Εθνικά θέματα και διακυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη

Εθνικά θέματα και διακυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη

Του Κωνσταντίνου Λουκόπουλου*

Η συντριπτική νίκη της ΝΔ στις εκλογές της 7 Ιουλίου και η ανάληψη της ευθύνης της Διακυβέρνησης της Χώρας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, βρίσκει την Πατρίδα μας να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις σε αυτά που ονομάζουμε «εθνικά θέματα» με πρώτο απ' όλα τα λεγόμενα «ελληνοτουρκικά» και το Κυπριακό.

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ εμποτισμένη με τις αριστερές ιδεοληψίες και τις διάφορες εμμονές πανεπιστημιακού αμφιθεάτρου του κ. Κοτζιά από την μία και επιτρέποντας τους ανόητους λεονταρισμούς του Πάνου Καμμένου από την άλλη, αντιμετώπισε όλα τα εθνικά θέματα με προχειρότητα, ελαφρότητα και τυχοδιωκτισμό φέρνοντας τα σε ένα πολύ δύσκολο και κομβικό σημείο.

Σε αντίθεση με τον αγεωγράφητο και ανιστόρητο προκάτοχο του, που αν και παρέμεινε πάνω από 4 χρόνια στον πρωθυπουργικό θώκο δεν αντιλήφθηκε τις απαιτήσεις και το πλαίσιο των κανόνων λειτουργίας του πολύπλοκου και αλληλοεξαρτώμενου διεθνούς περιβάλλοντος, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δείξει ότι είναι άριστα προετοιμασμένος και στα θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και συνεπώς «πατάει καλά στα πόδια του». Και αναφέρομαι πρωτίστως στον ίδιο τον Πρωθυπουργό καθόσον αυτός είναι κατά το Σύνταγμα υπεύθυνος για την Εξωτερική Πολιτική της Χώρας.

Η τοποθέτηση του κ. Νίκου Δένδια, (που όμως δεν αποτελεί έκπληξη μιας και το όνομα του αναφερόταν στις περισσότερες δημοσιογραφικές πληροφορίες) ως επικεφαλής της Ελληνικής Διπλωματίας μπορεί να δημιούργησε ερωτηματικά σε κάποιους λόγω της θεωρούμενης σχετικής απειρίας του στα θέματα Εξωτερικής Πολιτικής. Ίσως όμως ξεχνούν το γεγονός ότι όπως και άλλοι προκάτοχοι του διαθέτει πλούσια κυβερνητική εμπειρία που θα τον βοηθήσει. Μπορεί τα θέματα που έχει ήδη αρχίσει από προχθές να αντιμετωπίζει να είναι «καυτά», αλλά η μετριοπάθεια και η νηφαλιότητα του σε συνδυασμό με τον σεβασμό στην γνώμη των εξαιρετικών μας διπλωματών αποτελεί εχέγγυο για μία αποτελεσματική ενάσκηση των καθηκόντων του. Αυτό βέβαια μένει να επιβεβαιωθεί στην πορεία ενάσκησης των καθηκόντων του.

Είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι στην προώθηση των εθνικών συμφερόντων δίνεται από τον Έλληνα Πρωθυπουργό βαρύτητα τόσο ο ρόλος του έχοντος τεράστια δύναμη Απόδημου Ελληνισμού όσο και της Διεθνούς Οικονομικής Συνεργασίας που αποτελούν παράγοντες «ήπιας Ισχύος»! Ο κ. Δένδιας θα πλαισιωθεί με δύο εξειδικευμένους Υφυπουργούς στους παραπάνω τομείς, τον κ. Αντώνη Διαματάρη εκδότη της μεγάλης ομογενειακής εφημερίδας των ΗΠΑ «Εθνικός Κήρυκας» και τον κ. Κώστα Φραγκογιάννη που έχει τεράστια εμπειρία σε διεθνή επενδυτικά σχέδια και σε διεθνείς επιχειρηματικές δραστηριότητες. Άλλωστε κάτι ανάλογο δεν έχει κάνει και ο κ. Ερντογάν εδώ και 15 χρόνια!

Όμως τα εθνικά συμφέροντα και ιδιαίτερα το δίλημμα ασφαλείας που αντιμετωπίζει η Ελλάδα και η Κυπριακή Δημοκρατία, λόγω του Τουρκικού Αναθεωρητισμού και Ηγεμονισμού απαιτούν πρωτίστως επαρκή Στρατιωτική Ισχύ που αποτελεί τον βασικότερο συντελεστή της συνολικής εθνικής Ισχύος και το πιο βασικό,…. αξιόπιστη αποτρεπτική ικανότητα. Εδώ κρίνεται σκόπιμο παρενθετικά να διευκρινιστεί ότι άλλο είναι η Άμυνα και άλλο η Αποτροπή η οποία έχει σχέση με την αντίληψη του αντιπάλου και όχι το τι λέμε εμείς! Αυτά είναι θέματα ευθύνης του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και αποτελούν τα «βασικά εργαλεία» που λαμβάνονται υπόψη στην χάραξη και υλοποίηση της Εξωτερικής Πολιτικής. Η λεγόμενη αμυντική διπλωματία που ασκείται από το ΥΠΕΘΑ απλά υποστηρίζει τους βασικούς αντικειμενικούς σκοπούς που θέτει ο Πρωθυπουργός για την προώθηση των εθνικών συμφερόντων. Δεν είναι κάτι αυτόνομο.

