδύσεις σε επιχειρηματικά πάρκα. Δεν μπορούσε να γίνει και αλλιώς, καθότι πολλά από τα συγκεκριμένα έργα θα ενταχθούν στο ταμείο Ανάκαμψης και άρα θα πρέπει να «τρέξουν» γρήγορα.

---

Οι δημοπρατήσεις νέων έργων είναι μια ιδιαίτερα καλή εξέλιξη, όπως άλλωστε και όταν πέφτουν υπογραφές. Έτσι, τις προσεχείς εβδομάδες πρόκειται να συμβασιοποιηθεί το Μπράλος - Άμφισσα που είναι προϋπολογισμού 285,5 εκατ. ευρώ και θα κατασκευαστεί από την Άβαξ. Η διάρκεια των εργασιών είναι τεσσεράμισι χρόνια από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης, με το έργο να χρηματοδοτείται από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027.

Επίσης, από τις αρχές της επόμενης χρονιάς, στο οδικό τμήμα από το τέλος της παράκαμψης Γραβιάς έως τον ισόπεδο κόμβο Μεταλλείων Βωξίτη θα έχουν στηθεί εργοτάξια. Οι εξελίξεις αυτές προέκυψαν κατά την πρόσφατη επίσκεψη στην Άμφισσα του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών αρμόδιου για τις υποδομές Γιώργου Καραγιάννη με τον πρωθυπουργό. Στη σειρά βρίσκεται η παράκαμψη των Δελφών, που είναι «δύσκολο και απαιτητικό έργο με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά», όπως είπε ο κ. Καραγιάννης. Ωστόσο, οι σχετικές μελέτες για το συγκεκριμένο project θα ανατεθούν το προσεχές διάστημα.

---

Oι χρηματιστηριακές αγορές ανά τον κόσμο κατέγραψαν σημαντική ανάκαμψη τις πρόσφατες εβδομάδες με τον STOXX 600 στην Ευρώπη να κερδίζει 14% και τον S&P500 στις ΗΠΑ 13% από τα αντίστοιχα χαμηλά. Ο παγκόσμιος δείκτης μετοχών της MSCI έχει ενισχυθεί 14% από το χαμηλό του στα μέσα Οκτωβρίου. Οι αναλυτές της BNP Paribas, ωστόσο, παραμένουν «αρκούδες» για τις μεγάλες αγορές μετοχών σε έκθεση τους για τις προοπτικές των αγορών το 2023.

«Αναμένουμε ότι οι χρηματιστηριακές αγορές στις ΗΠΑ, στην Ευρώπη και στην Ιαπωνία θα σημειώσουν νέα χαμηλά το 2023», επισημαίνει η έκθεση. «Οι περισσότερες αποτιμήσεις στηρίζονται από κερδοφορία που διατρέχει τον κίνδυνο αναθεώρησης προς τα κάτω, ενώ η στρατηγική των κεντρικών τραπεζών να κρατήσουν τα επιτόκια σε υψηλά επίπεδα για μακρότερο διάστημα αφήνει μικρότερα περιθώρια στήριξης. Στις συνθήκες αυτές ένα rerating είναι δύσκολο και δεν περιμένουμε να συμβεί» αναφέρουν αναλυτές. Η BNP Paribas εκτιμά πως ο κύριος καταλύτης θα είναι μια ύφεση στα κέρδη των επιχειρήσεων στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ και στην Ιαπωνία.

Στην Ευρώπη η υποβάθμιση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων έχει μόλις αρχίσει. Το βασικό σενάριο της τράπεζας είναι ότι τα κέρδη των επιχειρήσεων θα αναθεωρηθούν χαμηλότερα κατά 10% τον επόμενο χρόνο. Η πρόβλεψη της για τον δείκτη Euro STOXX 50 το 2023 είναι οι 3.200 μονάδες. Ο δείκτης έκλεισε την Πέμπτη στις 3.878 μονάδες που σημαίνει ότι προβλέπεται περιθώριο πτώσης 17,5%.

