Σταθερά στο μείον η αγορά αυτοκινήτου

Σταθερά στο μείον η αγορά αυτοκινήτου

Τα νέα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων δείχνουν ότι οι πωλήσεις δεν μπορούν να πάρουν την ανιούσα και προς το παρόν, στο σύνολο του α’ εξαμήνου βρισκόμαστε το -6,1%.

Η ανάκαμψη δεν λέει να έρθει. Αυτό τουλάχιστον φανερώνουν τα νέα στατιστικά στοιχεία για τις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Το ποσοστό της μείωσης των συνολικών πωλήσεων ΙΧ για το α’ εξάμηνο σε σχέση με πέρυσι είναι περίπου σταθερό, γύρω στο 6%, ενώ ο φετινός Ιούνιος ήταν κατά 20,1% κάτω σε σχέση με τον περσινό.

Το κακό είναι ότι δεν υπάρχει κανένα σημάδι στον ορίζοντα που να μαρτυρά ότι οι γενεσιουργίες αιτίες αυτής της κατάστασης τείνουν να εκλείψουν. Και η έλλειψη των ημιαγωγών φαίνεται να συνεχίζεται, και η αύξηση του κόστους των μεταφορικών - αλλά και μιας σειράς πρώτων υλών - είναι επίσης παρούσα, αλλά και οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας που προκάλεσε ο πόλεμος στην Ουκρανία επίσης παραμένουν.

Αυτό έχει ως συνέπεια να συνεχίζεται η έλλειψη διαθεσιμότητας καινούργιων αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα πολλοί αγοραστές που έχει έρθει η ώρα - και επιθυμούν - να αντικαταστήσουν το παλιό τους αυτοκίνητο με ένα καινούργιο να πρέπει να περιμένουν κάποιες φορές ακόμα και πάνω από ένα χρόνο για να το παραλάβουν, χωρίς να είναι και απολύτως βέβαιοι για την τελική του τιμή.

Οι περιπτώσεις σχετικά άμεσης διαθεσιμότητας είναι λίγες - και είναι εκείνες που είτε έχουμε να κάνουμε με εντελώς νέα μοντέλα για τα οποία για κάποιο χρονικό διάστημα έχουν εξασφαλιστεί κάποια «κομμάτια» για την Ελλάδα, είτε πρόκειται για κάποια μοντέλα για τα οποία έχει εξασφαλιστεί η διαθεσιμότητα των απαραίτητων υλικών και εξαρτημάτων. Πρόσφατα για παράδειγμα μάθαμε ότι υπάρχουν σχετικά άμεσα διαθέσιμα Hyundai Tucson και i30, αλλά μόνο με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Βλέπετε ένα αυτόματο κιβώτιο σημαίνει αυξημένες απαιτήσεις σε ηλεκτρονικά (βλέπε: ημιαγωγούς) και αυτό σημαίνει ότι είναι πιο δύσκολο να ολοκληρωθεί η παραγωγή του αυτοκινήτου στο οποίο πρόκειται να τοποθετηθεί.

Για το πώς η άνοδος των τιμών των αυτοκινήτων - η οποία μπορούμε να πούμε ότι μεσοσταθμικά, για όλες τις κατηγορίες των αυτοκινήτων είναι της τάξης του 20% - επηρεάζει την πορεία της αγοράς είναι δύσκολο να μιλήσει κανείς. Πάντως, γεγονός είναι ότι όλη η κατάσταση φαίνεται να έχει επίδραση στην ψυχολογία του καταναλωτικού κοινού με αποτέλεσμα τη μείωση των διελεύσεων στις εκθέσεις των αντιπροσωπειών.

Στον τομέα τώρα της κατανομής των πωλήσεων με βάση το σύστημα κίνησης βλέπουμε να υπάρχει μείωση του μεριδίου των βενζινοκίνητων και ντίζελ οχημάτων και σημαντική αύξηση των πλήρως υβριδικών μοντέλων (HEV). Αύξηση παρουσιάζουν επίσης τα οχήματα υγραερίου, καθώς αυτά εξασφαλίζουν σημαντικά μειωμένο κόστος κίνησης.