Τέσσερις γενιές και 26 χρόνια μετά το λανσάρισμά του, το Skoda Fabia ξεπέρασε τα 5 εκατ. πωλήσεις και συνεχίζει έχοντας δώσει νέα διάσταση στον όρο Value for Money, αλλά και εκπροσωπόντας εντυπωσιακά την τσέχικη φίρμα στους αγώνες ράλλυ
Μόλις πριν λίγες μέρες το πεντάκις εκατομμυριοστό Skoda Fabia βγήκε από τη γραμμή παραγωγής στο κεντρικό εργοστάσιο της τσέχικης φίρμας στο Mladá Boleslav, σηματοδοτόντας ένα σημαντικό ορόσημο στην ιστορία της φίρμας, αλλά και του μοντέλου. Από το λανσάρισμα μέσα στο 1999, ένα χρόνο πριν η VW αποκτήσει και το υπόλοιπο 69% της Skoda (από το 1991 είχε το 31% επενδύοντας 620 εκατ. γερμανικά μάρκα), το Fabia «πάτησε» στο θετικό brand image για «έξυπνες» αγορές για να προσφέρει πολλά , χωρίς όμως υπερβολές στην τιμή.
Τα αποκαλυπτήρια της πρώτης γενιάς πραγματοποιήθηκαν στην 58η Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1999, ως διάδοχο μοντέλο της ιδιαίτερα αγαπητής Felicia. Το πρώτο Fabia bασίστηκε σε μια εντελώς νέα πλατφόρμα του Ομίλου Volkswagen –αργότερα τη χρησιμοποίησαν το VW Polo και το SEAT Ibiza- και ξεχώριζε ως ένα από τα πλέον ευρύχωρα αυτοκίνητα στην κατηγορία του, συνδυάζοντας πρακτικότητα, εξαιρετική σχέση ποιότητας-τιμής και μια πληθώρα χαρακτηριστικών Simply Clever. Αυτή την επιτυχημένη συνταγή εξέλιξαν οι τρεις επόμενες γενιές γιγαντώντας την εμπορική επιτυχία του Skoda Fabia με τις μεγαλύτερες πωλήσεις μετά την Octavia.
Το Skoda Fabia συγκαταλέγεται εδώ και πολλά χρόνια στα μοντέλα της μάρκας με τις μεγαλύτερες πωλήσεις. Το 2024 ήταν το τρίτο κατά σειρά πιο δημοφιλές όχημα της Skoda, με 117.100 οχήματα να παραδίδονται ανά τον κόσμο. Με την πάροδο των ετών, το Fabia έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της επιτυχίας της μάρκας Skoda στις ευρωπαϊκές αγορές.
Η Fabia υπήρξε επίσης το μοντέλο που επέλεξε η Skoda για να την εκπροσωπήσει στους αγώνες, ακολουθώντας μια αναγνωρισμένη πορεία του Skoda Octavia στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι. Από το επιβλητικό Skoda Fabia WRC του 2003 μέχρι το τρέχων Skoda Fabia RS Rally2, έχει γίνει σημείο αναφοράς στους αγώνες ράλλυ. Είναι ένα από τα ελάχιστα αγωνιστικά αυτοκίνητα που έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου από τη Skoda, καθιστώντας το Fabia συνώνυμο της αγωνιστικές επιτυχίας στα υψηλότερα επίπεδα του αθλήματος.
26 χρόνια και 4 γενιές με μια ματιά
Το Skoda Fabia πρώτης γενιάς (1999–2008) έκανε το ντεμπούτο του ως πεντάθυρο hatchback, με μήκος 3,96 m, ενώ λίγο μετά παρουσιάστηκε η έκδοση sports wagon και το 2001 ακολούθησε μια έκδοση sedan. Βασισμένο στην προηγμένη πλατφόρμα για μικρά αυτοκίνητα PQ24, το πρώτο Fabia προσέφερε μια ευρεία γκάμα κινητήρων και μάλιστα τον Μάρτιο του 2003 κυκλοφόρησε μια σπορ RS έκδοση με turbodiesel κινητήρα 1.9 TDI (96 kW) ο οποίος συνδύαζε υψηλές επιδόσεις με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου.
