field_kentriki_fotografia

Daimler και BP μαζί για υποδομές υδρογόνου στις μεταφορές

Δύο μεγάλοι παίκτες των οδικών μεταφορών, η Daimler Truck AG και η BP Advanced Mobility Limited ξεκινούν συνεργασία για την ανάπτυξη υποδομών υδρογόνου που θα επιτρέψουν μεταφορές μηδενικών ρύπων, απαλλαγμένες από ανθρακικό αποτύπωμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο. Είναι φανερό ότι η ηλεκτροκίνηση με υδρογόνο κερδίζει συνεχώς έδαφος στον χώρο των επαγγελματικών οχημάτων.

Πιλοτική ανάπτυξη υποδομής υδρογόνου (δηλαδή πρατηρίων ανεφοδιασμού οχημάτων με υδρογόνο) από την BP, αλλά και εισαγωγή φορτηγών κυψελών υδρογόνου στο Ηνωμένο Βασίλειο από την Daimler προβλέπει το μνημόνιο συμφωνίας (Memorandum of Understanding - MoU), που υπέγραψαν οι δύο εταιρίες. 

Η BP θα αξιολογήσει τη σκοπιμότητα σχεδίασης, κατασκευής, λειτουργίας και εφοδιασμού ενός δικτύου έως και 25 σταθμών υδρογόνου σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο μέχρι το 2030. Αυτοί οι σταθμοί θα προμηθεύονται από την BP «πράσινο» υδρογόνο – που παράγεται με ηλεκτρόλυση ύδατος χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ενώ η Daimler είναι αυτή που αναλαμβάνει, από το 2025 και μετά, να παραδώσει φορτηγά κυψελών καυσίμου (υδρογόνου) στους πελάτες της στη Μεγάλη Βρετανία. 

Η Daimler επιδιώκει τα νέα οχήματα που θα διαθέτει προς πώληση να είναι ουδέτερα σε εκπομπές CO 2 κατά την οδήγηση (όπως λέγεται στα αγγλικά: “tank to wheel”, δηλαδή «από το ρεζερβουάρ μέχρι τον τροχό») στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και την Ιαπωνία έως το 2039. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία επικεντρώνεται και στις δύο διαθέσιμες τεχνολογίες μηδενικών ρύπων, δηλαδή τόσο στα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (Battery Electric Vehicles), όσο και στα ηλεκτρικά οχήματα με κυψέλες υδρογόνου (Fuel Cell Electric Vehicles – FCEVs). Επί του παρόντος, ο μεγάλος κατασκευαστής φορτηγών δοκιμάζει ένα νέο βελτιωμένο πρωτότυπο FCEV φορτηγού οχήματος, το Mercedes-Benz GenH2, σε δημόσιους
δρόμους στη Γερμανία. Τα πρώτα φορτηγά GenH2 που θα βγουν από τη γραμμή παραγωγής περιορισμένης κλίμακας αναμένεται να παραδοθούν στους πελάτες το 2027. 

Αξίζει να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι η Daimler Truck έχει σαφή προτίμηση στην αποθήκευση του υδρογόνου στο όχημα σε υγρή μορφή και όχι σε αέρια, που είναι η πάγια τακτική. Σε αυτή την κατάσταση, το υδρογόνο ως ενεργειακός φορέας έχει πολύ μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα κατά όγκο από το αέριο υδρογόνο. Ως αποτέλεσμα, οι δεξαμενές ενός φορτηγού με κυψέλες καυσίμου που χρησιμοποιεί υγρό υδρογόνο είναι
πολύ μικρότερες και, λόγω της χαμηλότερης πίεσης σημαντικά ελαφρύτερες. Αυτό δίνει στα φορτηγά περισσότερο χώρο φόρτωσης και μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο. 

Ταυτόχρονα, μπορεί να μεταφερθεί περισσότερο υδρογόνο, γεγονός που αυξάνει σημαντικά την αυτονομία των φορτηγών. Αυτό το στοιχείο είναι που θα κάνει το φορτηγό GenH2 παραγωγής ανταγωνιστικό προς τα συμβατικά πετρελαιοκίνητα φορτηγά, κατάλληλο για πολυήμερες, δύσκολες στον προγραμματισμό μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, όπου οι ημερήσιες απαιτήσεις σε ενέργεια είναι υψηλές. 

Η BP από την πλευρά της έχει και αυτή στραμμένη το βλέμμα προς τις δύο εκδοχές κινητικότητας μηδενικών ρύπων που αναφέραμε προηγουμένως. Ήδη διαθέτει 11.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, σκοπεύει δε να επεκτείνει το δίκτυό
της σε 70.000 σημεία έως το 2030. Ενώ η συμφωνία με τη Daimler αντιπροσωπεύει τα πρώτα βήματα της BP προς την ανάπτυξη υδρογόνου για τις μεταφορές. H εταιρία σκοπεύει επίσης να αναπτύξει σταθμούς υδρογόνου γενικότερα στην Ευρώπη και ήδη έχει σχέδια για πρατήρια υδρογόνου στη Γερμανία.

Στόχος της BP είναι να κατακτήσει μια ηγετική θέση στην αγορά (παραγωγή και προμήθεια) υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η BP σκοπεύει να κατασκευάσει μια εγκατάσταση παραγωγής υδρογόνου στο Teesside, η οποία θα μπορούσε να παράγει 1 GW «μπλε» υδρογόνου (παράγεται από φυσικό αέριο αλλά με δέσμευση και αποθήκευση του CO 2 που θα προκύπτει από τη διαδικασία). Η BP διερευνά επίσης τις δυνατότητες για «πράσινο» υδρογόνο στην περιοχή (από ηλεκτρόλυση με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας), συμπεριλαμβανομένης της υποστήριξης της ανάπτυξης του Teesside ως του πρώτου κόμβου μεταφοράς υδρογόνου στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτές οι δραστηριότητες υποστηρίζουν τον στόχο της βρετανικής κυβέρνησης για ανάπτυξη εγκαταστάσεων παραγωγής υδρογόνου 5 GW έως το 2030.