Πλ. Μαρλαφέκας (Λουξ): «Η Αχαΐα μπορεί να ξαναγίνει επίκεντρο επιχειρηματικότητας»

Πλ. Μαρλαφέκας (Λουξ): «Η Αχαΐα μπορεί να ξαναγίνει επίκεντρο επιχειρηματικότητας»

Την άποψη ότι η Αχαΐα μπορεί να ανακτήσει μέρος της χαμένης της επιχειρηματικής αίγλης – έστω και με άλλα χαρακτηριστικά έναντι του παρελθόντος – και να γίνει ξανά οικονομικό κέντρο με αναπτυξιακά χαρακτηριστικά εκφράζει σε συνέντευξή του στο Liberal o αντιπρόεδρος της Λουξ και πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας Πλάτων Μαρλαφέκας.

Με γνώμονα τη χαρισματική γεωγραφική περιοχή, τον εκσυγχρονισμό της οδικής και σιδηροδρομικής πρόσβασης και αιχμή τον αγροδιατροφικό τομέα, τη μεταποίηση, τον πολιτισμό και τον τουρισμό, τονίζει ότι η Πάτρα και ευρύτερα η Αχαΐα μπορεί να ανακτήσει μέρος της χαμένης της οικονομικής και επιχειρηματικής αίγλης.

Ο κ. Μαρλαφέκας σημειώνει ότι ο απομονωτισμός της περιοχής θα αντιμετωπισθεί ριζικά με την κατασκευή του οδικού τμήματος Πατρών – Πύργου, την κατασκευή του νέου εμπορικού λιμένα και την έλευση του φυσικού αερίου. «Τότε θα μιλάμε για μια περιοχή που θα μπει στο κέντρο του οικονομικού και αναπτυξιακού χάρτη της χώρας μας, θα φέρει επενδύσεις και θα συγκρατήσει στην περιοχή τις ήδη λειτουργούσες βιομηχανίες», τονίζει.

Ο αντιπρόεδρος της Λουξ είναι επικεφαλής της Ανανεωτικής Επιχειρηματικής Κίνησης που έχει τα ηνία στο Επιμελητήριο Αχαΐας από το 2012, ενώ βάζει ξανά υποψηφιότητα στις επικείμενες εκλογές που θα γίνουν 9, 10 και 11 Δεκεμβρίου 2017.

Συνέντευξη στον Απόστολο Σκουμπούρη

- Κύριε Μαρλαφέκα, δραστηριοποιείστε χρόνια στο Επιμελητήριο Αχαΐας, ενώ γενικότερα η οικογένειά σας έχει ισχυρή παρουσία στην περιοχή. Ποια είναι τα κυριότερα προβλήματα της Αχαΐας που την έχουν οδηγήσει - μαζί με την Ήπειρο - στη θέση ουραγού στην οικονομική ανάπτυξη;

Όντως η Αχαΐα που ανήκει διοικητικά στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, στους δείκτες του ΑΕΠ είναι σε πολύ χαμηλή θέση σε σχέση με τον Μ.Ο. του ΑΕΠ των περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Την εικοσαετία 1975-1995 δέχθηκε το μεγάλο πλήγμα της αποβιομηχάνισης, όταν έπαυσαν την λειτουργία τους 80 μεγάλες και μεσαίες βιομηχανίες και 30.000 άμεσα και έμμεσα εργαζόμενοι βρέθηκαν εκτός παραγωγικής δραστηριότητας.

Τα κυριότερα προβλήματα ήταν η μη προσαρμογή στον εκσυγχρονισμό με αποτέλεσμα να χαθεί η ανταγωνιστικότητα, η έλλειψη κοινωνικής στήριξης με αποτέλεσμα το μη φιλικό περιβάλλον και κυρίως η έλλειψη βασικών υποδομών.

- Κάποτε, η Αχαΐα ήταν μια μεγάλη βιομηχανική περιοχή, με κολοσσιαίες επιχειρήσεις όπως η Πειραϊκή Πατραϊκή και ένα «ζωντανό» λιμάνι λόγω της προνομιούχας γεωγραφικής θέσης. Είναι αναστρέψιμη η κατάσταση;

Εμείς θεωρούμε πως είναι αναστρέψιμη καθώς δύο βασικές υποδομές που είναι οι οδικές αρτηρίες ολοκληρώθηκαν και οι σιδηροδρομικές έχουν σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Ο απομονωτισμός της περιοχής θα αντιμετωπισθεί ριζικά με την κατασκευή του οδικού τμήματος Πατρών – Πύργου, την κατασκευή του νέου εμπορικού λιμένα και την έλευση του φυσικού αερίου.

