Το άλμα της Cenergy, οι Φράγκοι στα hotels και οι ράγες από χρυσάφι

Εντυπωσιακά χαρακτηρίζονται από την αγορά τα αποτελέσματα εννεαμήνου που ανακοίνωσε η Cenergy. Η εταιρεία έσπασε το φράγμα του 1 δισ. ευρώ πωλήσεων, καθώς αυτές άγγιξαν το 1,04 δισ. αυξημένες κατά 36% συγκριτικά με το περυσινό αντίστοιχο χρονικό διάστημα. Η λειτουργική κερδοφορία βελτιώθηκε επίσης σημαντικά με το EBITDA να διαμορφώνεται στα 94,7 εκατ. ευρώ, 16% υψηλότερα συγκριτικά με πέρυσι. Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων σημείωσαν άλμα 51% φτάνοντας τα 53,1 εκατ. ευρώ.

Αυτό όμως που προκαλεί θετική εντύπωση είναι το ανεκτέλεστο παραγγελιών. Αυξήθηκε σημαντικά κατά τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου σε νέο ιστορικά υψηλό επίπεδo στα 1,75 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ένα στοιχείο που δείχνει τις προοπτικές της εταιρείας, τα προϊόντα της οποίας συμβαδίζουν με τα megatrends της αγοράς.

Η Cenergy συνεχίζει να κερδίζει διεθνείς διαγωνισμούς και συμβάσεις με τις νέες σημαντικές παραγγελίες να αφορούν από τον αγωγό FSRU της Αλεξανδρούπολης στην Ελλάδα, την 50 Hertz (διαιχειριστής συστήματος στη Γερμανία) για σύστημα export καλωδίων στο θαλάσσιο αιολικό πάρκο Ostwind 3 και τον υποθαλάσσιο αγωγό φυσικού αερίου Fenix στην Αργεντινή, έως και άλλα projects.

Την ίδια στιγμή η εταιρεία συνεχίζει τις συζητήσεις για τη συνεργασία με την Ørsted για την κατασκευή εργοστασίου υποβρυχίων inter array καλωδίων στο Maryland των ΗΠΑ. Περνώντας στους κλάδους της Cenergy, ο τομέας καλωδίων συνέχισε αρκετά έργα που βρίσκονταν ήδη στο στάδιο της εκτέλεσης, όπως την παραγωγή των inter-array καλωδίων για το έργο των αιολικών πάρκων Doggerbank στο Ηνωμένο Βασίλειο και των αιολικών πάρκων Vesterhav Nord/ Syd στη Δανία, ενώ προχώρησε  η εγκατάσταση του καλωδιακού συστήματος για τη διασύνδεση της Νάξου με τη Σαντορίνη. Ταυτόχρονα, η ισχυρή ζήτηση για προϊόντα καλωδίων συνεχίστηκε, ιδίως στις  αγορές της  Κεντρικής Ευρώπης, των Βαλκανίων και της Μέσης Ανατολής.

Η Ελληνικά Καλώδια μάλιστα απέκτησε βιομηχανική έκταση κοντά στο εργοστάσιο της Θήβας, που χρησιμοποιείτο προηγουμένως από εταιρεία σε καθεστώς εκκαθάρισης, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί στην παραγωγή χερσαίων καλωδίων χαμηλής τάσης και καλωδίων τηλεπικοινωνιών καθώς και ως αποθήκη πρώτων υλών και ημιτελών προϊόντων.

Θετικές είναι οι προοπτικές για τους σωλήνες χάλυβα, ένας τομέας που αφήνει πίσω το πρώτο δύσκολο εξάμηνο, κατά τη διάρκεια του οποίου εστίασε στην εξασφάλιση της αξιοποίησης της παραγωγικής ικανότητας και πλέον προσβλέπει σε θετικά αποτελέσματα μέχρι το τέλος του έτους, καθώς τους τελευταίους μήνες διαμόρφωσε ένα σταθερό ανεκτέλεστο υπόλοιπο παραγγελιών που συνδυάζεται με ένα μείγμα έργων με υψηλότερο περιθώριο κέρδους.

---

Θέμα χρόνου είναι να μπει σε τροχιά υλοποίησης το μεγάλο έργο του Δημοσίου που αφορά στη διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων του Δημοσίου. Ο λόγος; Εξασφάλισε, πρόσφατα, την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και το γεγονός αυτό με τη σειρά του θα οδηγήσει στην υπογραφή των προγραμματικών συμβάσεων για τη συμφωνία - πλαίσιο που έχει προϋπολογισμό  55,8 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων δικαιώματος προαίρεσης και ΦΠΑ). Ποιος είναι όμως, ο σκοπός του έργου; Η διευκόλυνση των συναλλαγών μεταξύ των επιμέρους υπηρεσιών και φορέων του Δημοσίου ώστε στο «τέλος της ημέρας», όπως λένε, να γίνουν πολύ πιο γρήγορες οι συναλλαγές των πολιτών με την κρατική μηχανή.

