Ένα compact SUV που αγαπήθηκε όσο λίγα σε Ελλάδα και Ευρώπη, χάρη στο μοντέρνο του στυλ, την πρακτικότητα και τον οδηγοκεντρικό του χαρακτήρα, περνάει το κατώφλι των μηδενικών ρύπων. Ο λόγος για Ford Puma το οποίο στην ηλεκτρική εκδοχή του, το Ford Puma Gen-E που οδηγήσαμε πρόσφατα, έρχεται να διευρύνει προς τα κάτω την ηλεκτρική γκάμα της Ford και να παραταχθεί δίπλα στη Mustang Mach-E και τα πιο πρόσφατα Explorer και το Capri. Και το ενδιαφέρον είναι ότι το ηλεκτρικό Puma δεν προσφέρει μόνο οικονομία, αλλά και εξαιρετικά δυναμικά χαρακτηριστικά.
Η εμπορική επιτυχία του Ford Puma δεν είναι τυχαία. Το μικρό SUV έγινε το best seller της Ford στην Ευρώπη βασισμένο στο στυλ, στην πρακτικότητα και στον οδηγοκεντρικό του χαρακτήρα, χωρίς φυσικά να περνάει απαρατήρητη και η κορυφαία σχέση αξίας-τιμής που το χαρακτηρίζει. Ανάλογα χαρακτηριστικά υπόσχεται και το 100% ηλεκτρικό Puma Gen-E.
Το νεοφερμένο και μικρότερο EV της Ford, είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε στο πλαίσιο του «Go Electric Event», που οργάνωσε η Ford Motor Ελλάς με επίκεντρο την Αράχωβα και αφορμή το επίσημο λανσάρισμά του Puma Gen-E στην Ελλάδα. Στην αρχή της παρουσίασης, η Operations Manager της Ford Motor Ελλάς, Πέτρη Λογαρά, αφού τόνισε πως το Puma Gen-E είναι το καλύτερο ηλεκτρικό στην κατηγορία του αναφέρθηκε στον στόχο της Ford να γίνει ηγέτης στην ηλεκτροκίνηση (με επενδύσεις 50 δισ. ευρώ) δίνοντας έμφαση παράλληλα σε τρεις πυλώνες: Πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, Οχήματα με κινητήρες εσωτ. καύσης και Επαγγελματικά Οχήματα.
Το ηλεκτρικό Gen-E βασίζεται στο πάτωμα του εξηλεκτρισμένου Ford Puma, ωστόσο ο πολυβραβευμένος Ecoboost και το ρεζερβουάρ έχουν αντικατασταθεί από έναν ηλεκτροκινητήρα και μια μπαταρία. Η σχεδίαση του Puma Gen-E ωστόσο δεν αλλάζει σημαντικά σε σύγκριση με αυτή των θερμικών Puma, έχει όμως χαρακτηριστικές πινελιές οι οποίες αποκαλύπτουν τον «ηλεκτρικό» του χαρακτήρα. Πιο αίσθητή είναι η κλειστή και βαμμένη στο χρώμα του αμαξώματος μάσκα, η οποία σε συνδυασμό με τη νέα πίσω αεροτομή και τις ειδικές ζάντες αλουμινίου, βελτιώνει την αεροδυναμική του Puma Gen-E που είναι 3 εκατ. μακρύτερο (4.214 χλστ.) από τα βενζινοκίνητα Puma.
Ένα από τα ατού του Ford Puma Gen-E είναι η πρακτικότητά του, στην οποία αναφέρθηκε ο Communications & Public Affairs Manager της Ford στην Ελλάδα Γιάννης Κάττωριτς, η οποία αντανακλάται στο νέο εσωτερικό με ακόμη περισσότερους αποθηκευτικούς χώρους, ενώ σταθερά κορυφαίος είναι ο χώρος αποσκευών με το GigaBox - σήμα κατατεθέν του μοντέλου - που μεγάλωσε από τα 80 στα 145 λίτρα. Στα δυνατά σημεία του αυτοκινήτου, επεσήμανε ο κ. Κάττωριτς, περιλαμβάνεται η συνδεσιμότητα και το σύστημα Infotainment SYNC4 που προέρχεται από τη Mach-E, το Ford Pass, αλλά και η πολύ χαμηλή κατανάλωση ενέργειας που υπόσχεται η εταιρία, η οποία συνδυάζεται με ενδιαφέρουσα ταχύτητα φόρτισης: 10-80% σε 23 μόλις λεπτά. Και βέβαια ιδιαίτερο χαρακτηριστικό πλεονέκτημα του Puma Gen-E αποτελεί ο ευχάριστος οδηγικός χαρακτήρας του.
