ΓΔ: 825,02 7,78 (0,95 %)

Τζίρος: 57,47 εκατ. €   RT

7ος χρόνος, ημέρα 1952η
Σάββατο, 6 Μαρτίου 2021

ΓΔ: 825,02 7,78 (0,95 %)

Τζίρος: 57,47 εκατ. €   RT

Κάν' το όπως ο Πιερρακάκης: Η εκθετική αύξηση της χρήσης των web services

Υποστηρίζουμε σθεναρά και κόντρα σε όσους μεμψιμοιρούν, φοβούνται, κινδυνολογούν και αντιστέκονται, ότι κάθε κρίση γεννά ευκαιρίες. Ευκαιρίες που σπρώχνουν τη ζωή προς τα μπροστά. Την κοινωνία, την οικονομία, την παιδεία, την επιχειρηματικότητα, τον πολιτισμό, την υγεία και γενικότερα το επίπεδο διαβίωσης των πολιτών. Ένα τρανταχτό παράδειγμα στη χώρα μας είναι αυτό των ψηφιακών υπηρεσιών (web services) του Δημοσίου.

H κρίση που ακολούθησε μετά την ουσιαστική πτώχευση της χώρας, την ένταξη της σε ένα αυστηρό πλαίσιο ελέγχου και εποπτείας και την κατακρήμνιση των ονειρώξεων του αντιμνημονικού μετώπου, οδήγησε στην απότομη προσγείωση στην πραγματικότητα. Μια σειρά από αγκυλώσεις και στερεότυπα, από ιδεοληψίες και εμμονές θρυμματίστηκαν με κρότο. Ειδικά μετά από την αποτυχημένη διακυβέρνηση Τσίπρα - Καμμένου και την καταστροφική άσκηση εξουσίας από ένα συνονθύλευμα ανίκανων, ακροδεξιών, εθνικιστών, πυροβολημένων συνωμοσιολόγων, σταλινικών, μαοϊκών, παλαιοπασόκων, περιθωριακών και εξουσιολάγνων.

H κρίση που προκλήθηκε από τον covid-19 και παρουσίασε τόσο υγειονομικά όσο και οικονομικά χαρακτηριστικά, έδωσε στη χώρα την ευκαιρία να αποδείξει ότι στα δύσκολα τα καταφέρνει. Και ο χώρος όπου όχι μόνο τα κατάφερε, αλλά άνοιξε νέες προοπτικές, είναι αυτός της Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η πανδημία λειτούργησε σε όλο τον κόσμο σαν ένας ψηφιακός επιταχυντής. Και ευτυχώς στην Ελλάδα, η τάση της ψηφιακής επιτάχυνσης παρέσυρε στο πέρασμα της και τον Δημόσιο τομέα.

Μέσω αυτής, απελευθερώνεται το δυναμικό της χώρας και αξιοποιούνται όλα τα ευεργετήματα του ψηφιακού οικοσυστήματος. Ψηφιοποιούνται και απλοποιούνται μια σειρά από διαδικασίες, σε τέτοιο βαθμό που να εξοικονομούνται χιλιάδες ανθρωποώρες γραφειοκρατικής απασχόλησης στο Δημόσιο. Ταυτόχρονα, οι πολίτες διευκολύνονται αφάνταστα στην καθημερινότητα τους. Και κατά κάποιον τρόπο οικοδομείται ξανά μια σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στους πολίτες και στον κρατικό μηχανισμό, που από οκνηρός γραφειοκρατικός βασανιστής, μετατρέπεται σιγά σιγά σε υπηρέτη τους.

Η διασύνδεση ανάμεσα σε διάφορα μητρώα και διαφορετικές υπηρεσίες του Δημοσίου, βοήθησε τους πολίτες να εκτελέσουν με επιτυχία 90 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές μέσα στο 2020. Τι σημαίνει αυτό; Ότι για 90 εκατομμύρια διαφορετικές υποθέσεις οι πολίτες βρήκαν λύση, χωρίς να χρειαστεί να περιμένουν στην ουρά κάποιου γκισέ, ή να πρέπει να επισκεφθούν κάποια υπηρεσία. Μάλιστα, σύμφωνα με ανακοίνωση των πεπραγμένων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε αυτόν τον αριθμό δε συνυπολογίζονται οι αριθμοί των υπεύθυνων δηλώσεων και εξουσιοδοτήσεων που εκδόθηκαν το 2020 μέσω του gov.gr.

Στα επόμενα γραφήματα παρουσιάζεται αναλυτικά η εκθετική πορεία της χρήσης των ψηφιακών υπηρεσιών από τους πολίτες, ανά έτος από το 2017 μέχρι και το 2020.

Παράλληλα, πίσω από αυτά που βλέπει ο πολίτης, έχει δρομολογηθεί ένα ακόμα σημαντικότερο έργο. Αυτό της υλοποίησης του κεντρικού συστήματος διακίνησης εγγράφων, δρομολόγησης και διαλειτουργικότητας με τη χρήση απομακρυσμένων ψηφιακών υπογραφών. Σύμφωνα με το υπουργείο, πρόκειται για μία οριζόντια ψηφιακή λύση που θα συμβάλλει στην οργάνωση της αλληλογραφίας ανάμεσα στους δημόσιους φορείς.

Πόσες φορές δεν έχει χρειαστεί οι πολίτες να μεταφέρουν έγγραφα, ακόμα και μέσα στο ίδιο κτήριο, για να υπογράψει με τη «στρογγυλή σφραγίδα ο αρμόδιος»; Πόσες φορές δεν έχει χρειαστεί ο πολίτης να περιμένει για ημέρες κάποιο έγγραφο, που βρίσκεται «καθ' οδόν» από μια υπηρεσία σε μια άλλη;

Το συγκεκριμένο έργο, σκοπό έχει να προχωρήσει με την ψηφιακή διεκπεραίωση εσωτερικών διεργασιών του Δημοσίου, μέσω της χρήσης 150.000 ψηφιακών υπογραφών που θα έχουν χορηγηθούν σε διάφορες θέσεις ευθύνης. Τι θα προσφέρει αυτό; Διαφάνεια, ταχύτητα, παραγωγικότητα, ποσοτικοποίηση των αποτελεσμάτων και δυνατότητα αξιολόγησης των υπαλλήλων και των υπηρεσιών, με βάση τα χειροπιαστά αποτελέσματα.

Θυμάμαι μια παλιότερη δήλωση του υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη, στην οποία αναφέρει ότι «η ψηφιακή Εσθονία δεν είναι ο προορισμός, αλλά η πυξίδα του πώς θέλουμε να εξελιχθεί η χώρα. Η Ελλάδα θέλει να γίνει μια καλύτερη εκδοχή του εαυτού της, έχουμε το ταλέντο, έχουμε τη δυναμική και έχουμε τη στρατηγική για να το πράξουμε». Και να, που αυτό ακριβώς ξεδιπλώνεται μπροστά μας.

Το παράδειγμα του συγκεκριμένου υπουργείου θα πρέπει να το ακολουθήσουν όλα τα υπουργεία, όχι ως προς την αντικατάσταση λειτουργιών και διαδικασιών με αντίστοιχες ψηφιακές, αλλά ως προς την απλούστευση όλων των διαδικασιών και την κατάργηση των μη απαραίτητων διαδικασιών, φορέων και υπηρεσιών.

* Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στον σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.

** Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.