---

Η Πέμπτη ήταν μία πολύ ενδιαφέρουσα ημέρα για τους μετόχους της General Motors (GM NYSE). Η διοίκηση της εταιρείας παρουσίασε τα σχέδια και τις εκτιμήσεις για τα επόμενα χρόνια, σε μία εκδήλωση που έγινε στην Νέα Υόρκη λίγο αφότου η Mary Barra χτύπησε το εναρκτήριο κουδούνι στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Το βασικότερο θέμα συζήτησης ήταν οι εκτιμήσεις της διοίκησης για το πότε θα γίνουν κερδοφόρες οι δραστηριότητες της εταιρείας στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.

Αυτό το ζήτημα απασχολεί όλους τους επενδυτές και τους χρηματιστηριακούς αναλυτές, καθώς οι πωλήσεις των νέων ηλεκτρικών μοντέλων της GM έχουν μόλις ξεκινήσει στις ΗΠΑ και είναι προφανώς ζημιογόνες, παρά το γεγονός πως τα μοντέλα που πωλούνται αυτή την στιγμή είναι εξαιρετικά ακριβά. Ακόμα και το ηλεκτρικό Hummer, το οποίο κοστίζει πάνω από 100.000 δολάρια, δεν αφήνει κέρδος στην εταιρεία αφού μέχρι τώρα έχει πουλήσει μόνο 782. Στους πρώτους εννέα μήνες του 2022, η εταιρεία έχει πουλήσει σχεδόν 23.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ. Ο αριθμός αυτός θα αυξάνεται σταθερά τα επόμενα χρόνια, καθώς όλο και περισσότερα μοντέλα, θα βγαίνουν από τις γραμμές παραγωγής των εργοστασίων της. Στην εκδήλωση της Νέας Υόρκης, η διευθύνουσα σύμβουλος Mary Barra και ο οικονομικός διευθυντής Paul Jacobson  επιβεβαίωσαν τους πολύ φιλόδοξους στόχους τους.

Το 2025 η παραγωγική δυναμικότητα των αμερικανικών εργοστασίων της ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα ανέρχεται στο ένα εκατομμύριο οχήματα ετησίως ενώ οι πωλήσεις αυτών των αυτοκινήτων θα φθάσουν στα 50 δισεκατομμύρια δολάρια και θα είναι κερδοφόρες για την εταιρεία. Σε αυτό θα βοηθήσουν οι οικονομίες κλίμακας που θα επιτευχθούν από την αύξηση της παραγωγής των εργοστασίων, η μείωση του κόστους των μπαταριών των αυτοκινήτων της εταιρείας, οι οποίες θα παράγονται από την Ultium, κοινή εταιρεία της GM και της νοτιοκορεατικής LG Energy και η ευρεία γκάμα των ηλεκτρικών της αυτοκινήτων.

Εκτός από τους στόχους για το 2025, οι οποίοι είναι πιο αισιόδοξοι από τις εκτιμήσεις των αναλυτών, η GM ανέβασε και τις δικές της εκτιμήσεις για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2022. Ειδικά στο θέμα των ελεύθερων ταμειακών ροών, η εταιρεία ανέβασε τον στόχο για φέτος στα 11 δισεκατομμύρια από τα περίπου 8 δις. Αυτό θα δώσει την δυνατότητα στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία να επιταχύνει την εκτέλεση των επενδυτικών της προγραμμάτων. Το γενικό κλίμα στην παρουσίαση ήταν όντως πολύ αισιόδοξο αλλά οι επενδυτές μάλλον περιμένουν να δουν περισσότερα χειροπιαστά αποτελέσματα για να στραφούν και πάλι προς την μετοχή της εταιρείας, η οποία είναι αυτές τις μέρες 37% κάτω από την αρχή του χρόνου.

Φαίνεται πως προτιμούν την «σιγουριά» της Tesla, η οποία θεωρείται (δικαίως) η κυρίαρχη δύναμη στην αμερικανική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αυτή η σιγουριά κοστίζει όμως πολύ περισσότερο, αφού η Tesla έχει σχεδόν δεκαπλάσια χρηματιστηριακή αξία από την GM, ενώ η κερδοφορία της είναι μικρότερη. Η GM φαίνεται λοιπόν πολύ πιο φθηνή αλλά μόνο η αγορά ξέρει αν αυτό θα αλλάξει σύντομα.   

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.