Η Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας και η Ελλάδα

Η Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας και η Ελλάδα

Στις αρχές του μήνα πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα ημερίδα, την οποία διοργάνωσε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς, με αντικείμενο την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας. Η ημερίδα στην οποία συμμετείχαν διακεκριμένοι εκπρόσωποι φορέων που ασχολούνται με το πάντα φλέγον ζήτημα της οδικής ασφάλειας, πέραν του ενημερωτικού της χαρακτήρα, λειτούργησε και ως προσκλητήριο στράτευσης στον αγώνα για την εξάλειψη των ανθρωπίνων απωλειών στην άσφαλτο. Αποτελεί δε μια καλή ευκαιρία να θυμηθούμε μερικά βασικά πράγματα για την Χάρτα.

Η Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας (European Road Safety Charter – ERSC), είναι η μεγαλύτερη πλατφόρμα της κοινωνίας των πολιτών για την οδική ασφάλεια και τελεί υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σε αυτήν, μέχρι σήμερα, έχουν δώσει το παρών περισσότεροι από 4.000 δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς έχοντας πραγματοποιήσει δράσεις και έχοντας αναλάβει πρωτοβουλίες για την οδική ασφάλεια που απευθύνονται στα μέλη τους, τους εργαζόμενους και την υπόλοιπη κοινωνία των πολιτών. Όλες αυτές οι οντότητες μαζί σχηματίζουν μια κοινότητα στην οποία τα μέλη μπορούν να μοιραστούν την πείρα και τις ενέργειές τους, εμπνέοντας και μαθαίνοντας το ένα από το άλλο.

Αν ανατρέξετε στην επίσημη ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα διαπιστώσετε ότι η ποικιλόμορφη κοινότητα των μελών της Χάρτας αποτελείται από εταιρείες, ενώσεις, τοπικές αρχές, ερευνητικά ιδρύματα, πανεπιστήμια και σχολεία. Όλα αυτά τα νομικά πρόσωπα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τον ιστότοπο της Χάρτας ως πλατφόρμα για να μοιραστούν την τεχνογνωσία και τις ενέργειές τους στον τομέα της οδικής ασφάλειας, δίνοντας τη δυνατότητα και σε άλλους να μάθουν και να εμπνευστούν.

Θυμίζουμε ότι η Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας έχει ως στόχο:

  • Την ενθάρρυνση και υποστήριξη ευρωπαϊκών ενώσεων, σχολείων, πανεπιστημίων, εταιρειών όλων των τύπων και μεγεθών και των τοπικών αρχών να αναλάβουν δράσεις για την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη.
  • Την αναγνώριση της συμβολής της κοινωνίας των πολιτών στην οδική ασφάλεια.
  • Τη διευκόλυνση των μελών της κοινωνίας των πολιτών στην απόκτηση και ανταλλαγή γνώσεων για θέματα οδικής ασφάλειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Τη διευκόλυνση του πραγματικού διαλόγου για τη μεταφορά εμπειριών και πρακτικών οδικής ασφάλειας σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η αποστολή του Ευρωπαϊκού Χάρτη Οδικής Ασφάλειας τώρα είναι να ενθαρρύνει, να ενισχύσει και να διευρύνει περαιτέρω αυτήν την κοινότητα, με απώτερο όραμα τη μείωση των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών κατά 50% μεταξύ 2020 και 2030 και τον μηδενισμό τους στους δρόμους της ΕΕ, έως το 2050.