Πράγματι, η καμπίνα επιβατών του Puma Gen-E είναι ιδιαίτερα πρακτική, χωρίς όμως να μπορείς να πεις ότι διακρίνεται ως κορυφαία σε χωρητικότητα στην κατηγορία, διατηρώντας το γνωστό διάκοσμο και την προσεγμένη ποιότητα των βενζινοκίνητων mild hybrid Puma. Η διαφορά αφορά στην κεντρική κονσόλα, που λόγω της απουσίας του επιλογέα ταχυτήτων (ο επιλογέας του συστήματος κίνησης βρίσκεται στην κολώνα του τιμονιού), έχει αναδιαμορφωμένο χώρο με αρκετές θήκες για μικροαντικείμενα και αξιοποίηση του διαμερίσματος ανάμεσα στα πόδια οδηγού-συνοδηγού. Επιπλέον, η απουσία τούνελ πίσω κάνει πιο άνετη τη μεταφορά ενός μεσαίου επιβάτη στο πίσω κάθισμα, αλλά πιο σημαντική η προσφορά ακόμα μεγαλύτερου χώρου αποσκευών.
Από την άλλη, το MegaBox των 80 λίτρων της Ford έγινε GigaBox 145 λίτρων και ο χώρος αποσκευών αυξήθηκε στα 523 λίτρα, νούμερο που θυμίζει μοντέλα μεγαλύτερων κατηγοριών και φυσικά είναι το νέο Νο 1 στην κατηγορία των μικρών SUV. Αν τώρα προσθέσουμε και τον μικρό, έξτρα χώρο των 43 λίτρων κάτω από το εμπρός καπό (Frunk) τότε ο συνολικός χώρος για αποσκευές φτάνει τα 566 λίτρα.
Από εκεί και πέρα, αξίζει να αναφερθεί το infotainment τελευταίας γενιάς SYNC 4 της Ford, που διαθέτει σύστημα πλοήγησης που είναι συνδεδεμένο στο cloud για να μπορεί το Puma Gen-E να κινείται άνετα στην πόλη, ενώ την ίδια στιγμή, χάρη στα ασύρματα Apple CarPlay και Android Auto, οι εφαρμογές και οι πληροφορίες συγχρονίζονται μεταξύ των smartphone των επιβατών και του αυτοκινήτου χωρίς τη χρήση καλωδίων Το Alexa Built-in παρέχει στους οδηγούς τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν φωνητικές εντολές για να ενημερωθούν για τις ώρες λειτουργίας του αγαπημένου τους εστιατορίου ή για να προσθέτουν αντικείμενα στη λίστα με τα ψώνια τους.
Για την κίνηση του Puma Gen-E φροντίζει ένα ηλεκτρομοτέρ 168 ίππων και 290 Nm ροπής, το οποίο επιτρέπει στην Ford να υπόσχεται τα 0-100 km/h σε 8,0’’, με την τελική να περιορίζεται στα 160 χλμ./ώρα για τους γνωστούς λόγους διαφύλαξης της αυτονομίας. H μπαταρία ιόντων λιθίου έχει ωφέλιμη χωρητικότητα 43,6 kWh, μικρή μεν, αλλά με υποσχόμενη μέση κατανάλωση ενέργειας 13,1 kWh/100 χλμ. προκύπτει «επίσημη» αυτονομία 376 χιλιόμετρα. Αν τώρα οδηγείς μόνο στην πόλη, η αυτονομία φτάνει τα 523 χλμ. λέει η Ford. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι σε ταχυφορτιστή 100 kW η Ford αναφέρει πως το Puma Gen-E κερδίζει 124 χλμ. αυτονομίας σε 10 λεπτά, ενώ σε 23 λεπτά γεμίζει από το 10-80%. Στο σπίτι και χάρη στη στάνταρ υποδοχή AC 11 kW θα χρειαστούν λιγότερες από 4 ώρες για μια πλήρη φόρτιση σε αντίστοιχο Wallbox… Από την άλλη μεριά η μικρή μπαταρία προσφέρει το μέγα όφελος της μικρότερης αύξησης του βάρους.
