Η ανάσταση των μικροεπεξεργαστών ανακουφίζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες

Η ανάσταση των μικροεπεξεργαστών ανακουφίζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες

Τα νέα που μας έφερε χθες το Black Box (Black Box: Οι business του Έλον Μασκ στην Ελλάδα. Μάχη στα Δ. Προάστια, νέοι παίκτες στο Χρηματιστήριο και η απογείωση των διυλιστηρίων) ήταν πολύ ευχάριστα. Υψηλόβαθμο στέλεχος της μεγαλύτερης εταιρείας κατασκευής βαρέων φορτηγών στον κόσμο, της Daimler Truck Holdings (DTG XETRA), αποκάλυψε προς τους δημοσιογράφους και τους επενδυτές πως το μεγάλο πρόβλημα που ταλανίζει από τον Δεκέμβριο του 2020 σχεδόν όλες τις βιομηχανίες οχημάτων στον κόσμο, αυτοκίνητα και φορτηγά, έχει αρχίσει να υποχωρεί. Αναφερόμαστε βέβαια στη μεγάλη έλλειψη μικροεπεξεργαστών, η οποία έχει διαταράξει την ομαλή λειτουργία των εργοστασίων των περισσότερων αυτοκινητοβιομηχανιών του δυτικού κόσμου και της Ιαπωνίας, έχει προκαλέσει σημαντική μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων και φορτηγών.

Κατά περιόδους, από τις αρχές του 2021 και μετά, πολλά εργοστάσια στις ΗΠΑ, τον Καναδά, την Ιαπωνία και την Ευρώπη, έχουν αναγκαστεί να μείνουν κλειστά για εβδομάδες. Είναι αλήθεια πως όλες οι βιομηχανίες βρήκαν τρόπο να προσαρμοστούν σε αυτήν τη δύσκολη κατάσταση, μειώνοντας την παραγωγή των αυτοκινήτων μικρότερης αξίας και δίνοντας περισσότερο βάρος στην παραγωγή των ακριβότερων, τα οποία φέρνουν στις εταιρείες μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Αυτό βέβαια σημαίνει πως στα μικρότερα αυτοκίνητα οι καθυστερήσεις στην παραγωγή είναι πολύ συχνά πολύ πιο σημαντικές απ’ ότι στα πιο μεγάλα.

Όπως μας είπε λοιπόν, εκ μέρους της Daimler Truck Holdings, η Κάριν Ρόντστρεμ, η οποία είναι επικεφαλής του τμήματος που παράγει τα φορτηγά με τη φίρμα Mercedes Benz και επίσης προΐσταται όλων των τμημάτων της επιχείρησης στην Ευρώπη και την Νότιο Αμερική, τα πράγματα έχουν βελτιωθεί πολύ. Παρά το γεγονός πως εξακολουθούν και υπάρχουν ελλείψεις, η παραγωγή των εργοστασίων δεν επηρεάζεται πλέον και τα φορτηγά βγαίνουν από τις γραμμές παραγωγής χωρίς προβλήματα και καθυστερήσεις.

Δεδομένου του ότι η Daimler Truck Holdings, η οποία ήταν μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο οργανικό κομμάτι της Daimler AG (η οποία παράγει πλέον μόνο αυτοκίνητα και ονομάζεται Mercedes Benz Group), είναι η μεγαλύτερη κατασκευάστρια φορτηγών στον κόσμο, οι δηλώσεις της Ρόντστρεμ έχουν σημαντικό «ειδικό βάρος». Για να πάρουμε ένα δείγμα του μεγέθους και της σημασίας της επιχείρησης, επισημαίνουμε πως παράγει φορτηγά με διάφορα εμπορικά ονόματα σε όλον τον κόσμο, τα Mercedes - Benz στην Ευρώπη, τα BharatBenz στην Ινδία, τα Fuso στην Ιαπωνία, τα Freightliner και Western Star στην Βόρειο Αμερική, καθώς και λεωφορεία με τις φίρμες Mercedes - Benz, Setra, BharatBenz Fuso. Η Ρόντστρεμ δεν υποστήριξε βέβαια πως οι ελλείψεις μικροεπεξεργαστών αποτελούν παρελθόν, αλλά δήλωσε ξεκάθαρα πως αυτή την στιγμή όλα τα εργοστάσια δουλεύουν κανονικά, χωρίς προβλήματα.

Η DTG δεν είναι η μόνη γερμανική επιχείρηση που βλέπει την κατάσταση με τους μικροεπεξεργαστές να εξομαλύνεται. Παρόμοιες δηλώσεις, επίσημες ή ανεπίσημες, έχουν γίνει από στελέχη του ομίλου της Volkswagen (VOW3 XETRA), που είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη και η δεύτερη μεγαλύτερη παγκοσμίως, από τη Mercedes Benz Group (MBG XETRA), και την άλλη μεγάλη γερμανική εταιρεία του κλάδου, την BMW (BMW XETRA). Και οι τρεις εταιρείες λένε πως οι ελλείψεις δεν έχουν εξαφανιστεί, αλλά έχουν καταφέρει να εξασφαλίσουν ομαλή ροή μικροεπεξεργαστών, έτσι ώστε τα εργοστάσια να μπορούν να λειτουργούν χωρίς διακοπή. Εκτός Γερμανίας, τα πράγματα δεν είναι τόσο καθαρά. Η αμερικανική General Motors (GM NYSE) είχε δηλώσει πριν περίπου 50 ημέρες πως η κατάσταση σταδιακά εξομαλύνεται και πως αναμένει τη σημαντική αύξηση της παραγωγής στο δεύτερο μισό του 2022.