Στην ημερίδα, τώρα, του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) Πάνος Μυλωνάς το παρών έδωσαν ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Τάξης του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, Αντιστράτηγος Μιχαήλ Καραμαλάκης, η Επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, Νιόβη Ρίγκου, η οποία αναφέρθηκε στη στρατηγική της Ε.Ε. για την Οδική Ασφάλεια καθώς και τα χρηματοδοτικά προγράμματα για τη βελτίωση της, η Ευρωβουλεύτρια ΣΥΡΙΖΑ και Συντονίστρια της πολιτικής της Ομάδας στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού (TRAN), Έλενα Κουντουρά, η οποία μέσω βιντεοσκοπημένου μηνύματός της από το Στρασβούργο αναφέρθηκε στην έκθεση-ψήφισμα που κατήρτισε για το πλαίσιο πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Οδική Ασφάλεια έως το 2030 (η οποία υιοθετήθηκε με συντριπτική πλειοψηφία και αποτελεί τον οδικό χάρτη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για το πώς θα πετύχουμε τον στόχο της μείωσης κατά 50% των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών στους δρόμους της Ευρώπης), ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Τρικκαίων, κύριος Δημήτρης Παπαστεργίου, που τόνισε την αυτονόητη σύνδεση των Δήμων με την Οδική Ασφάλεια και τη Βιώσιμη Κινητικότητα και η Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών της Περιφέρειας Αττικής, Γεωργία Αδαμοπούλου. 

Από την άλλη, εκπροσωπώντας το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, ο Αντιστράτηγος Νικόλαος Σπανουδάκης, Γενικός Επιθεωρητής Αστυνομίας Νοτίου Ελλάδος, αφού τόνισε τον καταλυτικό ρόλο της τροχαίας αστυνόμευσης στην Οδική Ασφάλεια, αναφέρθηκε στο μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ ΕΛ.ΑΣ και Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» για την πραγματοποίηση κοινών δράσεων με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινωνικού συνόλου και τη διαμόρφωση ορθής οδηγικής συμπεριφοράς και κουλτούρας.

Στην ημερίδα παρουσιάστηκαν επίσης καινοτόμες προτάσεις και καλές πρακτικές από τα Μέλη της ERSC. 

Μια από αυτές ήταν και το έργο του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας σε περιοχή υψηλής επικινδυνότητας του οδικού δικτύου της Κεντρικής προς Βόρεια Εύβοια, όπου, σε τμήμα 4 χιλιομέτρων με δεκάδες θανατηφόρα τροχαία, τοποθετήθηκαν πινακίδες ορίων ταχύτητας και Ραντάρ (VMS) ενεργού μέτρησης ταχύτητας των οχημάτων. 

Ενώ η Οργάνωση ZAVOD VOZIM, Εθνικός Συντονιστής της ERSC για τη Σλοβενία, παρουσίασε την καμπάνια «Οι Ήρωες Οδηγούν με τις Πυτζάμες», μια πρωτοβουλία για τη μείωση της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Στην ίδια θεματική κινήθηκε και η παρουσίαση του Μέλους της Χάρτας από την Ελλάδα Draeger Hellas με τον Γεώργιο Κοντοστόλη να παρουσιάζει την πιλοτική εφαρμογή της συσκευής Alcohol Ignition Interlock για την αποτροπή της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. 

Τέλος, ο Αντιδήμαρχος Έργων του Δήμου Ρεθύμνης, Άγγελος Μαλάς, παρουσίασε στους παρευρισκόμενους τις επιτυχημένες δράσεις για την προώθηση της Βιώσιμης Κινητικότητας και της Οδικής Ασφάλειας για τις οποίες κατέκτησε την πρώτη θέση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Σημειώνεται πως από τη φετινή χρονιά το Βραβείο Αστικής Οδικής Ασφάλειας (EU Urban Road Safety Award) που μέχρι πρότινος βρισκόταν στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας τίθεται υπό την εποπτεία της Ευρωπαϊκής Χάρτας Οδικής Ασφάλειας. Η Ελλάδα είχε ξεχωρίσει το 2021 με την πόλη του Ρεθύμνου η οποία απέσπασε το συγκεκριμένο Βραβείο.

Τη σχετική ανακοίνωση του ΙΟΑΣ μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ

Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε στην επίσημη ιστοσελίδα της ERSC

Για εγγραφή στην ERSC κάντε κλικ εδώ