Το Skoda Fabia δεύτερης γενιάς (2007–2014) ήταν βασισμένο στην ίδια πλατφόρμα με τον προκάτοχό του, είχε όμως μεγαλύτερο μήκος (22 mm) και μεγαλύτερο ύψος (+47 mm). Έξι μήνες μετά ακολούθησε μια πρακτική έκδοση sports wagon. Το 2009 η γκάμα εμπλουτίστηκε με την έκδοση Scout η οποία διέθετε off-road χαρακτηριστικά, καθώς και με ένα μοντέλο RS με υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1.4 TSI με ισχύ 132 kW. Σε αυτή τη γενιά εισήχθη επίσης η δημοφιλής έκδοση Monte Carlo.
Το Skoda Fabia τρίτης γενιάς (2014–2022) βασίστηκε στη σύγχρονη πλατφόρμα PQ26, διέθετε νέες αναλογίες οι οποίες του χάριζαν μια πιο δυναμική παρουσία: ήταν κατά 90 mm φαρδύτερο και κατά 30 mm χαμηλότερο απ’ ό,τι ο προκάτοχός του. Σημαντικές βελτιώσεις υπήρξαν και όσον αφορά στην ασφάλεια και την άνεση: το Fabia διέθετε πλέον Front Assist, adaptive cruise control και αναγνώριση κόπωσης του οδηγού. Ένα facelift το 2018 προσέθεσε περισσότερες αναβαθμίσεις, συμπεριλαμβανομένων των προβολέων Full LED και του συστήματος παρακολούθησης τυφλών σημείων.
Το τρέχον Skoda - τέταρτης γενιάς - Fabia ήρθε το 2021 ως πεντάθυρο hatchback βασισμένο στην πλατφόρμα MQB A0. Η γενιά αυτή ξεπερνά τα 4,1 m σε μήκος, και η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών έφτασε στα 380 lt. Μπορεί να εξοπλιστεί με τα πλέον πρόσφατα χαρακτηριστικά και συστήματα, όπως η αυτόματη στάθμευση και το Travel Assist 2.0, στο οποίο περιλαμβάνονται τα συστήματα adaptive cruise control, προληπτική προστασία πεζών και ποδηλατών, προσαρμοζόμενη καθοδήγηση λωρίδας και αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας. Mε δεδομένη τη σημασία του για τη μάρκα, η παραγωγή του τωρινού μοντέλου θα συνεχιστεί και πέρα από το 2030.
Ο Andreas Dick, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Skoda Auto για την Παραγωγή και την Εφοδιαστική, δήλωσε σχετικά:
«Η επίτευξη του ορόσημου των πέντε εκατομμυρίων οχημάτων Skoda Fabia αποτελεί πραγματικά ένα εξαιρετικό επίτευγμα, τόσο για την ομάδα παραγωγής μας όσο και για την εταιρία συνολικά. Το Fabia παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1999 ως το δεύτερο κατά σειρά εντελώς καινούργιο μοντέλο που αναπτύχθηκε υπό τη σκέπη του Ομίλου Volkswagen, και σύντομα μετατράπηκε σε σύμβολο της μάρκας και ακρογωνιαίο λίθο της γκάμας μας. Ως το βασικό μοντέλο της Skoda, παραμένει μέχρι σήμερα συνώνυμο των αυτοκινήτων υψηλής ποιότητας "Made in Czech Republic". Δεδομένης της συνεχιζόμενης επιτυχίας της σημερινής τέταρτης γενιάς –ενός πρακτικού, αποδοτικού οχήματος γεμάτου με σύγχρονη τεχνολογία και μια ευρεία γκάμα χαρακτηριστικών ασφάλειας– θα συνεχίσουμε την παραγωγή του Fabia και πέρα από το 2030.»