Τότε θα μιλάμε για μια περιοχή που θα μπει στο κέντρο του οικονομικού και αναπτυξιακού χάρτη της χώρας μας, θα φέρει επενδύσεις και θα συγκρατήσει στην περιοχή τις ήδη λειτουργούσες βιομηχανίες.

- Μήπως η μεγάλη και... βαριά βιομηχανία δεν έχει θέση στην Πάτρα, όπως και σ'' όλη την Ελλάδα και θα πρέπει να στραφούμε περισσότερο στη μεταποίηση και στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής όπως αγροδιατροφή, τουρισμός, μεταποίηση;

Η Αχαΐα είναι ένα μεγάλο οικονομικό, παραγωγικό, ερευνητικό και διοικητικό κέντρο και χωράει όλες τις δραστηριότητες. Σαφώς στο πλαίσιο των στρατηγικών μας στρεφόμαστε σε δράσεις που ήδη χαρακτηρίζουν την περιοχή, όπως είναι η μεταποίηση προϊόντων του πρωτογενούς τομέα, ο τουρισμός πόλης και η σύνδεση του αγροτουρισμού με την αγροδιατροφή.

Σ'' αυτό το πλαίσιο, το Επιμελητήριό μας κινείται σε στενή συνεργασία με τον ερευνητικό τομέα, καθώς πιστεύουμε πως η καινοτομία είναι ο βασικός άξονας που θα προσδώσει προστιθέμενη αξία στην οικονομία της περιοχής μας.

- Ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Πάτρας και της Αχαΐας που θα μπορούσαν να αναδείξουν περαιτέρω την περιοχή;

Κατ'' αρχήν η γεωγραφική της θέση, η μικρή απόσταση από την πρωτεύουσα, το κομβικό της λιμάνι, το καλό κλίμα που ευνοεί πολλές και σημαντικές καλλιέργειες με επίκεντρο την οινολογία.

Επίσης, συγκριτικά πλεονεκτήματα είναι ότι η Αχαΐα έχει σημαντικά αξιοθέατα που ξεφεύγουν από τα συνήθη. Η γέφυρα Ρίου – Αντίρριου, ο ναός του Αποστόλου Ανδρέα, το αρχαιολογικό μουσείο είναι κορυφαίες αφορμές για τουρισμό πόλης.

Συνδυάζει Βιομηχανική παραγωγή με Ερευνητικά ιδρύματα, χιονοδρομικό με θαυμάσιες παραλίες και είναι μεγάλο οικονομικό κέντρο. Εμείς θα στοχεύσουμε στον τουρισμό, την εξωστρέφεια, την προσέλκυση επενδύσεων αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα που έχουμε με τελικό στόχο να γίνει η Αχαΐα οικονομικό κέντρο με αναπτυξιακά χαρακτηριστικά.

- Προ μηνών, μιλώντας σε εκδήλωση του think tank Ρ.ΕΥ.Μ.Α. στηλιτεύσατε το γεγονός ότι εισάγουμε σχεδόν τα πάντα. Εκτός από αυτοκίνητα και ελικόπτερα, φτάσαμε να εισάγουμε ιταλικό χαρτί υγείας, δίνουμε 1 δισ. ετησίως για μοσχαρίσιο κρέας, ενώ εισάγουμε συμπυκνωμένο γάλα, αναψυκτικά, μπύρες, τσάι κ.λπ. Τι προτείνετε;

Η πρότασή μας είναι η σταδιακή αντικατάσταση των εισαγομένων με εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα. Για τον λόγο αυτό υλοποιήσαμε μία μελέτη που καταγράφει τις καταναλώσεις των εισαγομένων προϊόντων στην περιοχή μας και προτείνει μεθοδολογία για την αντικατάστασή τους. Είναι ένα πρόγραμμα που αφορά το σύνολο της επιχειρηματικότητας.