Για να περιγράψουμε λίγο πιο λεπτομερώς το έργο, να σημειώσουμε ότι οι ανάδοχοι θα φροντίσουν ώστε, μέσω της τεχνολογίας G2G Web Services, τα πληροφοριακά συστήματα των φορέων της Δημόσιας Διοίκησης να διαλειτουργούν. Γιατί όμως, μιλάμε για ανάδοχους; Επειδή, η δομή της συγκεκριμένης συμφωνίας πλαισίου προβλέπει το «σπάσιμο» της συνολικής σύμβασης σε υποέργα τα οποία θα υλοποιήσουν συνολικά 12 εταιρείες. Τις επόμενες μέρες, τις εταιρείες αυτές θα καλεί σταδιακά η Κοινωνία της Πληροφορίας για υπογραφές.

 ---

Όσοι περάσουν από το οικόπεδο στη συμβολή των οδών 28ης Οκτωβρίου και Μάρνη απέναντι από το Αρχαιολογικό Μουσείο θα παρατηρήσουν ότι υπάρχει κινητικότητα. Κι αυτό επειδή οι Γάλλοι της Accor ετοιμάζονται για να ξεκινήσουν την κατασκευή του νέου ξενοδοχείου τους εκεί, το οποίο είναι συνολικής δυναμικότητας 327 δωματίων (637 κλινών), θα αποτελείται από εννέα επίπεδα και θα διαθέτει 127 θέσεις στάθμευσης. Ως επένδυση θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ, ενώ τις κατασκευαστικές εργασίες έχει αναλάβει η ΤΕΚΑΛ που διευρύνει το αποτύπωμά της στον τομέα των ξενοδοχειακών αναπτύξεων.  

Ο τουρισμός, δίχως αμφισβήτηση, θριαμβεύει και γι’ αυτό οι επενδυτές δεν αναζητούν μόνο ευκαιρίες, αλλά υιοθετούν και την παλιά δοκιμασμένη πρακτική της αλλαγής χρήσης κτιρίων που υπάρχουν ήδη. Για παράδειγμα, στην οδό Καλλιρόης κτίριο γραφείων μετατρέπεται σε ξενοδοχείο και το ίδιο συμβαίνει και στην οδό Ιπποκράτους, με την λίστα αυτού του είδους των projects να είναι ατελείωτη. Να σημειώσουμε ότι στις περισσότερες περιπτώσεις, οι επενδύσεις σε αλλαγή χρήσης μας έρχονται από την αλλοδαπή, με Γερμανούς και Ισραηλινούς να κατέχουν τα σκήπτρα.

---

Εάν υπήρχε κατηγορία «ευρωπαϊκοί leaders ανάκαμψης», το «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα εντάσσεται, χωρίς, δεύτερη σκέψη σε αυτή. Κι όχι άδικα. Ο ΔΑΑ ανήκει σε έναν μονοψήφιο αριθμό αεροδρομίων σε όλη την Ευρώπη που εμφάνισε τον Οκτώβριο θετικό πρόσημο (0,5%) ως προς τους ρυθμούς ανάκαμψης των πτήσεων. Με κριτήριο τον ρυθμό ποσοστιαίας αύξησης των πτήσεων, του αεροδρομίου της Αθήνας προηγούνται μόνο τα αεροδρόμια σε Πάλμα Ντε Μαγιόρκα (+9,1%), Μάλαγα (7,8%), Παρίσι (Ορλί, 2,9%), Κανάρια Νησιά (2,1%) και Αττάλεια (+1,3%).

Το αεροδρόμιο του Βραδεμβούργου στο Βερολίνο κατέγραψε αύξηση πτήσεων κατά 99,6%, η οποία όμως, έως ένα βαθμό, είναι πλασματική επειδή σε αυτό κατευθύνονταν οι πτήσεις από το Τέγκελ που διέκοψε τη λειτουργία του. Στα υπόλοιπα 34 αεροδρόμια η πτητική δραστηριότητα τον περασμένο Οκτώβριο υποχώρησε έναντι του ίδιου μήνα του 2019. Σε απόλυτους αριθμούς, τα αεροδρόμια σε Αμστερνταμ, Κωνσταντινούπολη και Παρίσι («Σαρλ Ντε Γκωλ») είναι τα τρία πιο δραστήρια, με μέσο ημερήσιο όρο 1.200 πτήσεων το καθένα.

