Είναι όνειρο ή πραγματικότητα, η θέσπιση νέων διαδικασιών στο Δημόσιο;

Όποτε συζητάμε μεταξύ μας για το πόσο θετικά, μας έχουν επηρεάσει τα κυβερνητικά επιτεύγματα στο χώρο του ψηφιακού μετασχηματισμού στις σχέσεις πολίτη – κράτους, πάντα ή σχεδόν πάντα, η δεύτερη σκέψη είναι γιατί εκτός από τη ψηφιακή αντικατάσταση των διαδικασιών, δεν γίνεται κατάργηση των διαδικασιών που είναι είτε άχρηστες ή έχουν ξεπεραστεί από την ίδια τη πραγματικότητα.

Οι διοικητικές διαδικασίες του Ελληνικού Δημοσίου, δεν αφορούν μόνο τους δημοσίους υπαλλήλους, αλλά και τους πολίτες. Και κυρίως τους πολίτες. Διότι οι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν όλον τον χρόνο μπροστά τους για να διεκπεραιώσουν μια διαδικασία, ενώ αντίθετα οι πολίτες χάνουν χρόνο και φαιά ουσία, και ταυτόχρονα υφίστανται έντονη ψυχική καταπόνηση, στη προσπάθεια τους να πλοηγηθούν στον Λαβύρινθο των διαδικασιών που πρέπει να ακολουθήσουν και στην προσπάθεια τους να συλλέξουν τα «απαραίτητα» έγγραφα και παραστατικά.

Οπότε η πρωτοβουλία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, να ιδρύσει το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών με σκοπό τη καταγραφή και την προτυποποίηση των διοικητικών διαδικασιών του Ελληνικού Δημοσίου, έρχεται να συμπληρώσει το μικρό ψηφιακό «θαύμα» που ζουν οι πολίτες τα τελευταία δυο χρόνια. Ένα ψηφιακό θαύμα, που έχει αλλάξει σε σημαντικό βαθμό την ποιότητα της ζωής τους.

Τι ακριβώς θα συμβεί; Θα γίνει καταγραφή των διαδικασιών λειτουργίας του Δημοσίου, με όλα τα χαρακτηριστικά που τις συνοδεύουν, έτσι ώστε σε δεύτερη φάση να γίνει η απλούστευση τους, μέσω στης υιοθέτησης προτύπων. Διότι πολλές από αυτές, γνωρίζουμε από τη εμπειρία ότι είναι περιττές, χρονοβόρες, ανούσιες και έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να αυξάνουν τη δύναμη των δημόσιων λειτουργών και να οδηγούν στη χρήση «γρηγορόσημου» ή στην εκδήλωση εκβιαστικών φαινομένων.

Ποιο θα είναι το αποτέλεσμα; Το μητρώο των νέων διαδικασιών θα είναι προσβάσιμο και στους δημοσίους υπαλλήλους και στους πολίτες, έτσι ώστε να ζητούν και να λαμβάνουν αμφότερες οι πλευρές τα εργαλεία και τις μεθόδους που θα χρησιμοποιήσουν στη διεκπεραίωση των αιτημάτων τους ή την επίλυση των προβλημάτων τους.

Θα υπάρξουν απλές, διαφανείς και τυποποιημένες διαδικασίες που θα ισχύουν για όλες τις υπηρεσίες, ώστε να ξεπεραστούν μια σειρά από προβλήματα, όπως είναι για παράδειγμα οι διαφορετικές ερμηνείες των νόμων και των εγκυκλίων από υπηρεσία σε υπηρεσία και από υπάλληλο σε υπάλληλο, ή οι εντελώς διαφορετικές και πολλές φορές αντιφατικές αποφάσεις, μεταξύ παραπλήσιων φορέων και υπηρεσιών.

Η απλούστευση των διαδικασιών και η «μετάφραση» τους σε απλά ελληνικά, πέρα και έξω από την ξύλινη γλώσσα της γραφειοκρατίας, είναι εξίσου σημαντικά στοιχεία. Κάθε διαδικασία, κάθε απόφαση, ακόμα και κάθε νομοθετική ρύθμιση θα πρέπει να είναι γραμμένη και διατυπωμένη, με τέτοιο τρόπο που να μην επιδέχεται διαφορετική ερμηνεία και εφαρμογή.

Η δημιουργία του Εθνικού Μητρώου Διαδικασιών, δεν θα κάνει μόνο τις σχέσεις ανάμεσα στον πολίτη και στο κράτος, περισσότερο φιλικές, ουσιαστικές και αποδοτικές. Θα μεταβάλλει άρδην και το επενδυτικό τοπίο. Διότι ως γνωστόν η γραφειοκρατία, η πολυνομία, οι συχνές αλλαγές των όρων του παιχνιδιού και οι κρυμμένες «εκπλήξεις» αυξάνουν την έννοια της ανασφάλειας, της αβεβαιότητας και τον βαθμό του ρίσκου, με αποτέλεσμα να οδηγούν σε αποθάρρυνση των επενδυτών.