- Ποιες είναι οι δράσεις, ουσιαστικά και πρακτικά του επιμελητηρίου;

Στο πλαίσιο της στρατηγικής που εφαρμόσαμε δημιουργήσαμε θεσμούς και δράσεις με καινοτόμα χαρακτηριστικά. Όπως το Achaia Values με στόχο την υποστήριξη της εξωστρέφειας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, το culture and shopping για την προσέλκυση τουριστών στην Πάτρα για αγορές και ψυχαγωγία. Το πρόγραμμα αυτό υλοποιείται με μεγάλους tour operators και δεκάδες εμπορικές επιχειρήσεις.

Σημαντική είναι η συμβολή του Επιμελητηρίου στην υλοποίηση και εδραίωση της ετήσιας έκθεσης PATRAS IQ που έχει σαν στόχο την καινοτομία και μεταφορά τεχνογνωσίας σε συνδυασμό με την αξιοποίηση από την επιχειρηματική κοινότητα. Στις προγραμματικές μας θέσεις για την νέα περίοδο αναλύονται οι στρατηγικές μας που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα πρωτοβουλιών με τελικό στόχο την αύξηση του τοπικού εισοδήματος και την δημιουργία συνθηκών για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.

- Πέστε μας δύο λόγια παραπάνω για το πρόγραμμα Achaia Values που εξ όσων ξέρω, είναι από τις αιχμές των δράσεών σας...

Κοιτάξτε, τα τελευταία χρόνια, κεντρικός προσανατολισμός του Επιμελητηρίου Αχαΐας ήταν η ανάπτυξη εργαλείων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικής θέσης των τοπικών προϊόντων έναντι των εισαγόμενων.

Ένα σημαντικό βήμα έγινε το 2014, όταν ιδρύθηκε το Achaia Values με σκοπό να ενισχυθούν οι εξαγωγές των Αχαϊκών Προϊόντων. Συμμετέχουν ήδη 28 επιχειρήσεις της Αχαΐας από 25 διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων οι οποίες συνθέτουν το χαρτοφυλάκιο του Achaia Values με 482 κωδικούς προϊόντων τα οποία προωθούνται στο εξωτερικό.

Το Achaia Values έχει αναγνωριστεί πλέον ως ο αξιόπιστος «μέντορας» εξαγωγών όλης της Αχαΐας, σε όλη την Ελλάδα. Η πρακτική αυτή έτυχε πανελλήνιας αναγνώρισης και βραβεύτηκε στα πρόσφατα Greek Exports Awards, στην κατηγορία «Top Export Assistance Company».

Παράλληλα, το Επιμελητήριο έχει επικοινωνήσει με 3.500 υποψήφιους αγοραστές σε 35 χώρες προωθώντας τα Αχαϊκά προϊόντα, δράση που αναγνωρίστηκε με την απονομή βραβείου από διεθνή οργανισμό εξαγωγών. Εξίσου σημαντικό βήμα ήταν η συμμετοχή 220 Πολύ Μικρών, Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων της Αχαΐας σε 58 Διεθνείς και Εθνικές Εκθέσεις.

- Σ'' ό,τι αφορά τον τουρισμό, τι δράσεις κάνατε; Τι προοπτικές υπάρχουν;

Είναι σημαντικός πυλώνας ο τουρισμός και η Πάτρα μπορεί να δει ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Γίνονται διάφορες δράσεις σε πολλά επίπεδα. Μια εξ αυτών, όπως ήδη προανέφερα, είναι το πρόγραμμα culture and shopping, στο οποίο συνεργαζόμαστε με τέσσερις tour operators, με όλα τα ξενοδοχεία της ευρύτερης περιοχής και εμπορικά καταστήματα της πόλης. Οι συμμετοχές στα τέσσερα χρόνια υλοποίησης του προγράμματος ξεπέρασαν τις 200, αριθμός πολύ σημαντικός.

Πρόσφατα δε, υλοποιήσαμε μια μελέτη για τον χαρακτηρισμό των πόλεων Πάτρας και Αιγίου ως πόλεις city break, που αξιοποιώντας την εύκολη πρόσβαση λόγω των μεγάλων οδικών αξόνων, θα προσδώσει διαφορετικά χαρακτηριστικά σε νέες δράσεις και επιχειρηματικές δραστηριότητες.