---

Μέσα στην άνοιξη του 2023 εκτιμάται ότι θα ήταν δυνατόν να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές για τα έξι σιδηροδρομικά έργα που «τρέχει» η ΕΡΓΟΣΕ και τα οποία βρίσκονται στο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Πρόκειται για τη σύνδεση των λιμένων της Πάτρας, ύψους 477 εκατ., του Λαυρίου (391 εκατ.), της Ραφήνας  (309 εκατ.) και του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης (53,5 εκατ.), με το σιδηροδρομικό δίκτυο, την κατασκευή της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες (1,68 δισ.) και την αναβάθμιση της σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο (1,07 δισ.). Για την κατασκευή των έργων έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον τα σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat, Άκτωρ – Mυτιληναίος και Άβαξ –Alstom. Τα τελευταία τρία χρόνια η ΕΡΓΟΣΕ έχει δημοπρατήσει ή και συμβασιοποιήσει επτά έργα, προϋπολογισμού 515,3 εκατ. ευρώ. Εάν τα έξι αυτά projects του ανταγωνιστικού διαλόγου προχωρήσουν και κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές, την προεκλογική άνοιξη του 2023, θα υπάρξει σημαντική πρόοδος.

---

Οι οικονομολόγοι της JPMorgan προβλέπουν ήπια ύφεση στις ΗΠΑ στο δεύτερο εξάμηνο του επόμενου χρόνου καθώς αναμένουν πως η Fed θα συνεχίσει τη σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής στη μάχη της ενάντια στον πληθωρισμό. Η επενδυτική τράπεζα εκτιμά ότι η αμερικανική οικονομία θα συρρικνωθεί 0,5% μέχρι το τέταρτο τρίμηνο του 2023 και ίσως και το 2024, που σημαίνει πως το ΑΕΠ της μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου θα συρρικνωθεί κατά 1% το 2023.

Η JP Morgan αναμένει περαιτέρω άνοδο των επιτοκίων κατά 100 μονάδες βάσης από τη Fed μέχρι τον Μάρτιο του 2023 μετά τη μέχρι σήμερα συνολική αύξηση άνω των 300 μονάδων βάσης. Προβλέπει νέα αύξηση στα παρεμβατικά επιτόκια κατά μισή ποσοστιαία μονάδα τον Δεκέμβριο για να ακολουθήσουν μικρότερες αυξήσεις των 25 μβ τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2023.

Εκτιμά επίσης ότι ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ θα επιβραδυνθεί στο 4,1% μέχρι το τέλος του 2023 από 7,7% που ήταν τον Οκτώβριο. Η επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας θα αποτυπωθεί και στη συνολική ζήτηση και μπορεί να οδηγήσει την οικονομία των ΗΠΑ στην απώλεια ενός εκατομμυρίου θέσεων εργασίας μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2024, εξέλιξη που μπορεί να ωθήσει τη Fed στο να αρχίσει να μειώνει τα επιτόκια κατά μισή ποσοστιαία μονάδα ανά τρίμηνο, ξεκινώντας από το δεύτερο τρίμηνο του 2024.

---

Σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg NEF, η σταδιακή αντικατάσταση βενζινοκίνητων και ντιζελοκίνητων οχημάτων από αντίστοιχα ηλεκτροκίνητα έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου κατά περίπου 1,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (η συνολική ημερήσια παγκόσμια κατανάλωση είναι κοντά στα 100 εκατομμύρια βαρέλια). Προφανώς αυτός ο αριθμός θα μεγαλώνει συνεχώς όσο θα αυξάνονται οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων. Εντυπωσιακό είναι όμως το γεγονός πως για το μεγαλύτερο μέρος αυτής της εξοικονόμησης, δηλαδή για περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια, ο «υπεύθυνος» είναι τα ηλεκτροκινούμενα δίκυκλα και τρίκυκλα.

Επίσης πολύ ενδιαφέρον είναι το εξής: Παρά το γεγονός πως η εξοικονόμηση πετρελαίου λόγω της κυκλοφορίας των ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται κατά τα 2/3 στα δίκυκλα και τα τρίκυκλα, οι μπαταρίες που χρησιμοποιούνται σε αυτά καταναλώνουν πολύ μικρότερες ποσότητες υλικών (όπως π.χ. το λίθιο) από ότι οι μπαταρίες για τα αυτοκίνητα, τα φορτηγά και τα λεωφορεία, λιγότερο από το 10%. Από την ίδια έρευνα μαθαίνουμε πως το 42% των καινούριων δικύκλων και τρικύκλων που πουλήθηκαν παγκοσμίως το 2021 ήταν ηλεκτροκινούμενα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στα αυτοκίνητα ήταν μόλις 9% και στα λεωφορεία 43%.

