Πώς ο Τραμπ επηρέασε τα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου Stellantis;

Πώς ο Τραμπ επηρέασε τα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου Stellantis;

Το πρώτο εξάμηνο του 2025 ήταν ιδιαίτερα δύσκολο για τον Όμιλο Stellantis, με ζημιές 2,3 δισ. ευρώ και πτώση πωλήσεων 13%, που μεταξύ άλλων οφείλονται και στους αμερικάνικους δασμούς. Ωστόσο, οι στρατηγικές κινήσεις της νέας διοίκησης δημιουργούν προσδοκίες για βελτίωση στο δεύτερο εξάμηνο.

Ο Όμιλος Stellantis είναι πλέον ένας κορυφαίος παγκόσμιος κατασκευαστής αυτοκινήτων, στο χαρτοφυλάκιο του οποίου ανήκουν εμβληματικές και καινοτόμες μάρκες, όπως οι Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, FIAT, Jeep, Lancia, Maserati, Opel/Vauxhall, Peugeot & Ram. Και ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2024 είχε αποφέρει καθαρά κέρδη 5,6 δισεκατομμυρίων ευρώ, η Stellantis για το ίδιο διάστημα του 2025 υπέστει σημαντικό πλήγμα λόγω των δασμών του Αμερικανού Προέδρου Nτόλαντ Τράμπ για τις εισαγωγές οχημάτων στις ΗΠΑ. 

Συγκεκριμένα και μετά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του Ομίλου για το πρώτο εξάμηνο του 2025, η Stellantis παρουσίασε καθαρή ζημία ύψους 2,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, συμπεριλαμβανομένων 3,3 δισεκατομμυρίων ευρώ καθαρών εξόδων που εξαιρούνται από τα προσαρμοσμένα λειτουργικά έσοδα. 

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, τα οικονομικά μεγέθη του πρώτου εξαμήνου του έτους αναδεικνύουν τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η Stellantis. Τα καθαρά έσοδα διαμορφώθηκαν στα 74,3 δισεκατομμύρια ευρώ, καταγράφοντας μείωση 13% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2024. Η πτώση αυτή αποδίδεται κυρίως στη συρρίκνωση των επιδόσεων στη Βόρεια Αμερική και στην Ευρώπη, μερικώς αντισταθμιζόμενη από τη σημαντική ανάπτυξη στη Νότια Αμερική. 

Επιπλέον, ο αρνητικός αντίκτυπος από τις διακυμάνσεις στις τιμές συναλλάγματος, τους υψηλότερους δασμούς και τη μειωμένη ζήτηση για τα ευρωπαϊκά ελαφρά επαγγελματικά οχήματα επηρέασαν καθοριστικά τα αποτελέσματα. 

Παρά το απαιτητικό οικονομικό τοπίο, η Stellantis στοχεύει σε μακροπρόθεσμη ενίσχυση της θέσης της, μέσα από στοχευμένες αλλαγές στη διοικητική ηγεσία και νέες στρατηγικές προσεγγίσεις.

Ο νέος διευθύνων σύμβουλος, Antonio Filosa, τόνισε: «Οι πρώτες μου εβδομάδες ως διευθύνων σύμβουλος επιβεβαίωσαν την ισχυρή μου πεποίθηση ότι θα διορθώσουμε ό,τι δεν πάει καλά στην Stellantis αξιοποιώντας όλα όσα είναι σωστά στην Stellantis, ξεκινώντας από τη δύναμη, την ενέργεια και τις ιδέες των ανθρώπων μας, σε συνδυασμό με τα σπουδαία νέα προϊόντα που φέρνουμε τώρα στην αγορά».

Υπενθυμίζεται ότι, στις 28 Μαΐου 2025, το διοικητικό συμβούλιο της Stellantis επέλεξε ομόφωνα τον Αντόνιο Φιλόσα στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, με τα νέα του καθήκοντα να ισχύουν από τις 23 Ιουνίου 2025. Ο Filosa φέρνει στη θέση του CEO μια ανθρωποκεντρική φιλοσοφία διοίκησης, ένα εντυπωσιακό ιστορικό επιτυχιών στην εταιρεία και ένα ξεκάθαρο όραμα για επιτυχία.

