Μετριότητα στα ελληνικά Πανεπιστήμια;

Μετριότητα στα ελληνικά Πανεπιστήμια;

Του Κώστα Μήλα*

Καταρχήν, αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στους νέους και νέες μας που επέτυχαν την είσοδο τους, εν μέσω οικονομικής ύφεσης, στα Ελληνικά ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας. Καλή συνέχεια (με πολύ διάβασμα) και καλή σταδιοδρομία!

Από την άλλη πλευρά, διαβάζουμε από το ρεπορτάζ εφημερίδων ότι «ένα στα τέσσερα από τα συνολικά 465 τμήματα θα δεχθούν υποψηφίους με βαθμολογίες κάτω από τη βάση». Εδώ λοιπόν, καλούμαστε να απαντήσουμε, σε τουλάχιστον δύο ερωτήματα:

1. Μπορεί κάποιος εξαιρετικά μέτριος μαθητής να ανταπεξέλθει στην τετραετή πρόκληση ενός Πανεπιστημιακού πτυχίου; Η απάντηση είναι μάλλον αρνητική εκτός βέβαια εάν αυτή-καθαυτή η ποιότητα του συγκεκριμένου πανεπιστημιακού πτυχίου βαίνει μειούμενη από έτος σε έτος. Ο αναγνώστης ας κρίνει από μόνος του...

2. Χρειάζονται 465 τμήματα σε μία χώρα (με περίπου 11 εκ. πληθυσμό) τα οποία να δέχονται υποψηφίους με εξαιρετικά χαμηλές επιδόσεις; Επιδόσεις που σίγουρα «εκπέμπουν σήμα» ότι (μεγάλο) μέρος αυτών των υποψηφίων πολύ δύσκολα θα καταφέρει να φτάσει στην αποφοίτηση. Όμως, τα οικονομικά οφέλη της ύπαρξης των Πανεπιστημίων «δικαιολογούν» την ύπαρξη τους. Πράγματι, εξαιρετικά πρόσφατη έρευνα των Anna Valero (London School of Economics) και John Van Reenen (London School of Economics) μελετά τις οικονομικές οφέλειες από την ύπαρξη 15.000 Πανεπιστημίων σε 1.500 περιφέρειες 78 κρατών από τον ενδέκατο(!) αιώνα μέχρι σήμερα. Οι ερευνητές συμπεραίνουν ότι ο διπλασιασμός των Πανεπιστημίων ανά περιφέρεια οδηγεί σε αύξηση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην συγκεκριμένη περιφέρεια μέχρι και 4% με γειτονικές περιφέρειες να οφελούνται επίσης οικονομικά.

Με άλλα λόγια, εαν ο κ. Φίλης (και ο κάθε κ. Φίλης) αποφάσιζε την συγχώνευση, ή το «λουκέτο», σε κάποια από τα παραπάνω τμήματα, τότε θα βρισκόταν αντιμέτωπος με την αντίδραση των τοπικών κοινωνιών κάτι που βέβαια θα οδηγούσε σε σημαντικές πολιτικές αναταράξεις ίσως μεγαλύτερες και από αυτές που παρατηρούνται κάθε φορά που, επί παραδείγματι, οι έλληνες αγρότες «κλείνουν» με τα τρακτέρ τους τις εθνικές μας οδούς... Δύσκολα βλέπω τον συνεχιζόμενο, κατά τον κ. Φίλη, εθνικό διάλογο σε θέματα Παιδείας να ασχοληθεί με τα προαναφερθέντα «ευτελή» θέματα.

*Ο κ. Κώστας Μήλας είναι Καθηγητής και Πρόεδρος του Ερευνητικού Τομέα στο Τμήμα Οικονομικών, Χρηματοοικονομικών και Λογιστικής, University of Liverpool.