Για τους κατοίκους της Ευρώπης και των ΗΠΑ, αυτές οι στατιστικές μάλλον προκαλούν κάποια έκπληξη, αφού τα μοναδικά ηλεκτρικά δίκυκλα οχήματα που βλέπουμε στους δρόμους μας (και πολύ συχνά δυστυχώς στα πεζοδρόμια) είναι τα γνωστά πατίνια. Τα πράγματα όμως είναι εντελώς διαφορετικά στην Ασία, όπου κυκλοφορεί το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό των 275 εκατομμυρίων ηλεκτρικών δικύκλων και τρικύκλων.

Η Κίνα φυσικά έχει την πρωτοπορία αλλά δεν είναι η μόνη που προωθεί την χρήση των ηλεκτρικών δικύκλων, καθώς η Ινδονησία, η Ταϊβάν και η Ινδία παίρνουν πρωτοβουλίες, ιδιωτικές ή κρατικές. Ένας από τους λόγους που οι πωλήσεις των ηλεκτρικών δικύκλων και τρικύκλων εκτοξεύθηκαν τα τελευταία χρόνια στην Κίνα  είναι και οι απαγορεύσεις στην κυκλοφορία των μοτοσυκλετών λόγω της ρύπανσης που προκαλούσαν στο περιβάλλον.

Ένας άλλος σοβαρός λόγος είναι βέβαια και το γεγονός πως οι μεγαλουπόλεις της Ασίας φημίζονται για τα φοβερά μποτιλιαρίσματα στους δρόμους, πράγμα που οδηγεί αναγκαστικά ορισμένους κατοίκους στην αγορά δικύκλων. Στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ φαίνεται πως ακόμα δεν έχουμε αντιληφθεί τον σημαντικό ρόλο που θα μπορούσαν να παίξουν τα ηλεκτρικά δίκυκλα στον περιορισμό της ρύπανσης του περιβάλλοντος. Αυτό θα μπορούσε να αλλάξει αν οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες αποφάσιζαν να ασχοληθούν ενεργά με την παραγωγή τέτοιων οχημάτων.

 Βέβαια, σε μία χώρα σαν την δική μας που ούτως ή άλλως δεν παράγει τα δικά της οχήματα, ένα πρόγραμμα επιδότησης των ηλεκτρικών δικύκλων θα είχε μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας και θα έκανε και πολύ καλό. Η πιθανή αντικατάσταση των χιλιάδων μοτοσυκλετών που κυκλοφορούν σε άθλια κατάσταση στους δρόμους μας θα μας απάλλασσε από τις εκπομπές των βλαβερών καυσαερίων και θα μείωνε κατά πολύ το επίπεδο θορύβου. Και πιθανώς να κόστιζε  λιγότερο από την επιδότηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

---

To ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων Gemini αντιμετώπισε ένα bank-run με εκροές μεγέθους 500 εκατομμυρίων δολαρίων εν μέσω φόβων μετάδοσης της κρίσης από την κατάρρευση του ανταλλακτηρίου κρυπτονομισμάτων FTX. Το ανταλλακτήριο ανέστειλε το αποταμιευτικό πρόγραμμα που προσέφερε επιτόκια στους πελάτες, κλονίζοντας την εμπιστοσύνη των χρηστών στο ανταλλακτήριο. Το Gemini, ιδρύθηκε από τους αδελφούς Winklevoss. Τα δεδομένα από την πλατφόρμα ανάλυσης δεδομένων blockchain Nansen δείχνουν ότι το Gemini αντιμετώπισε εκροές μεγέθους 500 εκατομμυρίων δολαρίων τις τελευταίες 24 ώρες, τις μεγαλύτερες μεταξύ των ανταλλαγών κρυπτογράφησης.

Το υπόλοιπο των καταθέσεων στο Gemini μειώθηκε στα 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια από περίπου 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια την προηγούμενη ημέρα. Φυσικά οι αναλύσεις αυτές ενδέχεται να μην περιλαμβάνουν όλα τα ψηφιακά πορτοφόλια του Gemini, καθώς ακόμα δεν έχουν ανακοινωθεί.

Το ανταλλακτήριο υπέστη επίσης μια διακοπή σήμερα στη λειτουργία του, η οποία επανήλθε σχετικά σύντομα, αλλά αύξησε τον φόβο για τη σταθερότητά του. Νωρίτερα, η εταιρεία ανέφερε σε tweet ότι όλα τα περιουσιακά στοιχεία που κατατίθενται από πελάτες είναι διαθέσιμα για ανάληψη ανά πάσα στιγμή.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.