Οδηγώντας τώρα το Puma Gen-E στην όμορφη και γεμάτη στροφές διαδρομή από την Αράχωβα στο Γαλαξίδι και αντίστροφα, δεν μπορέσαμε παρά να απονείμουμε τα εύσημα στη Ford για την ευκολία οδήγησης, τη γραμμική -χωρίς εξάρσεις- επιτάχυνση και τη γενικά χαμηλή κατανάλωση ενέργειας σε συνδυασμό με τη λειτουργία one-pedal. Υπάρχει και κουμπί L στον μοχλό για την επιλογή κίνησης, που κάνει πιο έντονη την ανάκτηση ενέργειας, αλλά αυτό που κάνει το Puma Gen-E να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό είναι η ευχάριστη οδηγική εμπειρία που προσφέρει.
Το σχετικά συγκρατημένο βάρος (1.563 κιλά), το χαμηλό κέντρο του και οι ρυθμίσεις στην ανάρτηση που έρχονται από το Puma ST, συμβάλουν ώστε το ηλεκτρικό Puma να στρίβει δυναμικά, χωρίς έντονη κλίση. Με ένα μεστό σε αίσθηση και ακρίβεια τιμόνι, το Puma Gen-E σε προδιαθέτει για σβέλτη οδήγηση σε στροφές βασισμένο στη μηχανική πρόσφυση και όχι τόσο στα ηλεκτρονικά. Ακόμα και αυτά, εξασφαλίζουν ομαλή και πιο φυσική αίσθηση κατά την επιτάχυνση και το φρενάρισμα. Η Ford έχει βάλει την ιδιαίτερη πινελιά που χρειαζόταν, ακόμα και στη φυσική αίσθηση των δυνατών φρένων (πίσω υπάρχουν πάντως ταμπούρα).
Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα ευχάριστο στην οδήγηση μικρό ηλεκτρικό SUV με πολλές μάλιστα δυνατότητες εξατομίκευσης. Για αυτές μίλησε ο Brand Manager PV, Γιάννης Διακουμόπουλος, που επισήμανε επίσης τους ευνοϊκούς όρους κτήσης/χρήσης του μοντέλου. ελληνική αγορά με ανταγωνιστικές τιμές λιανικής. Συγκεκριμένα, η έκδοση Puma Gen-E Style 43kWh 168PS FWD κοστίζει 29.906 ευρώ ή από 250 ευρώ/μήνα με χρηματοδότηση 3,99% (πλέον εισφοράς 0,6%, 40% προκ/λή, διάρκεια έως 84 μήνες). Η εταιρεία παρέχει 8 χρόνια εγγύηση (ή 100.000 χλμ.) Ford Protect (160.000 χλμ. εγγύηση για την μπαταρία).
Τέλος, ο Μανώλης Βελισκιώτης Δ/ντης εταιρικών πωλήσεων της Ford Motor Ελλάς αναφέρθηκε στην πανευρωπαϊκή συνεργασία της Ford με την Ayvens, τη μεγαλύτερη εταιρία leasing στην Ευρώπη, προκειμένου να προσφέρει ένα πάρα-πάρα πολύ καλό μίσθωμα - με το πρόγραμμα Ford Lease προβλέπει μηνιαίο μίσθωμα 250 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), 48 μήνες διάρκεια με κάλυψη 20.000 χλμ. ανά έτος και προκαταβολή 9.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Πλεονέκτημα δε αποτελεί για τον πελάτη το γεγονός ότι όλη η διαδικασία γίνεται στο κατάστημα της Ford το οποίο ο πελάτης επέλεξε για να ενημερωθεί για το αυτοκίνητο και να πραγματοποιήσει την αγορά/leasing.
Φωτογραφίες: Ford Motor Hellas / Γιώργος Καραγιωργάκης