Όλα αυτά πιστεύουμε ότι τα γνωρίζει ο νέος Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος που μπορεί να μην είναι επαρκώς εξοικειωμένος με τα θέματα της Άμυνας (έχει διατελέσει μέλος της αρμόδιας επιτροπής) αλλά θα έχει δίπλα του ως Υφυπουργό τον κ. Αλκιβιάδη Στεφανή, έναν έμπειρο και σοβαρό «τεχνοκράτη» Στρατηγό ε.α., ο οποίος διατέλεσε ΑΓΕΣ από τον Ιανουάριο 2017 μέχρι τον Ιανουάριο 2019. Ευελπιστούμε ότι και στον τομέα αυτό θα ληφθούν γενναίες αποφάσεις προς την σωστή κατεύθυνση μετά τις σημαντικές πληγές που άφησε πίσω του η 4ετης αλλοπρόσαλλη θητεία Καμμένου, με παραγοντισμούς, μεγαλοστομίες και περίεργες προμήθειες που χρήζουν περαιτέρω διερευνήσεως.

Χωρίς να είναι πανάκεια, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την διαχείριση των εθνικών θεμάτων η συγκρότηση του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας, η οποία έχει προαναγγελθεί και έχει εμφατικά τονιστεί πολλές φορές μέχρι σήμερα από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Είναι αδήριτη ανάγκη η αποτελεσματική λειτουργία ενός συντονιστικού οργάνου θεσμικής διασύνδεσης του Πρωθυπουργού,  των Υπουργείων  και των  υπηρεσιακών  οντοτήτων  που έχουν την ευθύνη της Εξωτερικής Πολιτικής, της Εθνικής Άμυνας και Ασφάλειας, και οπωσδήποτε της Διαχείρισης Κρίσεων. Από εδώ και πέρα πρέπει να είμαστε ικανοί να αποφασίζουμε ταχύτατα για τις προκλήσεις σε περιφερειακό επίπεδο που απορρέουν από την  γεωπολιτική ρευστότητα και την πολυπλοκότητα του διεθνούς ανταγωνιστικού περιβάλλοντος!

Εκτιμούμε ότι η Κυβέρνηση έχει την βούληση να διαμορφώσει μια ολοκληρωμένη συνεκτική, αποτελεσματική, εξωστρεφή και αποδοτική αρχιτεκτονική Εθνικής Ασφαλείας. Αλλά θα πρέπει πρώτα απ' όλα να εκπονηθεί Εθνική Στρατηγική με προσδιορισμένα τα Εθνικά Συμφέροντα και τους Αντικειμενικούς Σκοπούς για την υποστήριξη τους πάνω στο οποίο θα οικοδομηθεί η προαναφερθείσα αρχιτεκτονική Εθνικής Ασφάλειας. Η απελθούσα Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αναφερόταν συνεχώς στην γεωπολιτική αναβάθμιση της Χώρας, αλλά στην πραγματικότητα η Κυβέρνηση Μητσοτάκη την βρίσκει αποδυναμωμένη σε όλα τα επίπεδα (πολιτικό, οικονομικό, διπλωματικό, στρατιωτικό) και φορτωμένη με στρεβλώσεις και αδυναμίες.

Κάνουμε ιδιαίτερη αναφορά στα λεγόμενα ελληνοτουρκικά καθόσον έχουμε την διαχρονική εκπεφρασμένη απειλή από την Τουρκία είτε κεμαλική, είτε νεο-οθωμανική είναι αυτή και η οποία θέτει σε κίνδυνο εθνικά συμφέροντα επιβίωσης και άλλα μείζονα επισημαίνοντας εμφατικά τα παρακάτω. Επιβάλλεται να επιζητούμε ανενδοίαστα σχέσεις καλής γειτονίας με την Τουρκία, αλλά αυτές πρέπει εδράζονται πάνω σε κλίμα αμοιβαίου σεβασμού, αμοιβαίας εμπιστοσύνης και βέβαια χωρίς … bulling από μέρους της. Δεν έχουν θέση ούτε τα φοβικά σύνδρομα αλλά ούτε και οι ανέξοδοι λεονταρισμοί από την από εδώ μεριά, αλλά ούτε και τα «νταηλίκια» από την άλλη. Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν σχέσεις καλής γειτονίας τότε η ειρήνη και η σταθερότητα επιβάλλεται με αξιόπιστη αποτροπή και όχι με αμήχανη παρακολούθηση της ροής των γεγονότων όπως έκανε ο κ. Τσίπρας κάτι που τελικώς επιφέρει σε ανύποπτο χρόνο την χαμηλής ή υψηλής εντάσεως σύγκρουση.

Το διεθνές κύρος του Έλληνα Πρωθυπουργό, η γνώση του, η εμπειρία των ανθρώπων που είναι κοντά του με την σοβαρή και στιβαρή διακυβέρνηση του αποτελούν κατ' αρχήν την βάση για το πώς θα πορευθούμε. Άλλωστε η απάντηση στο συγχαρητήριο τηλεφώνημα του Τούρκου Προέδρου ότι προσβλέπει στην επανεκκίνηση των ελληνοτουρκικών σχέσεων στην βάση του σεβασμού του Διεθνούς Δικαίου και σε έναν ειλικρινή διάλογο επωφελή και για τους δύο λαούς σηματοδοτεί πλαίσιο αντιλήψεως που έχει για τα κρίσιμα αυτά θέματα.

*Ο Αντιστράτηγος ε.α. Κωνσταντίνος Λουκόπουλος είναι επικεφαλής στο Παρατηρητήριο Liberal.