Εξομάλυνση βλέπει και η αμερικανική κατασκευάστρια φορτηγών Paccar (PCAR NASDAQ), τουλάχιστον στον ευρωπαϊκό της τομέα, την παλιά ολλανδική DAF. Από την άλλη, όπως είδαμε στο σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg, η μεγάλη σουηδική εταιρεία κατασκευής φορτηγών Volvo Trucks (VOLV-B STOCKHOLM) εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προβλήματα στην ομαλή προμήθεια μικροεπεξεργαστών και προβλέπει τη συνέχιση των αναγκαστικών περικοπών στην παραγωγή της. Επίσης, πάλι από το Bloomberg, βλέπουμε την ανάλυση της επενδυτικής τράπεζας Susquehanna Financial Group, η οποία αναφέρει πως οι χρόνοι παράδοσης των μικροεπεξεργαστών δεν έχουν αρχίσει να μειώνονται.

Ανεξάρτητα από το πως αντιμετωπίζει κάθε αυτοκινητοβιομηχανία αυτό το μεγάλο πρόβλημα, είναι φανερό πως, τουλάχιστον στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η βελτίωση είναι πολύ μεγάλη και έχει έρθει πολύ πιο σύντομα απ’ ότι περίμεναν πριν μερικούς μήνες οι ίδιες οι εταιρείες. Υπενθυμίζουμε πως οι προβλέψεις τους στην αρχή του χρόνου μιλούσαν για εξομάλυνση της κατάστασης προς το τέλος της χρονιάς και σίγουρα μέσα στο δεύτερο εξάμηνο και όχι το πρώτο.

Δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά για ποιόν λόγο έχουμε αυτή την, καλύτερη του αναμενομένου, εξέλιξη, μπορούμε να κάνουμε όμως μερικές υποθέσεις αντλώντας πληροφορίες από ό,τι έχουμε διαβάσει στον διεθνή Τύπο:

1) έχουν περάσει ήδη πολλοί μήνες και οι εταιρείες είχαν άφθονο χρόνο ώστε να μπορέσουν να συντονιστούν καλύτερα με τις βιομηχανίες μικροεπεξεργαστών,

2) πολλές εταιρείες έχουν περιορίσει τον αριθμό των μικροεπεξεργαστών που τοποθετούν στα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, καθώς κατασκευάζουν τα αυτοκίνητα χωρίς να τοποθετήσουν κάποια microchips τα οποία δεν έχουν σχέση με την ασφάλεια του αυτοκινήτου, με σκοπό να καλέσουν τον κάτοχο του αυτοκινήτου και να τα τοποθετήσουν όποτε αποκτήσουν τα απαραίτητα αποθέματα,

3) οι ανησυχίες για επικείμενη ύφεση της οικονομίας μπορεί να έχουν οδηγήσει στη μείωση των παραγγελιών για microchips από άλλους τομείς, όπως των ηλεκτρονικών καταναλωτικών προϊόντων, δίνοντας μεγαλύτερη ευελιξία στις βιομηχανίες μικροεπεξεργαστών και

4) ας μην ξεχνάμε πως πολλές εταιρείες, όπως π.χ. η αμερικανική Ford (F NYSE) έχουν πει πως θα αγοράζουν microchips από οποιαδήποτε πηγή μπορέσουν να βρουν, ενώ άλλες όπως η Mercedes Benz Group έχουν πει πως δεν θα διστάσουν να αγοράσουν και πιο ακριβούς μικροεπεξεργαστές προκειμένου να αποφύγουν την υπολειτουργία των εργοστασίων τους. Ίσως να μην έχει νόημα να ψάξουμε για μία σαφή εξήγηση, αυτό που μετράει είναι πως πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν καταφέρει να βρουν έναν τρόπο για να μην χρειάζεται να σταματούν την παραγωγή και να μην τους λείπουν οι μικροεπεξεργαστές για τα οχήματα που έχουν αποφασίσει να κατασκευάσουν.

Αν δεν αλλάξει κάτι ξαφνικά προς το χειρότερο, θα πρέπει να περιμένουμε τη σταδιακή αύξηση της παραγωγής των περισσότερων βιομηχανιών αυτοκινήτων και φορτηγών. Αυτό βέβαια θα χαροποιήσει, εκτός από τους εργαζόμενους στις βιομηχανίες, και τους πελάτες των εταιρειών, οι οποίοι αναγκαστικά περιμένουν να παραλάβουν τα νέα τους οχήματα για πολλούς μήνες, ίσως και πάνω από χρόνο.

Εδώ βέβαια υπάρχει ένα πρόβλημα, καθώς από τις αρχές του 2021 μέχρι και τώρα έχουν ανεβεί σημαντικά οι τιμές όλων των αυτοκινήτων, εξ αιτίας της σημαντικής αύξησης του κόστους των πρώτων υλών, του μεταφορικού κόστους και γενικά όλων των λειτουργικών τους εξόδων. Δεν είμαστε καθόλου σίγουροι πως τα χρήματα που θα πρέπει να καταβάλουν οι αγοραστές, ιδιώτες ή επιχειρήσεις, θα είναι αυτά που είχαν υπόψη τους όταν παρήγγειλαν τα αυτοκίνητα ή τα φορτηγά, πριν από πολλούς μήνες. Η χαρά τους για την παραλαβή, επιτέλους, των αυτοκινήτων, μπορεί να μετριαστεί κατά πολύ όταν συνειδητοποιήσουν πόσο θα χρειαστεί τελικά να πληρώσουν.