ΓΔ: 900,73 3,18 (0,35 %)

Τζίρος: 626.915 €   RT

7ος χρόνος, ημέρα 1990η
Τρίτη, 13 Απριλίου 2021

ΓΔ: 900,73 3,18 (0,35 %)

Τζίρος: 626.915 €   RT

Σε ποιες αγορές στρέφεται η Άγκυρα για μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς

Σε ποιες αγορές στρέφεται η Άγκυρα για μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς

Η εξεύρεση εναλλακτικής λύσης μετά τον αποκλεισμό της Άγκυρας από το πρόγραμμα συμπαραγωγής των μαχητικών αεροσκαφών F-35 από την Ουάσινγκτον, έχει καταστεί "σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες" στη τουρκική κυβέρνηση.

Πριν λίγες μέρες, ένας αξιωματούχος της Ρωσικής Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Στρατιωτικής-Τεχνικής Συνεργασίας (FSMTC) δήλωσε ότι το Κρεμλίνο είναι έτοιμο να διαπραγματευτεί την πώληση προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών στην Τουρκία.

Σύμφωνα με την τουρκική έκδοση της ιστοσελίδας Sputnik, το ενδιαφέρον της Τουρκίας να αποκτήσει νέα ρωσικά αεροσκάφη όπως το SU-35 ή το SU-57 5ης γενιάς έγινε γνωστό κατά την επίσκεψη του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο MAKS Air Show το 2019 όπου παρευρέθηκε μαζί με τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν.

Μιλώντας σε δημοσιογράφους στη Διεθνή Έκθεση Άμυνας (IDEX) 2021 στο Ντουμπάι προ ημερών, ο Ρώσος πρόεδρος δήλωσε ότι οι ρωσικές στρατιωτικές εξαγωγές προς τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική έφτασαν τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. 

H Τουρκία από την πλευρά της, μετά τον αποκλεισμό της από το πρόγραμμα συμπαραγωγής των μαχητικών αεροσκαφών F-35 λόγω της αγοράς του ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος S-400, αναζητά αγωνιωδώς εναλλακτικές λύσεις. 

Όμως με βάση τα δεδομένα, η προμήθεια ανταγωνιστικών μαχητικών με το F-35 από την Ρωσία και την Κίνα είναι δύσκολη ή αδύνατη αντίστοιχα για διαφορετικούς λόγους. Κοινώς, η Τουρκία κινδυνεύει να μείνει χωρίς μαχητικά 5ης γενιάς. Πριν λίγο καιρό, ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν είχε κάνει μεν λόγο για προμήθεια 76 τέτοιων μαχητικών 5ης γενιάς αντί για 16 που είχε αρχικά προβλεφτεί, όμως το Su-57, δεν αναμένεται να είναι ακόμα έτοιμο τουλάχιστον μέχρι το 2026. 

Αυτό γιατί μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί και πετούν 10 πρωτότυπα μαχητικά Su-57. Όπως αναφέρουν έγκυρες αμερικανικές ιστοσελίδες όπως το "AirForce Magazine" τα υποσυστήματα, από τον κινητήρα μέχρι το ραντάρ και τα ηλεκτρονικά πτήσης είναι ακόμα σε φάση δοκιμών, χωρίς ακόμα να έχει πιστοποιηθεί το κόστος τους. Ένας ακόμα πονοκέφαλος για την Τουρκία η οποία βρίσκεται σε φάση ναυπήγησης αεροπλανοφόρου είναι η πληροφορία ότι το παραπάνω ρωσικό μαχητικό δεν θα έχει τέτοια συμβατότητα.

Από την άλλη τα Κινεζικά J-31 τα οποία αποτελούν σύμφωνα με ειδικούς έναν άγνωστο "X", δεν μπορούν να πωληθούν στη Τουρκία για επίσης πρακτικούς λόγους καθότι το Πεκίνο τέλει από το 1989 και τη σφαγή της Τιενανμεν σε εμπάργκο όπλων από την ΕΕ, τις ΗΠΑ και τις χώρες της συμμαχίας του ΝΑΤΟ.

Στη συνέχεια, υπάρχει το πρότζεκτ του TF-X της Τουρκίας, της ανάπτυξης δηλαδή ενός γηγενούς μαχητικού, ενδεχόμενο που συναντά σημαντικά εμπόδια, ιδιαίτερα όσον αφορά την ανάπτυξη των κινητήρων.

Πριν λίγες μέρες μάλιστα, η TRMotor, μια τουρκική κρατική εταιρεία παραγωγής κινητήρων, υπέγραψε τη συμφωνία με τον κύριο εργολάβο του προγράμματος TF-X, την κρατική τουρκική Aerospace Industries (TAI). Οι προδιαγραφές που έχει θέσει η TAI για το μαχητικό είναι μέγιστη ταχύτητα Mach 2, ακτίνα δράσης 600 μίλια και μέγιστο βάρος απογείωσης 60.000 λίβρες. 

Υπενθυμίζεται οτι η συμφωνία με τη Rolls Royce ναυάγησε αναφορικά με διαφωνίες για τη κατανομή της πνευματικής ιδιοκτησίας και την εμπλοκή στο πρόγραμμα μιας τουρκοκαταριανής εταιρίας, της BMC, μέρος της οποίας ανήκει στο καταριανό υπουργείο άμυνας και σε Τούρκο επιχειρηματία στενό σύμμαχο του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Σύμφωνα με αναλυτές η ΤΑΙ δεν έχει τους πόρους αλλά ούτε και τις άδειες για να αναπαράγει τα ηλεκτρονικά συστήματα του F-35 από το πρόγραμμα συμπαραγωγής του οποίου αποκλείστηκε από την Ουάσινγκτον, κάτι που σημαίνει ότι εναλλακτικές επιλογές πρακτικά... δεν υπάρχουν.