Η νέα ηγετική ομάδα της Stellantis που ανακοίνωσε ο Filosa αποτελείται από άτομα με μεγάλη εμπειρία στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και τα οποία προήχθησαν σε κορυφαίες θέσεις για πρώτη φορά, με την πλειοψηφία τους να αναλαμβάνει σημαντικά διευρυμένες αρμοδιότητες.

Στις δράσεις εμπορικής ανάκαμψης του Ομίλου περιλαμβάνεται η κυκλοφορία τεσσάρων νέων μοντέλων: Citroën C3 Aircross, Fiat Grande Panda, Opel/Vauxhall Frontera, Ram ProMaster Cargo BEV, καθώς και σημαντικές αναβαθμίσεις σε δημοφιλή μοντέλα όπως τα Ram 2500 και 3500 Heavy Duty, Citroën C4/C4X και Opel Mokka. Τα νέα προϊόντα συνέβαλαν σε αύξηση κατά 127 μονάδες βάσης του μεριδίου αγοράς στην Ευρώπη σε σύγκριση με το Β’ Εξάμηνο του 2024, καθώς και σε σημαντική βελτίωση των παραγγελιών στη Βόρεια Αμερική, γεγονός που μπορεί να στηρίξει τη μελλοντική απόδοση.

Η Stellantis σχεδιάζει την κυκλοφορία 10 νέων μοντέλων εντός του 2025, συμπεριλαμβανομένων τριών μοντέλων STLA Medium στο Β’ Εξάμηνο του 2025: Jeep Compass, Citroën C5 Aircross και DS No8, τα οποία θα συμπληρώσουν τα ήδη λανσαρισμένα Peugeot 3008, 5008 και Opel/Vauxhall Grandland, που βασίζονται επίσης στην πλατφόρμα STLA Medium.

Επιπλέον, σε άμεση ανταπόκριση στα σχόλια των πελατών, η Ram ανακοίνωσε την επιστροφή του κινητήρα HEMI® V-8 5.7 λίτρων στο Ram 1500 του 2026. Τα πρώτα οχήματα θα φτάσουν στις αντιπροσωπείες το Β’ Εξάμηνο του 2025. Το ίδιο διάστημα θα επανέλθουν στην παραγωγή και άλλα εμβληματικά μοντέλα: το υβριδικό Jeep Cherokee και το Dodge Charger SIXPACK με κινητήρα εσωτερικής καύσης, τα οποία είχαν διακοπεί από το 2023.

Η τετράθυρη έκδοση Charger Daytona θα προστεθεί επίσης στην οικογένεια. Η Peugeot ανακοίνωσε την επιστροφή της σειράς GTi με το νέο αμιγώς ηλεκτρικό 208 GTi που παρουσιάστηκε στις 24 Ώρες του Le Mans τον περασμένο Ιούνιο.

Επιπλέον, το pickup Fiat Titano παρουσιάστηκε στην αγορά της Αργεντινής με νέο κινητήρα και σύστημα μετάδοσης, και πλέον κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της μάρκας στην Κόρδοβα της Αργεντινής.

Η Stellantis ξεκίνησε την παροχή οικονομικών προβλέψεων για το Β’ Εξάμηνο του 2025. Η εταιρεία αναμένει αύξηση των καθαρών εσόδων, χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό κερδοφορίας και βελτιωμένα αποτελέσματα Ελεύθερων Ταμειακών Ροών από τη Βιομηχανική Δραστηριότητα στο Β’ Εξάμηνο του 2025. Οι προβλέψεις βασίζονται στο ότι παραμένουν σε ισχύ οι τρέχοντες κανονισμοί δασμών/εμπορίου από τις 29 Ιουλίου.