Οι ακαδημίες είναι η λύση και για την Σούπερ Λιγκ

Οι ακαδημίες είναι η λύση και για την Σούπερ Λιγκ

Μεταξύ του «χτυπήματος» που δέχθηκαν οι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι στην Ευρώπη (φυσικά και στην Ελλάδα) και την αλλαγή του τοπίου στις μεταγραφές, η UEFA εντόπισε πως στη διάρκεια του 2020, οι ομάδες πόνταραν όσο ποτέ άλλοτε στην αξία των ακαδημιών τους. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνάς της, οι 700 που αγωνίζονται στις πρώτες κατηγορίες των πρωταθλημάτων των Ομοσπονδιών που ανήκουν στον οργανισμό, επένδυσαν στο «φυτώριό» τους 870 εκατομμύρια ευρώ.

Κατά μέσο όρο, τα κλαμπ προορίζουν για τις ακαδημίες τους το 4,3% του προϋπολογισμού τους. «Η επένδυση σε νεαρούς παίκτες, είναι λογικό πως ανεβάζει τα βραχυπρόθεσμα έξοδα, αλλά αυξάνει τη δυνατότητα αποταμίευσης μακροχρόνια. Με τα οικονομικά των ομάδων να βρίσκονται υπό πίεση, η τάση φαίνεται ολοένα και πιο ξεκάθαρα», αναφέρει η Ευρωπαϊκή Ποδοσφαιρική Συνομοσπονδία. Σημειώνει κιόλας πως στα δύο προηγούμενα μεταγραφικά «παράθυρα» καταγράφηκε ρεκόρ στις μεταγραφές παικτών 25 ετών και κάτω. Για ομάδες από τα λιγότερα δυνατά και πλούσια πρωταθλήματα, μεταξύ αυτών και το ελληνικό, είναι μια λύση για ν' αντιμετωπιστεί η οικονομική κρίση.

Η λογική είναι απλή: παραγωγή παικτών, έχοντας τον έλεγχο του κόστους των πρώτων χρόνων της καριέρας τους και στην συνέχεια μπορούν να τους πουλήσουν. Στην Ελλάδα, δε, είναι ένα «φαινόμενο» που έχει καταγραφεί αρκετά τα τελευταία χρόνια. Από την σεζόν 2015-16 μέχρι το χειμερινό μεταγραφικό «παράθυρο» του 2021, έγιναν συνολικά 130 μεταγραφές «απόφοιτων» των ακαδημιών των ομάδων της Σούπερ Λιγκ προς το εξωτερικό. Με δεδομένο πως από την επόμενη σεζόν, ο δρόμος προς τους ομίλους του Champions League είναι δύσβατος για την ομάδα που παίρνει το πρωτάθλημα και με άλλες τρεις στην 3η ευρωπαϊκή διοργάνωση, το Europa Conference League, που δεν δίνει μεγάλα χρηματικά έπαθλα, ίσως είναι ευκαιρία για μια αποφασιστική στροφή προς τις ακαδημίες.

Μάλιστα, ένα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία είναι πως όσο πιο μικρός είναι ο σύλλογος τόσο περισσότερο «προσέχει» την ακαδημία του. Οι ομάδες με έσοδα που ξεπερνούν τα πέντε εκατομμύρια ευρώ ετησίως, δίνουν περί το 3% του μπάτζετ τους στο «φυτώριό» τους. Αντίθετα, όσες έχουν έσοδα μικρότερα των τριών εκατομμυρίων, δίνουν στην ακαδημία τους κατά μέσο όρο το 15% του μπάτζετ τους!

Αυτή την σεζόν, στην Σούπερ Λιγκ, ο Παναιτωλικός έδωσε σχεδόν το 20% του συνολικού χρόνου συμμετοχής σε τέσσερις παίκτες από την ακαδημία του. Ο Παναθηναϊκός χρησιμοποίησε τους περισσότερους (11). Ο Κυπελλούχος Ελλάδας, ΠΑΟΚ, έβαλε οχτώ παίκτες από την ακαδημία του. Η ΑΕΚ κι ο Αστέρας Τρίπολης από έξι, ο Ατρόμητος πέντε, ο Ολυμπιακός και ο ΠΑΣ Γιάννινα από τέσσερις, ο Αρης και η Λαμία από τρεις, η Λάρισα, ο Βόλος κι ο ΟΦΗ από δύο.